Miss I.W. Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Hei! Vi plages med katter på eiendommen vår. Det er flere som daglig lusker rundt veggene, roter og driter i blomsterbeddene og sandkassa til poden, hopper opp på matbordet ute, lurer seg inn, skremmer livet av meg når de plutselig står utenfor verandadøra å kikker på meg i mørket, osv. Samboern er veldig allergisk og jeg er ikke så begeristret for katter, spesielt når de "tar seg sånn til rette" . Hva er en skånsom, men effektiv måte å bli kvitt de på? I allefall få de til å ikke gjøre ifra seg i blomsterbedd o.l.?
Gjest Aerodynamic Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Kan hende det er mulig å kjøpe ( eller lage) lokk til sandkassen? Ang. blomsterbed er det vel tusen tips der ute. Har hørt både kaffegrut og appelsinskall, men prøvde appelsinskall på kjøkkenbenken selv og det var ikke effektivt. Lykke til!
Gjest Spiderpig Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Du får sånn Get-off gelè du kan bruke i blomsterbed og i grusen. Ganske effektivt for bæsjing og tissing i hvertfall
Miss I.W. Skrevet 25. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2013 Kan hende det er mulig å kjøpe ( eller lage) lokk til sandkassen? Ang. blomsterbed er det vel tusen tips der ute. Har hørt både kaffegrut og appelsinskall, men prøvde appelsinskall på kjøkkenbenken selv og det var ikke effektivt. Lykke til! Har lokk til sandkassa så det funker når vi husker å ta det på. Har hørt om kaffegrut, men sånt har vi ikke hus. Du får sånn Get-off gelè du kan bruke i blomsterbed og i grusen. Ganske effektivt for bæsjing og tissing i hvertfall Gelèen funker helt topp, EN STUND! Men så kommer de tilbake, dessverre. Må vel ha det på hele sommeren... Har også prøvd sprayen fra samme merke på gelendre og hushjørner, men den ser ikke ut til å funke.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #5 Skrevet 25. april 2013 fang katten og lever til nærmeste vetrinærkontor.Da er problemet løst en liten stund,for eier må jo hente ut katten først før h'n kan sleppe den ut igjen. Anonym poster: d45165e2071ca0967bd39046fb3a99ad 1
Armitage Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Hei! Vi plages med katter på eiendommen vår. Det er flere som daglig lusker rundt veggene, roter og driter i blomsterbeddene og sandkassa til poden, hopper opp på matbordet ute, lurer seg inn, skremmer livet av meg når de plutselig står utenfor verandadøra å kikker på meg i mørket, osv. Samboern er veldig allergisk og jeg er ikke så begeristret for katter, spesielt når de "tar seg sånn til rette" . Hva er en skånsom, men effektiv måte å bli kvitt de på? I allefall få de til å ikke gjøre ifra seg i blomsterbedd o.l.? Sprute på de med hageslangen. Funket fett på en katt som terroriserte vår egen katt. Har ikke sett den siden. Jeg har heller ikke noe imot at naboen gjør det med min katt om den skulle være en plage for dem. Jeg har kastrert han og han har do inne slik at han skal være minst mulig til bry for andre. Det finnes også et produkt som man får kjøpt på dyrebutikker som hindrer katter i å markere seg. Kan være et alternativ. http://www.petworld.no/no/artiklar/katt/avvisning-urinfjerning-2/index.html
CathFoto Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 Sånn Get off spray/gele funker og ofte holder det at man gjør det nok ganger til at kattene slutter å assosiere bedene med toalett. Sitrusskall og aluminumsfolie er andre triks.
Miss I.W. Skrevet 26. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2013 Ser ut som om vi må bare være litt mer effektive med Get Off`en! Som sagt synes jeg den funker bra en stund, men så er de tilbake. Og så får hageslagen ligge klar til i sommer! I fjor var de bare råfrekke og hoppet opp på bordet mens vi satt å spiste! Kan nesten virke som om eierne reiste ifra dem noen uker i slengen var de ekstra innpåslitne.
Gjest Errata Skrevet 26. april 2013 #9 Skrevet 26. april 2013 Du kan forsøke å ha noen spruteflasker med vann stående rundt omkring, og sprute på katten samtidig som du sier "husj" eller "nei" eller noe. Da burde de lære etter hvert, uten å ta skade av det. Det fungerte i hvertfall på en katt vi hadde som konstant klorte på en stol. Imidlertid skjønte den til slutt at om flasken ikke sto ved siden av stolen var det fritt frem, så vi måtte ha en flaske stående som "fugleskremsel" ved siden av stolen med akkurat den katten...
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #10 Skrevet 26. april 2013 det er veldig vanlig at katter bruker naboens eiendom som do. Anonym poster: aa0acf3318e83159fc1e3dd1ea6fb672
Miss I.W. Skrevet 26. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 26. april 2013 det er veldig vanlig at katter bruker naboens eiendom som do. Anonym poster: aa0acf3318e83159fc1e3dd1ea6fb672 Men det er ikke greit uansett!
Gjest Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 Innlegg som oppfordrer til lovbrudd er slettet! Ann Christin - MOD -
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #13 Skrevet 27. april 2013 det er veldig vanlig at katter bruker naboens eiendom som do. Anonym poster: aa0acf3318e83159fc1e3dd1ea6fb672 Det er veldig vanlig at katter bæsjer og katter liker instinktivt å grave ned bæsjen etter seg, ergo bæsjer og graver de helst der det er fint å grave (blomsterbed). Dersom katten er ukastrert kan den også bæsje og la avføringen ligge åpenlyst for å markere territorium. Hvis man er plaget med at katter bæsjer midt på plena o.l. bør man ta seg en alvorsprat med eieren/eierne og be dem om å vise ansvar og kastrere katten(e). Jeg har hørt at aluminiumsfolie, sitron/appelsinskall, hel pepper og kaffegrut skal holde katter unna blomsterbed og hager. Et annet festlig tips dersom man bor i nærheten av en dyrehage med store kattedyr er å skaffe seg en skvett urin fra disse kattedyrene og skvette her og der. Når huskatter kjenner lukten av urin fra store kattedyr tror de at området eies av en diger katt og holder seg visstnok unna Ellers er det med å sprute vann på katten et godt tips som er effektivt uten å skade katten. Man kan også be katteeieren om hjelp, f.eks. selv kjøpe get-off og lignende produkter. En ansvarlig katteeier setter pris på at naboene er løsningsorienterte fremfor å irritere seg over katten og planlegge lugubre metoder for å bli kvitt dem. Anonym poster: bb5f6a23928ded72fa76b8cd0bf2a00f 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #14 Skrevet 27. april 2013 Og nå er jeg litt slem, men når man flytter til tettbebygd strøk må man faktisk tåle litt ekstra ubehag enten det er katter som reker forbi, bjeffende hunder, unger som er innpåslitne, overpratsomme naboer, støy på upassende tidspunkt og lignende. I et tettbebygd strøk vil det finnes forskjellige folk så at en del har katt (og ikke alle tar like godt vare på dem) må man regne med. Det er mange grunner til at jeg glatt velger å bo utpå landet uten en haug naboer tett i tett. En ting er irritasjonsmomenter i form av naboenes liv og leven, men da kan jeg også slippe at andre irriterer seg over utekatten min. Anonym poster: bb5f6a23928ded72fa76b8cd0bf2a00f 1
Maneo Skrevet 28. april 2013 #15 Skrevet 28. april 2013 (endret) Vi har samme problemet. Nå har vi gravd opp hele hagen og skal anlegge hage uten bed (bare dels pga. kattene), men er altså mye katter her i nabolaget. Jeg har tidligere hisset på meg noen KG-brukere da jeg mener at eierne av disse kattene må stå frem og sørge for at kostnadene til f.eks. Get Off blir dekket. Det hadde på ingen måte vært ok hvis det var hunden min som gikk på naboens nabolag og gjorde fra seg (jeg har vært fristet). Jeg har uansett hatt god erfaring med Get Off. Ellers slipper jeg bare hunden ut om jeg ser en katt i hagen. Halshogg meg gjerne, men katten slipper selvsagt alltid unna. Endret 28. april 2013 av Maneo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå