Gå til innhold

Psykotisk (?) kjæreste dumpet meg nettopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo ikke lege så kan ikke stille noen diagnose, så det blir kanskje feil av meg å si han har en eller annen form for psykose, men dette har pågått over lang tid, opp og ned. Men det kan være det samme hvorfor jeg mistenker dette. Jeg beklager om jeg virker støtende i noe jeg skriver, mener ingenting med det.

Uansett. Han var nå hjemme hos meg. Jeg har merket de siste dagene at han har oppført seg litt pussig igjen og begynte å prate litt med han idag om hvordan han har det ol. Vi prater litt om dette og han er ærlig på at han har i det siste hatt litt rare tanker og "reaksjoner" osv. Spurte han igjen om han kunne tenke seg å dra til legen for å prate ut om disse tingene, men det hadde han ikke noe behov for. Men så spør han meg hvordan jeg ser på forholdet, dette har han gjort hver gang han har vært i en psykose (må nesten ordlegge meg slik), så det var ikke noe nytt. Han sa vi kanskje ikke var ment til å være sammen og at det beste var å gjøre det slutt. At han hadde det veldig bra sammen med meg, og at vi kunne fortsette å ha det bra, men at han var litt usikker på om jeg var den rette. Han gikk ut, jeg låste døren. Så begynner han å mase om at han skal ha tingene sine. Jeg prøver å si at han får komme igjen i morgen, eller at jeg kan kjøre det hjem til han senere, men jeg nektet å slippe han inn i huset.

(Han pleide å gjøre det slutt når han var i en "psykose", og en gang stjal han sølvtøyet til bunaden min og gravde det ned utenfor huset, skulle flytte til oslo og måtte da selge det for å få penger og for å hevne seg på meg fordi han mente jeg tv-overvåket huset når jeg ikke var hjemme. Ønsket da ikke en reprise av dette)

Jeg hentet til slutt en søppelsekk og kastet de få klærne han hadde hos meg i den og satt den utenfor døren min. Da begynte han å mase igjen om at han måtte ha spillene sine. Tilbød igjen å legge det i postkassen hans i morgen, men han måtte ha det nå og ville gjerne prate med meg. Spillet han mente var en kortstokk og én dominobrikke.... Ga han dette og ba han dra. Han sender meldinger om at jeg ikke må "bli sånn", takket for at jeg forsto(når jeg ga han spillet), ønsket meg lykke til, at det var til det beste blabla. Gadd rett og slett ikke svare.

Dette ble veldig langt, men håper noen kan hjelpe meg litt. Er selvfølgelig lei meg over at det er slutt, samtidig tar jeg det ikke seriøst. Dette har hendt før flere ganger, men selvfølgelig, så kan det være at han denne gangen mener det. For to dager siden pratet han om at han kunne tenkt seg et barn med meg og alle planene han ville legge med meg.

Jeg synes det er litt vanskelig å forholde meg til dette egentlig. Med tanke på at det har skjedd flere ganger, er det kanskje like greit at det er slutt. Likevel har jeg litt i bakhodet at han kommer til å kontakte meg og da vil si det samme som han sagt tidligere. At han ikke skjønte hva som gikk av han og at han plutselig fikk for seg ting, innbilte seg ting om meg osv. At han er kjempe glad i meg og ikke vil miste meg, at jeg må gi han en sjanse til å vise at vi kan få det bra.

Nå vet jeg jo ikke om det kommer til å skje, eller om han virkelig mener det denne gangen. Men OM han skulle be om en ny sjanse, vet jeg liksom ikke hva jeg skal gjøre.... Tvinge han til å dra til lege med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Psykiske problemer er ikke det samme som psykose, men skjønner at det kan være vanskelig å finne riktige ord. Har dessverre ikke noen gode råd.

Edit: gjorde visst en bommert der, har rettet den opp nå. Man lærer visst noe nytt hver dag.

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som psykose. Tving han til legen, bli med kanskje. Eller kanskje du kan ringe en bekymringsmelding til legen hans om du ikke får han i vei.

Anonym poster: 547639e103f618447efcf4f57cd12966

Skrevet

Psykiske problemer er ikke ensbetydende med psykose (det betyr at du er psykopat), men skjønner at det kan være vanskelig å finne riktige ord. Har dessverre ikke noen gode råd.

Når han er, hva jeg kaller, psykotisk hører han stemmer snakke til han, tror han blir forfulgt, henger seg opp i lys, skygger ol, kan tro han er gud, har fortalt meg at han har sett ansiktet mitt bli ondt, tror alle rotter seg mot han og har fortalt meg han har hatt selvmordstanker, virker apatisk, uttrykksløs, slutter å spise, kjendiser kommuniserer med han gjennom sangene sine.... ++

(Har opplyst familien hans om dette, så de er klar over problemet. Han ser det bare ikke selv)

AnonymBruker
Skrevet

Når han er, hva jeg kaller, psykotisk hører han stemmer snakke til han, tror han blir forfulgt, henger seg opp i lys, skygger ol, kan tro han er gud, har fortalt meg at han har sett ansiktet mitt bli ondt, tror alle rotter seg mot han og har fortalt meg han har hatt selvmordstanker, virker apatisk, uttrykksløs, slutter å spise, kjendiser kommuniserer med han gjennom sangene sine.... ++

(Har opplyst familien hans om dette, så de er klar over problemet. Han ser det bare ikke selv)

unnskyld meg,men hvorfor startet du ikke innlegget med dette? Det er jo mye mer alvorlig enn det du skrev i startinnlegget.

Anonym poster: 30acb3360a08ed318183432077ab480a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt sikkert psykose. Man kan bli tvangsinnlagt på dette grunnlaget.

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som psykose. Tving han til legen, bli med kanskje. Eller kanskje du kan ringe en bekymringsmelding til legen hans om du ikke får han i vei.

Har prøvd i noen mnd. nå å få han til å dra til lege. Tilbød meg og å dra sammen, og han ble nesten med på det men trakk seg unna. Har og prøvd å få broren hans til å få han til å dra til lege. Tror ikke det er så mye jeg kan gjøre med å ringe til legen hans? Vi er jo ikke gift.

Det som er litt dumt er at jeg selv var hos legen idag (før "kjæresten" min kom) og hadde planer om å spørre han om hva jeg kunne gjøre for å hjelpe han. Men så fikk jeg ikke tid ettersom jeg måtte på jobb.

Vet ikke hva mer jeg kan gjøre...

Skrevet

Til den over: psykose handler om vrangforestillinger og er IKKE det samme som psykopati. Ord kan jammen være vanskelige...

TS: jeg ville nok stilt noen krav om han kommer tilbake og vil forsette. Som du sjøl nevner, ta det opp med lege- og da ville jeg faktisk krevd å være med. Både for å forsikre meg om at han dro til legen, og for å gi legen en tredjeparts oppfatning av sykdomsbildet (om det er det det er). Har sjøl jobba innen psykiatrien og ville nok vært betenkt i forhold til hvilke utslag det vil gi 'neste gang', hyppighet osv.

Om du mener dette er mannen for deg synes jeg du bør ta en prat med ham når han er tilbake der han bruker å være (i mangel av bedre beskrivelse), og spørre hva han sjøl tenker. Om seg, deg, dere og framtida. Hjelp finnes, om ikke annet så for at dere sammen kan finne ut av forholdet.

Skrevet

unnskyld meg,men hvorfor startet du ikke innlegget med dette? Det er jo mye mer alvorlig enn det du skrev i startinnlegget.

Anonym poster: 30acb3360a08ed318183432077ab480a

Selvfølgelig er det mer alvorlig enn at han gjør det slutt med meg, men nå som det er slutt er det veldig lite jeg kan gjøre med mindre han kommer tilbake.

Jeg skulle ønske vi kunne "leve lykkelig i alle dager sammen", men det er mer viktig for meg at han får hjelp enn at vi blir sammen igjen.

Og nei, jeg er ikke troll. Dønn seriøs, har andre ting å gjøre enn å trolle KG.

Skrevet

Til den over: psykose handler om vrangforestillinger og er IKKE det samme som psykopati. Ord kan jammen være vanskelige...

TS: jeg ville nok stilt noen krav om han kommer tilbake og vil forsette. Som du sjøl nevner, ta det opp med lege- og da ville jeg faktisk krevd å være med. Både for å forsikre meg om at han dro til legen, og for å gi legen en tredjeparts oppfatning av sykdomsbildet (om det er det det er). Har sjøl jobba innen psykiatrien og ville nok vært betenkt i forhold til hvilke utslag det vil gi 'neste gang', hyppighet osv.

Om du mener dette er mannen for deg synes jeg du bør ta en prat med ham når han er tilbake der han bruker å være (i mangel av bedre beskrivelse), og spørre hva han sjøl tenker. Om seg, deg, dere og framtida. Hjelp finnes, om ikke annet så for at dere sammen kan finne ut av forholdet.

Det siste halve året har det vært omtrent en gang i måneden, så jeg har den siste uken egentlig ventet på at det skulle komme noe.

Men kan jeg ta dette opp med min fastlege? Kan han hjelpe meg til hvordan jeg skal gå frem, om (eks)kjæresten kontakter meg igjen for å ordne opp?

Skrevet

Tidlig psykosehjelp gir friskere pasienter:

http://www.forskning...d=1253977851024

Anonym poster: 4c1c91af60a0f1fb2fc01c0a9e40a4af

Dette vet jeg, men takk for link. Men han er myndig, vi er ikke gift, jeg har ingen mulighet til få han til lege uten at han drar av egen vilje.

AnonymBruker
Skrevet

Han driver ikke med rus da?

Anonym poster: e6c50241db8053b5d2d7c6111053600f

Skrevet

Han driver ikke med rus da?

Anonym poster: e6c50241db8053b5d2d7c6111053600f

Han drakk mye og røyket hasj, men har holdt seg vekk fra det i minst 5 mnd, bortsett fra alkohol en sjelden gang.

Skrevet

Han drakk mye og røyket hasj, men har holdt seg vekk fra det i minst 5 mnd, bortsett fra alkohol en sjelden gang.

Skrevet

Kontakt ambulerende akutt team på DPS. De rykker ut og kan ta vurderinger.

Skrevet

Kontakt ambulerende akutt team på DPS. De rykker ut og kan ta vurderinger.

Men det er ikke ille nok nå til at det vil hjelpe, annet enn å kanskje gjøre han verre. Jeg forstod ingenting i begynnelsen når dette begynte å skje han, men jeg vet nå at jeg kan ringe legevakten for å få hjelp om det hadde blitt så ille som det har vært noen ganger. Synd at jeg ikke viste det før, men akkurat nå er han ikke så "dårlig". Virker vel og mistenkelig at jeg tilfeldigvis valgte å ringe rett etter å ha blitt dumpet...

Skrevet

Om du er redd han er i psykose, hvorfor ringer du ikke legen med en gang? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal drøye med det, vente til han kommer dypere inn i psykosen? :sjokkert:

Skrevet

Men det er ikke ille nok nå til at det vil hjelpe, annet enn å kanskje gjøre han verre. Jeg forstod ingenting i begynnelsen når dette begynte å skje han, men jeg vet nå at jeg kan ringe legevakten for å få hjelp om det hadde blitt så ille som det har vært noen ganger. Synd at jeg ikke viste det før, men akkurat nå er han ikke så "dårlig". Virker vel og mistenkelig at jeg tilfeldigvis valgte å ringe rett etter å ha blitt dumpet...

Jeg ville heller ha kontaktet akutt teamet på DPS enn legevakten. Evt kontakte lavterskeltilbudet som psykiatrien i de fleste kommuner har, der er det heller ingen krav om å ha vedtak på samtaler. Men tenker også for din del, at du får snakket med fagpersonell som kan dette. Akutt teamet kan vurdere om de opplever at han er i behov av innleggelse. Kommunen kan bidra med støttesamtaler og følge opp uten at det er "tungtveiende" årsaker og dra i tråder om han trenger hjelp via spesialisthelsetjenesten. Hjelpeapparatet er noe kompleks, men vet du hvor du skal gå så er det hjelp å få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...