AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Jeg jobber deltid i en butikk. Oppdaget plutselig at det står i arbeidskontrakten min at studiekompetanse med eksamen automatisk gir meg lønnstrinn 3. Jeg har lønnstrinn 1, og opplyste arbeidsgiver om dette. Måtte sende inn vitnemålet mitt og fikk beskjed om at lønna mi ble nå regulert opp til lønnstrinn 3. Men jeg har jo jobbet 10 måneder med lønnstrinn 1, når jeg egentlig kunne fått lønnstrinn 3. Det er bare noen kroner forskjell, men det utgjør jo litt på ti måneder. Er det rett av meg og be om og få tilbakebetalt den tapte lønna, i og med at det står på arbeidsavtalen at lønna AUTOMATISK justeres til lønnstrinn 3 når man har studiekompetanse? Eller er det mitt ansvar og sjekke dette opp og gjøre arbeidsgiver oppmerksom på det. Jeg har jobbet der i 4 år så det var bare en tilfeldighet at jeg så det, fordi jeg sorterte i papirene mine og fikk øye på arbeidsavtalen. Begynte jo der når jeg var 15, så jeg registrerte det ikke på den tiden fordi da fikk jeg ikke lønnstrinn 1 engang, men tarifflønn for arbeidstakere under 18 år (noe i den duren). Anonym poster: 86ff930441d7f3381fbf7bd374d7de34
Glitnir Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Det er jo din egen jobb å dokumentere at du har studiekompetanse, det er ikke noe arbeidsgiver kan gjøre. Når du har dokumentert det vil du fra da "automatisk" (altså uten spørsmål el forhandlinger) få den nye lønnen. Deg er helt vanlig at det er opp til arbeidstaker selv å dokumentere alt som kan gi høyere lønn, og kommer dokumentasjonen sent kan det ikke kreves etterbetalt. Du må selvsagt gjerne spørre arbeidsgiver, kanskje får du etterbetalt, men du kan nok ikke kreve det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Jeg har fått etterbetalt selv i en lignende situasjon, var noen mnd tilbake i tid. Jeg trudde at jeg hadde levert attestene mine med tanke på ansiennitet men det hadde jeg glemt. Jeg trur at man har krav på etterbetaling for en bestemt periode (kanskje 1 år) så lenge man kan dokumentere feilen, og at man hele tiden hadde krav på høyere lønn. Så hvis du fikk studiekompetansen for 2 mnd siden så hadde du fått tilbakebetalt for 2 mnd, ikke for så lenge du har jobbet der, men det skjønner du sikkert. Det er uansett din plikt å dokumentere hva du har av utdannelse og erfaring, det kan ikke arbeidsgiver selv finne ut av, men de skal jo be deg dokumentere når du begynner i jobben. Selvsagt litt annerledes siden du begynte å jobbe der for lenge siden, da må du huske det selv når det er endringer. Anonym poster: 33677ace1d25bf5660e93acae64747c8
Thorn Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Var i samme situasjon for noen år siden, men for meg var det snakk om nesten to år med for lavt lønnstrinn... Du har opplysningsplikt, men hvis du har oppgitt i søknad, på cv eller på intervju at du har studiekompetanse er det godt nok. Deretter er det arbeidsgivers plikt å sørge for at du får riktig lønnstrinn. Jeg tok kontakt med Handel og Kontor siden jeg er medlem der, og de var klar for å sette i gang krav om etterbetaling siden jeg kunne dokumentere at jeg hadde opplyst om studiekompetanse i CVen jeg leverte da jeg søkte jobb. Jeg droppet det, orket ikke den sure stemningen det ville blitt på arbeidsplassen. Men er i hvert fall blitt mye flinkere til å følge med på om jeg får det jeg har rett på nå i ettertid! Her tror jeg dessverre ikke du har krav på etterbetaling, hvis jeg forstår deg riktig i at du har jobbet på samme sted fra før du hadde fullført videregående? I såfall skulle du ha levert kopi av vitnemålet med en gang du fikk det. Dersom det er først nå du har informert arbeidsplassen om at du har studiekompetanse vil de nok ikke etterbetale noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå