Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal by på leilighet å lurer litt på dette med forkjøpsrett. Om jeg får tilslag på mitt bud, ønsker jeg selvfølgelig ikke at noen kommer inn å bruker forkjørsretten sin. Så hvordan kan jeg om mulig gjøre det mindre fristende for folk å benytte seg av den? Blir den oftere brukt på leiligheter som går under prisantydning? Jeg har tenkt å by prisantydning, men er muligens villig til å gå litt over om det blir en heftig budrunde. Om mitt bud blir høyest og over prisantydning er det mindre sjangs at noen bruker forkjørsretten? For da må de vel gi den prisen som jeg bøy?

Anonym poster: 693767aee588d3353b784ba02b36f40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi var på jakt etter bolig, var det nettopp det - en som bodde i samme borettslag som ville bruke forkjøpsretten hvis boligen gikk under takst. Slik at h*n kunne selge sin tilsvarende bolig for høyere pris og tjene på det. Boligen gikk over takst og personen trakk seg.

Forkjøpsrett kan du ikke gjøre noe særlig med hvis noen vil bruke den. Det er mulig at mange vil miste interesse for boligen og ikke bruke forkjøpsretten hvis boligen blir for dyrt slik at de ikke kan tjene på kjøpet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har virkelig lyst på den. Får krysse fingrene! :)

Skrevet

Vi kjøpte vår leilighet på forkjøpsrett, selv om den gikk for 170 000 over prisantydning. Det var fordi vi skulle ha akkurat den, og den havna innenfor vår maksgrense.

Så det er slettes ikke sikkert at du unngår forkjøpsproblematikken ved å gå over prisantydning/takst. Jeg vet at leiligheter i mitt borettslag er populære greier som ofte går på forkjøpsrett.

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir ennå mere nervepirrende! Når får jeg da evt hvite om leiligheten er garantert min?

Skrevet

Etter at fristen for å melde forkjøpsrett har gått ut. Dette varierer litt, men en avklaring tar ikke veldig lang tid. Du kan spørre megleren om det. :)

Skrevet

Dette blir ennå mere nervepirrende! Når får jeg da evt hvite om leiligheten er garantert min?

Vi ventet vell en uke for å vite om noen tok leiligheten på forkjøpsrett eller ikke.

Heldigvis fikk vi den :)

Gjest Vivicia
Skrevet

Det smarteste er å by såpass mye at de som har forkjøpsrett ikke synes at de "tjener" på å bruke forkjøpsretten. Hvis du synes du har gjort et kupp etter budrunden er det veldig sannsynlig at de med forkjøpsrett også synes det, og dermed ønsker å kjøpe leiligheten.

Sjekk om megler har parallellavklart forkjøpsretten, da får du svar maks to dager etter at du fikk tilslag på leiligheten. Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Det er bare å krysse fingrer og tær! Dette kan bli meg og kjærestens første eget hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Det er bare å krysse fingrer og tær! Dette kan bli meg og kjærestens første eget hjem.

Hvor stor er leiligheten og prisantydning?:)

Anonym poster: 2193c975d3f7f75f371a909f002f2594

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte nettopp leilighet på forkjøpsrett, avventet hele budrunden og meldte inn forkjøpsrett samme kveld som fristen gikk ut.

Tror det er vanskelig å lage en strategi for å unngå at folk benytter forkjøpsretten... Det er folk i alle slags økonomiske situasjoner som er på boligjakt, og vil man virkelig ha en leilighet så går man for den, selv om det gjeldende budet er over prisantydning.

Du kan se hvordan det ligger an med ansenniteten og om noen har meldt lengre medlemskap enn deg på obos.no.

Anonym poster: b9c1b8c46b0c7c059949ca97ce4d0fc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...