Gå til innhold

Folk endrer seg sjelden etter å ha nådd en viss alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har tenkt en del på dette i det siste, da jeg har et familiemedlem som har svært dårlig selvinnsikt.

Er det sånn at når en person har nådd en viss alder, så er det vanskelig og endre seg? Er det en dødfødt oppgave å prøve og få en person til og endre seg etter f.eks fylte 40?

Poster dette i skråblikk og generaliseringer da jeg ikke vet, men tror utifra diverse erfaringer at dette kan stemme.

Noen som har innvendinger på dette?

Anonym poster: ab715ca2a7d4cbdb6bbfb3f7a2993eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jon Snow

Folk endrer seg aldri

De kan kanskje i perioder endre seg litt. Men til slutt vil de vise seg og være den de alltid har vært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er ikke noe særlig enkelt å forandre noen andre. det er dem selv som må ville det.og dem selv som må gjøre jobben. da kan det muligens gå,men det er lett å gå tilbake til gamle vaner.

Anonym poster: d456236226b0c251a3149465f0fa2b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, i mange år har jeg lagt planer om å bli bedre til husvask og rengjøring, planer som aldri har blitt gjennomført.. så slo det meg plutselig her en dag at "jeg er slik jeg er og jeg kommer faktisk aldri til å bli noen supervaskedame". Jeg har jo liksom gått rundt og trodd at hvis bare slik og hvis bare sånn og en vakker dag og...

Den der innsikten om at jeg faktisk kommer til å være slik jeg er nå resten av livet..

Anonym poster: b5e8339ed8d114ff12c6c4116d692e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er viktig å unngå å stagnera.

Det er jeg helt enig i! Hadde det bare vært like morsomt å vaske som å lese....

Det der vaskegenet kommer jeg bare ikke til å utvikle.

Anonym poster: b5e8339ed8d114ff12c6c4116d692e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''You can't teach an old dog new tricks''.

Har opplevd at jo eldre personen blir, jo vanskeligere det blir for personen å ta i mot kritikk og råd for å endre seg. Jeg mener at alle kan forandre seg, men det vil alltid være litt igjen av en person om forandringen er enorm. Jeg har selv forandret meg mye i løpet av de siste årene og blitt kvitt et negativt trekk, men den er fortsatt der og jeg velger og ikke vise den siden.

Hvorfor det er slik kan vel forklares med at med alder blir man mer resilient mot kritikk og å ta i mot kritikk fordi man føler at ingen skal bestemme over livet ditt siden man er voksen. Man blir vel også vant til å være den personen man er og det er en slags ''comfort zone'' siden alt er kjent.

Jeg tror at mest av alt er det konsekvensene av oppførselsen til hver og enkelt som gjør at man ikke vil/ikke greier å bryte ut. Hvis noen fortsetter å oppføre seg dårlig, får de nok noe godt ut av det - enten det er oppmerksomhet eller at personen liker følelsen å være en outsider i gruppen/familien.

Jaja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hvorfor jeg postet tråden som AB, men det kommer kanskje av at jeg er på et begynner stadie.. og fortsatt er litt livredd for hva andre forumbrukere måtte mene om meg og mine meninger.

Jeg er TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får nye interesser kvar einaste månad. Dei siste vekene har eg t.d. vorte interessert i akustikk, så no er det slike bøker eg syslar med:

Fourier Acoustics: Sound Radiation and Nearfield Acoustical Holography

http://www.amazon.co...=room acoustics

http://www.amazon.co...ical Holography

http://ocw.mit.edu/c...-2004/readings/

Det er viktig å unngå å stagnera.

For å være ærlig måtte jeg først finne ut hva "stagnere" betydde. Utifra denne linken : http://www.zuna.no/2012/11/26/star-du-fast/ tror jeg at jeg har forstått deg riktig og må si at jeg av en eller annen grunn likte innlegget ditt. (Btw, takk for å ha lært meg et nytt ord!)

Mener du at linken har relevans for det jeg prøvde og sette ord på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endrer oss hele tiden, basert på omverdens innflytelse. Kunnskap og nye erfaringer, tilbakemeldinger (både positive og negative), hendelser som påvirker livet (alt i fra sykdom til ny jobb), og ikke minst de sosiale grupperingene vi er en del av vil påvirke vår adferd og tankegang til det som er sosialt akseptert der vi befinner oss.

Visse ting er jeg mer usikker på om kan endres så lett, som f.eks. selvinnsikt. Jeg er forsåvidt usikker på hvor lett det er å lære seg selvinnsikt hvis det ikke kommer naturlig, uavhengig alder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan alltid endre seg uavhengig av alder, men å forandre andre mennesker fungerer sjelden så sant de er ferdige med puberteten.

Anonym poster: 581416798573477c73cb11a2980f8349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...