aniM Skrevet 6. juni 2002 #1 Skrevet 6. juni 2002 Hvor mye betaler dere servitøren i tips? Dersom han/hun er blid og hyggelig mot dere og STÅR PÅ for at deres besøk på stedet skal være så trivelig som mulig.... I usa er det normalt med 15% av regningssum. Igår fikk jeg 1 kr av et bord meg ti tyske turister som jeg hadde servert i over to timer. Hohoho. Da er det bedre å ikke gi noe i det hele tatt. Èn krone er IKKE bedre enn ingenting. Føler at jeg løper r##a av meg for mine gjesters skyld når jeg er på jobb, men har hatt et par elendige dager med 150,- i lomma etter ti timers vakter. Kjedelig! Og dette er på et sted der tipsrekorden ligger høyt. Og et sted der man jobber mest for tipsens skyld, da den bruker å være så høy at garantilønnen er vanvittig lav. - Mina
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #2 Skrevet 6. juni 2002 Personlig synes jeg ikke noe om denne ordningen med tips jeg, og når det gjelder utlendinger skal man huske på at vanene med tips varierer voldsomt! I enkelte land er det ikke vanlig i det hele tatt, mens andre steder baserer alt seg på tips!! Vi pleier ofte å gi 30 kroner i tips når vi er ute og spiser, men det kommer selvsagt litt an på steder og servicen også.
Babyface Skrevet 6. juni 2002 #3 Skrevet 6. juni 2002 For å være helt ærlig synes jeg det med tips er litt unødvendig. Hvorfor skal du få ekstra betaling utover lønna bare fordi du gjør jobben din? Det finnes nesten ingen andre yrker man får ekstra betaling sånn som du gjør. Jeg synes det blir for dumt å bli sur fordi du får lite eller ingenting i tips, selv om du har gjort ditt ytterste. Det er jo jobben din! Jeg har selv vært servitør og det er jo ikke akkurat verdens vanskeligste jobb heller.. Jeg synes det er kokken som burde få tips, det er jo tross alt h*n som lager maten vi betaler for. Når men samboer og jeg er ute og spiser gir vi 30-50 kr, så vi er vel ikke drømmekundene dine.12
aniM Skrevet 6. juni 2002 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2002 Tro meg - det er akkurat det dere er Der jeg jobber er garantilønnen utrolig lav, nettopp pga tipsen. Ligger mangemange kroner under tariff. Og Babyface, jeg er ikke sur, men du må da skjønne at jeg har mine utgifter å tenke på. Selv tipser jeg godt når jeg er ute og spiser, dersom servicen er god. Og med godt mener jeg 50 - 80 kr. Så du... Dere hadde ikke vært langt ifra mine drømmekunder. -Mina
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #5 Skrevet 6. juni 2002 Men man kan da ikke gå ut i fra at alle servitører har dårlig lønn når man skal gi tips? Da er det jo bedre at lønna går opp og man slipper å tenke på dette med tips. Synes egentlig at det burde være sånn at tips bare skal gis om man virkelig er fornøyd jeg, men når servitøren henger over dge ved betaling forventer de jo virkelig å få mye tips. Da er det ikke alltid like lett å si nei, dere får ikke tips da heller. Men det var uansett godt å høre at 30 kroner er helt ålreit å gi i tips da!
Tusenfryd Skrevet 6. juni 2002 #6 Skrevet 6. juni 2002 Vi kan ikke sammenligne oss med USA eller Middelhavsland for den saks skyld, hvor de ikke har minstelønn og hvor tipsen ER lønnen i stor grad. I Norge har vi ikke samme tipstradisjon. Jeg gir som regel tips, har jeg fått ekstra service, blir det ekstra tips. Når jeg er ute og øller gir jeg kanskje ikke tips på hver øl, men legger igjen når jeg går. På finere spisesteder runder jeg oppover. Det er mange i dette landet som er lavtlønte som ikke får tips, så en selvfølge skal det ikke være. Jeg synes det er hyggelig å tipse, når servitøren synes det er hyggelig at jeg er gjest. Skjønner? Hva tyskerne angår, så har de sikkert hørt at man ikke tipser i Norge, så ikke ta det ille opp. Hadde du fått en krone av meg derimot, hadde det vært min måte å si at servicen var elendig. Helt enig med deg, en krone er et hån, da er det bedre med ingenting. 12
Gjest Lea Skrevet 6. juni 2002 #7 Skrevet 6. juni 2002 I utlandet er ikke tips inkludert i prisen, det er den som regel i Norge. Når vi spiser ute runder vi opp til nermeste 50 kroner for 2 personer. Det hender at det blir mer, men vi gir aldri mye. Det er jevnt over DÅRLIG service i Norge synes jeg. Det som er mest irriterende er når servitøren tigger. Hvis man betaler med kort får man ofte beskjed om å taste inn tips for seg. Da gir jeg aldri mer enn 5 kroner.
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #8 Skrevet 6. juni 2002 10% ca tipser jeg.... runder litt opp og litt ned da Men jeg tipser aldri hvis jeg har fått dårlig service. Men pass deg for svensker - de er ufattelige gjerrige...... hilsen en som har jobbet som garderobevakt
Gjest gjest 0 Skrevet 6. juni 2002 #9 Skrevet 6. juni 2002 Jeg tipser alltid!!! (hvis ikke servicen var elendig da....) og jeg gir som regel rundt 10%... 12
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #10 Skrevet 6. juni 2002 gir du opptil 80 kr i tips??? syns det var veldig mye jeg! er jo halv middagen...menmen...
asterix Skrevet 6. juni 2002 #11 Skrevet 6. juni 2002 On 2002-06-06 08:06, aniM wrote: ... Der jeg jobber er garantilønnen utrolig lav, nettopp pga tipsen. Ligger mangemange kroner under tariff. ... Arbeidsgiveren din er vel klar over at det ikke er lov å ikke betale tarifflønn? Er dere ikke organisert?
orakel Skrevet 6. juni 2002 #12 Skrevet 6. juni 2002 Så lenge en bedrift ikke er bundet av en tariffavtale kan de lønne de ansatte som de vil, da er det opp til hver enkelt ansatt å forhandle sin lønn. Hadde jeg jobbet på et sted der de betalte under tariff hadde jeg funnet meg en ny jobb! Flinke servitører er det alltid manko på.
Gjest gjest 0 Skrevet 7. juni 2002 #13 Skrevet 7. juni 2002 Anonym: Jeg spiser sjelden så dyre middager ute, er oftest på kafè eller jeg spiser på billige steder. Men spiser jeg for 800 har jeg søren meg råd til å tipse 80 kr også! Vi var på restaurant med familien (4stk) for å feire en bryllupsdag. Min far betalte for alle. det kom vel på ca 3000 kr og han tipsa rundt 300 kr! Min søster har vært servitør mange ganger og vi har fått høre en del klager på tips derifra... Men jeg skjønner de godt jeg! Hvis man sliter r### av seg for en gjeng i tre timer for at de skal ha det hyggelig og det eneste du får er en 10'er da hadde jeg blitt sur da!12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå