Gå til innhold

Er utleiefirma pliktig til å opplyse om adresseendring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har sagt opp leieforholdet vårt nå.

Først sendte vi inn oppsigelse skriftlig i posten, etter å ha lest informasjonen i permen vi fikk da vi inngikk leieforholdet.

Nå har det seg derimot slik at utleiefirmaet har flyttet siden det, og ikke sendt oss noe opplysning om adresseendring. Vi fikk derfor dette brevet i retur rett etter påske.

Dette har dessverre gjort slik at vi sitter igjen med en ekstra måned å betale da oppsigelse er gyldig fra månedsskifte. Vi har hørt med utleiefirmaet, men de sier at siden de ikke har mottatt noe tidligere, får vi heller ikke komme ut av kontrakten tidligere.

Det er ikke nevnt noe i kontrakten ifht. deres plikter til å oppdatere oss på adresse, telefonnummer, o.l, men denne leietakerpermen er nevnt.

"Dokumentasjonen i permen omfatter forhold vedrørende kontaktpersoner hos Leiebolig, avtaleforhold, betaling av leie, husordensregler, krav til inn- og utflytt, skader på boligen i leietiden, oppsigelse, håndtering av konflikter, m.m"

Det er da i denne permen at det står at oppsigelse skal sendes til "følgende adresse".

Har vi noen sak? Er dette noe vi burde ta på vår kappe?

Burde ikke opplysningsplikten gå begge veier?

Anonym poster: 6f289a7243cbfec58f3738d9d3f456fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men håper noen andre her har peiling på dette og at du har loven på din side.

Anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerrådet, mulig de kan hjelpe deg.

Anonym poster: 50468a5bbf1a355d523b0837e74b6298

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er da merkelig at ikke utleiefirmaet opplyser dere om ny adresse?

Dere har meldt fra til den adressen dere har fått oppgitt men står det i den signerte avtalen hvor dere kunne forvente å finne adressen?

Min anbefaling til dere er juridisk støtte fra noen som kan dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men håper noen andre her har peiling på dette og at du har loven på din side.

Anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerrådet, mulig de kan hjelpe deg.

Anonym poster: 50468a5bbf1a355d523b0837e74b6298

Det håper jeg óg!

Jeg har tenkt på det, men det er jo veldig greit dersom jeg kan "banke i bordet" med noe på egen hånd først.

Det er da merkelig at ikke utleiefirmaet opplyser dere om ny adresse?

Dere har meldt fra til den adressen dere har fått oppgitt men står det i den signerte avtalen hvor dere kunne forvente å finne adressen?

Min anbefaling til dere er juridisk støtte fra noen som kan dette.

Ja, det syns jeg óg.

I kontrakten står det ordrett:

"19. Leietakerperm

I forbindelse med signering av leieavtalen er det overlevert en komplett leietaker perm som omhandler alle sider ved leieforholdet. Ved signatur av denne leieavtalen bekreftes det at permen er mottat og innholdet akseptert. Dokumentasjonen i permen omfatter forhold vedrørende kontaktpersoner hos Leiebolig, avtaleforhold, betaling av leie, husordensregler, krav til inn og utflytt, skader på boligen i leietiden, oppsigelse, håndtering av konflikter, m.m."

I permen står det:

"Oppsigelsen sendes til:

Leiebolig AS, Karoline Kristiansensvei 1H, 0661 Oslo eller til e-post [email protected] fax. 22707641

Oppsigelse av leiekontrakten må være skriftlig. Oppsigelsesfristen er på 3 mnd. og gjelder fra utgangen av kalender måneden"

Vi valgte da å følge dene permen, og vi sendte oppsigelsen via posten, da verken fungerende fax eller scanner ikke er lettest tilgjengelig.

Innser jo nå at vi heller burde brukt litt tid på å komme oss til en fungerende scanner, for dette blir jo bare rot. :(

- TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Neida, her har du en god sak for når kontrakten henviser til permen og utleier ikke oppdaterer denne så må utleier ta kostnaden for at brevet ikke er kommet frem.

Så her har dere faktisk en god sak.

Gjør følgende: send på e-post med leverings- og lesebekreftelse hvis mulig at dere forholder dere til leiekontrakten og dens beskrivelse av hvor oppsigelse kan sendes., og at dere derfor opprettholder den opprinnelige oppsigelsesdatoen. Når dere har sendt denne kan dere ringe dem umiddelbart for å høre om de har mottatt den.

Lykke til - jeg tror dere har en god sak.

AnonymBruker
Skrevet

Men dere har vel datert oppsigelsen. Det burde da holde det da? De må jo regne med litt postgang.

Anonym poster: 9ed9420b3743ed9c567cf9fd40b4e387

Skrevet (endret)

Jeg håper også du har en sak

Det jeg frykter er at de har varslet på generalforsamling, i form av en kommentar i et referat, gitt beskjed på årsmøte e.l...

KAN det hende??

(Jeg er på din side, men greit å tenke igjennom mulighetene her)

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Takk skal dere ha!

Veldig greit å få utenforstående til å se på det óg.

Men dere har vel datert oppsigelsen. Det burde da holde det da? De må jo regne med litt postgang.

Anonym poster: 9ed9420b3743ed9c567cf9fd40b4e387

Joda, men i teorien så kunne vi jo skrevet hvilken som helst dato der. Og posten har dessverre ikke stemplet med noen dato. Kun "Retur". :/

Rotemor: Det kan vel være, men burde vi ikke da fått noe av dette? Innkalling til generalforsamling? Hatt mulighet til å se på referatene om ikke annet?

Skrevet

Rotemor: Det kan vel være, men burde vi ikke da fått noe av dette? Innkalling til generalforsamling? Hatt mulighet til å se på referatene om ikke annet?

Jo, selvsagt....prøver bare å tenke igjennom muligheten her.

Jeg googlet. Se her!

Samme adresse som du sendte til!

Jeg ville truet de med forliksrådet hvis de ikke godtar..

post-28120-0-45823200-1366921187_thumb.j

Skrevet

Spar på returkonvolutten i hvert fall, som bevis hvis det blir behov.

Tror også dere har en god sak. Send dem oppsigelsen på nytt, og oppretthold den opprinnelige datoen. Send gjerne pr. e-post, og forklar at den kom i retur pga manglende informasjon fra dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne få presisere at korrekt adresse er oppgitt på nettsidene deres, men vi kikket i permen da vi ikke hadde fått noen indikasjon på at den ikke skulle være oppdatert.

Men igjen, kontrakten henviser jo også til permen..

AnonymBruker
Skrevet

Spar på returkonvolutten i hvert fall, som bevis hvis det blir behov.

Tror også dere har en god sak. Send dem oppsigelsen på nytt, og oppretthold den opprinnelige datoen. Send gjerne pr. e-post, og forklar at den kom i retur pga manglende informasjon fra dem.

Har gjort det, og da fikk jeg følgende til svar:

"Da vi ikke har mottatt noe oppsigelse tidligere vil siste dag av leieavtalen være 31.07.2013.

Skulle vi finne nye leietakere som ønsker å flytte inn tidligere er det muligheter for tidligere utflytt.

Dette forutsetter selvfølgelig at eier fortsatt skal leie ut boligen."

Gjest Blondie65
Skrevet

Generalforsamling?

Det er de de selv som har henvist til permen. De kan ikke henvise til den for deretter å si at det ikke er det som gjelder likevel.

Gjest Vivicia
Skrevet

Enig med de andre her, så lenge de godtar å få tilsendt oppsigelse per post er det også deres ansvar å gi kundene riktig adresse. Har du kvittering på frimerker/konvolutter etc.? Eventuelt kontoutskrifter som kan dokumentere det?

Når det er sagt, synes jeg at dere har en god sak og at dere bør klage den inn til Husleietvistutvalget hvis utleier står på sitt.

For øvrig, kjenner til firmaet, og de holder vel til i Oslo. Det burde ikke være noe problem for dem å finne ny leietaker innen juni, og da faller argumentet deres på død grunn. Kan de finne ny leietaker, har dere krav på å flytte ut før. Det er mulig at dere må bidra i prosessen (men siden eier leier dem, tviler jeg på at de tillater det.) I verste fall er det bare å legge ut en annonse (gjerne samme som sist) på finn.no. Dere får garantert svar.

Gjest Blondie65
Skrevet

Et godt argument mot utleiefirmaet er at når de har valgt å gjøre det slik så kan det lett spekuleres i at oppsigelse ikke kommer frem fra deres side og dermed får de ekstra leieinntekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...