Gjest anonym Skrevet 23. april 2013 #1 Skrevet 23. april 2013 For en stund siden skrev jeg en tråd om at jeg ble anmeldt for voldtekt av en eks-elsker som hevn for at jeg avslørte hans utroskap overfor kona. Jeg elsket ham, og ville ikke at det skulle bli slutt, og truet altså med å avsløre ham om det ble slutt. Det ble slutt, og jeg avslørte ham. Anmeldelse ble resultatet. Finner ikke den forrige tråden, derfor jeg skriver her. Mange som tydeligvis kan en del om jus som svarte der også. Saken er at jeg selvsagt anmeldte ham for å ha avgitt falsk anmeldelse, og snakket nylig med politiet som sa at saken nå er blitt sendt til politijuristen som altså skal avgjøre om det blir tatt ut tiltale eller ei. De vil selvsagt ikke si noe til meg ene eller andre veien. Men hva er sannsynlig utfall? Ærlig talt så tror jeg selv at saken blir henlagt, men håper at han blir tiltalt for falsk anmeldelse/forklaring. I motsatt fall kan jeg vanskelig skjønne at en person kan bli tiltalt for voldtekt basert på trusler om å avsløre utroskap og å ikke ville avslutte et forhold.....det er vel ganske vanlig at en elskerinne som blir forelsket prøver å holde på mannen og kan bli desperat. Har i alle fall ikke lest om lignende tilfeller hvor noen er blitt tiltalt og dømt for voldtekt. Er det i det hele tatt mulig? Da jeg leverte anmeldelsen om falsk forklaring og da måtte oppgi så mange detaljer som mulig om saken, reagerte etterforskeren som tok imot anmeldelsen min med å si at dette var veldig stygt av min eks-elsker, og at jeg ikke burde miste nattesøvnen av dette – og han kunne umulig forestille seg at jeg blir tiltalt for voldtekt. På den annen side er politijuristen som er ansvarlig for å avgjøre utfallet av denne saken veldig unnvikende og rar å snakke med, vil ikke «foregripe» noe som han sier. Vet ikke om det er standard å si, men ekkelt uansett. For øvrig har jeg ikke engang blitt kalt inn til avhør, selv om det er en veldig alvorlig anklage å få mot seg –og det er enda mer skjevt med tanke på at eks-elskeren har forklart seg til politiet da han anmeldte meg og jeg aner fremdeles ikke hva han har sagt, når de såkalte voldtektene skal ha funnet sted og om det gjelder alle gangene vi hadde sex, eller noen få, bare en av dem. Vet ingenting. Noen som har kunnskap om jus og kan berolige meg, evt. Uroe meg med nøytrale fakta? Altså, jeg ble helt hysterisk av tanken på å aldri se ham igjen, og truet via sms med å avsløre hans utroskap om han gjorde det slutt, og sa at vi måtte fortsette å møtes. Men det at han likevel gjorde det slutt, viser vel at han ikke var noe spesielt redd eller truet egentlig? Vet det var slemt og galt av meg, men sånne krangler skjer vel ikke helt sjeldent i slike forhold. Og risiko for å bli avslørt er jo en del av «leken» om man er utro -noe man risikerer, spesielt om det blir et stygt brudd med elskerinnen. Jeg fikk han altså aldri til å ha sex med meg mot sin vilje, alle de gangene vi faktisk møttes og hadde sex var det alltid med han som den aktive – og har mail og sms som beviser at det var frivillig, så det ville vært veldig relevant for meg å vite eksakt hvilken dato han mener jeg voldtok ham, eller hvilke datoer om han påstår det var flere ganger.
studerende Skrevet 23. april 2013 #2 Skrevet 23. april 2013 I motsatt fall kan jeg vanskelig skjønne at en person kan bli tiltalt for voldtekt basert på trusler om å avsløre utroskap og å ikke ville avslutte et forhold.....det er vel ganske vanlig at en elskerinne som blir forelsket prøver å holde på mannen og kan bli desperat. Har i alle fall ikke lest om lignende tilfeller hvor noen er blitt tiltalt og dømt for voldtekt. Er det i det hele tatt mulig? Så det du sier er at du har gjort deg skyldig i utpressing i den hensikt å få deg et ligg? Straffeloven § 192. Den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år. Straffen er fengsel i minst 3 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang. Så ja, det er fullstendig mulig at du blir straffet for dette.
Gjest Anonym Skrevet 23. april 2013 #3 Skrevet 23. april 2013 Han har anmeldt meg for voldtekt, ikke utpressing. Han lyver da altså og mener visst at noe eller all sexen vi faktisk har hatt var voldtekt.....Det er jo ren løgn. Men hvordan hadde det blitt om alle som truet med å avsløre elskerens utroskap om han avslutter forholdet, blir dømt for voldtekt og/eller utpressing??? Det virker litt urealistisk.
LexSuperior Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Så du truet med å avsløre ham hvis han gjorde det slutt med deg? Vil bare være sikker på at jeg forstår rett her..
Gjest Anonym Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Ps: Vi hadde ikke sex etter at jeg truet ham via sms, møttes aldri fysisk etter det.
studerende Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Han har anmeldt meg for voldtekt, ikke utpressing. Han lyver da altså og mener visst at noe eller all sexen vi faktisk har hatt var voldtekt.....Det er jo ren løgn. Men hvordan hadde det blitt om alle som truet med å avsløre elskerens utroskap om han avslutter forholdet, blir dømt for voldtekt og/eller utpressing??? Det virker litt urealistisk. Jeg leste den tidligere tråden din også og innser at dette mest sannsynlig ikke kommer til å gå inn, men jeg prøver likevel. Trusler fremsatt for å få tilgang til sex = voldtekt i henhold til loven. Dette er en form for seksuell utpressing. Dersom det er samleie det dreier seg om er strafferammen minst 3 år. Dersom dette har foregått over lengre tid er det skjerpende. Samme om du har nasket en sjokolade eller 10, nasking er det uansett. 4
LexSuperior Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Hvis det ble slutt da du gjorde det og dere ikke møttes etter det så har du ditt på det rene. Selvsagt under den forutsetning at all sex var frivillig som du sier. Det må jo foreligge nok grunnlag til å ta ut tiltale. Har det vært noen etterforskning da? Annet enn hans forklaring?
LexSuperior Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Jeg leste den tidligere tråden din også og innser at dette mest sannsynlig ikke kommer til å gå inn, men jeg prøver likevel. Trusler fremsatt for å få tilgang til sex = voldtekt i henhold til loven. Dette er en form for seksuell utpressing. Dersom det er samleie det dreier seg om er strafferammen minst 3 år. Dersom dette har foregått over lengre tid er det skjerpende. Samme om du har nasket en sjokolade eller 10, nasking er det uansett. Men her ble det jo ikke nasket? Er det ikke det hun sier?
studerende Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Men her ble det jo ikke nasket? Er det ikke det hun sier? Om jeg husker den forige tråden rett fremsatte hun trusler muntlig først og forholdet fortsatte. Det hun er bekymret for her er om det kan bevises at hun har fremsatt trusler for å få seg noe. Dersom det som står her stemmer er dette mest sannsynlig ikke tilfelle og hun kan sove godt
Neket Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 Har ingen av dere vært i avhør? Er du sikker på at han virkelig anmeldte deg? For å være helt ærlig har jeg faktisk såpass tiltro til politiet at de innser dette overhodet ikke er en politisak, og jeg er forbauset over at ikke saken er blitt henlagt. Å true med å avsløre forholdet er ikke truende adferd ut fra mitt skjønn. Det går mer på utpresning. Vet ikke om følelsesmessig utpresning er straffbart jeg? Hun truet jo ikke ham med noe ulovlig. Det hadde blitt noe annet om hun sa "Fortsett å knulle meg, ellers koker jeg kaninen til din datter/knuser kneskålene til din kone/dreper jeg deg. At mannen i denne saken ikke var så sugen på å bli avslørt, burde han gjerne tenkt på før han anskaffet seg en elskerinne! 3
studerende Skrevet 24. april 2013 #12 Skrevet 24. april 2013 Har ingen av dere vært i avhør? Er du sikker på at han virkelig anmeldte deg? For å være helt ærlig har jeg faktisk såpass tiltro til politiet at de innser dette overhodet ikke er en politisak, og jeg er forbauset over at ikke saken er blitt henlagt. Å true med å avsløre forholdet er ikke truende adferd ut fra mitt skjønn. Det går mer på utpresning. Vet ikke om følelsesmessig utpresning er straffbart jeg? Hun truet jo ikke ham med noe ulovlig. Det hadde blitt noe annet om hun sa "Fortsett å knulle meg, ellers koker jeg kaninen til din datter/knuser kneskålene til din kone/dreper jeg deg. At mannen i denne saken ikke var så sugen på å bli avslørt, burde han gjerne tenkt på før han anskaffet seg en elskerinne! nei, det var mer som "fortsett å ligg med meg ellers ødelegger jeg livet ditt". Det at denne mannen det er snakk om er en utro drittsekk diskvalifiserer han ikke fra rettssikkerhet 3
Neket Skrevet 24. april 2013 #13 Skrevet 24. april 2013 Nei, og selv om hun er en alle tiders kaninkoker skal ikke det diskvalifisere henne fra rettssikkerhet heller 3
LexSuperior Skrevet 24. april 2013 #14 Skrevet 24. april 2013 Men er det ikke en liten hvis---så faktor her? Jeg hadde vel argumentert med at en person som åpenlyst er utro alltid lever med faren for at noen vil avsløre forholdet. Er ikke så sikker på at det er ulovlig. 1
karkl Skrevet 24. april 2013 #15 Skrevet 24. april 2013 Men dette er jo voldtekt. Hadde rollene vært motsatt, at en mann truet eks-elskerinnen sin til å ligge med seg hvis ikke så avslørte han alt til dennes ektemann, så hadde dere alle sett det.. Om det kan bevises eller ikke kommer jo ann på, men han har blitt voldtatt. . 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 denne tråden? Jeg, kvinne, falskt anklaget for voldtekt Anonym poster: 19490b8a196e8dac24e0ccef12add4d8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Åh, ja den tråden din husker jeg. Makan til gærning! hvordan kan du finne på å true noen med å avsløre utroskap, bare fordi du ikke får viljen din? greit nok at han var utro, men han valgte å avslutte med deg og det må du respektere. Hva gjør du hvis en kjæreste vil gjøre dte slutt egentlig? Truer med å anmelde han for voldtekt og tortur? Anonym poster: 121a93ba59820e8a28521ec6f07a45a7 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 Men, det går da virkelig på rettssikkerheten løs at ikke trådstarter er avhørt enda? Hvis det hadde vært en mann som faktisk hadde voldtatt en kvinne og det fremdeles ikke hadde vært foretatt avhør, hadde dere ikke da reagert? Den anklagede har da vitterlig rett til å få uttalt seg, vite hva de er anklaget for og få saken enten ut av verden eller bli siktet for noe med den rettssikkerheten som følger med det? Tross alt er det både i offerets og den anklagedes interesse at saken blir ferdigbehandlet, er det ikke? Trådstarter: du har oppført deg ufattelig dumt, og har fått en anklage mot deg som handler om trusler for å få sex. Du kan regne med at alle gangene dere hadde sex etter at du første gang truet med å avsløre utroskapen er med i saken. Det spiller ingen rolle at det var frivillig i den forstand at han ikke ble holdt med vold, fordi sex ble gjort under trusler. Såfremt han kan bevise at dere hadde sex etter at du fremsette trusler kan det være at han har en sak. Enhver SMS eller e-post som inneholder trusler der dere i etterkant hadde sex er bevis. Han kan fremholde at du har uttalt muntlig tidligere disse truslene - noe som er verre å bevise - og har dermed følt seg truet til sex. Hvorvidt dette holder i retten er en helt annen sak, men det er altså dette som er saksgrunnlaget. Mannen er en dust uten like som har vært utro mot konen sin, men du er da ikke helt uskyldig selv som innleder et forhold til en gift mann og skaper et slikt drama når han ikke vil danse etter din pipe lenger. Imidlertid har både duster og dramaqueens også krav på rettssikkerhet, så jeg håper politiet snart får avhørt deg.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. april 2013 #19 Skrevet 24. april 2013 Korttenkt type som ikke anmelder deg for utpressing. 2
Gjest anonym Skrevet 24. april 2013 #20 Skrevet 24. april 2013 Men dette er jo voldtekt. Hadde rollene vært motsatt, at en mann truet eks-elskerinnen sin til å ligge med seg hvis ikke så avslørte han alt til dennes ektemann, så hadde dere alle sett det.. Om det kan bevises eller ikke kommer jo ann på, men han har blitt voldtatt. . Kort fortalt så kranglet vi ca. et halvår før det ble slutt. Da truet jeg han, men bad om unnskyldning. Vi hadde da en måned uten kontakt, hvor han skulle tenke seg om. Han valgte å tilgi meg og vi fortsatte. Så sexen etter det var ikke resultat av trusler. Imidlertid truet jeg ham mot slutten av forholdet igjen, og da møttes vi ikke fysisk etter det. Jeg avslørte hans utroskap som hevn fordi han gjorde det slutt. Han anmeldte meg som hevn. Himmelvid forskjell på de to reaksjonene. Hvem er egentlig gal og ond her? Jeg har i det minste ikke kommet med en falsk anmeldelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå