Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at vi bør styre unna ting som gjør at gutten klarer å gjøre ting før han egentlig er sterk/balansert nok til å klare det selv.

Kommer gåvogn i samme klasse? Svigermor maser om at han MÅ ha det, på samme måte som hun har mast om at han MÅ ha gåstol, lekegrind og hoppehuske. Hun har det veldig travelt med utviklinga hans, men jeg liker at han ikke går videre før han er klar selv. Han er en forsiktig type som ikke hiver seg ut i noe før han er helt sikker. ;)

Hva tenker dere om gåvogn?

Skrevet

La han holde seg i deres hender eller i bordkanter. Gåvogn blir vel nesten ikke interessant før han kan gå skikkelig, å bruker den for å leke med. Det er ihvertfall det de fleste barna jeg kjenner har gjort med den. Han går nok uten støtte når han er helt klar.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi tok ikke fram gåvogna før han kunne gå. Hs anbefalte at han fikk ta det i sitt tempo. Ikke holdt vi i hendene hand heller, han måtte klare seg selv ;)

Gjest Nikki09
Skrevet

Hva er galt med hoppehuske? Vi har hatt det til jentungen siden hun var 4mnd gammel og hun elsker den. Litt ot men nå ble jeg litt nervøs her :fnise:

Skrevet

Det er skadelig for rygg og hofter

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fysio her sier det er like ille, skal helst ikke ta dembi armene heller. De skal bli trygge i sidelengs gangee rundt møbler førstbfordi dette gir dem balanse før de skal lære å gå fremover. Når de selv kan gå litt fremover kan de få ha det kjekkt med ei gåvogn men ikke før de går fremover av seg selv. Sidelengsgange lærer dembå ta et steg til siden når de mister balansen så denne skal trenes først.;

Anonym poster: 11b85824f1df877cdd3e0c937c451e93

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med hoppehuske? Vi har hatt det til jentungen siden hun var 4mnd gammel og hun elsker den. Litt ot men nå ble jeg litt nervøs her :fnise:

Det gir veldig feil belastning på rygg/nakke, hofter og føtter. I allefall for en på 4 mnd....Skjønner ikke hvordan man kommer på sånt jeg.

Ikke at jeg er noen hønemor eller perfekt på andre måter, men jeg klarer nå å tenke litt fornuftig.

Anonym poster: b1c368783285f5afe3d5ea75c1b3cf2a

• Liker 4
Gjest Nikki09
Skrevet

Det gir veldig feil belastning på rygg/nakke, hofter og føtter. I allefall for en på 4 mnd....Skjønner ikke hvordan man kommer på sånt jeg.

Ikke at jeg er noen hønemor eller perfekt på andre måter, men jeg klarer nå å tenke litt fornuftig.

Anonym poster: b1c368783285f5afe3d5ea75c1b3cf2a

Jeg pratet faktisk med helsesøster og fysioterapauten om det nå nettopp og de mente at det ikke var noe problem så lenge hun er sterk i ryggen/nakken og så lenge jentungen ikke sitter i den lengre enn ti minutter av gangen. Så da stoler jeg på de og fortsetter med hoppehuske til stor glede for jentungen :)

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke se for meg at en gåvogn er like ille som en gåstol. I en gåstol holdes jo ungen oppe (selv om de ikke egentlig er sterke nok selv). En gåvogn vil jo bare fyke avgårde dersom barnet ikke evner å følge etter/barnet vil falle. Ser altså ikke for meg at de har noen nytte eller glede av en gåvogn før de kan stå, reise seg og gå selv. Den vil jo bli litt støtte for barnet, men en sånn vogn forutsetter jo gjerne at barnet allerede kan gå... I mine øyne...

Skrevet

Vi kjøpte gåvogn og skulle bare spart oss den utgiften. Perioden der hun hadde noe særlig behov for det, var veldig kort. Hun gikk atme, og vips så gikk hun selv, med null interesse for den vogna. Men hun liker veldig godt å sitte oppi mens vi kjører henne rundt!

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte gåvogn og skulle bare spart oss den utgiften. Perioden der hun hadde noe særlig behov for det, var veldig kort. Hun gikk atme, og vips så gikk hun selv, med null interesse for den vogna. Men hun liker veldig godt å sitte oppi mens vi kjører henne rundt!

Haha, husker lillebror var akkurat likedan :-D Men han likte den lenge da. Trillet lekene sine rundt lenge etter han kunne både gå og løpe :-P

Anonym poster: e289fc8ac50d2221f51b6d0eb3846e7f

Skrevet

Vi fikk sånn Brio-vogn til jul, da han var ca. 1 år. Han hadde ikke noen interesse av den i starten, siden den bare "løp av gårde" for ham. Men han hadde en ganske lang periode hvor han tok noen skritt her og der, uten at jeg vil si han gikk (men mulig noen kaller det å ta et par skritt for å gå). Da hadde han stor glede av vogna. Og nå som han går ordentlig, er det like gøy å putte ting oppi og trille rundt. Men det skal sies at det ikke var mye om gangen han brukte vogna før han gikk ordentlig. Han brukte den helst som en slags taxi for å komme seg fra A til B, før han satte seg og lekte videre der.

Jeg er egentlig også skeptisk til å oppfordre barn til å gå før de er klare. Vi har derfor aldri gått med ham ved å holde ham i hendene. Ikke har han vært interessert i det heller da. Men han er som type en som ikke uten videre gir seg i kast med ting før han behersker det. Så vi så lenge at han hadde balansen til å gå før han faktisk gikk ordentlig. Da tenker jeg at ryggen egentlig var klar for å gå med vogn. Ville ikke latt et barn holde på mye med en sånn vogn før de hadde noe særlig egen balanse.

Skrevet

Men her må jeg bare trekke frem middelveien igjen. Et vennepar av meg, fysioterapeuter, lot meg holde babyen som da var ca åtte mnd. Jeg jumpet litt med babyen på kneet og løftet henne opp litt. Det fikk jeg ikke lov til, for hun skulle selv finne motorikkens funksjoner. På ett eller annet tidspunkt må man jo tillate en form for interaksjon mellom barnet og voksne. Jeg var jo forsiktig, laaaangt ifra "shaken baby"..

AnonymBruker
Skrevet

Men her må jeg bare trekke frem middelveien igjen. Et vennepar av meg, fysioterapeuter, lot meg holde babyen som da var ca åtte mnd. Jeg jumpet litt med babyen på kneet og løftet henne opp litt. Det fikk jeg ikke lov til, for hun skulle selv finne motorikkens funksjoner. På ett eller annet tidspunkt må man jo tillate en form for interaksjon mellom barnet og voksne. Jeg var jo forsiktig, laaaangt ifra "shaken baby"..

Fysioterapeuter er jo ekstreme, jeg har en på barselgruppa mi, og hun motsier begge helsesøstrene og barnelegen på helsestasjonen i ett og alt, ting de mener går helt fint mener hun at er nærmest en dødssynd.

Anonym poster: ee2e2b5026981ff976b7586b76da32b8

AnonymBruker
Skrevet

Man bør ikke bruke gåvogn før barnet går selv, nettopp fordi vognen triller. Barnet kan bli "hengende etter" og få feil belastning, og om det bruker vognen mye lærer de å "gå feil", om det er forståelig. Men på f.eks Brio-vognen så kan man stille både håndtaket og hjulene, slik at det er tyngre å trille på den og så den ikke velter eller "fyker avgårde". Da må barnet selv finne motorikk og balanse, og lære seg å dytte på den i stedet for å bare "henge etter". Så Brio-vognen er nok et greit alternativ.

Anonym poster: 3bdd30a5c669d798413c705325192f68

Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

på f.eks Brio-vognen så kan man stille både håndtaket og hjulene, slik at det er tyngre å trille på den og så den ikke velter eller "fyker avgårde". Da må barnet selv finne motorikk og balanse, og lære seg å dytte på den i stedet for å bare "henge etter". Så Brio-vognen er nok et greit alternativ.

Jepp. Derfor valgte jeg Brio-vogn, og den var til stor glede for sønnen min. Han er nå to og et halvt og den er fremdeles mye i bruk. Nå har han den ute og bruker den til å frakte leker fra naboen og hjem eller omvendt.

Skrevet

Men på f.eks Brio-vognen så kan man stille både håndtaket og hjulene, slik at det er tyngre å trille på den og så den ikke velter eller "fyker avgårde". Da må barnet selv finne motorikk og balanse, og lære seg å dytte på den i stedet for å bare "henge etter". Så Brio-vognen er nok et greit alternativ.

IKEA sin er også samme justering på :)

Skrevet

Jeg konkluderer med at vi står over vogna til svigermor. ;)

Skrevet

I mine øyne vil hoppehuske naturligvis gi helt feil mtp belastning på kroppen. Vi har heldigvis aldri puttet ungen vår i en slik, så han vet ikke hva han går glipp av. Jeg tenker at unger sikkert liker både hoppehuske og saft i tutekoppen, men at vi som voksne har ansvar for å holde dem unna det som ikke er bra.

Ikke misforstå, jeg mener ikke at noen dør av hverken hoppehuske eller saft, men likevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke misforstå, jeg mener ikke at noen dør av hverken hoppehuske eller saft, men likevel.

Man dør ikke, men man kan få varige problemer med tenner og muskler/skjelett.

Anonym poster: 2b31700979bbbd5255aa9658dd91038f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...