Gå til innhold

Pålegg med 9 prosent fett. Er det ok når jeg skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ned noen kilo, og prøver å spise sunt. (Jeg legger om livsstilen, slanker meg ikke.) Er 9 prosent fett greit?

Jeg varierer jo pålegget, og prøver å skjære ned på karbohydrater, og spise proteiner for metthetsfølelsen. Det blir jo ikke hver dag, men er dette "skeie ut mat, eller helt greit pålegg?

(Det er kalkunfalukorv jeg snakker om.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Om du går ned i vekt eller ikke, avhenger av det daglige kaloriinntaket. Ikke hva du spiser som pålegg

• Liker 1
Skrevet

Man trenger fett selv når man slanker seg.Fett gir også metthetsfølelse!

Det er den totale mengden mat (kalorier) du må se på, ikke den ene lille kalkunfalukorven. ;)

• Liker 4
Skrevet

Ok. Det jeg mener er om 9 prosent fett er mye eller ikke.

Jeg har aldri tenkt over kalorier før, så jeg aner ikke om det er mye eller lite med 9 prosent fett.

Skrevet

Tror ikke 9% er så mye, nei.

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til kalkunpålegget til 1,5% fett som jeg spiser er 9% veldig mye!

Anonym poster: 4e25f955a6e7fdc0c7b918751b7a1264

• Liker 1
Skrevet (endret)

I forhold til kalkunpålegget til 1,5% fett som jeg spiser er 9% veldig mye!

Anonym poster: 4e25f955a6e7fdc0c7b918751b7a1264

Ja, når du sier det sånn ser jeg at det er mye. Det får være til utskeielser.

Jeg har jo smør på skiven, så fett får jeg i meg allikevel. Så jeg blir mett.

Takk for svarene. :)

Endret av leirbål
Skrevet

Hvis du sammenligner med produkter som inneholder 20% fett eller mer, så er 9% veldig lite. Det spørs hva du sammenligner de 9% med.

Skrevet

Synes ikke den 9% er noe å tenke på. Ville ikke sett på det som en utskeielse. Det jeg heller ville tenkt på var å få i meg rene produkter, falukorv er jo et blandet produkt.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke den 9% er noe å tenke på. Ville ikke sett på det som en utskeielse. Det jeg heller ville tenkt på var å få i meg rene produkter, falukorv er jo et blandet produkt.

Hvorfor? Sikkert dumt spørsmål for mange, men jeg har aldri tenkt over om pålegg er utblandet eller ei, sålenge resten av kosttholdet er sunt.

Gjest celine
Skrevet

Ni prosent er ikke mye, og litt fett skal man ha :) Tror det kommer an på mengden, mer enn næringsinnholdet. (Min erfaring - ingen fasit)

Skrevet

Hvorfor? Sikkert dumt spørsmål for mange, men jeg har aldri tenkt over om pålegg er utblandet eller ei, sålenge resten av kosttholdet er sunt.

Spørs vel hva man ønsker å få ut av kostholdet. Som du sier er det helt greit å spise som pålegg. Men om man kun spiser blandede produkter så sier det seg selv at det ikke er det optimale. Dessuten metter jo rene produkter mer da det er høyere proteininnhold i rent kjøttpålegg, som sagt, helt opp til hva man ønsker å oppnå med kostholdet sitt.

Gjest Ciegus
Skrevet

Det gir lite mening å se på fettandelen isolert på den måten, man må se på det i sammenheng med hva man ellers får i seg av den aktuelle matvaren, hvor mye den metter etc. Avokado for eksempel har veldig mye fett, men det er jo kjempesunt. Laks har mer fett enn pålegget du spør om, men jeg vil likevel påstå at laks er et sunnere pålegg, og det ser du kanskje selv også?

Så det er hvertfall ikke fettprosenten som avgjør om du skal spise falukorv eller ei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hva man ønsker å få ut av kostholdet. Som du sier er det helt greit å spise som pålegg. Men om man kun spiser blandede produkter så sier det seg selv at det ikke er det optimale. Dessuten metter jo rene produkter mer da det er høyere proteininnhold i rent kjøttpålegg, som sagt, helt opp til hva man ønsker å oppnå med kostholdet sitt.

Kanskje greit å informere om hva som sier seg selv siden det er tydeligvis ikke alle som synes det er like selvfølgelig? Det har forsåvidt noe med proteininnholdet å gjøre, men det er ikke proteininnyholdet som er grunnen til at renere produkter er sunnere. Blandede produkter har ofte tilsatt mel, potetstivelse, sukker, glutamat og sånt. Altså blandede produkter er ofte tilsatt usunne ingredienser. Men ikke alle. Du finner gode blandede produkter også. Idsøe sine pølser for eksempel er av de reneste jeg har sett. Litt grums er det der også, men mye mindre enn de aller fleste andre pølser.

Til TS: Det er ikke fettinnholdet som har noe å si om noe er sunt eller ikke. Man sier ikke at avocado er usunt med sine 19,5g fett per 100g (og 95% av energien fra fett).

Anonym poster: 5e6885c7d6aeb387e9feceee42d6a7c3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...