Gå til innhold

Omganssyke eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Nå trenger jeg noen synspunkter fra dere erfarene mødre!

Datteren min på 3 år, nektet å spise middag i går, og fikk den servert til kveldsmat også, og nektet fortsatt å spise. Ergo spiste hun ingen ting etter kl 14.30 i går...

I morges våknet hun gråtende og hadde vondt i magen. Jeg tenkte hun bare var sulten. Så ville hun ha vann, og bælma ett halvt glass. Så begynnte hun å kaste opp... Jeg fikk litt hetta og tenkte omganssyken med en gang.

Men etter denne runden ville hun ha mat, og spiste dobbel så mye som hun pleier og ba om mer mat. Virker i kjempe slag og har ikke kastet opp mer.

Grunnen til at jeg lurer om dere tror det er omganssyke eller ikke, er fordi jeg skal ut å reise på lørdag, og har helt panikk for å bli syk da!!

Samtidig føler jeg at det kansje ikke er det, men en reaksjon på at hun drakk så mye vann på kort tid på en utsultet mage??

Hva tror dere???

(ja jeg holdt henne hjemme for sikkerhetskyld)

Anonym poster: 9d9c2c5f67836131ed7cc52bf822cd6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette høres ikke ut som omgangssyke. Om hun beholdt maten etter frokost, og fremdeles er i slag, er det nok noe annet. Sånn er det noen ganger. Tok min tre- åring i å plukke opp en gammel tyggegummi på asfalten og putte den i munn en gang. Hun ble ikke syk da, men i den alderen smaker de på mye rart som kan gi trøbbel for magen, uten at det er omgangssyke. Mvh. firebarnsmor

Anonym poster: 513823cf09f56b3b11306c771b20dfe1

Skrevet

Det kan godt være omgangsyken. Her har vi alle hatt runder der vi f.eks har kastet opp i noen timer, men vært fin ei stund etterpå. Det trenger ikke pågå på dagesvis.

Barna er som oftest de som er minst redusert etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Huff ja, det er ikke så lett å vite...

Men var bare den ene gangen i morges, og hun virker helt fin.

Får vel bare krysse fingrene for at det var noe annet, og at jeg slipper å bli syk akkurat når jeg skal reise... Omgangssyke på ett fly må jo være traumatisk!!

Gjest Magdalene
Skrevet

Noe helt annet...

Hvorfor serverer du henne middagen hun ikke vil ha til kveldsmat? Det er jo slemt...

Forstår det ikke er artig at hun ikke vil ha middagen altså, men det som er normalt da er jo at de får gå uten mat til kvelds, også får de brødmat da...

• Liker 2
Skrevet

Herre gud menneske! Kunne ikke jenta få brødmat når hun ikke ville ha middag? Det er din feil at hun kasta opp! Hva var det hun fikk servert til middag?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, siden dere lurer.

Hun spiser ikke så offte middag, og har "lært" seg at hun får kveldsmat etter 1 time, det funker ikke. Derfor prøver vi å lære henne at hun må smake på maten sin, før hun får noe annet! Smaker hun, og ikke liker, får hun selvfølgelig en brødskive!

Hun fikk pasta og kyllinggrateng, pasta er normalt noe av det beste hun vet, men nekta å spise fordi det var litt saus der...

Så dere mener at det kan være grunnen og ikke omgangssyke??

Skrevet

Jeg tviler på at noen kaster opp og blir dårlig av pasta og kyllinggrateng. Restemiddag som en varmer opp er da veldig vanlig i mange hjem.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har opplevd at sønnen min kastet opp én gang og så var helt pigg rett etterpå, spiste til og med. Så jeg tenkte vi slapp unna omgangssyken, men nøyaktig et døgn etterpå kastet han opp igjen og denne gangen var han dårlig noen timer før han ble helt pigg igjen. Så gikk det omtrent 12 timer før han kastet opp igjen. Det er en grunn til at man har 48-timersregel på omgangssyke.

Men, det er ikke sikkert du blir smittet likevel, om du var god med hyigene. Om du ble det, vil du merke det senest i morgen kveld.

Skrevet

Kan være hun har drukket Zalovann, min datter gjorde det i bhg og spydde om natten !

Skrevet

Neppe omgangssyke for da er de ofte preget av kvalme og ingenting frister.

Men jeg er litt motstander av strengt mat-regime og syns ikke småbarn skal legge seg på tom mage, da er det bedre med litt skorpefritt lettspist brødmat da jeg tenker at de små kroppene lett kommer i ulage og at erergilageret går tomt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Neppe omgangssyke for da er de ofte preget av kvalme og ingenting frister.

Men jeg er litt motstander av strengt mat-regime og syns ikke småbarn skal legge seg på tom mage, da er det bedre med litt skorpefritt lettspist brødmat da jeg tenker at de små kroppene lett kommer i ulage og at erergilageret går tomt.

Enig der:) mine får yoghurt og skorpefrie brødskiver med hvit ost:) før de legger seg:)

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet

Skorpefrie brødskiver? :) Du verden. Her i huset lærer barna at hele brødskiva skal spises opp. Ja, til og med til kveldsmaten.

Anonym poster: 05689cf9fd95bc1db6054ddbef3bcc26

• Liker 2
Skrevet

Herre gud menneske! Kunne ikke jenta få brødmat når hun ikke ville ha middag? Det er din feil at hun kasta opp! Hva var det hun fikk servert til middag?

Ved å servere barnet noe annet enn det resten av familien spiser til middag ber man om mattrøbbel. Da lærer barnet seg fort til at å nekte å smake middag betyr brød med prim (eller lignende) fordi foreldrene tror hun blir underærnært av å hoppe over et måltid. Friske barn blir ikke underærnært av å gå uten mat fra halv tre en ettermiddag og til frokost dagen etter. Har hun nektet å smake på og spise det som blir tilbudt så lærer hun til neste gang at det ikke var den lureste ideen hun har hatt.

• Liker 2
Skrevet

Jepp, jeg tenkte mer på at guttens kropp skulle fungere gjennom dagen enn å ri prinsipper om at all mat er god mat og skal spises til bestemte tider.

Han fikk skorpefrie brødskriver, noen ganger skåret opp i biter hvis han bare hadde pirket i middagen, i 3-års alderen.

Han er nesten voksen nå, og har likevel funnet ut at det finns mye god mat som blir ekstra god i godt selskap.

For å være helt ærlig: kan ikke utstå bok-foreldre som for enhver pris skal være politisk korrekt. Nær slekt inkludert! :)

AnonymBruker
Skrevet

VEd oppkast eller løs mage skal du holde 48timers regelen....!! Eldste jenta mi hadde vondt i magen, deretter kastet hun opp..så var hun helt fin igjen, trodde vi.. lillesøstra ble dårlig Dagen etterpå, og Så ble jeg dårlig dagen etter det igjen..

Hold henne hjemme..

Anonym poster: 51537ab424317a7266596d25a0dcd6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...