Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har funnet en perfekt leilighet vi ønsker å leie, og vi skal på visning i morgen. Jeg bor hjemme, og han bor i en leilighet som NAV dekker.

Jeg jobber nå, og skal begynne å studere til høsten, så for meg er det ingen problemer med å betale min del av husleien. Kjæresten min har akkurat fått praksisplass hvor han håper å bli fast ansatt om noen måneder.. I mellomtiden dekker NAV hans del av husleien. Men kan dette virke negativt for de som skal leie ut? Hvordan vi gå fram?

Vi har tenkt til å gi dem et dokument med opplysninger om oss, men litt usikker hva vi skal skrive om betaling, for at vi er sikre betaler er det ingen tvil om, men er redd for at det skal ødelegge for oss når vi nevner NAV.. Hva sier dere? :)

Håper noen kan hjelpe oss. Vi har lett lenge og vært på mange visninger. Har du andre tips til oss er det også fint :) vi er begge 22 år

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egentlig noen gode råd. Tror nok det at man er på nav kan slå ut negativt for noen, men kanskje du kan stå som hovedleier på leiligheten? Vet ikke hvordan det er med støtte fra nav da, det må du nesten sjekke opp. Ellers kan dere jo si tydelig at dette er en tidsbegrenset periode, at han straks får praksisplass og ganske sikkert ny jobb snart. Lykje til!

Anonym poster: 825d8f48cc998fa43223b2c3a95e1e79

Skrevet

Har dere depositum? Altså ikke NAV-garanti. De fleste leier ikke ut til folk med NAV-garanti, fordi om noe skjer med leiligheten så er det vanskelig å få dekket noe av NAV.

• Liker 2
Skrevet

Det spørs vel fra person til person. De fleste vil som en sier over ha ordentlig depositum, altså ikke sosialgaranti som NAV kan gi. Er ganske vanskelig å finne en leilighet med NAV garanti nå. Har dere depositumet trenger dere for all del ikke si at han får dekket av NAV. Det har jo ikke huseier noe med, han eller hun er nok fornøyde så lenge alt blir betalt :)

Skrevet

Har dere depositum? Altså ikke NAV-garanti. De fleste leier ikke ut til folk med NAV-garanti, fordi om noe skjer med leiligheten så er det vanskelig å få dekket noe av NAV.

Akkurat det jeg skulle spørre om og si. Vil anbefale dere å stille opp med depositum selv.

Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om hvordan jeg har mulighet til å betale husleien annet enn spørsmål om jeg jobber eller studerer.. Men jeg har alltid betalt depositum. Har ingen erfaring med NAV. Trodde ikke man måtte opplyse det nødvendigvis?

Skrevet

Jeg hadde ikke vært ærlig om at han er under NAV. Jeg får selv AAP, men lyver og sier at jeg jobber på hver visning om de spør om sånt. Og ha penger til depositum selv, om flere har nevnt her. Det kan også være viktig at han har gode referanser, siden du ikke har noen. Flere jeg kjenner slet veldig med å få leie første gangen for da har jo ikke referanser fra tidligere leieforhold og de vet ikke ha de får.

Skrevet

Har aldri opplevd å måtte oppgi hvor jeg får pengene til leia fra.

Skrevet

Si at han jobber og du studerer.

Gjest Nigiria
Skrevet

Helt unødvendig å oppgi den infoen. Bare si hva dere gjør.

Gjest Gjesta
Skrevet

Så bra, tusen takk for svar :) :) men så har det seg slik at jeg har 5000 kr og kjæresten min har ingenting til dipositum, og de som leier ut ønsker 20 000 ... Vi skal på visning i morgen, så burde prøve å finne en løsning der også. Kan noen forklare meg hvordan NAV-garanti depositumet fungerer? Er det ikke slik at de for eksempel lager en depositumskonto og at pengene står inne på denne? Eller er det bare en slags garanti uten at det er fysiske penger inne i bildet?

Skrevet

Også lurer jeg på om hvis NAV dekker husleien, står det ikke da hvem som har betalt husleien hver måned? At pengene kommer i fra NAV?

Skrevet

Eller kan vi gjøre det slik at vi ikke forteller noe om dipositum i morgen, og hvis de kontakter oss igjen så sier vi at vi har tenkt til å benytte oss av NAV-garantien inntil videre, også oppretter vi heller en depositumskonto når vi får råd til det?

Skrevet

Også lurer jeg på om hvis NAV dekker husleien, står det ikke da hvem som har betalt husleien hver måned? At pengene kommer i fra NAV?

Det kommer an på hvilken ordning han har. De fleste brukere hos NAV betaler husleie og sånt selv, selv om NAV dekker det; man må bare kunne dokumentere at husleien er betalt. Hvis NAV betaler husleien direkte, får jo huseier greie på det. Men det skal mye til for at bruker ikke får administrere pengene sine selv...

Skrevet

Dere oppgir den informasjonen dere ønsker, ingen grunn til å skulle gå i detaljer om privatlivet til en som kun skal leie ut en leilighet. Det som har betydning for en utleier er at leietakerne er ryddige og ordentlige, og at leien betales i tide.

Har ingen erfaring med dette med NAV, men det må vel kunne gå an å få til en ordning i samarbeid med NAV der det ikke går frem hvor pengene til huseier kommer fra, ev. at beløpet i utgangspunktet utbetales til dere? Huseier har jo ingenting med å vite dette så lenge dere har orden i sakene og han får inn leien til avtalt tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...