Dine Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Hei! Vi venter barn nr.2 om kun få uker og jeg husker fra første runde at det var vanskelig å lage mat fordi tiden og energien ikke strakk til. Nå har vi en sønn på litt over 2 år og jeg vil ikke at det skal gå i junk food hele tiden, så jeg planlegger å lage litt middager i forkant og fryse ned. I den forbindelse trenger jeg litt tips til ammevennlig mat som er fint å fryse ned og kan være fryst i noen uker før det blir brukt. Noen av dere som har forslag? Setter pris på alle forslag
BlendaSensitive Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Ammevennlig mat? Er det noe som heter det? Lag den maten du har lyst på, og som passer å fryse ned. Gryteretter er jo lettvint. I den første barseltiden laget vi litt ekstra middag dagen før, så jeg bare kunne tine/varme opp dagen etter til lunsj. Gjerne med ferdig salat i kjøleskapet, så ble det enklere og spise sunt.
Dine Skrevet 26. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2013 Tenkte på mat uten løk, spinat etc. Merket godt forskjell på forrige baby når jeg hadde spist det og ikke (mao ikke mat som gir mye luft i magen). Det var også en god idè - lage ekstra middag til å varme opp dagen etter.
BlendaSensitive Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Ikke alle barn som reagerer på mat, så du kan godt vente til du finner ut om den reagerer. Og da skal maten også testes ut ved ulike anledninget flere ganger, små barn får magevondt ofte. Så kan være tilfeldighet at den reagerer akkurat den dagen. 1
Susa Skrevet 1. mai 2013 #5 Skrevet 1. mai 2013 Hva med kyllingfrikasse? Ta en hel rå kylling, et par kyllingbuljongterninger og et par laubærblad, og la småkoke/trekke i et par timer. Ta ut kyllingen, sil krafta, og ha den over i kjelen igjen. Ha i kålrot, sellerirot, gulrot ol i biter, og kok til det blir mørt. Ha i purre mot slutten av koketiden. Rensk kyllingen, og del opp i biter, som du har over i gryta. Dette lagde jeg en del den første tiden, blir mye mat, så holder til et par-tre middager. (tror også man kan ha i fløte, men jeg har bare lagd klar frikasse. Skal egentlig være løk i, men det kutta jeg ut pga amming.)
Susa Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Wok er jo og en veldig enkel ting å lage. Bare kjøpe en ferdig wokblanding, og ha i kjøtt. Eller så har det blitt masse findus-fisk her. Blitt helt rå på den fiskespisinga Er så lettvint!
Brunhilde Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Hva med kyllingfrikasse? Ta en hel rå kylling, et par kyllingbuljongterninger og et par laubærblad, og la småkoke/trekke i et par timer. Ta ut kyllingen, sil krafta, og ha den over i kjelen igjen. Ha i kålrot, sellerirot, gulrot ol i biter, og kok til det blir mørt. Ha i purre mot slutten av koketiden. Rensk kyllingen, og del opp i biter, som du har over i gryta. Dette lagde jeg en del den første tiden, blir mye mat, så holder til et par-tre middager. (tror også man kan ha i fløte, men jeg har bare lagd klar frikasse. Skal egentlig være løk i, men det kutta jeg ut pga amming.) Det der er jo ikke frikassé, det er kyllingsuppe! Frikassé lages med jevning og ja, gjerne en skvett fløte. 2
Susa Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Det der er jo ikke frikassé, det er kyllingsuppe! Frikassé lages med jevning og ja, gjerne en skvett fløte. Frikasse kan lages med og uten jevning. Blir klar kyllingfrikasse. Det har i hvert fall jeg lært av min svigerinne som er kokk.
Brunhilde Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Frikasse kan lages med og uten jevning. Blir klar kyllingfrikasse. Det har i hvert fall jeg lært av min svigerinne som er kokk. OK.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Frikasse kan lages med og uten jevning. Blir klar kyllingfrikasse. Det har i hvert fall jeg lært av min svigerinne som er kokk. Så da mener du at suppe og frikkase er det samme ? Anonym poster: ee3ac208eb8cc781d302092883911596
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #11 Skrevet 2. mai 2013 Pizza med grov bunn kan fryses ned i biter eller porsjoner, og spises med salat ved siden av. Lasagne, moussaka o.l. er enkelt å fryse og varme oppe. Porsjonsstykker av fisk kan være kjekt å ha liggende, kan brukes til mye forskjellige. Anonym poster: b09dd82cea76c6431db51cad3fd5538f
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 Fiskegrateng med makaroni og grønnsaker er supert å fryse ned, eller bare grønnsaks og makaronigrateng hvis du ikke er så glad i fisk. Bruker du godt med makaroni trenger du ikke potet til,så da er det bare å raspe noen gulrøtter og varme maten i ovnen så er middagen ferdig
Puserjenta Skrevet 2. mai 2013 #13 Skrevet 2. mai 2013 Halvstekte pizzabunner og ferdig saus. Så er det bare å tine sausen og slenge på ost og det man vil ha på. Horn Kjøttsaus. Så er det bare å koke pasta. evt litt grønt.
Dine Skrevet 2. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. mai 2013 Takk for fne forslag!! Lagde faktisk horn i går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå