Gå til innhold

Petworld.no stjålet bilder, tilbyr fòrsekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://hundesonen.no/forum/topic/68486-bruk-av-andres-bilder/

Petworld.no har solgt et produkt (non-stop trekksele) med flere bildet som er funnet via google. Begge bildene er tatt av privatpersoner, og lagt ut på et hundeforum. petworld.no valgte å bruke disse bildene, fremfor non-stop sine egne bilder, uten å gi beskjed eller kompensasjon for bruken av disse.

Begge personene henviste seg til petworld.no.

Svar fra Petworld:

"Hei,

Først og fremst ønsker vi å beklage og bildene er nå tatt bort fra våre sider. Dette er trolig bilder som er hentet fra Google men disse er nå slettet og vil erstattet med nye bilder.

Igjen beklager! Ha en riktig god helg:)"

Den ene personen kontaktet advokat og sendte krav om kompensasjon for bruk av bildene.

Da har jeg fått svar fra petworld, og de imponerer meg ikke.

De beklager nok engang, men mener at siden bildet har blitt brukt på ett produkt de ikke selger så mye av så synker verdien av det man kan få i kompensasjon, så eneste de er villig til å betale er en fôrsekk.

Og de kaller det hele ett arbeidsuhell.

Anonym poster: 51604f671c5f354e07a80dd4cb777b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå inn på et fotoforum og be om råd, det er vanlig å fakturere 2-3 x frilanshonorar pr.bilde. En bedrift bør og skal vite bedre, fôrsekk er ikke en god kompensasjon.

Det siste de sier om at salget deres styrer størrelsen på kompensasjonen er bare tull.

Endret av CathFoto
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig styrer ikke salget dems kompensasjon. Hvis jeg som en butikk tar et bilde som en privatperson har tatt får ikke vedkommende MER penger hvis jeg har solgt 100 i stedet for 40 eksemplarer av produktet. Bullshit fra en ende til en annen.

Bedriften vet selvfølgelig bedre. Ingen oppegående mennesker som driver butikk tror at de kan ta et bilde fra google/et forum og tro at det er helt greit og lovlig. Spesielt ikke når man får bilder fra produsenten til salg av produktet.

Anonym poster: 51604f671c5f354e07a80dd4cb777b37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...