Gå til innhold

Rullestolvennlig i Europa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min bruker elektrisk rullestol som er ganske stor og tung, og den kommer ikke over høyere kanter enn en standard dørterskel. Vi tenker å dra på ferie et sted i Europa, og er generelt mer glad i landet enn byer. Men vi begynner å innse at det kan bli en utfordring. F. eks. gamle bygninger som ikke har heis slik at vi kun blir gående gatelangs eller inne på hotellet. Vi vet at de største hotellene i sør Spania gjerne er rullestolvrnnlige, men vi er mer interesserte i kultur enn strand.

Noen som har vært et sted hvor dere husker at det var heis "alle" steder? Eller kanskje sett noen i rullestol?

Anonym poster: 2e051ba0a162f50467b0a4d6c22a7068

• Liker 1
Gjest Søgni
Skrevet (endret)

Jeg har ingen konkrete tips om steder, men jeg ville f.eks. gjort litt research på ulike reiseguider på nett (søk etter f.eks. accessible tourism/cities osv). Her er f.eks. en oversikt over tilgjengeligheten i noen byer i Europa. Jeg veit riktignok ikke hvilke kriterier de går etter/kvalitet og hvem som står bak akkurat dette, det er mest ment som et eksempel. I tillegg har de fleste byer/regioner etc. offisielle turistsider, det kan jo være en ide å sjekke ut noen sånne for å få en ide. De fleste av disse har nok skrevet noe om tilgjengelighet på stedet/attraksjoner og severdigheter etc. , kanskje ikke som egne avsnitt, men hvis du søker litt på sidene. Da kan dere ihvertfall planlegge noen aktiviteter på forhånd, sånn at dere ikke blir gående kun gatelangs.

Sorry hvis jeg ikke svarer på det du lurer på nå altså, satser på at det er noen med mer konkrete erfaringer som kan hjelpe. :)

Endret av Søgni
Skrevet

Svogeren min var i Barcelona med rullestol. Men tror han hadde bare en vanlig rullestol med seg. Det gikk i alle fall veldig bra. (men han hadde to svigersønner med som hjalp til.)

Skrevet

Det er en del hoteller og ferieleiligheter som er tilrettelagt for rullestolbrukere. Jeg vet om flere både i Frankrike og Italia.

Men problemet blir vel også å ta seg frem på serverdighetene? Hvis du med "kultur" mener gamle bygninger, slott, kirker o.l. kan det nok bli vanskelig mange steder.

Men jeg vet det finnes en egen reisenettside for rullestolbrukere der det er mange tips om både hvor det er greit å dra - og ikke minst; hvor det ikke er greit. Men jeg husker ikke navnet på siden. Kanskje du finner den hvis du googler litt?

Skrevet

Sitter selv i rullestol, og har reist litt rundt om. De mest rullestolvennlige landene jeg har vært i av sydenplasser, er Kypros og Spania! Tilrettelagt både på hoteller og rundt om i gatene, og på de ulike aktivitetene.

Dessverre så er nok erfaringen min at det er mye mer tilrettelagt på turiststedene og i byene, enn på landet. Dette tror jeg gjelder generelt over alt, egentlig. Det kommer selvsagt an på hvilke funksjonsnedsettelser man har, men som rullestolbruker så har jeg opplevd at det er mye vanskeligere å finne hotell som går an å bo på, og å ferdes rundt om på "landet".

Når det gjelder det kulturelle så synes jeg egentlig at alle landene jeg har besøkt har vært flinke til å finne løsninger og sånt, og på de mest besøkte severdighetene rundt om, så er det jo som regel tilrettelagt. Om dere tenker å besøke ruiner, gamle bygg osv. så kan man straks støte på litt mer utfordringer. Der kommer det nok veldig an på hvilken funksjonsnedsettelse man har, tror jeg, men jeg har iallefall blitt tilbudt mye hjelp av de ansatte og de rundt om, så det har egentlig ikke vært så mye problemer det heller.

Det blir nok gjerne litt ekstra å tenke når man som funksjonshemmet skal ut å reise, men med god research, så finner man som regel greie alternativer. Dette er som sagt mine erfaringer. Vet ikke om det hjalp så mye, men håper at dere finner det beste alternativet for dere. :)

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært i Paris? Jeg har svært lyst til å reise dit, men hører at det er vanskelig med el-stol der.

Anonymous poster hash: 2e051...068

Skrevet

Barcelona er kjent for å være en av de mest handicapvennelige byene i verden, og der har man jo både by, kultur, kunst, strand og fine naturområder hvis man vil ta turen utenfor det store stentrum. Kan lese mer her, samt se linker til andre handicapvennelige byer i Spania.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært i Paris? Jeg har svært lyst til å reise dit, men hører at det er vanskelig med el-stol der.

Anonymous poster hash: 2e051...068

Jeg er ikke rullestolbruker, men har vært i Paris flere ganger og tenker at det må være vanskelig å komme seg rundt. Noen steder er fortauene veldig smale og humpete, og å bruke metroen kan man bare glemme. Riktignok er det god plass rundt noen av de større severdighetene, som Notre Dame, Sacre Coeur, Eiffeltårnet, Triumfbuen og parkene. Finnes det noe internasjonalt forum du kunne spørre?

Jeg vil tro at Wien er en bedre by sånn sett. Selv om noen av trikkene er gammeldagse med trapper, så vises det på tavlene når neste lave trikk kommer. Alle t-banestasjonene har heis, og selv om det er en del trange gater og brostein som i Paris, så er det ikke like upraktisk.

Anonymous poster hash: 7c3b5...d34

Skrevet

I Italia ble jeg positivt overrasket over Torino. De har hatt Paralympics og det hjalp, pluss at det er en flat by. Det er det eneste stedet i Italia jeg har tenkt at OK, her er det ikke saa ille. Jeg var paa en konferanse der med flere rullestolbrukere og de syntes det var ganske bra. Ikke perfekt paa noen maate, men et alternativ. Og kanskje dere deretter kan finne en tilgjengelig agriturismo eller noe saant utenfor Torino? Piemonte er en nydelig del av Italia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...