Gå til innhold

Lage ett soverom om til to

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal se på en leilighet i morgen, som jeg og kjæresten vil vurdere å kjøpe. Det er kun en bakdel, den har bare ett soverom. Vi vil prøve å få barn om ikke så lenge, så vil vil ha 2 soverom. For å gjøre det ene rommet om til to må vi lage et vindu i veggen, sette inn en ny dør og lage en vegg. Kjæresten min mener han kan sette opp en vegg, men resten må vi ha fagkyndige til å gjøre.

Har noen her erfaring med slikt, hvor mye det kan komme til å koste?

Anonym poster: 4434c62130ac4464ed455ea75f7c6e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vinduet som blir det store problemet/kostnaden her. Har dere avklart om det i det heletatt lar seg gjøre? (Dvs. kommer vel ann på om det er borettslag eller leilighet i privat bolig)

Anonym poster: c48859202f8c938e62bf8d4736600a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en rekkehusleilighet, megler mener det blir ikke noe problem å få tillatelse. Det er en selveier bolig.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å stipulere kostnad på noe sånt, det kommer helt an på hvordan veggen/huset er konstruert. Dette er ikke noe problem å få gjennomført i de aller fleste tilfeller, og en snekker burde klare å få gjort en slik jobb på 2-3 dager.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke ha is i magen å finne en leilighet som faktisk passer deres behov?

AnonymBruker
Skrevet

Å få satt inn et ekstra vindu betyr at dere må søke kommunen da det er fasadeendring.

Anonym poster: 1bde0bcb805a2a934d6c438f94ff9fe2

• Liker 1
Skrevet

Å få satt inn et ekstra vindu betyr at dere må søke kommunen da det er fasadeendring.

Anonym poster: 1bde0bcb805a2a934d6c438f94ff9fe2

Ikkje nødvendigvis. "Vesentlig fasadeendring" er søknadspliktig. Kan vere dette er strengt praktisert i enkelte kommuner, men dei fleste plasser vil ikkje det å sette inn eit vindu reknes som vesentlig endring.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Tror nok jeg måtte søkt til kommunen her. Men leiligheten ble uansett for dyr for oss...

Skrevet

Og sette inn et enkelt vindu på denne måten er som regel ikke søknadspliktig.

I utgangspunktet så er fasadeendring søknadspliktig, men lovteksten sier også;

§ 20-3. Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse

e) fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en rekkehusleilighet, megler mener det blir ikke noe problem å få tillatelse. Det er en selveier bolig.

En megler vil si hva som helst til å få selge boligen. Syntes du burde ta kontakt med noen selv for å finne ut av det.

Anonym poster: f986983007df0f8ec42b5477b0624d19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...