Anglofil Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 (endret) Andre som har hørt om dette fenomenet? Jeg kom til å tenke på dette under tråden "favorittkrydderet deres". Jeg krydrer svært sjelden maten, salt og pepper brukes ytterst sjelden, men salt hvis jeg først skal tilføre maten noe, og skal det krydres må det være mildt. Jeg kom over begrepet ved en tilfeldighet, men jeg kjenner meg ekstremt godt igjen. Jeg fikk faktisk en liten aha-opplevelse, og det bekrefter også det faktum at jeg kanskje egentlig ikke ønsker å være kresen i matveien, men at mye mat dessverre smaker "altfor mye". Koriander kan jeg glemme, det smaker såpe, alkohol, uansett type, smaker forferdelig, og fettete mat likeså. Soyaprodukter, unntaket er vel soyasaus, smaker bare vondt, selv om man hevder at det skal være smaksløst. Forøvrig er jeg selvsagt høflig og spiser disse tingene når man får det servert, men uansett hvor mye jeg har prøvd så smaker maten mindre godt, dessverre. Det hadde mange ganger vært bedre hvis jeg ikke var slik. Og for å understreke: jeg er oppvokst i et hjem hvor jeg smakte på alle typer mat, med foreldre som hadde smør på brødskivene og som serverte i grunn mat fra alle verdenshjørner. Allikevel er vel smør det jeg liker aller minst, og mye av maten klarer jeg ikke å spise fordi den blir for bitter eller sterk for meg. Her er noen artikler om fenomenet, og man kan ta en test hos BBC. Jeg kan ikke si at jeg synes testen hos BBC var så fryktelig grundig, men jeg kjenner meg veldig igjen i symptomene som beskrives: http://www.guardian....u-a-supertaster http://online.wsj.co...3147151480.html http://www.bbc.co.uk...es/supertaster/ http://en.wikipedia....iki/Supertaster Denne illustrasjonen viser faktisk nesten på en prikk hva jeg personlig reagerer på og ikke: http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324392804578362833147151480.html#project%3DPEOPLEWHOTASTETOOMUCH0313%26articleTabs%3Dinteractive I testen fra BBC ble jeg: You rate as:SupertasterPerceive all tastes as more intense than other taster types, particularly bitter tastesTend to be fussy about their food and have strong food likes and dislikesUsually don't like coffee, grapefruit, cabbage, Brussels sprouts and spinachHave lots of papillae, the tiny bumps on the tongue that contain taste budsAround 25% of people are said to be supertasters Her er en liste fra Wikipedia over mat som det ofte reageres mest på, som jeg også kjenner meg godt igjen i: Although individual food preference for supertasters cannot be typified, documented examples for either lessened preference or consumption include:Certain alcoholic beverages[16]Brassica oleracea cultivarsBrussels sprouts[18][19][20]Cabbage[18]Kale[20][*]Coffee[18] [*]Grapefruit juice[19] [*]Green tea[19] [*]soy products[19] [*]Carbonation in drinks such as in soda, beer, etc.[21][dead link] Other foods may also show altered patterns of preference and consumption, but only indirect evidence exists:Chili peppers – Capsaicin burn is more intense in supertastersTonic water – Quinine is more bitter to supertastersOlives – for a given concentration, salt is more intense in supertasters Andre som kjenner seg igjen? Mvh Yvonne Endret 25. april 2013 av Yvonne
Gjest Violetta Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Dette var interessant. Jeg kjenner meg ikke igjen, men hvorfor skulle det ikke være tilfelle? Jeg er heller ikke glad i mat med mange ingredienser. Kanskje ikke det samme, men det viser at vi er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Tok den testen til bbc og ble en supertaster, men det stemmer jo ikke i det hele tatt på meg som spiser sitron som andre spiser appelsin, elsker mat med arabiske krydder og spiser et halvt kilo bladpersille i uka Illustrasjonen viser også motsatt, jeg brekker meg av melk, spiser aldri søtt (inkl. søt frukt) og elsker bitre smaker Anonym poster: f8c7f4ebe4ed89342b797e0b91c14c11
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #4 Skrevet 25. april 2013 Husker det var et program om dette på NRK nylig. Spennende! De drakk en slags væske, som noen syntes smakte masse, mens andre mente det smakte som vann. Anonym poster: f33c80958f55842da05a7867c7c9354c 1
Anglofil Skrevet 25. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2013 Jeg merker det selv veldig godt at jeg synes ting kan være "sterkt" eller smake veldig mye, mens andre ikke kjenner noen verdens ting. Mannen min ser bare dumt på meg når jeg nesten ikke klarer å få ned hvitløksbrødet fordi det smaker så innmari mye. Jeg kan aldri salte, pepre eller generelt krydre maten før jeg spiser den, for det skal så veldig lite til før smaken blir for voldsom. Skal jeg bruke krydderblandinger, f.eks tacokrydder må jeg helst bruke to pakker kjøttdeig på en pakke, ellers blir det altfor kraftig for meg, og for "sterkt". Mvh Yvonne
Antlers Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Kjenner meg igjen i mye av det, men er veldig glad i øl (selv om de bitreste typene ikke er favoritter), og synes vanlig kål smaker kjempegodt, selv om rå kål kan brenne litt på tunga (rosenkål er derimot djevelens verk - æsj). Jeg bruker svært sjelden ekstra krydder på maten. Om jeg først gjør det er det mer sannsynlig at jeg griper etter pepperbøssa enn saltet. Jeg liker sterk mat, men ikke sterkt krydret mat. Litt vanskelig å forklare, men jeg synes f.eks det er godt med hakket chili i kjøttdeigen, men ikke med chilipulver. Er det sterkt pga. friske råvarer - bring it on. Interessant det du sier om at koriander smaker såpe. Jeg har flere ganger påpekt at mat smaker såpe, men ingen av de andre som har spist det samme har lagt merke til det.
Anglofil Skrevet 25. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2013 Kjenner meg igjen i mye av det, men er veldig glad i øl (selv om de bitreste typene ikke er favoritter), og synes vanlig kål smaker kjempegodt, selv om rå kål kan brenne litt på tunga (rosenkål er derimot djevelens verk - æsj). Jeg bruker svært sjelden ekstra krydder på maten. Om jeg først gjør det er det mer sannsynlig at jeg griper etter pepperbøssa enn saltet. Jeg liker sterk mat, men ikke sterkt krydret mat. Litt vanskelig å forklare, men jeg synes f.eks det er godt med hakket chili i kjøttdeigen, men ikke med chilipulver. Er det sterkt pga. friske råvarer - bring it on. Interessant det du sier om at koriander smaker såpe. Jeg har flere ganger påpekt at mat smaker såpe, men ingen av de andre som har spist det samme har lagt merke til det. Jeg kan skjønne hva du mener. Jeg også liker bedre ferske råvarer framfor pulverne man finner i butikkhylla, det er kanskje ikke like intenst? Jeg vet ikke. Det er ihvertfall noe med smaken. Nå klarer ikke jeg chili, men jeg kan sette meg inn i problemstillingen. Godt det ikke bare er meg, koriander har jeg prøvd massevis av ganger, men nei, det er døfødt for meg altså. Mvh Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 25. april 2013 #8 Skrevet 25. april 2013 Oi, jeg liker ingen av de tingene på Dislikes på People Who Taste Too Much! Nettopp av de grunnene som står der! Dette må jeg se litt mer på.
Anglofil Skrevet 25. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 25. april 2013 (endret) Oi, jeg liker ingen av de tingene på Dislikes på People Who Taste Too Much! Nettopp av de grunnene som står der! Dette må jeg se litt mer på. Mhm. Endelig en forklaring på hvorfor man kanskje er som man er, at det nødvendigvis ikke er slik at man vil være kresen (for jeg velger jo naturlig nok vekk mye av disse matvarene fordi de ikke smaker godt), det er ikke nødvendigvis noe man gjør med vilje. Jeg prøver ikke å være vanskelig, men det er godt å faktisk ha en forklaring. For meg har dette faktisk vært veldig frusterende når man får høre gang på gang "jammen, det er jo bare å prøve å venne seg til det". Noe som ikke går, dessverre. Mvh Yvonne Endret 25. april 2013 av Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 25. april 2013 #10 Skrevet 25. april 2013 Mhm. Endelig en forklaring på hvorfor man kanskje er som man er, at det nødvendigvis ikke er slik at man vil være kresen (for jeg velger jo naturlig nok vekk mye av disse matvarene fordi de ikke smaker godt), det er ikke nødvendigvis noe man gjør med vilje. Jeg prøver ikke å være vanskelig, men det er godt å faktisk ha en forklaring. For meg har dette faktisk vært veldig frusterende når man får høre gang på gang "jammen, det er jo bare å prøve å venne seg til det". Noe som ikke går, dessverre. Mvh Yvonne Jeg var superkresen som barn, men det er bedre nå. Men, melk i kaffien f.eks er helt nødvendig, hvis ikke kommer grimasene frem. Sitrusfrukter liker jeg ikke, kun klementin. Aldri likt oliven, aldri lik øl. For bittert. Liker forsåvidt ikke sure ting heller
Anglofil Skrevet 25. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. april 2013 (endret) Jeg var superkresen som barn, men det er bedre nå. Men, melk i kaffien f.eks er helt nødvendig, hvis ikke kommer grimasene frem. Sitrusfrukter liker jeg ikke, kun klementin. Aldri likt oliven, aldri lik øl. For bittert. Liker forsåvidt ikke sure ting heller Her får jeg ikke ned kaffe eller te. Det eneste jeg liker av alkohol er Stawberry Daiquiri, men øl osv kan jeg bare glemme. Sitrusfrukter er ikke så veldig mye for meg, med mindre det blandes ut i noe, f.eks sitron i kake. Er heller ikke begeistret for oliven og sterke krydder generelt. Spiser jeg en pepperonipølse føles det som munnen skal brenne opp og det er bare ubehagelig. Mvh Yvonne Endret 25. april 2013 av Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 25. april 2013 #12 Skrevet 25. april 2013 Her får jeg ikke ned kaffe eller te. Det eneste jeg liker av alkohol er Stawberry Daiquiri, men øl osv kan jeg bare glemme. Sitrusfrukter er ikke så veldig mye for meg, med mindre det blandes ut i noe, f.eks sitron i kake. Er heller ikke begeistret for oliven og sterke krydder generelt. Spiser jeg en pepperonipølse føles det som munnen skal brenne opp og det er bare ubehagelig. Mvh Yvonne Jeg klarer ikke te heller! Ingen av venninnene mine kan forstå meg, de elsker jo te Jeg klarer ganske sterk mat, det er vel det eneste som taler imot dette her. Elsker sterk smak
Gjest Inggolf Skrevet 25. april 2013 #13 Skrevet 25. april 2013 dette er et kjent fenomen for meg.. jeg trodde faktisk ikke at det var så uvanlig å vite at vinkjennere er supersmakere. Det var vel sånn jeg fant ut om dette ihvertfall.. Men for litt siden fant jeg ut noe nytt, og det var at det faktisk går ann å trene seg opp til å bli en supersmaker, og det synes jeg virker ganske umulig (med utgangspunkt i meg selv )
Hanna! Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 jeg både kjenner og kjenner meg ikke igjen. Jeg er nok en supertaster, men jeg synes ikke sterke eller rare smaker er ekle. Jeg har en veldig observant smakssans og er opptatt av å smake godt på maten min. Jeg er opptatt av mat og oppdager fort hva slags hemmelig ingrediens kokken bruker. Men jeg er langt fra kresen på sterk mat. Jeg liker ikke "kjedelig" mat, i mine øyne: mat med for mye fett og salt, da smaker alt likt. Ferdigprodukter er ikke godt. Men jeg synes smaker er interessante, også de jeg ikke egentlig liker. Når jeg er i utlandet er jeg den som "smaker på alt". Men jeg greier ikke fullføre mat jeg synes er mindre god, derfor kan jeg ofte gå lenge uten å spise isteden for å trøkke i meg noe jeg ikke liker. Tror at hva slags mat man liker henger sammen med smakssans, men like mye henger det sammen med personlighet og vaner. Men dette er jo egentlig en grei måte å smake på. Tror at jeg får mye mer glede av mat enn de fleste. Og det at man ikke liker mye fett og salt er jo egentlig greit, da holder man seg slank samtidig som man kan ma spise hva man vil 1
Tropic Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Jeg ble en mellomting mellom de to. Liker krydder, og bruker masse salt, pepper, tacokrydder, fajitaskrydder osv f.eks, men chili er jeg veldig følsom over, og liker ikke alt for sterk mat, skikkelig pingel der. Stemmer veldig bra med at jeg ikke liker øl, tonic water, caffe osv. Synes det er ALT for bittert. Så tester stemmer vel forsåvidt bra!
Severus Skrevet 27. mai 2013 #16 Skrevet 27. mai 2013 Jeg ble supertaster, men jeg spiser krydder og er ikke vanskelig i matveien. Det eneste jeg er vanskelig med, er at jeg smaker forskjell på div merkevarer. Da f.eks Norvegia og Synnøve Finden og Gilde og Nordfjord.
CathFoto Skrevet 29. mai 2013 #17 Skrevet 29. mai 2013 Sånn en supertaster reagerer på smak, sånn reagerer jeg på lukt. Det kan være veldig slitsomt på f.eks offentlig transport.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå