Gå til innhold

Er lavkarbo virkelig så enkelt? Ikke pasta, potet, brød og ris?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

I mitt hode er lavkarbo veldig komplisert, ettersom det jo finnes en del grønnsaker og frukt har mye karbohydrater. Det er imidlertid en del lavkarbere som spiser alt unntatt pasta, ris og brød. Vil de fortsaty gå ned i vekt av dette, når de fortsatt spiser all fruktbog grønt som de vil? Selv har jeg kutta ut pasta, potet, ris og brød, men spiser hjemmelaga knekkebrød. Vil jeg bli en lavkarber om jeg dropper knekkebrødet? Per i dag styrer jeg unna fettrik mat også. Bør jeg da likeså gjerne droppe knekkebrødet og innføre mer fett, når målet mitt er vektnedgang?

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

I mitt hode er lavkarbo veldig komplisert, ettersom det jo finnes en del grønnsaker og frukt har mye karbohydrater. Det er imidlertid en del lavkarbere som spiser alt unntatt pasta, ris og brød. Vil de fortsaty gå ned i vekt av dette, når de fortsatt spiser all fruktbog grønt som de vil? Selv har jeg kutta ut pasta, potet, ris og brød, men spiser hjemmelaga knekkebrød. Vil jeg bli en lavkarber om jeg dropper knekkebrødet? Per i dag styrer jeg unna fettrik mat også. Bør jeg da likeså gjerne droppe knekkebrødet og innføre mer fett, når målet mitt er vektnedgang?

Uansett hvilke vei du velger så vil du gå ned i vekt så lenge du går i underskudd. Jeg spiser moderat lavkarbo i den forstand at jeg unngår sukker og hvitt mel i hverdagene. Men jeg spiser både ris/brun pasta og knekkebrød hver dag.

Skrevet

Med mindre du satser på en ketogen variant av kosten så er det forsåvidt bare de stivelserike grønnsakene som potet, cassava, kokebanan osv du trenger å unngå.

Når målet er vektnedgang så er det lurt å kutte frukt utenom bær i begynnelsen.

• Liker 2
Skrevet

Å nei. Må jeg virkelig gi opp både cassava og kokebanan?? Hjørnesteinen i min diett :fnise:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er latterlig enkelt! Og ut fra de andre innleggene dine om hva du spiser så trenger du bare å droppe knekkebrødene (eller bake lavkarboknekkebrød) og spise mer fett.

Anonym poster: d7c7311d9fbf196ba60fe2cf3efa0467

• Liker 1
Skrevet

Å nei. Må jeg virkelig gi opp både cassava og kokebanan?? Hjørnesteinen i min diett :fnise:

Ja. Og taro... Nix mer.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Og taro... Nix mer.

Fader også! Lavkarbo er absolutt ikke for meg :jolie:

• Liker 2
Gjest *kokos*
Skrevet

Ja, det er latterlig enkelt! Og ut fra de andre innleggene dine om hva du spiser så trenger du bare å droppe knekkebrødene (eller bake lavkarboknekkebrød) og spise mer fett.

Hvor mye lavkarboknekkebrød kan jeg spise da?

Jeg har alltid spist veldig fettfattig, det er karbohydratene som har holdt meg opp i vekt. Nå har jeg kutta karbohydratene, og det klarer jeg fint. Ettersom jeg aldri har valgt ikke-lett-varianten av noe som helst føles det veldig merkelig/ekkelt å skulle bruke seterrømme, bacon og ekte majones. Kan en virkelig spise alt en vil av dette? Vanlig hvitost?

Ifølge "lavkarbo på 5 minutter" som jeg nettopp leste, kan en spise alt med varedeklarasjon som viser under 5% karbohydrater. Er det riktig?

Hva med resten av familien min (en normalvektig+ mann som slett ikke vil slanke seg og heller ikke gå opp i vekt), og to barn under 4? Bør de holde seg til lettvariantene av majones, rømme osv, eller bør de også bruke de fete variantene?

Tusen spørsmål fra meg her nå, men jeg føler at jeg er på vei til å tre inn i en ukjent Narnia-lavkarbo-verden som jeg synes er litt skummel...

Skrevet

Velg alltid de fete variantene av alle meieriprodukter. Vil folk spise mindre fett får de ta mindre av dem.

Å velge produkter kun basert på karbohydratinnhold synes jeg er en dårlig ide. Det gir jo inntrykk av at alle karbohydrater er like. Noe de ikke er. Velg heller mat som går under kategorien råvarer og lag maten selv.

Bare så det er sagt så vil jo et slikt absoluttforhold til karbohydrater virke for vektnedgang, men jeg tror det er vel så viktig å spise skikkelig mat fremfor hurtig/ferdigmat. Selv om den ev skulle ha lavt karbohydratinnhold.

