Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syntes dere om dette?

Det handler om en 16 år gammel gutt, og hans foreldre. Jeg kaller nå gutten for Jonas.

Jonas er en gutt på 16 år, han går i 10.klasse og begynner på vgs neste år. Han har venner, men er veldig sjeldent ute egentlig. Når han først er ute må han hjem nesten med en gang.

Jonas sine foreldre har sagt at de er passive foreldre, og følger boksen ''passiv parenting'' hvor barna skal gjøre alt selv! Han blir aldri hentet, rekker han ikke bussen må han gå (han bor 30-40 min gangvei bortefra by og venner) 10 minutter med bil. Når han går hjem må han gå igjennom en lang, mørk vei og igjennom et sted det bor flere narkomane etc, men også ikke et altfor utrygt sted.

Jonas sine foreldre ''tvinger'' han til å passe broren.

Slik kan en samtale foregå hos disse. Foreldrene sier ''Idag henter du broren din på barnehagen, passer han noen timer. Sier Jonas nei får han til svar ''Gjør du ikke dette får du ikke penger, og du får ikke gå ut'' Jonas passer altså sin fem-seks år gamle bror flere dager i uken.Henter på barnehagen, må ta buss hjem med han, Jonas må også betale alle utgifter som kommer på veien. Han må lage mat til han, og ha han frem til foreldrene kommer hjem. Noen ganger en time, andre ganger seks timer.

Jonas får heller ikke mer enn 50 kroner i uken, uansett hvor mye han passer lillebroren. En gang passet han broren i flere dager og fikk 100,-

Jonas har også en søster på 8 år. For en stund tilbake sa søsteren nei til å passe broren, hun fikk da beskjed om at hun skulle holde seg i kjelleren der soverommet hennes den gang var. Der skulle hun holde seg i to dager. Husarrest, hun fikk ikke middag da de andre fikk. Hun måtte lage seg all mat selv. Frokost, lunch, middag og kveldsmat i to dager.

Moren til Jonas jobber på psykiatrisk og stefaren har godt med penger og en bra jobb. Jonas har tidligere tatt opp dette og sagt han vil kontakte barnevernet, hvor moren og stefaren har truet med at barnevernet ikke gjør en jævla dritt. Det vet hun, siden hun tidligere har jobbet i barnevernstjenesten. Jonas er nå da for redd til å kontakte barnevernet, men han har det jo helt klart ikke bra hjemme..

Anonym poster: 3a0af9fdf02a34a002fb70ed53795394

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen andre bør hjelpe Jonas å kontakte barnevernet, for dette høres ikke bra ut... Ansvar er bra, foreldreansvar er IKKE bra. Dette er veldig drøyt i mine øyne. Så lenge Jonas ikke har det bra selv trengs det hjelp utenfra.

Anonym poster: e9bfe486f86f94c6bbe4a3d66250472a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg er redd for er at 16 år gamle Jonas ikke tør å åpne seg når han først kommer til barnevernet. Selv har jeg faktisk veldig lyst til å sende en beskymringsmelding til barnevernet om dette..

Anonym poster: 7e82419ef236bc85d6f7513087386bf0

Skrevet

Dette er helt klart en barnevernsak. Begge barna har ansvar som en voksen vil ha, og virker som om de mangler omsorg fra foreldre.

At foreldrene tjener penger og forsørger barna økonomisk er ikke alt et barn trenger. Et barn trenger å være et barn.

Skrevet

Han er 16 år, kanskje like greit å ymte frempå at han bår se seg om etter jobb og hybel?

AnonymBruker
Skrevet

Han er 16 år, kanskje like greit å ymte frempå at han bår se seg om etter jobb og hybel?

Man skal ikke trenge å jobbe når man er 16. Jeg jobba selv litt deltid da jeg var 15, men da bodde jeg hjemme. Da jeg var 16 flyttet jeg for meg selv 9 mil hjemmefra og fikk derfor fult støtte av lånekassen (6000). Man har også krav på barnebidrag til man er ferdig på VGS. Jeg har gått en veldig tung linje (vanlig studiespes + 2 ekstra fag fra førsteåret og da 5 timer ekstra i uken) så jeg hadde ikke tid til jobbing. Siste året (når man er 18) kan man be om 40.000 på ett år fra hver forelder om de er skilt om de nekter å betale noe. :)

Det foreldrene gjør med denne gutten er selvsagt helt feil. Jeg bodde jo 30 min borte fra der jeg jobba da jeg var 15, men greide helt fint å gå hjem de gangene jeg greide å glemme busskortet hjemme, så det synes jeg ikke er skikkelig dårlig gjort av dem om han mister bussen, men det med at han må passe på lillebroren sånn er helt sykt. Jeg ville ringt barnevernet.

Anonym poster: 94fd98084e4ec7c488944b31e615afab

• Liker 2
Skrevet

Man skal ikke trenge å jobbe når man er 16. Jeg jobba selv litt deltid da jeg var 15, men da bodde jeg hjemme. Da jeg var 16 flyttet jeg for meg selv 9 mil hjemmefra og fikk derfor fult støtte av lånekassen (6000). Man har også krav på barnebidrag til man er ferdig på VGS. Jeg har gått en veldig tung linje (vanlig studiespes + 2 ekstra fag fra førsteåret og da 5 timer ekstra i uken) så jeg hadde ikke tid til jobbing. Siste året (når man er 18) kan man be om 40.000 på ett år fra hver forelder om de er skilt om de nekter å betale noe. :)

Det foreldrene gjør med denne gutten er selvsagt helt feil. Jeg bodde jo 30 min borte fra der jeg jobba da jeg var 15, men greide helt fint å gå hjem de gangene jeg greide å glemme busskortet hjemme, så det synes jeg ikke er skikkelig dårlig gjort av dem om han mister bussen, men det med at han må passe på lillebroren sånn er helt sykt. Jeg ville ringt barnevernet.

Anonym poster: 94fd98084e4ec7c488944b31e615afab

Nei, man skal ikke det. Men står det mellom det, og å ende opp involvert med barnevernet hadde jeg absolutt vurdert det.

Gjest anonym
Skrevet

Huff, stakkars gutt. Virker som han ikke får noe belønning for det han gjør, kun fokus på straff, det han ikke gjør som er bra. Blir han sett hjemme? Hvordan vet du ts dette, er du lærer eller noe? Kjenner du moren? Gutten?

Jeg ville gjort noe her. Tenk hvis gutten kommer i et dårlig miljø f.eks, blander seg bort i dop o.l.

Virker som foreldrene har fokus på det kjipe, ikke at han skal få ha gode minner i oppveksten. Rart med foreldre som ikke ser ut til å ha evner med å være mor/far. Høres ikke ut som ei omsorgsfull mor. Det viktigste er å se barnet sitt, gi det kjærlighet.

Siden du vet om han ts, bør du gjøre noe for denne gutten så han får det bedre. Fint at du bryr deg. Flere som vet ting der andre ikke har det bra, bør gjøre noe.

Skrevet

Er det bare jeg som ikke synes dette høres ille ut.

At man må gå hjem om man mister bussen, hva så?

Lage maten sin selv, skulle bare mangle.

Passe lillebror fra man er ferdig på skole til foreldrene kommer hjem når man er 16. Helt kurant, også å lage middag til familien.

Noe annet er dynamikken i familien, men jeg får ingen oppfattelse av den gjennom første innlegget.

Skrevet

Forsåvidt greit, selv om det virker som området er i grenseland på hva som er trygt.

Det var snakk om søsteren på 8 år, som ikke fikk mat sammen med resten av familien.

Passe lillebror fra man er ferdig på skole til foreldrene kommer hjem når man er 16. Helt kurant, også å lage middag til familien.

Helt kurant med fra skoleslutt og til foreldrene kommer hjem, om det er snakk om normale tider. 6 timer er mer eller mindre det som er igjen av en dag etter skolen. Passe i flere dager, og betale bussbillett til lillebroren osv blir enda en annen sak.

Noe annet er dynamikken i familien, men jeg får ingen oppfattelse av den gjennom første innlegget.

Skrevet

Forsåvidt greit, selv om det virker som området er i grenseland på hva som er trygt.

Det var snakk om søsteren på 8 år, som ikke fikk mat sammen med resten av familien.

Helt kurant med fra skoleslutt og til foreldrene kommer hjem, om det er snakk om normale tider. 6 timer er mer eller mindre det som er igjen av en dag etter skolen. Passe i flere dager, og betale bussbillett til lillebroren osv blir enda en annen sak.

Noe annet er dynamikken i familien, men jeg får ingen oppfattelse av den gjennom første innlegget

Her er jeg helt enig med deg.

Dette høres ikke ut som passiv "parenting" - det høres ut som latskap.

I tillegg syns jeg de legger oppgaver på gutten og jenta som egentlig er foreldreoppgaver. De er altså såkalte "passive foreldre" selv, samtidig som barna må være temmelig aktive "foreldre" for lillebroren.

Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg syns det er greit at en 16-åring kan hente lillebror i barnehagen og passe ham noen timer. Det lærer ham

ta ansvar. Men alt det andre (hvis det er sant) syns jeg et langt over grensen. Jeg lurer på hvordan du vet, så i detalj, om alt som skjer der i huset?

Skrevet

Det eneste som er rart her er hvor lite ukepenger han får.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, stakkars gutt. Virker som han ikke får noe belønning for det han gjør, kun fokus på straff, det han ikke gjør som er bra. Blir han sett hjemme? Hvordan vet du ts dette, er du lærer eller noe? Kjenner du moren? Gutten?

Jeg ville gjort noe her. Tenk hvis gutten kommer i et dårlig miljø f.eks, blander seg bort i dop o.l.

Virker som foreldrene har fokus på det kjipe, ikke at han skal få ha gode minner i oppveksten. Rart med foreldre som ikke ser ut til å ha evner med å være mor/far. Høres ikke ut som ei omsorgsfull mor. Det viktigste er å se barnet sitt, gi det kjærlighet.

Siden du vet om han ts, bør du gjøre noe for denne gutten så han får det bedre. Fint at du bryr deg. Flere som vet ting der andre ikke har det bra, bør gjøre noe.

Jeg syns det er greit at en 16-åring kan hente lillebror i barnehagen og passe ham noen timer. Det lærer ham

ta ansvar. Men alt det andre (hvis det er sant) syns jeg et langt over grensen. Jeg lurer på hvordan du vet, så i detalj, om alt som skjer der i huset?

Det eneste som er rart her er hvor lite ukepenger han får.

Det er fordi de mener han ikke gjør nok.

De sier aldri takk, aldri gratulerer nå har du vært flink. D

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe sånt i huset.. Jeg syntes alt blir feil, en liten gutt skal ikke bli holdt ansvarlig for all matlaging og passing av broren, det er faktisk foreldrene sitt ansvar. Jeg vet dette fordi gutten er en god venn av min yngre søster, og har vært åpne og ærlige og fortalt oss alt. Da vi har lagt merke til at noe er galt.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om hverken Jonas eller småsøsknene blir godt nok ivaretatt. Klart en 16-åring kan (og bør egentlig) ta litt ansvar for mindre søsken, men her høres det ut som om det er store mangler i omsorgen. Jonas kan flytte på hybel, men hva med de små? Høres ut som et kaldt hjem. Det kan være svært ødeleggende for barn å vokse opp sånn.

Anonym poster: e9bfe486f86f94c6bbe4a3d66250472a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...