Gå til innhold

typen min avhengig av amfetamin og kokain

Anbefalte innlegg

Skrevet

han har skjult det for meg, han ruset seg på fest, sa det var hjemmebrent, han drakk seg dritfull og tok kokain. Han gjorde alt bak ryggen min, han sier han har holdt på i 6 mnd. Vi bor ikke sammen, bare er hos hverandre mye. Jeg har merket forandringer hos ham, men jeg trodde ikke det var så jævlig, jeg har ikke erfaring med dop.. Han sier han tar det 2-3 helger i måneden, jeg jobber mye helg så vi er ikke sammen da. Han jobber i nordsjøen og har normalt mye utbetalt, men i det siste dårlig råd, jeg ser hvorfor.. Han mener det ikke er et problem, jeg fant ut av det fordi han tilbød meg det. Jeg er ikke interessert. Har visst det i 2 dager og alt er kaos i hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han skjuler det for deg, hvorfor tror han at det ikke er et problem?

• Liker 3
Skrevet

han mener han ikke er avhengig, at det er morsomt. At det er det samme som alkohol, bare litt sterkere.. Jeg ba ham slutte og han mener det ikke er et problem, det går ikke utover jobb osv, ...

Skrevet

Dette er skummelt! Du sier det ikke går utover skole og jobb, men det kommer det til å gjøre om han fortsetter. Jeg har aldri vært borti en som bruker amfetamin som festdop og klarer å holde seg til helgene over lenger tid. Det er sterkt avhengighetsskapende, og kommer snart ikke lenger til å bare forekomme i helgene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at det kan sitte i kroppen ganske lenge, å dersom han må ta en blodprøve (stikkprøve) så mister han offshore sertefikatet og mest sansynelig jobben.

Beklager men han er en idiot dersom han holder på med dette å kom deg bort fra han, dersom han ikke slutter.

Lykke til med Dophuet

Anonym poster: 9b57cd8d37af776051db5e9b39e392f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at det kan sitte i kroppen ganske lenge, å dersom han må ta en blodprøve (stikkprøve) så mister han offshore sertefikatet og mest sansynelig jobben.

Hvorfor skal hun lyve? Disse stoffene er ute av kroppen etter 1-3 dager. (Bortsett fra hårprøver, men det er ikke vanlig å ta annet enn i alvorlige straffesaker.)

Anonym poster: c734a2851c3839d6e467eacd12a1de74

• Liker 1
Skrevet

Eftersom han inte själv ser det som ett problem så ÄR det ju verkligen ett problem! Ett stort problem! Hade han sett det själv så hade det varit enklare att hitta en lösning...

På något sätt så måste du få han till att förstå konsekvenserna av det han gör. Som AB skriver över så kan han förlora jobbet, samtidigt så spenderar han ju väldigt mycket pengar på detta. Få honom till att räkna på hur mycket han gör åt i månaden på det och så i året. Så säger du allt vad ni kan göra för dem pengarna.

Har han inga drömmar? Ofta så är det ju uttråkade / triste personer som begynner med sånt. Kanske han behöver något att koncentrera sig på?

Är det på båten han gör sånt eller hemma?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Amfetaminmisbruk kan føre til alvorlige psykiske problemer og sterk psykisk avhengighet. Den personlige utviklingen stagnerer også ved misbruk. Jeg ville stilt et ultimatum til han hvis jeg var deg. Velger han dopet kan du jo være glad det er over.

Anonym poster: c677fa140ab53bb1aa7c8fc882982cfd

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dersom du gidder å engasjere deg i å få ham avvendt fra dette så kan du jo bare tørt og saklig informere ham om at jobben hans henger i en j**lig tynn tråd.

Og så, min venn, - så går du.

Du går fordi at han må selv ønske å slutte før det eventuelt skjer noe, og det ønsker han ikke nå.

Den prosessen synes jeg du skal skåne deg selv for å bli del av.

• Liker 5
Skrevet

Showstopper!

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder jobben har nordsjøarbeidere gode AKAN-programmer, siden rusmisbruk er utbredt blant dem, så han vil sannsynligvis bli tilbudt hjelp og oppfølging, dersom de oppdager det.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jeg forsvarer det ikke men å ta det 2-3 ganger i månden er vel ikke akkurat å være avhengig. Foreldrene mine drikker alkohol mer enn 2-3 ganger i månden uten at jeg ser på dem som avhengige av alkohol av den grunn.

I min erfaring utvikler slikt seg mange ganger til et problem, men det trenger ikke gjøre det, akkurat som at drikking i helgene ikke nødvendigvis trenger å være et problem.

Anonym poster: b4e8e3c3cbe777d35480d944339b6c8a

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min jobbet i nordsjøen, han tok også speed og kokain ved en god del anledninger i friperiodene, for å slutte med det ble han alkoholiker i stede. Så fikk han sterkt tilbakefall og misbruker nå alkohol og narkotika. Utrolig nok klarer han å holde seg klar på jobb de 14-21 dagene han er ute, og samme med hans kollegaer. På land tar de tyngre stoffer eller drikker, men klarer å henge med den offshore rotasjonen, enn så lenge.

Anonym poster: 4592ce6a1f22edc51fbb557f568eda58

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jeg forsvarer det ikke men å ta det 2-3 ganger i månden er vel ikke akkurat å være avhengig. Foreldrene mine drikker alkohol mer enn 2-3 ganger i månden uten at jeg ser på dem som avhengige av alkohol av den grunn.

I min erfaring utvikler slikt seg mange ganger til et problem, men det trenger ikke gjøre det, akkurat som at drikking i helgene ikke nødvendigvis trenger å være et problem.

Anonym poster: b4e8e3c3cbe777d35480d944339b6c8a

Det står ikke 2-3 ganger, det står 2-3 helger. Alkohol og amfetamin kan ikke akkurat sammenlignes, du........

Anonym poster: 4592ce6a1f22edc51fbb557f568eda58

• Liker 1
Gjest pilldorf
Skrevet

Når ble kokain som alkohol, bare sterkere?

Er en tulling nok og ønsker å drikke noe sterkere enn alkohol, prøv GHB. Eller bare la vær. Whatevs.

Kokain. Amfetamin. Dette er kjemikalier.

Det bryter bokstavelig talt ned hjernen og svir bort store 'hull'. Kan virkelig se sorte hull, hvis en overvåker hjerneaktiviteten på et respektivt eksempel.

Dette er også en rimelig kjent problemstilling, blant offshore-ansatte som rullerer rundt. En grusom vill og desktruktiv livsstil som innebærer mye festing med diverse rusmidler.

Nå sporte jeg litt av her.

2-3 helger i måneden. Hva betyr det? Og i hvor mange dager om gangen da? Eller er det bare den ene kvelden?

Vanebrukere av amfetamin 'fester' ofte 3-4 og sjeldnere 5-6 dager i strekk, uten søvn. Ingen som holder på sånn med kokain da, av flere grunner.

Det er ikke så veldig bra dette her, med andre ord.

Du burde få avstand fra det. Enten med eller uten ham.

En ting til, man undervurderer disse stoffene urovekkende mye hvis en sammenligner dem med alkohol. På så mange måter.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det der skjedd meg hadde jeg sagt at han slutter NÅ eller så går jeg til politiet. Ja, jeg hadde aldri hatt noe problemer med å gjøre det med en kjæreste. Hadde sikkert slått opp også, for narkotika er noe av det verste som fins...

Su bør gi ham et ultimatum, folk som driver med narkotika vil ikke slutte når de ikke ser problemet med det. Derfor bør du lage et problem for ham. Om han velger narkotikaen så er han uansett en drittsekk og han bryr seg ikke om deg, så det er likegreit at du slår opp... Hvis han velger deg så er jo det bra!

Jeg hadde evt ikke stolt på han i begynnelsen da, og bedt han ta prøver så han kan bevise at han ikke tar noe mer. Hvis jobben hans tilbyr oppfølging og sånt så kan han jo meldes inn på det programmet.

Narkotika tar over kroppen, selv om folk sier dem ikke er avhengig, så kan godt hende at selv om han ikke vil det likevel til slutt, så vil kroppen hans ha narkotika...

Skrevet

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med narkomanes pårørende. De hjalp meg utrolig mye når jeg fant ut at min kjæreste/ samboer ruset seg.

Man får mange tanker og mye usikkerhet når parneren ruser seg. Self. er ikke rusinga et problem, de fungerer ikke sant og de kan kontrolere det....... De ser ikke selv at det tar gradvis over og tilsutt har de så nok med seg selv og sine ting at du bare kan glemme den flote gutten du ble sammen med. Han er blitt borte på veien et sted.

Jeg snakker av erfaring her. Vi var sammen i 5 år.

Men jeg er ikke bitter. Jeg har lært utrolig masse om mennesker og ikke minst mine egne holdninger.

Alt er ikke svart/hvitt det er masse nyeangser i mellom.

Men hadde jeg ikke hatt de personene i narkomanes pårørende å snakke med så vet jeg ikke...

En ting har jeg lært at det er en sykdom(avhengighet)

Får man ikke hjelp som gjør at man kan holde seg rusfri, så er det fort gjort å havne utpå igjen når man møter på motgang og problemer.

Det må bli mye vondere å ruse seg som å la være.

Det er nå slutt med meg og min samboer da jeg tilslutt innså at han ikke ville slutte med rusinga og bli frisk.

Men som sagt jeg er ikke bitter på valgene jeg tok da jeg lærte mye.Jeg velger å se det sånn.

Og en viktig ting.sett grenser og ikke flytt på de.

Tenk på hva som er viktig for deg. Han kan du ikke forandre på, men du kan velge hva du vil ha i livet ditt.

Jeg råder deg til å sette et ultimatum Deg eller rusen.

Masse lykke til :) Klem

Skrevet

Hvorfor skal hun lyve? Disse stoffene er ute av kroppen etter 1-3 dager. (Bortsett fra hårprøver, men det er ikke vanlig å ta annet enn i alvorlige straffesaker.)

Det stemmer nok ikke du ! Jeg er flyger og hadde en kolega som hadde tatt amfetamin på en fest og mistet sertefikatet på fly 9 dager etter festen pga av det ble oppdaget spor i blodprøven,

Som feks hasj er det funnet spor av dette i bloprøver opp til 3 måneder etter det er benyttet.

Det er klart at vi som flygere har det absolutt strengeste testene på blodprøver osv men dette er også på vei inn i oljebransjen mer og mer ,,, innen 3 år kommer det til å bli langt strengere kontroll på offshorearbeidere ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

han mener han ikke er avhengig, at det er morsomt. At det er det samme som alkohol, bare litt sterkere.. Jeg ba ham slutte og han mener det ikke er et problem, det går ikke utover jobb osv, ...

Det er sånn det starter for de fleste narkomane. Det er morsomt og deilig i begynnelsen, til man blir avhengig, utvikler toleranse og må ha mer og mer for å oppnå samme rus/virkning. Det er gjerne da man innser at man får sterke abstinenser om man prøver å slutte, deretter går det utover jobb, familie, sosialt osv.

Om ikke kjæresten din vil innse dette selv, så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å komme ut av forholdet. Ikke prøv stoff selv...

Anonym poster: fd66274ad11eff4ef6a45e9a589a81ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok ikke du ! Jeg er flyger og hadde en kolega som hadde tatt amfetamin på en fest og mistet sertefikatet på fly 9 dager etter festen pga av det ble oppdaget spor i blodprøven,

Jeg stoler mer på FHI enn en anonym påstand på nettet. Det er ikke sikkert kollegaen din er så troverdig heller.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6397&MainContent_6263=6464:0:25,6414&List_6212=6218:0:25,6415:1:0:0:::0:0

Divisjon for Rettstoksikologi og rusmiddelforskning ved Folkehelseinstituttet utfører analyser av amfetamin og metamfetamin i blod og urin. Etter inntak kan amfetamin vanligvis påvises ett til to døgn i en blodprøve og to til fire dager eller mer i en urinprøve.

Ja, det kan skje at ulike parametre gjør at det kan påvises i lengre tid, men dette er uvanlig, og du snakker om 5x den vanlige tiden, og da er det mest sannsynlige svaret at kollegaen din lyver om inntaket sitt. (iom at det er ganske vanlig blant misbrukere.)

Cannabis har en helt annen utskillelse i kroppen og kan overhode ikke sammenlignes med sentralstimulerende stoffer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...