Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett litt på Unge Mødre Danmark. I serien følger man en jente/dame som har leukemi og to sønner. Han ene tror jeg er rundt 9 år, mens minstemann er 3 år. Eldstemann var ikke planlagt og ble født før hun fikk påvist kreft. Minstemann derimot var godt planlagt i samarbeid med leger.

Hun prater alltid om at hun syns det er så trist at eldstemannen har en helt annen barndomm en de andre i klassen. Ikke får de dratt på så mye ferier sammen fordi mor er syk. Hun nevner alltid hvor synd det er på han fordi han må se sin mor så syk pga sykdommen osv. Hun er også veldig flink til å nevne at det ikke er hennes og hans feil da kreften oppstå da han var et par år gammel (om jeg ikke husker feil).

Så har tanken slått meg. Hvorfor har hun da valgt å få et barn til hvis hun syns det er så synd på eldstemann og alt det der? Hvorfor bringe et barn til verden når du vet at du har en stor fare for å dø i ung alder?

Selv tror jeg nok at jeg hadde valgt det samme. Den største drømmen i hele mitt liv har vært å bli mor. Og å få et barn. Veldig egoistisk å tenkte slik mtp at man kanskje bare har et par år igjen å leve. Samtidig så hadde jeg etterlatt meg en liten del av meg til mannen min og til familien min. Jeg og mannen min hadde skapt noe sammen. Men på en annen måte hadde han blitt igjen alene og tatt seg av barnet. Samtidig kunne det jo hende jeg hadde blitt frisk.

Det er vel kanskje lettere å sitte her å skrive det nå siden det ikke er en realitet.

Hva syns dere om dette? Er det egoistisk? Hva tror dere at dere hadde gjort i en lignende situasjon?

Anonym poster: f36e281876e3af00526a020ca4f1fd36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg sett programmet, og det er nok vanskelig å vite hva man selv hadde gjort i en lignende situasjon. Men jeg tror jeg muligens ville gjort det samme.

Når man lever med en kreftsykdom og føler på hvor fort livet kan bli borte får man ofte litt annet perspektiv. Man "lever" ofte litt sterkere, man tenker mer på at livet skal gå videre selv om man faller fra og de aller fleste har håpet om å bli frisk så lenge som mulig.

Jeg regner med at dette paret også tenkte på viktigheten av at storebror skulle få et søsken?

Jeg synes i hvert fall ikke man kan si at valget er feil men det er jo på en måte egoistisk. Men det er vel kanskje uansett egosistisk å få barn?

Anonym poster: 5c2f92c50d31fb70bd6cbd2f2c5ec004

Skrevet

Jeg tenker at det egentlig kan være greit å være to om det, om mor skulle gå bort.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det å få barn i seg selv en egoistisk handling? Man får barn fordi man selv ønsker det, uansett livssituasjon :)

Skrevet

Jeg tenker at det egentlig kan være greit å være to om det, om mor skulle gå bort.

Ja, det var första tanken som slog mig också. Jag har inte sett programmet men tänker att det kanske var det som var i hennes tankar? Leukumi är ju i alla fall en cancer som går att bota så jag hoppas för allt vad det är värt att hon blir helt frisk och att båda barnen får ha sin mor så länge som det går!!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...