Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #1 Del Skrevet 1. april 2004 Hvor mye koster det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 1. april 2004 #2 Del Skrevet 1. april 2004 Litt på siden av det du spør om (for jeg vet ikke prisen) men det er ikke tillatt uten spesiell grunn i Norge (f.eks. førerhund). Dyrevernloven §13, 1. ledd: Det er forbode: 1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris. Hvorvidt denne loven burde endres kan selvfølgelig diskuteres, men så lenge lovgivningen er slik den er så irriterer Trude (?) Moestue (?) (hun veterinærdama som skriver i VG (?)) meg grønn ettersom hun har hatt minst 2 spalter hvor hun lovpriser kastrering av pubertal unghund som ikke skal benyttes i avl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #3 Del Skrevet 1. april 2004 Helt teit lov. Jeg skal ikke bruke han i avl eller gå på utstilling eller noe, så jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 1. april 2004 #4 Del Skrevet 1. april 2004 Hva er grunnen til at du ønsker å kastrere hunden din? Er det for å få en mindre utargerende adferd - dvs. kirurgisk håndtering av problemet kontra dressur? Fra et innlegg i en tidligere debatt på no.alt.hunder: "Ved NVH foretas rutinemessig kastrasjon av førerhunder, både hanner og tisper. Leilighetsvis kastreres andre brukshunder som gjeterhunder, trekkhunder og andre hunder med den hensikt å tilpasse hundens atferd bedre for den bestemte bruken. Hunder som er særlig vanskelig å håndtere for eierne, blir også leilighetsvis kastrert. Her kan nevnes spesielt hannhunder som "skvetter" (markerer) innendørs, som er uregjerlige og aggressive mot andre hunder eller som viser forøket seksualdrift og rir på gjenstander eller mennesker." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #5 Del Skrevet 1. april 2004 Han er utrolig dominerende, og kan av og til vise aggressiv atferd mot andre hunder, og er litt stresset. Har forhørt meg litt med erfarene hundemennesker, og de foreslår kastrering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 1. april 2004 #6 Del Skrevet 1. april 2004 Er du heeelt sikker på at det ikke er lov å kastrere hund? :o Da jeg ringte rundt til veterinærer for å høre om pris/virkning var det INGEN som sa at slike operasjoner gjorde man ikke på hund! Jeg har en venninde som kastrerte sin hann hund i fjor, og hun gjorde det ikke ulovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 1. april 2004 #7 Del Skrevet 1. april 2004 Hvor gammel er dyret? Etter hva jeg har skjønt så lønner det seg å kastrere tidlig. Adferden forsvinner ikke på et blunk hvis det er et eldre dyr. Uansett - du får ringe rundt for å finne en kastrasjonsvennlig veterinær, dah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 1. april 2004 #8 Del Skrevet 1. april 2004 Er du heeelt sikker på at det ikke er lov å kastrere hund? :o Da jeg ringte rundt til veterinærer for å høre om pris/virkning var det INGEN som sa at slike operasjoner gjorde man ikke på hund! Jeg har en venninde som kastrerte sin hann hund i fjor, og hun gjorde det ikke ulovlig. Dyrevernloven har jeg sitert lengre oppe, og du kan selv finne den på www.lovdata.no. Det skal være gode grunner til å kastrere, og det er veterinæren som avgjør hva som er gode grunner. Med andre ord så må man finne en kastreringsvennlig veterinær... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #9 Del Skrevet 1. april 2004 12 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 1. april 2004 #10 Del Skrevet 1. april 2004 Heisann Jeg kastrerte min hannhund for 3 år siden, da var den 4 år, veterinæren spurte ikke hvorfor jeg ønsket det en gang. (Grunnen var at den bet seg ut gjennom stålnetting i hundegården når det var løpetid, veltet søppelkasser og var en pest og plage for naboer, etter 3 år med utskjellinger, rasende telefoner, var det enten avliving eller kastrering som gjaldt) Hunden er frisk så jeg valgte det siste. Vi har nå en rolig, aktiv og herlig hund som har funnet roen, ser ut til at den har det bedre med seg selv. Den er verken feitere eller dorskere enn den var før inngrepet. Så i enkelte tilfeller er det en fordel å få dem kastrert, det som regel en årsak til det, det er vel ingen som ønsker å gjøre dette uten at det ligger en grunn bak. Prisen var på ca. 800,- ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 1. april 2004 #11 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg har fått avslag på kastrering (dog av tispe) på bakgrunn av den loven. Og det selv om jeg mente at det kunne bedre hundens helse betraktelig... Men de fleste veterinærer bryr seg ikke med loven. Prisen varierer veldig. Ta en telefonringerunde og spør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. april 2004 #12 Del Skrevet 1. april 2004 Du må jo uansett få en veterinær til å vurdere hunden din. Hvis en veterinær er villig til å gjøre det, så er det pr. def "lovlig". Atferdsmessige grunner kan alltid en veterinær skylde på, enten det er sant eller ikke. Så finner du en veterinær som vil gjøre det så er det pr def "lov". I USA kastrerer de hunder over en lav sko, og helt ærlig, hva er forskjellen på å kastrere en hest og en katt enn en hund? Diskriminerende lov skal jeg si deg. Vurderer faktisk selv å kastrere hunden min for å unngå mas med tisper med løpetid og kanskje dempe på evinnelig markering. Han har genetisk overførbar sykdom og det er uaktuelt at han skal brukes i avl. Men ingen adferdsproblemer - så derfor er det pr def ikke lov.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 2. april 2004 #13 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg har en hannhund på 6 år som er helt håpløs når det er tisper med løpetid i nærheten (og vi bor på boligfelt med mangebikkjer). Står inne og hyler og piper hele tiden. Vi har prøvd kjemisk kastering (sprøyte) og skal til sommeren kastrere han ordentlig, da sprøytene har gitt god virkning. Mitt inntrykk er at de fleste veterinærer kastrerer uten for mange spørsmål. Det kan imidlertid være greit å prøve kjemisk kastering først, for å se om kastering vil løse problemen du har med din hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 3. april 2004 #14 Del Skrevet 3. april 2004 Diskuterte kastrering med mannen min i dag, som mener at for min hunds tilfelle så er det på linje med kupering av hale... fordi hunden min egentlig ikke har adferdsproblem, det er bare litt hassle med tisper med løpetid... Så da blir det nok ikke noen kastrering på hunden min og han kan puste lettet ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2004 #15 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg kasterte hunden for tre uker siden. Ingen som sa noe om denne loven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 6. april 2004 #16 Del Skrevet 6. april 2004 :o Veterinæren vår sa ingenting om denne loven da vi kastrerte vår hund for noen uker siden! Siden det er en hann-hund, på snart 4 år så kunne vi ikke forvente at adferden endret seg over natta, men med tid og stunder ville den evinnelige markeringen og store rastløsheten avta. I tillegg har det konsekvenser for alderdommen..forhåpentligvis vil han få det bedre senere også som følge av inngrepet! Vi har ikke hatt adferdsproblemer hos hunden..men så spurte ikke dyrlegen om dette heller, han kjenner til ham og vet at det er en snill hund! Tydelig ulik praksis rundt om i landet! Vi betalte ca.700 kr for kastreringen. (Ble litt ekstrautgifter pga. komplikasjoner..men det var grunnprisen iallefall!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå