AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Jeg er 14 år å bor hjemme hos mamma. Hun er så streng! Sier jeg må rydde rommet mitt hver dag. Det bestemmer jeg selv sant? Hva har hun å gjøre på mitt rom?? Hva med litt privatliv? De andre veninnene mine rydder rommet sitt når de selv vil. Noen tips jeg kan si så hun slutter å bestemme over rommet mitt? Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Kanskje du kan ymte frempå at du syns hver dag er litt mye og heller foreslå at du skal gjøre det 1 gang i uken. Men da må du gjøre det også, for eller går moren din ned til hver dag igjen.
Sjokoladenøtt Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Jeg er 14 år å bor hjemme hos mamma. Hun er så streng! Sier jeg må rydde rommet mitt hver dag. Det bestemmer jeg selv sant? Hva har hun å gjøre på mitt rom?? Hva med litt privatliv? De andre veninnene mine rydder rommet sitt når de selv vil. Noen tips jeg kan si så hun slutter å bestemme over rommet mitt? Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66 Du bor i hennes hus, ikke ditt. Og det at man holder det ryddig rundt seg burde de fleste lære seg at det er en bra ting senere i livet. Mora di er overhodet ikke streng Rydder du i det hele tatt rommet ditt når hun ber om det? Altså, jeg er ikke mange åra eldre enn deg og husker åssen det var med ei mor som masa konstant, men det var en selvfølge at jeg rydda rommet. Jeg ble satt til å vaske hele kåken ganske ofte og. Det er enklere å bare jatte med og gjøre det, så slipper du det maset, det er ikke verre Burde ikke ta mer enn 10 minutter å rydde litt i klær og støvsuge litt vettu. 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #4 Skrevet 25. april 2013 Når jeg var 14 år for 12 år siden måtte jeg; - Lage middag til familien 3-4 ganger i uken fordi jeg var først hjemme. - Vaske badet mitt , stuen min og rommet mitt hver uke. - Klippe gresset 1 gang i uken om vår og sommeren , og måke snø om vinteren. - Vaske mine egne klær. Synes du kan respektere moren din såpass at du klarer å holde rommet ditt rent hver dag. Hvilke andre plikter har du hjemme? Anonym poster: 057083f04f7fbda700ebaa1273bf4e16 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #5 Skrevet 25. april 2013 Jeg passer ofte lillesøstra mi når mamma er borte og det tar jeg selvfølgelig som en selvfølge!! I tillegg så vasker jeg badet hver fredag pluss at jeg tar oppvasken hver gang ho sier ifra. Men hvorfor skal hun bestemme over mitt rom?? Jeg roter ikke ellers, men jeg vil bestemme over det som er mitt! Jeg føler ikke at jeg får bestemme over noe som gjelder MEG Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66
Sjokoladenøtt Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Du er 14, det går over etterhvert. Alt føles urettferdig på den tida Si det til henne at du vil ha mer frihet da, så finner du jo ut hva hun synes om det 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 Jeg har sagt flere ganger at jeg vil begynne å bestemme selv men det er som å snakke til gresset!! Hun vil jo ikke høre! Hun maser bare fælt om at jeg må begynne og få større ansvarsfølelse og blablabla. I tillegg så får jeg ikke lov til å være ute noe lenger heller. Av og til skulle jeg ønske jeg bodde hos pappa.. Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #8 Skrevet 25. april 2013 Jeg har sagt flere ganger at jeg vil begynne å bestemme selv men det er som å snakke til gresset!! Hun vil jo ikke høre! Hun maser bare fælt om at jeg må begynne og få større ansvarsfølelse og blablabla. I tillegg så får jeg ikke lov til å være ute noe lenger heller. Av og til skulle jeg ønske jeg bodde hos pappa.. Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66 Siden du har andre plikter bør du jo få lov å bestemme over rommet ditt. Du kan jo prøve med å si at for å få større ansvarsfølelse vil du ha ansvar for ditt eget rom..Hvis dette er din store kampsak kan du jo også prøve med at om du ikke får bestemme over ditt eget rom så flytter du til pappa! Det går nok rett hjem. Anonym poster: 057083f04f7fbda700ebaa1273bf4e16
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #9 Skrevet 25. april 2013 Jeg er litt redd for å si det med pappa for da tror jeg hun blir veldig lei seg. Men jeg er så lei av alle de dumme reglene hennes!! Det er så frekt av ho at ho driver å ringer meg hele tiden mens jeg er ute, også i tilegg må jeg være hjemme så tidlig hver kveld! Alle de andre får være ute mye lenger. Anonym poster: 1cf870b1e9fb60c95251b8547ca63a66
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #10 Skrevet 25. april 2013 Å true med å flytte til pappa vil ikke hjelpe din sak, du får i stedenfor en mor som blir lei seg og kanskje strammer enda mere inn. Du er bare 14 år, du må følge hennes regler. Håper faren din også har regler. Å ringe deg når du er ute er ikke frekt, det er å passe på deg! Er du klar over hvilke farer som lurer der ute for småjenter? Hun er sikkert redd for deg, ta det som et (slitsomt) kompliment. Kom henne i møte, spør om du kan rydde rommet to ganger i uken. Men det bør jo ikke se ut som om noen har bombet det i mellomtiden da. Snakk med henne på en ordentlig måte, vis henne at du holder på å bli voksen. Ikke få tenåringsnykker når du synes hun er håpløs. Du føler nok at moren din er streng og slitsom, men etter det du skriver så virker det som om du har en mor som tør å sette krav og grenser. Noe du kommer til å vinne på i årene som kommer. Anonym poster: 601520e0e5b8f50381c43c57179e4b04 4
ung_frøken Skrevet 25. april 2013 #11 Skrevet 25. april 2013 (endret) Her er det mange som ikke husker hvordan det var å være 14 Jeg var helt lik som deg bortsett fra at jeg virkelig var en rotekopp og rommet mitt var stort sett bomba. Hver gang mamma tok det opp sa jeg at det var mitt og ikke hun som bestemte. Dere får prøve å komme til enighet om hvordan dere vil ha det begge to. Rydde og vaske rommet bør man jo gjøre. Du får vise at du er ansvarsfull og gjør det av deg selv. Forstår heller ikke mødre som driver å ringer i tide og utide... Har dere en avtale om når dere skal komme hjem så kommer du jo til avtalt tidspunkt. Endret 25. april 2013 av ung_frøken
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #12 Skrevet 25. april 2013 Her er det mange som ikke husker hvordan det var å være 14 Jeg var helt lik som deg bortsett fra at jeg virkelig var en rotekopp og rommet mitt var stort sett bomba. Hver gang mamma tok det opp sa jeg at det var mitt og ikke hun som bestemte. Dere får prøve å komme til enighet om hvordan dere vil ha det begge to. Rydde og vaske rommet bør man jo gjøre. Du får vise at du er ansvarsfull og gjør det av deg selv. Forstår heller ikke mødre som driver å ringer i tide og utide... Har dere en avtale om når dere skal komme hjem så kommer du jo til avtalt tidspunkt. Og du vet ikke hvordan det er å være mor skjønner jeg. Klart det er forskjell på hva man ønsker og forventer av en 14 åring og hennes mor. Moren har ansvaret, hvis hun i tillegg er redd og overbeskyttende så blir hun masete, helt forståelig. Og helt forståelig at 14 åringen synes det er slitsomt. Men det er da man må snakke sammen, på en ordentlig måte! Ikke skrike og beskylde hverandre for ting. En 14 åring er ikke voksen, men hun må jo få øve, under trygge forhold. Da er en telefonsamtale lite å gi fra hennes side mener nå jeg. Anonym poster: 601520e0e5b8f50381c43c57179e4b04
ung_frøken Skrevet 25. april 2013 #13 Skrevet 25. april 2013 Jeg er 19 år så tenåringsmamma blir nok litt tidlig... Det er jo derfor jeg skriver at jeg ikke forstår mødre som driver å ringe hele tiden. Jeg skrev at de bør komme til enighet, ikke skrike til hverandre. Men, men.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 rydd rommet ditt - kanskje det må ryddes hver dag en periode. så kan du slappe litt mer av - kanskje bare rydde en gang i uka. det handler litt om at du viser mora di at du kan ta ansvar - før hun skjønner at du kan ta ansvar og slutter å mase. ingen ekspert, men jeg husker fortsatt hvordan tenårene var samtidg som jeg selv er tenåringsmor om ikke altfor lenge
Gjest Elisabeth Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Basert på min 16 år gamle søster som bor hos meg, lurer jeg på om det egentlig er rotete på rommet ditt, eller bare klær som ikke er på sine riktige steder... For det er nemlig det som er rotet hennes. Klær... Og det bryr meg ikke. Men hadde det vært tusen andre ting som fløt (litt alla hos min 5 årige datter...) så hadde jeg nok mast ganske greit jeg og. Ta en opprydding og ha det ryddig, da unngår dere hele problemstillingen. Og jeg må innrømme at jeg ser ikke problemet... Hverken fra din eller hennes side for å la det være sagt.
Bjørn88 Skrevet 27. april 2013 #16 Skrevet 27. april 2013 Slutt å rot da? Og rommet ditt, det er ikke ditt, din mor har enten kjøpt boligen du bor i og eier dermed enhver kvadratmillimeter og hun har også myndighet til å bestemme over hvordan hennnes hus er/skal være/se ut, om hun vil at rommet ditt skal være sjokkrosa med gule prikker å grønne elefanter så kan hun male det slik. Sorry men du høres ut som en grineunge. Mvh en som er født og oppvokst på gård og vant til å jobbe for seg...
kareen Skrevet 27. april 2013 #17 Skrevet 27. april 2013 Om 10 år kommer du til å være takknemlig for dette. Jeg er sjeleglad for at mora mi stilte krav til meg da jeg var yngre. Rydde rommet, vaske, holde avtaler og lære å forholde meg til andre. Jeg kjenner flere som aldri fikk stilt noen krav til seg, de er rotete, sløsete med penger og klarer aldri å holde avtaler. Tro meg, hun vil kun ditt eget beste. 3
She_Leiva Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Når Jeg var 14 måtte jeg: -Rydde rommet mitt hver fredag (da var det "inspeksjon",altså mor gikk innom for å se at det var gjort). -Vaske badet og do en gang i uken. -Legge sammen klær når det var behov for det -Ta ut av og sette inn i oppvaskmaskinen på skift med søsken -Rydde av bordet og rydde kjøkken etter middag. -Passe lillesøster (da 5år) iblandt. -Lufte hunder og hjelpe til med dyrestell generelt. -Rydde etter meg selv SÅKLART. -Sette på maskiner med klær og tørketromler. + andre oppgaver som måtte komme når det passet seg og på mors kommando og ble ikke dette gjort, så ble det heller ikke mange godene på oss. Mamma hadde som motto at " Snille barn fortjener snill mamma, barn som ikke gidder får ikke heller." Der og da synes jeg det var ett svare til mas på "kjærringa", men nå i ettertid ser jeg jo at det bare var med på å preppe meg for tiden som kommer når man flytter for seg selv og ikke har noen til å "mase" lengre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå