Gå til innhold

Tøft å endre livsstil i matveien.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par som nå har "sparket hverandre bak" slik at vi nå har satt i gang med å telle kalorier hver dag med mål å gå ned en del kg i vekt. Vi har begge minst et tisifret tall kg å gå ned før vi når matchvekt. Det har bare gått noen få dager med dette, men jeg ser jo hvor mange kalorier ost og smør faktisk inneholder. Jeg må rett og slett kutte det helt ut. Maks ha ost kun på lørdager ved et måltid tror jeg. Leste på nettet at man kan bruke philadelphia light i stedet for smør når man slanker seg. Tror vi skal prøve på det. Hovedutfordringene mine er å få i meg nok proteiner samt å kutte ut ost. Brunost har vært yndlingspålegget mitt helt fra jeg var barn. Må bare få ut et lite hjertesukk her. Motivasjonen min er på topp. Målet er å kunne gå i en penkjole til jul uten å skjemmes over kroppen min. Så har jeg lyst til å kunne handle gensre, prøve dem i butikkene, kunne prøve over halvparten av dem som er der uten å forkaste dem ved første blikk pga kroppen min. Jeg har så lyst til å ha en god følelse på det igjen. Det er 4 år siden jeg hadde en slik følelse i klesbutikk nå.

Til dere andre som har endret på kostholdet deres: Gikk det lang tid fra dere startet til dere ikke fikk noe særlig med abstinenser over det dere ikke kunne spise/drikke?

Anonym poster: d10b18643f76b01d6cf379aa5d626e7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå på lavkarbo i stedet, så kan du spise både smør og ost. Det er jo ikke usunt, så hvorfor slutte å spise det? Dropp heller brød, ris og pasta, så kommer du til å rase ned i vekt.

Anonym poster: 77ad9d840db205d3692e7a8b49ea1b8e

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Et tisifret tall er jo et tall som inneholder 10 siffer. F.eks. 1 000 000 000.

• Liker 6
Gjest Nanne70
Skrevet

Dere trenger ikke å kutte ut smør og ost fullstendig, selv om dere ikke velger lavkarbo. Jeg tror sjansen for å lykkes med en kostholds/livsstilsomlegging ikke først og fremst er å fokusere på hva man må slutte med, men hva man kan begynne med :)

Nå har ikke jeg tro på lettmargarin selv om jeg ikke spiser lavkarbo, jeg bruker Bremykt (som faktisk er anbefalt av Fedon Lindberg), og det gir såpass mye smak at det holder med et tynt lag. Nå spiser jeg stort sett maks 1 brødmåltid om dagen også, så det utgjør ikke så mange kcal uansett. Spis brunost en gang i blant, men bytt ut med lettere varianter eller mager prim. Vær imidlertid obs på at all brunost/primtyper inneholder mye sukker og at de derfor ikke bør spises daglig.

Proteiner er det jo i alt av kjøtt, fisk og fugl, samt i magre melkeprodukter som cottage cheese og kesam, egg osv., så det burde ikke være noe problem å få i seg tilstrekkelig. Sats på et kosthold med masse grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, rent kjøtt/fisk, belgfrukter som bønner og linser, magre/usøtede meieriprodukter og sunt fett fra nøtter og oljer, så skal dere se at det går bra.

Dere må nok regne med noen uker før dere begynner å bli vant med det nye kostholdet, men ta det gradvis. Husk at dere skal endre vaner for resten av livet, så dere behøver ikke ta noen snarveier her, dere har god tid! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ved lavkarbo så er det også ting dere ikke kan spise, men som dere vil savne veldig.

Bare for å si at lavkarbo er ikke halleluja.

Jeg hadde faktisk begynt i det små. Droppet smør på brødskiva de fleste gangene. Tatt en med brunost og de andre med pålegg som inneholder mindre kalorier. Jeg lager ofte middag med kun fisk/kjøtt og grønnsaker. Ikke fordi jeg slanker meg, men fordi jeg synes det blir unødvendig mye jobb og oppvask for en person. Pøs på med agurk, tomat og paprika. Dropp majonesen.

Finn ut hva dere skal ha dersom søtsuget trår til. Vet at mange her inne snakker varmt om vaniljekesam og frukt. Hva blir deres kosemat i helga?

Gå turer i kjapt tempo sammen. Litt skravlings og noe aktivt som dere gjør sammen. Utford hverandre på aktiviteter.

Anonym poster: aa041b466f497aca06dcee8fb3bf9ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...