Gå til innhold

Høy fettprosent og lite muskler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre høy fettprosent og lite muskler. Er i utgangspunktet veldig slank(60 cm midje, men har mye overflødig på hofter og lår, samt underarmer), men det overflødige fettet får meg til å føle meg dvask og lubben. Hva skal jeg gjøre? Kostholdet mitt er veldig bra, men jeg antar at jeg må trene mer styrke(?). Nå er det snart sommer, og jeg vil veldig gjerne kunne gå på stranden uten å føle meg dvask/lubben. Jeg har allerede gått ned 4 kg, men jeg ser fremdeles dvask ut. Derfor er jeg redd for å gå ned enda mer, fordi jeg er redd for at det er muskelmassen i stedet for fettet som går. Samtidig har jeg for kort tid på meg til å trene meg fit til sommeren...

Jeg veier egentlig veldig lite, mange ville sagt det er for lite, men hadde dere sett kroppen min, hadde dere trodd jeg hadde veid minst 7-8 kg mer. Hva blir lurest for meg å gjøre? Å utelukkende trene styrke(og spise i overskudd/vedlikehold) vil ikke få meg til å føle meg bra i sommer, fordi noe av fettet må faktisk bort. Skal jeg bare gå ned så mye at jeg blir fornøyd(til jeg ikke ser dvask ut lenger, vil riktig nok da bli veldig tynn), og deretter holde vekten samt begynne å trene styrke?

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 373a14719c2bcd0c1d1b6cc74e881ee7

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Med høyere muskelmasse så går fettprosenten ned. I tillegg brenner muskler fett 24/7. Om målet er en slank og definert kropp så burde du absolutt fokusere på styrke. Om du bare slanker deg ned i kg vekt så vil du bare se skranglete ut; ikke fit og digg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med høyere muskelmasse så går fettprosenten ned. I tillegg brenner muskler fett 24/7. Om målet er en slank og definert kropp så burde du absolutt fokusere på styrke. Om du bare slanker deg ned i kg vekt så vil du bare se skranglete ut; ikke fit og digg.

Så om jeg trener styrke og bygger muskler, vil det bli mindre fett? Jeg vil i tillegg ha litt smalere lår og armer, men om jeg kun "legger på meg" muskler og ikke får bort fettet, vil jeg jo ikke bli smalere, bare strammere? Er jo ikke snakk om å bli mye tynnere, det viktigste er jo å bli strammere da jeg allerede er slank, men likevel.. :) -TS

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Så om jeg trener styrke og bygger muskler, vil det bli mindre fett? Jeg vil i tillegg ha litt smalere lår og armer, men om jeg kun "legger på meg" muskler og ikke får bort fettet, vil jeg jo ikke bli smalere, bare strammere? Er jo ikke snakk om å bli mye tynnere, det viktigste er jo å bli strammere da jeg allerede er slank, men likevel.. :) -TS

Når du har lite muskelmasse så ser kroppen slappere ut. Muskler tar lite plass og er fastere enn fett.

Hva er forresten målene dine? Alder, høyde og vekt? Litt lettere å tenke etter hva du trenger da :)

• Liker 1
Skrevet

Hemmeligheten å gå ned i fett % samtidig som man beholder/bygger masse/styrke, er å få i deg mye proteiner (minst 2x av din vekt per dag), nok fett, og kutte ned på karbohydrater. Samtidig som du trener styrke 2-3 dager i uken, og kanskje 1-2 ganger i uken med fettforbrenning.

Det som også har fungert bra for min egen del, det er å spise litt ekstra på de dagene jeg trener styrke. Div at jeg kanskje får i meg 2.5x min vekt i proteiner.

Men som med alle ting, det er ikke bare EN vei til Rom... og noe som er utrolig viktig, det er å være tålmodig, for ting tar lang tid... så sant du ikke er velsignet med supermann gener.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du har lite muskelmasse så ser kroppen slappere ut. Muskler tar lite plass og er fastere enn fett.

Hva er forresten målene dine? Alder, høyde og vekt? Litt lettere å tenke etter hva du trenger da :)

Da får jeg bare pumpe som fy fremover! :fnise: Jeg vil ha en stram kropp! Da snakker jeg HELT stram, men samtidig vil jeg ikke ha store muskler(vet at det skal mye til for å få det som jente). I tillegg vil jeg ha smalere armer og lår. Veier 52 kg, og er 168 cm høy, 18 år. Som sagt ser det ut som om jeg veier mye mer, og jeg lover at det ikke er innbilning. Kunne ha veid "mye" mindre uten å være syltynn, og da sier det litt om hvor mye fett jeg egentlig har på kroppen.... -TS

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Da får jeg bare pumpe som fy fremover! :fnise: Jeg vil ha en stram kropp! Da snakker jeg HELT stram, men samtidig vil jeg ikke ha store muskler(vet at det skal mye til for å få det som jente). I tillegg vil jeg ha smalere armer og lår. Veier 52 kg, og er 168 cm høy, 18 år. Som sagt ser det ut som om jeg veier mye mer, og jeg lover at det ikke er innbilning. Kunne ha veid "mye" mindre uten å være syltynn, og da sier det litt om hvor mye fett jeg egentlig har på kroppen.... -TS

For det første er det viktig at du spiser rett :) Mye kylling, egg, fisk, karbonadedeig, grønnsaker, frukt, villris, havregryn, gode oljer, nøtter etc. Spis minst 3 måltider om dagen og 1 til 2 mellommåltider.

Cardio trening er bra for fettprosenten og styrke for å øke muskelmassen. Om du starter med 2 helkroppsprogram med styrke og 2 økter med cardio så er du godt på vei sammen med et godt kosthold. Det er viktig at du ikke spiser for lite sånn at musklene vokser, men så er det det å finne balansen så en ikke går i for mye overskudd sånn at du også tærer på fettet.

En god plan er:

Frokost: Havregrøt med en dæsj honning og kanel

Lunsj: Salat med egg og kylling og litt grov pasta/evt noen knekkebrød

Mellom: Fruktsalat

Middag: 200 gram kjøtt, en halv boil in a bag brun ris og masse grønnsaker

Kvelds: Omelett av 2 egg med hakket skinke og grønt på siden

Her kan du selvsagt variere og lage andre ting, men det er en grei måte å se åssen du kan sette opp en dagsplan med skikkelig god og næringsrik mat som du ikke sulter av :)

Jeg elsker feks å lage vafler av kokosmel, eggepulver, egg og brunt sukker i helgene som kos.

Tenk på at dette skal handle om livsstil. Det er ikke en Quick Fix å endre fysikken på kroppen. Det tar tid og tålmodighet. Belønningen er at du vil ha en flott og sterk kropp resten av livet når du først har endret til en livsstil med sunn, god mat og trening.

;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da veldig så mye sukker det var i den anbefalte maten din, Maya...

Anonym poster: e55990ccb5497afc124d80600467e72d

AnonymBruker
Skrevet

Hemmeligheten å gå ned i fett % samtidig som man beholder/bygger masse/styrke, er å få i deg mye proteiner (minst 2x av din vekt per dag), nok fett, og kutte ned på karbohydrater. Samtidig som du trener styrke 2-3 dager i uken, og kanskje 1-2 ganger i uken med fettforbrenning.

Det som også har fungert bra for min egen del, det er å spise litt ekstra på de dagene jeg trener styrke. Div at jeg kanskje får i meg 2.5x min vekt i proteiner.

Men som med alle ting, det er ikke bare EN vei til Rom... og noe som er utrolig viktig, det er å være tålmodig, for ting tar lang tid... så sant du ikke er velsignet med supermann gener.

2 g proteiner pr kg kroppsvekt er latterlig mye.. Bodybuilder-nivå. For folk flest er dette neppe verken nødvendig, eller gjennomførbart. Å spise kjøtt/egg til alle måltider blir både dyrt og kjedelig i lengden.

TS klarer nok fint å bygge muskler med langt mindre proteiner enn dette, bare hun ikke ligger i underskudd, og trener riktig.

Anonym poster: cb457dd3c55403b1168dcacd0990099d

AnonymBruker
Skrevet

De alle fleste av oss har mer fett enn muskler. Ved trening reduserer du fettet og øker muskelmassen. For å se bra ut, trenger du å bli strammere (muskler). Siden jeg begynte å trene, har jeg redusert fettmassen og økt muskelmassen tilsvarende. Men du trenger en del fett, så ikke sult i hjel.

Anonym poster: f21f3474d8f2a98a564fcaf2fe633c01

• Liker 3
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg skjønner at det er mange som blander meg med denne Maya og det må dere gjerne gjøre, men kan dere slutte å skli ut i tråder med det? Det er ikke relevant for TS.

Om du synes det er mye sukker med en dæsj honning så får det være opp til deg. Man kan fint droppe det, som jeg skrev kan en variere; det er ingen kniv mot strupen her, men jeg spiser det hver dag og er ikke en antisukkerfanatiker. Det var også et forslag som er laget i forhold til hva jeg spiser i hverdagene og som fungere for meg.

Om du ikke synes det ser bra ut så er du velkommen til å komme med andre forslag fremfor å bare kritisere mitt.

• Liker 3
Skrevet

? En dæsj honning og noe frukt? Det var da i overkant hysterisk.

Synes den menyen ser bra ut jeg, minner om det jeg pleier å innta iløpet av en dag minus kveldsen og jeg trener ganske mye og har masse energi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

2 g proteiner pr kg kroppsvekt er latterlig mye.. Bodybuilder-nivå. For folk flest er dette neppe verken nødvendig, eller gjennomførbart. Å spise kjøtt/egg til alle måltider blir både dyrt og kjedelig i lengden.

TS klarer nok fint å bygge muskler med langt mindre proteiner enn dette, bare hun ikke ligger i underskudd, og trener riktig.

Anonym poster: cb457dd3c55403b1168dcacd0990099d

Godt poeng.. fy skam meg :)

Nå er jeg ikke bodybuilder selv, har vel mer fysikk som en godt trent fitness fyr.

Men å spise kjøtt/egg til hvert måltid behøver ikke nødvendigvis være dyrt (og det finnes også så mye utrolig forskjellig å spise enn det også..), proteinpulver er bl.a billig.. Men uansett, poenget er tatt! Ts har ikke behov for fullt så mye proteiner jeg skrev. Skal ikke uttale meg om nøyaktig hvor mye proteiner hun trenger, men jeg har iallefall prøvd meg frem på hva som fungerer på meg.

Endret av Rights

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...