Gå til innhold

Bøker for fireåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger tips til bøker å lese for ei jente på 4år. Vil gjerne ha bøker som er litt lange slik at vi kan lese et kapittel hver kveld. Helst med bilder slik at hun har noe å se på mens jeg leser. Er straks ferdig med Kardemommeby og den har vært svært populær men tror nok det er mye fordi hun kan sangene og kjenner igjen figurene.

Anonym poster: 22cfe184bb4c178309e2f35bddc87d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje Emil eller Pippi?

• Liker 1
Skrevet

Ikke at bøkene er så lange, men her var Karstein og Petra-bøkene veldig populære i den alderen der. Likedan ei bok som heter Barnehageboka.

Eller hva med bøkene om Knerten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vaffelhjarte er veldig fin.

Anonym poster: b0b9b5cc35cd041fe6c996778d303efd

Skrevet

Anne-Cath Vestly sine bøker om Mormor og de åtte ungene (Her må du ha tunga rett i munnen for å si Maren, Marte, Martin, Mats, Mona, Milly, Mina og Morten-minstemann ;) ), Lillebror og Knerten, Ole-Aleksander-Fili-Bom-Bom-Bom, Aurora,

Astrid Lindgrens bøker om Pippi, Emil, Lotta i bråkmakergata, Barna i Bakkebygrenda.

Tove Jansson sine bøker om Mummidalen.

Skrevet

"Hvem kan trøste Knøttet" av Tove Jansson. Det er riktignok ikke en lang bok, dere blir nok ferdig med den på en kveld, men den har vært veldig populær her. Flotte biler og fin, rar tekst på rim, den blir nesten som musikk :)

Skrevet

Kardemomme er dere snart ferdig med, ja.

Enn andre Egner-bøker, da? Hakkebakkeskogen etc?

Skrevet

Vi har en tendens til å anbefale litteratur vi leste selv, ser det ut til, så jeg vil gjerne anbefale ny barnelitteratur :) Doktor Proktor, Nifse Nella, Tonje Glimmerdal, Rampete Robin, Svein og Rotta eller Pulverheksa. De er alle litt lenger, slik at det tar mer enn en kveld å lese dem, og jeg vil tro en fireåring klarer å følge med på historien i dem alle.

• Liker 1
Skrevet

Tambar-bøkene, kanskje?

Skrevet

Vi har en tendens til å anbefale litteratur vi leste selv, ser det ut til, så jeg vil gjerne anbefale ny barnelitteratur :) Doktor Proktor, Nifse Nella, Tonje Glimmerdal, Rampete Robin, Svein og Rotta eller Pulverheksa. .

Tambar-bøkene, kanskje?

Dersom hun liker Kardemommeby, vil hun nok også kunne leve seg inn i Lindgrens eller Vestlys univers. Det er ikke alle Lindgren-bøkene som passer for fireåringer, men de jeg nevnte tror jeg passer til den aldergruppen (men vent litt til med Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Rasmus på loffen og Madicken.)

Både pulverheksa og Tambar er korte bøker, som man fint kan lese på en kveld - vi leser en hel bok under måltidet i barnehagen.

Skrevet

Mamma mø og kråka bøkene er fine, vesla mi liker dem enda..

Gjest Riskjeks
Skrevet

Pippi er populær her. Roald Dahl sine bøker er jo også fantastiske. Den kjempestore krokodillen, den fantastiske Mikkel Rev og Georgs magiske medisin kan passe for en fireåring :)

Hva er forresten galt med å anbefale litteratur man selv likte som barn (ref. innlegg over, pluss at jeg stadig leser dette ellers også)? Vi har da intet ansvar for å reklamere for nåtidige barnebokforfattere? Man anbefaler bøker man liker, enten de er gamle eller nye, jeg ser ikke poenget i å anbefale nye bøker bare fordi.

Skrevet

Gubben Petterson og Katten Findus er forresten fantastiske bra bøker! Veldig morsomt illustrert, og med en vittig humor, så kjekt for den voksne å lese også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...