Jeg synes denne siden beskriver et fornuftig lavkarbokosthold.

http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har også barn i huset, og det er ingen problem å "mikse" kostholdene. Vi har ingen lettprodukter, kun ekte meierismør og helmelk og ikke vanlig yoghurt med sukker. Vi bruker usøtet yoghurt med bær eller frukt, ungene spiser brød og poteter og ris som vanlig, men velger etterhvert mer grønnsaker og salat siden det ser mer fristende ut.

Vi lager heller omelett enn havregrøt til frokost. Grønnsaker i matpakka deres og grønne salater i min. Fet fisk ganske ofte. Mandler og nøtter som kveldsmoms om vi blir litt godtesyke. Lager paleopannekaker av banan, kokos og mandelmel- supergodt.

Du må bare se mulighetene:)

Fin oppskriftside: http://nomnompaleo.com/

Endret av Løvetanten
  • Liker 3
Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg er ikke supergod i matvare-engelsk, men det ser ut til at en skal droppe stekeolje (oliven, raps, solsikke) og heller bruke meierismør. I mitt hode er flerumettet fett sunnere enn mettet. Hva er det med lavkarbo som gjør at slike tradisjonelle oppfatninger av sunt og usunt blir endret?

Ang karbohydratinnhold: Vi spiser svært lite ferdigmat, så jeg tenkte ikke å gyve løs på ferdigmat med lavt karbohydratinnhold bare fordi jeg kan. Men 5% maks-regelen er jo en fin pekepinn hvis en ser noe en har lyst på, og blir usikker.

Og hva med frukt? Noen steder står det at en skal unngå helt, mens andre steder står det at en kan spise én hver dag. Og gulrøtter? Min favoritt! De vokser jo under jorda.

Skrevet

Jeg er ikke supergod i matvare-engelsk, men det ser ut til at en skal droppe stekeolje (oliven, raps, solsikke) og heller bruke meierismør. I mitt hode er flerumettet fett sunnere enn mettet. Hva er det med lavkarbo som gjør at slike tradisjonelle oppfatninger av sunt og usunt blir endret?

Ang karbohydratinnhold: Vi spiser svært lite ferdigmat, så jeg tenkte ikke å gyve løs på ferdigmat med lavt karbohydratinnhold bare fordi jeg kan. Men 5% maks-regelen er jo en fin pekepinn hvis en ser noe en har lyst på, og blir usikker.

Og hva med frukt? Noen steder står det at en skal unngå helt, mens andre steder står det at en kan spise én hver dag. Og gulrøtter? Min favoritt! De vokser jo under jorda.

Flerumettet fett er et litt vanskelig tema. Litt fordi svaret er at det er usunt og sunt samtidig. Det handler om mengde. Både omega 6- og omega 3-fettsyrer må du ha. Det er teorier om at forholdet mellom dem må være ganske likt 2-5:1 omega 6:omega 3, mens i vestlig kosthold er det stortsett 10-20:1 grunnet det høye inntaket av flerumettet fett som solsikkeolje, soya osv.

En bør derfor begrense inntaket av omega 6-oljer som stortsett finnes i frø og de fleste nøtter. Noe må du ha, bare ikke sinnsykt mye. Det finnes en del unntak her, så det er ikke så lett å gi et helt enkelt svar.

Det er altså et tveegget sverd!

Av oljer bør du velge de enumettede eller naturlig mettete. Olivenolje, (raps), kokosolje, (klarnet) smør, rød palmeolje. Selv bruker jeg en del solsikkeolje som er dyrket frem med høyt innhold av enumettede fettsyrer. Jeg tolker den som sunn.

Spis de grønnsakene du vil. Over/under jorden er primært med for dem som skal ned i lite karbohydrater for å oppnå kostindusert ketose. Det er en pekepinn for karbohydratinnhold, men sellerirot har f.eks like mye karbohydrater som blomkål. Så det er ikke fasiten.

Frukt er lov, men du kan ikke spise ubegrenset. Det er lurt å begrense dette f.eks til en til to om dagen. Avhengig av hvor mye karbohydrater den inneholder. Bær kan du spise så mye du vil av omtrent. Spesielt bringebær. De har ca 5% karbohydrater. 100g (en porsjon) bringebær føles som ganske mye volummessig!

Spis gulrøtter til du blir gul i trynet. Spis dem gjerne rå. Da er fiberinnholdet noe høyere.

• Liker 2
Gjest *kokos*
Skrevet

Flerumettet fett er et litt vanskelig tema. Litt fordi svaret er at det er usunt og sunt samtidig. Det handler om mengde. Både omega 6- og omega 3-fettsyrer må du ha. Det er teorier om at forholdet mellom dem må være ganske likt 2-5:1 omega 6:omega 3, mens i vestlig kosthold er det stortsett 10-20:1 grunnet det høye inntaket av flerumettet fett som solsikkeolje, soya osv.

En bør derfor begrense inntaket av omega 6-oljer som stortsett finnes i frø og de fleste nøtter. Noe må du ha, bare ikke sinnsykt mye. Det finnes en del unntak her, så det er ikke så lett å gi et helt enkelt svar.

Det er altså et tveegget sverd!

Av oljer bør du velge de enumettede eller naturlig mettete. Olivenolje, (raps), kokosolje, (klarnet) smør, rød palmeolje. Selv bruker jeg en del solsikkeolje som er dyrket frem med høyt innhold av enumettede fettsyrer. Jeg tolker den som sunn.

Spis de grønnsakene du vil. Over/under jorden er primært med for dem som skal ned i lite karbohydrater for å oppnå kostindusert ketose. Det er en pekepinn for karbohydratinnhold, men sellerirot har f.eks like mye karbohydrater som blomkål. Så det er ikke fasiten.

Frukt er lov, men du kan ikke spise ubegrenset. Det er lurt å begrense dette f.eks til en til to om dagen. Avhengig av hvor mye karbohydrater den inneholder. Bær kan du spise så mye du vil av omtrent. Spesielt bringebær. De har ca 5% karbohydrater. 100g (en porsjon) bringebær føles som ganske mye volummessig!

Spis gulrøtter til du blir gul i trynet. Spis dem gjerne rå. Da er fiberinnholdet noe høyere.

Aha, da virker det hele mer fristende. Jeg spiser 1-2 frukt per i dag, med mager Vanilje-Kesam til kvelds. Spiser kun 1/2 banan om jeg velger denne frukten, ellers går det mye i appelsin + eple eller pære.

Bær har jeg ikke helt fått dreisen på, og synes at ferske varianter er så dyrt. Hvordan bruker dere dette?

Vi spiser stort sett rapsolje til det meste, men bruker meierismør til steking. Tenker jeg fortsetter med det, da. Og så er det altså bare å deise oppi store smørklatter, framfor å spinke og spare på fett-kaloriene som jeg har gjort tidligere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger denne knekkebrødoppskriften. Så prøv å lage den og se om den er godkjent.

Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbohydratinntak under 150g. Generelt kan man si at under 72g karbohydrater er det "fritt" inntak av fett og over 72g karbohydrater bør man senke fettinntaket motsatt proporsjonalt med karbohydratinntaket. Men dette ordner seg som regel selv uten noe regning eller veiing. Proteininntaket er jo ca konstant i alle retningene. Så før vi kan gi deg så mye mer veiledning, så må du nesten finne ut ca hvor mange karbohydrater du har tenkt å spise. Det viktige her er jo at du finner noe DU kan leve med. Kutter du for mange matvarer som gjør at du mistrives, så er det jo ikke et kosthold du klarer å leve med.

Jeg trives veldig lavt på karbohydratene (LCHF), men skjønner at det er mange som ikke har det bra hvis de må kutte ut frukt og poteter eller melk som tørstedrikk. Den vanligste retningen av lavkarbo her i landet er LCHF og det er den jeg følger, så det er den retningen jeg vet mest om. Jeg synes ikke det er komplisert i det hele tatt. I starten er det uvant å tenke at man SKAL helst velge de originale variantene, men det går fort over. En standard middag for meg er samme kjøttstykket som før, samme mengde grønnsaker/salat (men med andre grønnsaker i stedet for potet) og med en fet saus og ikke jevnet med mel i stedet for mager og jevnet med mel. De beste sausene er jo fete. :D

Det du nevner om karbohydrater under 5 gram er bare en tommelfingerregel. Det er ingen definitiv regel. Hvitløk for eksempel har 16g kh per 100g, tror jeg det var. Men jeg bruker det mye likevel. Det er jo snakk om små mengder. Men generelt sier man at grønnsaker som vokser over bakken er bra og grønnsaker som vokser under bakken har mye stivelse, men det finnes unntaker her også. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler. Tygg på en potet eller brødskive og du vil kjenne at den begynner å smake søtt etter en liten stund. Stivelsen blir brutt ned til enkle sukkerarter allerede av spyttet. Stivelse er verst når det er varmebehandlet. Så noen grønnsaker som vokser under jorda kan man spise rå. Rå gulrot for eksempel. Gulrot har bare ca 4g kh per 100g, men nesten alt i form av stivelse. Varmebehandlet stivelse blir tatt opp raskere i kroppen enn rent rørsukker.

Og grunnen til at vi ikke vil spise så mye frukt er at karbohydratene i frukt ofte er fruktsukker (fruktose) som er sukker av verste sort. Fruktose går rett til leveren.

Anonym poster: b830ab70ac41b5e638fc9a7cbd5fb371

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn i huset (en 2-åring), og vi spiser verken brød, ris eller pasta utenom helt spesielle tilfeller. I barnehagen får barnet brød til ett måltid. Ungen har et kjempekosthold. Nok proteiner og fett, samt karbohydrater fra sunne kilder (grønnsaker, bær og litt frukt og potet). Aldri sukker, men mye fisk og grønt.

Husk at mettet fett ikke er farlig, slik man trodde før i tiden.

I stedet for vanlijekesam kan du spise fet yoghurt (gresk, tyrkisk eller russisk), eventuelt med vaniljepulver i? Dette er populært for barn også :)

• Liker 2
Skrevet

Er enig at fruktose tolkes som verste form for sukker, men husk hel frukt inneholder en del fiber og andre ting som i praksis ikke gjør dette til risikomat. Man klarer dessuten ikke spise så utrolig mye før man blir uggen. Sammenlignet med feks sukroseholding godteri, brus osv.

Dropp mager vaniljekesam. Den inneholder tilsatt sukker. Bruk gresk/tyrkisk yoghurt (minst 10% fett). For å søte den bruker jeg vaniljepulver. Altså rent, tørket pulver fra vaniljebønner. Det er dessverre grisedyrt (~90kr for 30g), men det holder lenge. Jeg rører den ut med litt kremfløte for å få litt mer flytende konsistens. Det blir fort mye mat av dette, men jeg er mett i evigheter etterpå.

Jeg bruker frosne bringebær utenfor sesongen. Hender jeg tar skogsbærblanding og, men er mer glad i bringebær. Sitrusfrukter har også relativt lavt karboinnhold.

Olivenolje er bedre enn rapsolje (rapsolje har vel ca 30% omega6, men spiser du bra med omega3 er ikke det noe problem). Olivenolje smaker dessuten veldig godt. Spesielt om du kjøper noen andre enn ybarra og first price sine! (Ikke at jeg tror du er gniten, men det er mange som aldri har smakt god olivenolje!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner, så er russisk yoghurt enda fetere enn tyrkisk og gresk. 17% fett. :) Og smaken er fortsatt nomnom. Jeg blander også yoghurten med kremfløte.

• Liker 4
Gjest Funky Punk
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så er det poteter, pasta, brød og sukker de store gruppene man skal holde seg unna.

Har så vidt begynt å snuse på lavkarbo, og begynte med å kutte ut akkurat disse matgruppene (bortsett fra at jeg har brukt litt sukker her og der) Har spist litt kaker pga bursdager osv.

I løpet av de siste 2 ukene har jeg gått ned 4 kg. Jeg har med andre ord ikke vært skikkelig lavkarber, men bare kuttet ut litt her og der

Det jeg syns er problematisk er det er det står jo karbohydrater på alle innholdsfortegnelser nesten, så jeg blir litt forvirra over hvor mye kh jeg 'kan' spise om dagen.

Gjest *kokos*
Skrevet

Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbohydratinntak under 150g. Generelt kan man si at under 72g karbohydrater er det "fritt" inntak av fett og over 72g karbohydrater bør man senke fettinntaket motsatt proporsjonalt med karbohydratinntaket. Men dette ordner seg som regel selv uten noe regning eller veiing. Proteininntaket er jo ca konstant i alle retningene.

Ut fra dette virker det jo egentlig som at jeg kan fortsette å spise som jeg gjør, men kanskje kutte ned til 50 g knekkebrød i stedet for 100 g daglig, feks, og/eller bytte til lavkarbo knekkebrød.

Jeg har problemer med tanken på å spise ekstra fet joghurt med fløte, og da vil jeg heller erstatte litt av dette fettet med grovgrove karbohydrater. Er det riktig tenkt?

Ang heving/senking av karbo/fett: Kan jeg variere dette fra dag til dag, eller vil en da miste effekten? Av div årsaker vil jeg 1 dag i uken måtte spise mer karbohydratrik mat (til og med litt hvitt mel og sukker). Er det da ok å bare kutte ned på fettmengden denne dagen? Jeg kommer nok til å gå i ca kaloribalanse disse dagene, men det vil jo ikke ødelegge total vektnedgang så lenge de 6 andre dagene går i minus.

Spørsmålene mine begynner å bli vel kompliserte nå, merker jeg, men jeg blir veldig takknemlig for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...