AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Jeg har i de siste par månedene spist sunt og trent. Kostholdet mitt har bestått av havregrynsgrøt, rugsprø knekkebrød med pålegg, salater, sunne middager (proteinkilde + salat) og atkinsbarer (måltidserstattere). I helgene har jeg unnet meg sjokolade og kalorinivået har da oversteget 2000 kcal, men ellers ligger jeg vel på ca 1500 kcal (noen ganger mer, noen ganger mindre). I tillegg trener jeg ca 3 dager i uka. Trener vanligvis 1-2 timer, og da enten bare kondisjonstrening (spinning/løping på mølle) eller en kombinasjon av kondisjon og styrke. Jeg har tatt bodyscan som viser at fettprosenten har gått opp fra 19 til 20 prosent. og muskelmassen har økt med 0,6 kg. Vekta har gått fra 65,2 til 66,7 eller noe i den duren. Hvileforbrenningen min er visstnok på nesten 1600 kcal. Jeg blir oppgitt fordi jeg føler at jeg har vært flink og spist riktig + trent, men så har jeg jo faktisk blitt feitere. Før har jeg ikke hatt noen regelmessig matrytme og kunne noen dager spise veldig lite (under 1000 kcal), men stort sett var daglig inntak over 2000 kcal. Gjerne nesten 3000, eller noen ganger over fordi jeg spiste gjerne 2000 kcal i sjokolade om kvelden flere dager i uka. Og det er jo ikke sunt. Men hvorfor i all verden går jeg opp når jeg faktisk er sunn? Kostholdet mitt var jo helt skakkjørt før, og kaloriinntaket var jo langt opp i skyene mye av tiden. Jeg VET at jeg spiser mindre kalorimessig nå enn jeg gjorde før. Jeg skjønner virkelig ikke dette. Får virkelig bare lyst til å drite i alt og fortsette å gumle sjokolade altså, da går jeg vel ned igjen tenker jeg.. Forstå det den som kan.. Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
Wiggins Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 At fettprosenten har gått opp fra 19 til 20 synes jeg ikke du skal bry deg det minste om. Jeg vet ikke hvor avansert apparat du har brukt for å måle dette, men selv på en slik dyr maskin som noen treningssentre har, er det en måleusikkerhet. Jeg vil tro at 19 eller 20 prosent er innenfor måleusikkerheten. Vekta di har økt med en drøy kilo, det er ikke stort. I løpet av menstruasjonssyklusen vil kvinners (antar at du er kvinne, så hysterisk som du er med vekt) vekt variere med en kilo eller to, hovedsakelig på grunn av at mer eller mindre vann lagres i kroppen. Ta det med ro. Opplegget ditt høres litt strengt ut, det er ikke noe vits å ha et treningsregime som det urealistisk at du vil kunne opprettholde over tid. Å veie deg skal du gjøre om morgenen etter at du har vært på toalettet, før du spiser frokost, da får du mest mulig sammenlignbare tall. Selv da vil den variere litt fra dag til dag, så du må se på trenden over tid.
Gjest juvelia Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Skjønner at det er frustrerende,men ikke gi opp. Prøv å spis mindre snop i helgene å tren litt oftere,så kommer resultatene. Ting tar tid desverre,men det er så verd det.
Kira-delta Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Måler du deg? Eller har du merket forskjell på klær?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Om du ligger på over 2000 kalorier i helgen (både lørdag og søndag?) og 1500 i hverdagen, kan det hende at du totalt sett havner på/over vedlikeholdsnivået ditt, selv om du ligger under dette flere dager i uken. Det er jo den totale summen på sikt som avgjør. Er enig i at du ikke bør bli panisk enda, men vil anbefale å summere opp kaloriene for hver dag for f.eks to uker, og dele dette på antall dager slik at du får et gjennomsnitt. Jeg fikk meg ihvertfall en liten aha-opplevelse på denne måten, over hvor mye disse helgedagene faktisk kan ødelegge.. Man kan være flink og ligge i underskudd hele uken, og så kan lørdagen komme og faktisk ødelegge for alt sammen, dersom man spiser mye. Anonym poster: 7e75deb1a5595f0bf20d8932e20778d8
Drizzt Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Svarene ligger i innlegget ditt: I helgene har jeg unnet meg sjokolade og kalorinivået har da oversteget 2000 kcal. Hvileforbrenningen min er visstnok på nesten 1600 kcal ... men stort sett var daglig inntak over 2000 kcal. Gjerne nesten 3000, eller noen ganger over fordi jeg spiste gjerne 2000 kcal i sjokolade om kvelden flere dager i uka. Hvordan i all verden kan du si at du spiser sunt når du spiser 2000 kcal i sjokolade flere dager i uka? Det er ikke overraskende for meg at du ikke går ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 At fettprosenten har gått opp fra 19 til 20 synes jeg ikke du skal bry deg det minste om. Jeg vet ikke hvor avansert apparat du har brukt for å måle dette, men selv på en slik dyr maskin som noen treningssentre har, er det en måleusikkerhet. Jeg vil tro at 19 eller 20 prosent er innenfor måleusikkerheten. Vekta di har økt med en drøy kilo, det er ikke stort. I løpet av menstruasjonssyklusen vil kvinners (antar at du er kvinne, så hysterisk som du er med vekt) vekt variere med en kilo eller to, hovedsakelig på grunn av at mer eller mindre vann lagres i kroppen. Ta det med ro. Opplegget ditt høres litt strengt ut, det er ikke noe vits å ha et treningsregime som det urealistisk at du vil kunne opprettholde over tid. Å veie deg skal du gjøre om morgenen etter at du har vært på toalettet, før du spiser frokost, da får du mest mulig sammenlignbare tall. Selv da vil den variere litt fra dag til dag, så du må se på trenden over tid. Jeg er kvinne ja, og kan innrømme at jeg er en smule hysterisk av meg når det kommer til vekt. Jeg kan ikke veie så mye som jeg gjør nå, det er for mye.. Jeg velger å tro at fettprosentøkningen er reell. Jeg merker at jeg har mer fett på kroppen nå enn det jeg hadde når jeg spiste usunt. Ikke mye, men litt mer.Og jeg har ikke mensen, og har veid meg jevnlig på morgenen (etter å ha vært på do, før frokost) i mange uker. Trenden er der, jeg går opp.. Synes heller ikke at opplegget mitt er strengt. Treningen er lystbetont og totalt overkommelig. Og kostholdet er jo greit nok Skjønner at jeg kanskje ikke burde freake ut, men jeg har en slags maks grense for hva jeg kan veie og den er nådd.. Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Måler du deg? Eller har du merket forskjell på klær? Har ikke målt meg, men har ikke merket forskjell på klær. Men ser at jeg har litt mer fett på kroppen. Litt, ikke mye. Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Svarene ligger i innlegget ditt: I helgene har jeg unnet meg sjokolade og kalorinivået har da oversteget 2000 kcal. Hvileforbrenningen min er visstnok på nesten 1600 kcal ... men stort sett var daglig inntak over 2000 kcal. Gjerne nesten 3000, eller noen ganger over fordi jeg spiste gjerne 2000 kcal i sjokolade om kvelden flere dager i uka. Hvordan i all verden kan du si at du spiser sunt når du spiser 2000 kcal i sjokolade flere dager i uka? Det er ikke overraskende for meg at du ikke går ned i vekt. Du har ikke lest innlegget mitt skikkelig. Jeg spiste masse sjokolade FØR. Da veide jeg mindre enn jeg gjør NÅ som jeg spiser sunt. Før kunne jeg ha kaloriinntak på over 3000 flere dager i uka. Nå inntar jeg ca 1500 (litt mer i helgene). Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Om du ligger på over 2000 kalorier i helgen (både lørdag og søndag?) og 1500 i hverdagen, kan det hende at du totalt sett havner på/over vedlikeholdsnivået ditt, selv om du ligger under dette flere dager i uken. Det er jo den totale summen på sikt som avgjør. Er enig i at du ikke bør bli panisk enda, men vil anbefale å summere opp kaloriene for hver dag for f.eks to uker, og dele dette på antall dager slik at du får et gjennomsnitt. Jeg fikk meg ihvertfall en liten aha-opplevelse på denne måten, over hvor mye disse helgedagene faktisk kan ødelegge.. Man kan være flink og ligge i underskudd hele uken, og så kan lørdagen komme og faktisk ødelegge for alt sammen, dersom man spiser mye. Anonym poster: 7e75deb1a5595f0bf20d8932e20778d8 Jeg kan gjøre som du sier, og håpe at svaret ligger der. Men uansett så spiser jeg mindre kalorimessig nå enn før, så logikken i at jeg har gått opp i vekt skjønner jeg fortsatt ikke.. Jeg spiser jo ikke mer i helgene nå enn før, men spiser mye mindre i ukedagene. Burde ikke jeg da gå ned? Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
Drizzt Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 Du har ikke lest innlegget mitt skikkelig. Jeg spiste masse sjokolade FØR. Da veide jeg mindre enn jeg gjør NÅ som jeg spiser sunt. Før kunne jeg ha kaloriinntak på over 3000 flere dager i uka. Nå inntar jeg ca 1500 (litt mer i helgene). Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26 For meg hørtes det ut som at du gjorde det før og du fortsetter med det nå. Men hvis det ikke er tilfellet, fortsett å spise som du gjør nå, men tren mye mer. Slik at du forbrenner flere kalorier. Eller må du endre på kostholdet hvis du skal beholde samme treningnivå. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #12 Skrevet 25. april 2013 Jeg tror du spiser feil. Du sier hva kostholdet ditt består av, men ikke hvor mye du spiser... Jeg tror at du ved å innføre en del mer fett i kosten vil bli mettere og dermed spise mindre totalt. Lag egne knekkebrød uten mel (ha gjerne fetere pålegg på), dropp havregrøten og spis mer avokado, nøtter, fet yoghurt, bær osv. Legg til noe fett i middagen og du er på en bedre vei. Anonym poster: 01474791f879a4d3239cacd27583bab6 2
Serafina. Skrevet 25. april 2013 #13 Skrevet 25. april 2013 I og med du har hvileforbrenning på 1600 kcal bør du spise minimum det i løpet av en dag. Det er det kroppen forbruker av energi hvis du ligger i sengen hele dagen og du er jo i aktivitet og trenger energi.
Wiggins Skrevet 25. april 2013 #14 Skrevet 25. april 2013 Hvor flink er du til å få inn bevegelse i hverdagen da? Det er viktigere å bevege seg hver dag enn å trene 2-3 ganger i uka. Det beste er selvsagt å gjøre begge deler. Har du en stillesittende jobb foran PC-en? Hvis du har heve/senke-pult kan du jo stå litt innimellom. Gå eller sykle til jobb/skole hvis du ikke gjør det allerede. Hvis du kan erstatte 1-2 timer stillesitting hver dag med ståing eller gåing så vil det forbrenne en del.
Gjest *MaggieQ* Skrevet 25. april 2013 #15 Skrevet 25. april 2013 Jeg tror ikke du spiste like mye før du startet å trene. Kanskje du spiste mye dritt før du startet å trene, mens nå spiser du masse sunn mat i tillegg til dritten du spiste før. Altså, totalt sett får du i deg mer kalorier nå enn før. Det er fysisk umulig å gå opp i fettprosent om du er i underskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #16 Skrevet 25. april 2013 Dette hørtes ikke ut som særlig optimalt kosthold. Det er godt å se at du spiser en del kjøtt og grønnsaker, men du spiser altfor mye karbohydrater og altfor lite fett. Vi trenger fett og proteiner, vi trenger ikke karbohydrater i det hele tatt og bør ikke spise mye karbohydrater hvis målet er god helse heller. Jeg støtter AB litt over meg her. Omelett til frokost kanskje, lag egne knekkebrød og kutt ut måltidserstattere og lag skikkelig mat. Atkinsbarer er bedre enn mange andre barer, men det er en dårligere løsning enn å spise skikkelig mat. Fin liste fra AB over her, men savner egg på den lista. Spis gjerne mer egg! Anonym poster: 5c90fe0e5b387d6f10455d3913d84a55 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #17 Skrevet 25. april 2013 Ser jeg har fått en del svar som spriker i litt forskjellige retninger så vet jo ikke helt hva jeg skal tro. Kan jo forsøke å avklare litt: Mitt kosthold FØR, dvs for noen mnd tilbake: Frokost: stort sett ingenting, eller havregrynsgrøt på størrelse med en neve. Lunsj: rundstykke med ost/skinke/salat/agurk eller evt en salat bestående av grønnsaker, pasta, skinke og dressing. Middag: ingenting eller veldig varierende. Alt fra pannekaker til fiskegrateng til laksefilet ++ Kvelds"mat": masse sjokolade, gjerne 2000 kcal.. Ikke bra selvfølgelig. Evt atkinsbar eller lignende. Drikke: kun vann Kosthold NÅ: Frokost: et par rugsprø knekkebrød med ost, evt havregrynsgrøt på størrelse med en neve (kun kanel på). Lunsj: et par rugsprø knekkebrød med ost, eller salat bestående av avocado, fetaost, tomat, agurk, paprika, løk, salatblader. Middag: En kyllingfilet med hjemmelaget pesto/laksefilet med krydder + salat (samme ingredienser som over). Kveldsmat: atkinsbar Drikke: vann, kan drikke en tekopp av og til Bevegelse FØR: lite trening, varierende aktivitet i hverdagen. Bevegelse NÅ: trener ca 3 dager i uka, minimum en time. Varierende aktivitet i hverdagen. Har en stillesittende jobb, men ofte når jeg er hjemme så setter jeg ikke rumpa nedpå på timesvis. Jeg har ikke mulighet til å sykle/gå til jobb da det er 4 mil hver vei. Det blir litt for tidkrevende til å passe inn i min travle hverdag. Jeg stoler ikke på kroppen min. Jeg har på følelsen av at når jeg spiste ekstremt mye på en gang så klarte ikke kroppen min ta opp alt og dermed ble jeg heller ikke feit. Men nå når jeg faktisk spiser regelmessig så tar den opp alt jeg spiser og derfor har jeg gått litt opp. Jeg vet at jeg går ned hvis jeg legger meg veldig lavt i kalorinivå, sånn under 1000 kcal. Men da er jeg ikke sunn, så hvis jeg skal være sunn kan jeg ikke gjøre det på den måten. Jeg kan godt gå ned i vekt med å sulte meg, men blir bare frustrert fordi jeg faktisk føler at jeg er flink nå og så går jeg opp. Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #18 Skrevet 25. april 2013 Det høres ut som veldig lite mat, både før og etter. Er du sikker på at du teller riktig? Tellet du kalorier før? Hvis du på enkelte dager kun spiste lunsj + kveldsmat bestående av sjokolade, kan det hende du faktisk ikke fikk i deg så mye som du tror du gjorde. Ang kostholdet ditt nå, ville jeg byttet ut atkinsbaren og enten lunch eller frokost (evt begge) med kjøtt- eller eggbaserte måltider. Anonym poster: 7e75deb1a5595f0bf20d8932e20778d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #19 Skrevet 25. april 2013 Jeg har plottet inn på diett.no før, så det burde jo være riktig? Angående det å spise mer kjøtt/egg så synes jeg det er vanskelig fordi det krever så himla mye planlegging (synes jeg). Det er mye lettere å ty til knekkebrød/atkinsbar og andre mer lettvinte ting enn å begynne å måtte steke kylling/annet kjøtt. Og tid er ikke noe jeg har veldig mye av. Klokka blir ofte 21-22 før jeg får kommet meg hjem, og da frister det lite å begynne å lage neste dags lunsj, kveldsmat eller sånn. Og egg er jeg ikke så glad i, synes ettersmaken er så fæl. Jeg kunne jo evt ha laget kjøtt på søndagen eller sånn, men jeg er veldig dårlig på å vite hvor lenge ting står seg, så da ender det bare med at jeg ikke tør å spise det når det går et par dager. Og det blir jo ikke akkurat ferskt, så det smaker vel heller ikke så godt? Ts Anonym poster: 9376acd18136811cad2c3c3b1b931c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå