Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #1 Skrevet 1. april 2004 Denne saken er skremmende. Rundt 52.000 kvinner, med til sammen 78.000 barn, henvender seg hvert år til hjelpeapparatet etter å ha vært ofre eller vitner til familievold i Norge. I følge Amnesty blir hver 6. norske kvinne blir utsatt for vold i hjemmet av sine menn
Fakse Skrevet 1. april 2004 #2 Skrevet 1. april 2004 Jeg klarer egentlig ikke å tro at det er sant. Ser rundt meg, og kan ikke tenke meg noen jeg kjenner som har det sånn. Og likevel er det nok desverre sant. La oss stå sammen og ta vare på hverandre jenter!
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #3 Skrevet 1. april 2004 At man holder øye med venninnene sine er kjempeviktig. Jeg så en kampanjefilm en gang hvor man ser en brud gå opp altergangen med blåmerker, kutt og en opprevet brudekjole hvor man ser merker etter piskeslag på ryggen og skuldrene, og vi ser en mann stå oppe ved alteret med ett belte i neven og ett ondskapsfullt glis. Og man ser smilende familiemedlemmer stå i benkeradene og ikke aner hvilket helvete hun er på vei inn i. *grøss*
Suzy Skrevet 1. april 2004 #4 Skrevet 1. april 2004 At man holder øye med venninnene sine er kjempeviktig. Jeg så en kampanjefilm en gang hvor man ser en brud gå opp altergangen med blåmerker, kutt og en opprevet brudekjole hvor man ser merker etter piskeslag på ryggen og skuldrene, og vi ser en mann stå oppe ved alteret med ett belte i neven og ett ondskapsfullt glis. Og man ser smilende familiemedlemmer stå i benkeradene og ikke aner hvilket helvete hun er på vei inn i. *grøss* Brrrr.... *fryser på ryggen* Det er viktig å hjelpe venninner og støtte opp - og ille at så mange blir utsatt for vold... :-(
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #5 Skrevet 1. april 2004 Vi er nødt til å bry oss. det er alt for mange mennesker som ser på kvinnevold som noe ekteparet selv må ordne opp i. Det er så tragisk at det skal være sånn.
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #6 Skrevet 1. april 2004 Ofte når det er kampanjer mot vold i hjemmet/mot kvinnevold, blir saken hindret av folk som blir provosert at man kun skal plukke ut kvinner, og ikek fokusere på all vold. Dette er helt feil, mener jeg. Menn er mest utsatt for blind vold utenfor hejmmet, kbvinner mest utsatt for vold i hjemmet. Hver 3. kvinne på verdensbasis har opplevd vold i sitt eget hus, der man liksom skal kunen føle seg trygg, av en partner/sønn/far som skal bry seg om dem. Skal man gjøre noe med problemet, må man se på temaet vold mer detaljert. Å begrense vold mot kvinner krever en helt annen innsats enn å begrense vold i fylla mot fremmede på byen. Og strengt tatt: om det er mye vold på byen kanman velge å holde seg hjemme. Men hva når hjemmet ikke er trygt? Hvor skal man da gå?
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #7 Skrevet 1. april 2004 Helt enig i at vi må bry oss og det er helt forferdelig at det er slik :-( jeg har selv vært i et slikt forhold- og problemet er at mange av de kvinnene som blir misshandlet ikke vil ha hjelp ( det finnes mange grunner til hvorfor) Mitt råd er- Aldri gi opp , støtt de uansett forhåpenligvis vil de takke deg til slutt
Gjest Moonshadow Skrevet 1. april 2004 #8 Skrevet 1. april 2004 Pappan min slo da jeg var mindre. Ikke så ofte han slo mamma men han slo meg. Det tror jeg også påvirker hvilke menn man velger når man selv vokser opp for jeg har hatt tre forskjellige kjærester som har banket meg og en av de brukte også mye psykisk volq. Tror ikke jeg hadde valgt disse om jeg ikke hadde voskt om med slag. Man får liksom ett bilde av ar man ikke fortjener bedre enn det der.
Rapitap Skrevet 1. april 2004 #9 Skrevet 1. april 2004 Man får liksom ett bilde av ar man ikke fortjener bedre enn det der. Ja, du må fokusere innenifra og ut. Ikke finn deg i at andres mening er din egen oppfatning av deg selv. God klem!
Gjest Moonshadow Skrevet 1. april 2004 #10 Skrevet 1. april 2004 Ja, du må fokusere innenifra og ut. Ikke finn deg i at andres mening er din egen oppfatning av deg selv. God klem! Har lheldigvis lært det nå
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #11 Skrevet 1. april 2004 Har lheldigvis lært det nå Godt å høre Håper du har det bra nå
Isiselin Skrevet 1. april 2004 #12 Skrevet 1. april 2004 Fy søren så fæle tall da! Visste jo at mange flere enn en tror blir utsatt for dette, men at det var så mange kunne jeg aldri ha tenkt meg. Fikk helt vondt i meg. Det vil jo si at jeg omtrent garantert vet om noen som går gjennom dette hjemme. Har ikke visst om noen som har blitt slått, men en venninne av meg ble i 4 år utsatt for den rene terror. Typen hennes var sykelig sjalu, nektet henne å gå ut, fortalte henne hvor stygg hun var og at han var den eneste som ville ha henne og lignende. Jeg prøvde mange ganger å fortelle henne at hun måtte dra sin vei. Hun kom gråtende hjem til meg og hadde det så fælt, men ville ikke innse at det var han som var idiot, ikke hun. Hver gang kom han og hentet henne når han mente hun hadde vært for lenge borte. Det var ikke snakk om å få bestemme noe selv. Helt grusomt at mennesker skal oppleve slikt og jeg får gråten i halsen når jeg tenker på de fryktinngytende tallene. Huff!
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #13 Skrevet 1. april 2004 Hver gang kom han og hentet henne når han mente hun hadde vært for lenge borte. For en syk jævel :evil:
blåveis Skrevet 1. april 2004 #14 Skrevet 1. april 2004 Jeg også synes de tallene høres helt absurde ut.. :o Men jeg vet jo at det er utrolig hva enkelte finner seg i.. Jeg kjente en gang ei jente som var sammen med en som nektet henne å gå ut.. til og med på kino, som hentet henne rett fra jobb/skole, som ringe henne på mobilen for å spørre hvem hun var sammen med, for så å ringe opp til denne personen for å dobbletsjekke... Det var frustrerende å være vitne til, men hun isisterte på at hun var "såå lykkelig".. Nå er hun heldigvis ute av forholdet.. Det gikk vist ett lys opp for henne da hun ikke "fikk lov" å dra å hilse på sin nyfødte nevø.. Sist jeg snakket med henne hadde hun vært på hyttetur med venninner.. Det var sååå godt å høre... og denne gangen trodde jeg på henne når hun sa "nå har jeg det bra"
Suzy Skrevet 1. april 2004 #15 Skrevet 1. april 2004 .. en venninne av meg ble i 4 år utsatt for den rene terror. Typen hennes var sykelig sjalu' date=' nektet henne å gå ut, fortalte henne hvor stygg hun var og at han var den eneste som ville ha henne og lignende. [/quote'] Har vært i et slikt forhold ja... og det er utrolig så vanskelig det er å bryte ut :-(
Isiselin Skrevet 1. april 2004 #16 Skrevet 1. april 2004 For en syk jævel :evil: Ja, er så glad hun kom seg unna idioten!! Sist jeg hørte har han fått seg ny dame som han behandler på akkurat samme viset... Tragisk!
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #17 Skrevet 1. april 2004 Jeg tenker ofte på nå hvorfor jeg ikke klarte det- har egentlig ikke kommet på noe godt svar - Jeg var vel ikke sterk nok, trodde vel at jeg fortjente det og at det ville bli bedre. Trist å tenke på at tilot noen å behandle meg på den måten :cry:
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #18 Skrevet 1. april 2004 Det var en ting i artikkelen jeg linket til som fikk meg til å smile litt. Mona Grudt sa at hun hadde vært i ett forhold med en psykisk dominerende mann da hun var yngre. Hvis han noen gang kalte henne stygg må han ha følt seg rimelig dum da Mona vant Miss Universe
Gjest Moonshadow Skrevet 1. april 2004 #19 Skrevet 1. april 2004 Har vært i et slikt forhold ja... og det er utrolig så vanskelig det er å bryte ut :-( Jeg også.. Det er ikke bare bare å gå nei. De bryter jo deg ned så du tror selv du ikke er verdt en dritt uten de.
Suzy Skrevet 1. april 2004 #20 Skrevet 1. april 2004 Jeg tenker ofte på nå hvorfor jeg ikke klarte det- har egentlig ikke kommet på noe godt svar - Jeg var vel ikke sterk nok, trodde vel at jeg fortjente det og at det ville bli bedre. Trist å tenke på at tilot noen å behandle meg på den måten :cry: Det er vanskelig å tenke på det for det er en innrømmelse av svakhet bare det å tenke tilbake... :-( Men jeg er sikker på at noe av grunnen for at jeg lot meg styre slik var at faren min hadde brukt de første 18-19 årene av livet mitt på å "mørne" selvbildet mitt og deretter fikk denne mannen fritt leide i videreføringen av styring og herjing... Og jeg husker godt at jeg tenkte at jeg sikkert var fryktelig feig som ikke holdt ut dette her. Alle hadde det jo sikkert sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå