Gå til innhold

Når middagsporsjonen blir sunn, men veldig stor!

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg leser en del kostholdsblogger, og der ser jeg at middagsporsjonene er så bittesmå. Selv spiser jeg ganske mye til middag, selv om jeg ønsker å ned i vekt. Jeg trodde nemlig at så lenge en spiste veldig sunt/magert, kunne en spise seg god og mett?

I dag spiste jeg

- 1 stekt kyllingfilet (ganske god størrelse på den fileten)

- en halv tallerken salatgrønnsaker, med to-tre klatter mager Kesam

- en liten neve kokte linser.

Det var knallgodt, og jeg spiste meg litt for mett. Dette er jo mager kost, men vil en så stor porsjon (som jeg ble stappmett av), likevel være slankende?

Jeg vet at dette selvsagt kommer an på det øvrige matinntaket, men sett at jeg spiser 3 hovedmåltider og et par magre mellommåltider hver dag. Denne middagen holdt meg mett fra kl halv 5 og til nå, og nå har jeg spist et eple og en halv banan med 50 g vanlije-kesam. Tenker ikke å spise mer i kveld.

Kan en gå ned i vekt, selv om en er veldig mett flere ganger i løpet av dagen? Mat er jo så godt!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det hørtes mye ut i det hele tatt. Men jeg ville hatt mer fett i kosten! Da blir du fortere mett og holder deg mett lenger. Med så lite karbohydrater som du spiser kan du trygt spise rømme i stedet for mager kesam, for å si det sånn.

Anonym poster: 7e3e656a82c4c0f06100e5fd4dd9ce26

• Liker 2
Gjest Inggolf
Skrevet

Var denne middagsporsjonen så fryktelig stor da?

Jeg leste overskriften og før jeg klikket meg inn i tråden så så jeg

for meg en del større porsjon enn som så ihvertfall...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er det totale kaloriregnskapet som avgjør om du får ned i vekt, ikke hvor mett/sulten du er.

Hvorvidt en "stor" porsjon kyllingmiddag som dette er "slankende" eller ikke, avhenger altså av om du totalt sett får i deg mer eller mindre kalorier enn du forbruker. Det nytter ikke å se på hvert måltid for seg.

Tell kalorier og skaff deg en oversikt, så slipper du å lure.

Anonym poster: 89269f4535e6711ce465e5dc34eaf485

• Liker 1
Gjest *kokos*
Skrevet

Synes ikke det hørtes mye ut i det hele tatt. Men jeg ville hatt mer fett i kosten! Da blir du fortere mett og holder deg mett lenger. Med så lite karbohydrater som du spiser kan du trygt spise rømme i stedet for mager kesam, for å si det sånn.

Anonym poster: 7e3e656a82c4c0f06100e5fd4dd9ce26

Jeg spiser mye hjemmelaga knekkebrød, da. Det blir nok omtrent 100 g knekkebrød hver dag, og her er det jo mye fett fra frø. Ellers spiser jeg masse kokt skinke og mager Cottage Cheese som pålegg, og kjøtt og grønnsaker til middag. Ofte blir det bitelitt ris og pasta også, bare for å vise ungene at jeg spiser vanlig mat.

Hittil har jeg falt for fristelsen å spise litt snop når anledningen byr seg, og for å holde kaloriinntaket nede har jeg derfor holdt meg unna mye fett. Nå har søtsuget gitt seg, og da bør jeg kanskje få inn mer fett i kosten?

Gjest *kokos*
Skrevet

Det er det totale kaloriregnskapet som avgjør om du får ned i vekt, ikke hvor mett/sulten du er.

Hvorvidt en "stor" porsjon kyllingmiddag som dette er "slankende" eller ikke, avhenger altså av om du totalt sett får i deg mer eller mindre kalorier enn du forbruker. Det nytter ikke å se på hvert måltid for seg.

Tell kalorier og skaff deg en oversikt, så slipper du å lure.

Takk for svar. Jeg forstår at det er totalt kaloriinnhold som teller. Jeg synes bare at det kjennes litt rart ut i kroppen å være stappmett og ha dårlig samvittighet for å ha spist for mye, dersom det likevel er mulig å gå i kaloriunderskudd av det.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg lager stor porsjon middag så er det 2 kyllingfileter, MASSE salat og grønnsaker, som regel så mye at det må på eget fat, nam nam!

Da er jeg mett lenge, og jeg er slank, veldig slank og trent.

Anonym poster: 81853f2d63ffb0757a253f2a15308586

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg forstår at det er totalt kaloriinnhold som teller. Jeg synes bare at det kjennes litt rart ut i kroppen å være stappmett og ha dårlig samvittighet for å ha spist for mye, dersom det likevel er mulig å gå i kaloriunderskudd av det.

Går fint å gå ned i vekt selv om man er mett. :) At man må være sulten for å slanke seg henger nok mest sammen med at de tradisjonelle metodene har lagt opp til et høyt inntak av karbohydrater, som metter dårlig. Spiser man en del proteiner og fett, kan man ligge i underskudd og gå ned, uten å gå rundt sulten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde nemlig at så lenge en spiste veldig sunt/magert, kunne en spise seg god og mett?

Nja, er ikke helt slik da, hvis du spiser sunt men mye,så legger man på seg uansett. En kalori er en kalori.

Anonym poster: 911f9dee0f7d759088033f58ba449ac0

Skrevet

Jeg syns ikke det hørtes mye ut:) jeg spiser meg god og mett til lunsj og middag :)

Nå leser ikke jeg kostholdsblogger så jeg vet ikke om de blogger om alt de spiser, men følger noen på instagram, og mistenker at de spiser oftere enn meg (dermed mindre måltider). Og at de kanskje drikker proteinshaker som tar opp mye av dagsbehovet.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg blir stappmett på 1 kyllingfilet(de jeg spise er ca. 150-200 gram), litt villris og grønnsaker. Proteiner metter mye. Vil ikke påstå at det der er en veldig stor porsjon da jeg spiser ca. like mye som deg til middag og er tynn som en fjøl.

Det er klart at hva en putter i seg ellers vil påvirke om du går ned eller ikke, men om du spiser lignende porsjoner og ren mat ellers så kan jeg ikke se for meg at du kommer til å gå opp iallefall.

Spiser også sukkerholdig mat i helgene som vafler, is, godteri, sjokolade etc, men siden jeg trener og ellers spiser sunt så påvirker det ikke vekta.

Når du spiser variert, sunt og godt og tenker at målet er enn sunn og sterk kropp så skal en kunne spise seg mett hver dag og samtidig gå ned i vekt :)

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Okei, så dette er ikke en normalt stor porsjon middag?

http://www.kriweb.no...04/IMG_9843.jpg

For jeg må minst ha dobbelt så mye som dette for å bli mett!

en sånn porsjon pleier man å få på restauranter når det også er meningen å ha forret og dessert...

Eller så er det bilde det tatt kun for det estetiske- det ser nemlig ikke like vakkert ut med;

004.JPG

Endret av NozMonster
  • Liker 2
Gjest *kokos*
Skrevet

Åh, godt å høre! Da skal jeg fortsette å kose meg med maten og mengdene mine, og håper på at vekta går nedover likevel!

Takk for svar, alle sammen!

Skrevet

Okei, så dette er ikke en normalt stor porsjon middag?

http://www.kriweb.no/wp-content/uploads/2013/04/IMG_9843.jpg

For jeg må minst ha dobbelt så mye som dette for å bli mett!

O_O jeg spiser veldig mye mer enn det..... Middagen min i dag var 180gr kalkunfilet, en halv brokkolibukett (type svær brokkoli), en halv paprika og 70gr fullkornsris.

Gjest *kokos*
Skrevet

O_O jeg spiser veldig mye mer enn det..... Middagen min i dag var 180gr kalkunfilet, en halv brokkolibukett (type svær brokkoli), en halv paprika og 70gr fullkornsris.

Oi, ja det var mye! Jeg trener ikke noe særlig, da. De dagene jeg er mer aktiv spiser jeg litt mer, men i dag, som ble en stillesittende dag, prøver jeg i allefall å kutte kraftig i karbohydratene.

Skrevet

Jeg leser en del kostholdsblogger, og der ser jeg at middagsporsjonene er så bittesmå. Selv spiser jeg ganske mye til middag, selv om jeg ønsker å ned i vekt. Jeg trodde nemlig at så lenge en spiste veldig sunt/magert, kunne en spise seg god og mett?

I dag spiste jeg

- 1 stekt kyllingfilet (ganske god størrelse på den fileten)

- en halv tallerken salatgrønnsaker, med to-tre klatter mager Kesam

- en liten neve kokte linser.

Det var knallgodt, og jeg spiste meg litt for mett. Dette er jo mager kost, men vil en så stor porsjon (som jeg ble stappmett av), likevel være slankende?

Jeg vet at dette selvsagt kommer an på det øvrige matinntaket, men sett at jeg spiser 3 hovedmåltider og et par magre mellommåltider hver dag. Denne middagen holdt meg mett fra kl halv 5 og til nå, og nå har jeg spist et eple og en halv banan med 50 g vanlije-kesam. Tenker ikke å spise mer i kveld.

Kan en gå ned i vekt, selv om en er veldig mett flere ganger i løpet av dagen? Mat er jo så godt!

Jeg pleide også å spise mest til middag, men har redusert porsjonene. Jeg spiser meg ikke mett til middag, så merket jeg at søvnproblemene mine forsvant. Før ble jeg veldig mett etter middag og slett med å sovne.

Det du beskriver er kanskje en vanlig porsjon, men for meg blir det litt mye. Jeg ville kanskje spist halvparten av kyllingen og halvparten av grønnsakene.

Skrevet

For min del er det viktig å spise meg mett til middag, da orker jeg heller ikke noe mer kvelds senere.

Og synes beskrivelsen på det du spiser er da ganske vanlig, og ikke noe jeg ville betegne som stor porsjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...