AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Hei, Startet å trene og forandre kostholdet mitt for 7-8 uker siden. Siden da gått ned ca 1 kg i uka. Jeg har trent 5 dager i uka, i hovedsak spinning og litt løping + styrke. Er medlem på vektklubb hvor jeg skriver ned alt jeg spiser i dagboken. Ser et mønster i spisingen min, at jeg ofte ligger på 500-700 kcal om dagen, jeg trener ganske hardt og forbrenner nok 400-500 kcal eller mer. I helgene hender det jeg skreier ut med en bitteliten smågodtpose en dag (10 biter ca) og et par øl og litt bedre middag. Ligger likevel på maks 1500 kcal. Det jeg spiser er ofte havregrøt til frokost, knekkebrød med egg eller annet magert pålegg, kesam/yoghurt med frukt og bær som mellommåltid, kylling eller svin med ulike grønnsaker til middag. Føler meg sjeldent sulten, ofte motsatt. Kom fra 45 min med spinning og 20 min lett jogging for et par timer siden. Har spist en yt restitusjonsbar, og føler meg rett og slett ikke sulten. Må presse i meg middag nå snart. Hvor farlig er det å leve sånn når man fungerer normalt? Ikke føler seg svimmel eller sulten. Merker jeg fort får dårlig samvittighet om jeg overspiser (hender jeg sprekker litt og spiser fordi noe er godt) Redd for å komme inn i et veldig dårlig mønster! Men nå har jeg holdt på sånn såpass lenge og ikke følt noen plager, hadde jo spist mer om jeg følte for det. Kanskje kroppen min er blitt vant til så lite mat? Spiser jo i det minste variert og får i meg ulike type mat. Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Under 1000 kcal når du trener høres fryktelig lite ut. Bør man ikke få i seg minst 1200 kcal uansett da? Anonym poster: 6ec595d68bffdb3b4d39a63fc4c27c27 3
Gjest *MaggieQ* Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 I en kort periode så vil det gå greit for kroppen å leve på under 1000 kalorier. Så smeller det. Kroppen tærer på musklene i tillegg til fettet, overskuddet og energien vil forsvinne for kroppen må spare på energien for å i det hele tatt klare å opprettholde livsfunksjonene, det blir skjevfordeling mellom muskelmassen og fettprosenten slik at forbrenningen vil gå ned(muskler brenner fett, dess mindre muskler dess lavere fettforbrenning). I tillegg vil utvikler du et farlig forhold til mat og kropp som lett kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse og et forvrengt kroppsbilde. Det du gjør skader kroppen og psyken din. 3
Wiggins Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Enten regner du feil når du beregner daglig inntak og ender opp med et tall som er alt for lavt, eller så har du en ekstremt lav forbrenning, eller så sulter du deg uten at du kjenner noe særlig til det. Jeg tviler sterkt på at du klarer å gå ned 1 kg fettvekt i uka, du mister nok en del muskelmasse også. Å ligge så lavt på matinntak er det ingen ernæringsfysiologer eller tilsvarende som vil anbefale, det er langt under det du trenger bare for å opprettholde kroppens grunnleggende funksjoner. Når du beveger deg i tillegg blir det aaaalt for lite. 4
Tabris Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Det er bare å kjøre på. Darwin's Award løser det meste av seg selv. 1
Sugerøret Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 TS høres ut som du har et gryendes spiseproblem. Om du spiser så lite samt trenger, da kan du ødelegge kroppen din. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Er det vektklubb som har "gitt" deg 1000 kcal pr dag? Trodde man minimum måtte spise 1300 på vektklubb sitt opplegg. Under 1000 kalorier er altfor lite når du trener såpass mye, du vil kunne begynne å tære på musklene og kroppen ellers etterhvert. Anonym poster: 950fa53ae846fb3e55d670648c1f2726
Kira-delta Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Det ser nesten ut som du regner feil.. Om du regner riktig, er jeg sikker på at du om ikke så alt for lenge vil føle deg svimmel og dårlig, og du vil ikke fikse tanken på trening mer. Søsteren min holdt på slik i to måneder, etter det ble hun veldig dårlig og det tok lang tid før hun følte seg pigg nok til å starte med trening igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Teorien er jo at når man ikke gir kroppen energien den trenger (når du trener så trenger den nok langt over 800 kcal!) så må den forbrenne muskler. I tillegg vil hjernen tro at det er sult og dermed innstille seg på å lagre alt fett kroppen kan få og forbruke minst mulig av det. Så det som kan skje er altså at forbrenningen senkes drastisk og at man vil legge veldig på seg når man spiser mer igjen. Man kan jo diskutere disse kostholdsteoriene opp og ned i mente og peke på individuelle forskjeller osv, men for meg er det rimelig logisk at om man forbrenner 500 kcal på spinning og ikke spiser særlig mer enn 500 kcal om dagen (gitt at du ikke teller feil) så mangler kroppen masse energi (man trenger jo en del kcal bare for å holde normal livsfunksjon i gang). Og man kan vel kjøre på tom tank imens bensinlyset blinker rødt en god stund, men det sier seg selv at det ikke går så bra i lengden. Ikke se på kalorier som noe så jævlig skummelt, virker som folk glemmer at det er bokstavelig talt livsviktig. Hvis du har holdt på sånn en stund så har du sikkert ødelagt forbrenningen allerede, synes det er veldig merkelig at du ikke er supersulten etter en dag med lite mat og en hard spinningøkt. Selv får jeg voldsom apetitt av å trene, og når jeg tar en liten slankeinnspurt før bikinisesong etc så spiser jeg dobbelt så mye som deg og trener halvparten så mye. 1500 kcal dagen og 2-3 økter i uka så går jeg ned 1,5 kg ukentlig. Anonym poster: 6ac79e17aade1e5e7b2ab3267a2f723e 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Vektklubb har gikk meg ca 1600 kcal, men hodet mitt forteller meg at dette er alt for mye. Tror jeg på mange måter har blitt besatt av å gå ned i vekt. (dritt lei av å veie for mye) Fornuften min forteller meg jo at jeg gjør det på helt feil måte, men jeg klarer ikke helt å stoppe meg selv. Kan jo være jeg regner feil også, at kaloriinntaket er noe høyere! Men ikke mye i såfall. TS Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc
Nowayback Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 Hei, Startet å trene og forandre kostholdet mitt for 7-8 uker siden. Siden da gått ned ca 1 kg i uka. Jeg har trent 5 dager i uka, i hovedsak spinning og litt løping + styrke. Er medlem på vektklubb hvor jeg skriver ned alt jeg spiser i dagboken. Ser et mønster i spisingen min, at jeg ofte ligger på 500-700 kcal om dagen, jeg trener ganske hardt og forbrenner nok 400-500 kcal eller mer. I helgene hender det jeg skreier ut med en bitteliten smågodtpose en dag (10 biter ca) og et par øl og litt bedre middag. Ligger likevel på maks 1500 kcal. Det jeg spiser er ofte havregrøt til frokost, knekkebrød med egg eller annet magert pålegg, kesam/yoghurt med frukt og bær som mellommåltid, kylling eller svin med ulike grønnsaker til middag. Føler meg sjeldent sulten, ofte motsatt. Kom fra 45 min med spinning og 20 min lett jogging for et par timer siden. Har spist en yt restitusjonsbar, og føler meg rett og slett ikke sulten. Må presse i meg middag nå snart. Hvor farlig er det å leve sånn når man fungerer normalt? Ikke føler seg svimmel eller sulten. Merker jeg fort får dårlig samvittighet om jeg overspiser (hender jeg sprekker litt og spiser fordi noe er godt) Redd for å komme inn i et veldig dårlig mønster! Men nå har jeg holdt på sånn såpass lenge og ikke følt noen plager, hadde jo spist mer om jeg følte for det. Kanskje kroppen min er blitt vant til så lite mat? Spiser jo i det minste variert og får i meg ulike type mat. Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc Høres ut som du fører et altfor strengt matregime. Jeg teller ikke kalorier, men er bevisst på å ikke skeie altfor mye ut i ukedagene lenger. Før spiste jeg frossenpizza nesten hver eneste dag, hvis ikke hadde jeg McDonalds-mat isteden. Jeg drakk 6 halvlitere med øl tre ganger i uken (fredag, lørdag og en ukedag), samt en masse chips og godteri. Jeg var aldri særlig tjukk, men nå har jeg sluttet med alt dette og har gått ned 6 kilo på ca 3 måneder. Jeg har et mer langsiktig mål om å ned i matchvekt, som faktisk ikke er mer enn 5-6 kilo unna. Men ser for meg at det vil ta noen måneder til. For jeg liker å kose meg i helgene, selv om jeg nå, i motsetning til før, begrenser inntaket i større grad. Tillat deg å kose deg litt mere! Under 1000 kalorier høres for lite ut, i mine ører. 1200-1500 kalorier høres mer OK ut. Er ofte der jeg ligger, og trener "bare" 2-3 ganger i uka. Likevel går jeg ned i vekt:-)
belle_ Skrevet 24. april 2013 #12 Skrevet 24. april 2013 (endret) Alt går for en periode, men du kan jo ikke leve på 700 kcal resten av livet. Nå før sommeren ripper jeg kroppen, da ligger jeg på 1000-1200 kcal. En dag i uken blir det alkohol og litt snacks. Er heller ikke sliten eller uvel. Trener stort sett hver dag og forbrenner minst 400 kcal av gangen. Ville prøvd å få i meg minst rundt 1000 kcal om jeg var deg. Evt ta noe ekstra kosttilskudd av proteiner så du ikke tærer alt for mye på musklene. Hvor lenge har du tenkt å holde på slik? For min del er det kun snakk om 2-3 måneder så legger jeg meg på normalforbruk. Skal du mye mer ned i vekt? Høres jo ut som du kan være i fare for å utvikle spiseforstyrrelse i og med at du nevner at du er besatt av å gå ned i vekt. Endret 24. april 2013 av belle_
Kira-delta Skrevet 24. april 2013 #13 Skrevet 24. april 2013 Vektklubb har gikk meg ca 1600 kcal, men hodet mitt forteller meg at dette er alt for mye. Tror jeg på mange måter har blitt besatt av å gå ned i vekt. (dritt lei av å veie for mye) Fornuften min forteller meg jo at jeg gjør det på helt feil måte, men jeg klarer ikke helt å stoppe meg selv. Kan jo være jeg regner feil også, at kaloriinntaket er noe høyere! Men ikke mye i såfall. TS Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc Dette høres ut som en skummel spiral. Dette virker kanskje ulogisk for deg, men gir du kroppen din næring og holder deg til kaloribehovet ditt -500, vil du 100% sikkert gå ned i vekt og kunne holde den slik. Om du fortsetter slik du gjør bil du bare bli syk, du vil bli syk. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #14 Skrevet 24. april 2013 Nå skal ikke jeg gå ned i vekt, men for å opprettholde min vekt tatt i betrakning at jeg ligger å sover hele dagen, så skal jeg ha i meg 1200 kcal. Siden jeg er i bevegelse mye av dag og trener i tillegg skal jeg få i meg mellom 2000-2500 kcal om dagen, dette er altså for å opprettholde min vekt. Om man skal ned i vekt er det vanlig å trekke fra 500 kcal fra sitt opprettholder inntak. Så om jeg vil ned i vekt skal jeg ha i meg mellom 1500-2000 kcal. (jente på litt over 20) Å leve på under 1000 kcal daglig er faktisk veldig farlig og er noe jeg ville fraråde deg på det sterkeste. Det skader kroppen din mer enn det gjør den noe godt, du vil gå ned, og kunne bli på denne vekten, mye letter om du går ned på en ordenltig måte. Slik du holder på nå vil du kanskje gå ned en del i starten, men med en gang du spiser normalt igjen har du ødelagt forbrenningen din så mye at du går rett opp igjen. Du har ikke lyst til å sulte deg resten av livet, da dette både er livsfarlig og på ingen måte gunstig for deg. Anonym poster: c3994377e59ce0d394b627aaa22db201
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #15 Skrevet 24. april 2013 Takk for svar! Vet at jeg må ta tak i meg selv og få lagt inn litt ekstra mat eller flere måltider så jeg kommer opp i minst 1000 kcal. Jeg presser nok meg selv ekstra hardt nå som det nærmer seg sommer og jeg som mange andre vil prøve å se bra ut! Tror nok ikke jeg ville klart å være såpass nøye som nå stort lenger enn frem til juni/juli. Har som mål å se 70-tallet på vekta innen det. (veier 81 nå) Er nok derfor jeg stresser litt. Planen er å gå ned 10-15 kg innen året er omme, og det vil jeg prøve å gjøre på en mer fornuftig måte. Har sett hva sulting har gjort med folk, men jeg tenker ikke på meg selv som en person som kan få spiseforstyrrelser, likevel vet man jo aldri. Vil helst at spising og mat skal være noe som føles naturlig og ikke en besettelse og noe man nekter seg. TS Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 Dette høres ut som at en spiseforstyrrelse er på gang, hvis tallene dine stemmer. Jeg håper at du regner kaloriinntaket feil og at du faktisk får i deg minst 1200 kcal hver dag. Hvis du uansett spiser så få kalorier og forbrenner så mye ved å trene, så det du gjør er at du spiser deg selv opp - ikke bare fett, men også muskler. Og dette er veldig farlig! Jeg hadde en periode på 3 år da jeg av økonomiske grunner sultet og fikk i meg mindre mat enn jeg ellers hadde lyst på. Det som skjedde var at jeg til slutt veide 46kg på 168cm høyde. Så fort jeg begynte å spise regelmessig og variert igjen, fikk jeg 20 kiloer i løpet av 1 år. Så pass på, det du gjør er livsfarlig! Anonym poster: 05842823f34d21b938ea16d628357678 1
Kira-delta Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Takk for svar! Vet at jeg må ta tak i meg selv og få lagt inn litt ekstra mat eller flere måltider så jeg kommer opp i minst 1000 kcal. Jeg presser nok meg selv ekstra hardt nå som det nærmer seg sommer og jeg som mange andre vil prøve å se bra ut! Tror nok ikke jeg ville klart å være såpass nøye som nå stort lenger enn frem til juni/juli. Har som mål å se 70-tallet på vekta innen det. (veier 81 nå) Er nok derfor jeg stresser litt. Planen er å gå ned 10-15 kg innen året er omme, og det vil jeg prøve å gjøre på en mer fornuftig måte. Har sett hva sulting har gjort med folk, men jeg tenker ikke på meg selv som en person som kan få spiseforstyrrelser, likevel vet man jo aldri. Vil helst at spising og mat skal være noe som føles naturlig og ikke en besettelse og noe man nekter seg. TS Anonym poster: 641417e158c98ccc047bcc748b9cb1bc Jeg forstår at man kan bli litt mer forstyrret før sommeren, men ikke stress for mye og gi deg selv litt slækk. Kroppen din vil faktisk respondere mer positivt på et balansert og solid kaloriinntak. Det er selvmishandling å gi kroppen for lite å jobbe med. Over langvarig lavt kaloriinntak vil det også bli større fare for fråtsing etterhvert som kroppen skriker etter mer næring og det kan også lede inn i en ond verden. Mange tror at jenter som er syke med spiseforstyrrelser, allerede var tynne før de ble syke og mange tror at det bare er sykelig tynne jenter som har sf. Dessverre er det slik at mange jenter med sf, har vært overvektige og ville bare ta av noen kilo, men endte opp veldig syke. Du fortjener mat, du fortjener en velfungerende kropp og du fortjener å ha det bra
Wiggins Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 Jeg vil bare legge til en ting: På slutten av andre verdenskrig, da tyskerne hadde knapt med ressurser til seg selv og enda mindre til krigsfangene, fikk konsentrasjonsleierfangene 600-1000 kcal om dagen. Du ligger altså på nivå med konsentrasjonsleierfangene på det verste. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #19 Skrevet 24. april 2013 Men om du går ned i vekt samtidig som du mister muskler, så kommer du aldri til å bli fornøyd. En slank kropp uten muskler kan fort se dvask ut, og det er ikke så veldig pent. Spis mer og tren styrke, så vil det se mye bedre ut. Anonym poster: f553fe3dfa32097aec2b45205255553e
Gjest Daenerys Skrevet 25. april 2013 #20 Skrevet 25. april 2013 Kjære ts, jeg stenger denne tråden og anbefaler deg å ta kontakt med IKS, telefon 22 94 00 10. Det er skumle tankebaner du er inne på, og jeg håper du får hjelp fra noen profesjonelle. Her på KG vet vi ikke hvor kvalifiserte brukerne er til å svare på slike spørsmål. Lykke til! Daenerys, mod.
Anbefalte innlegg