Gå til innhold

Cardio og styrke i samme økt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ned i vet før sommeren. Har ca 10 kilo ekstra.

Tenkte at det beste var å kombinere styrke og cardio.

Jobber fullt og har mye annet jeg skal rekke i en hektisk hverdag, så får ikke til trening mer en 2-3 g i uken. Tenkte derfor å trene både cardio og styrke i samme økt, men ser at det er flere som fraråder det.

Har også skjønt at det ikke er så lurt å trene styrke gjennom hle kroppen på samme dag, men at man bør trene t split eller lignende. Stemmer dette?

Anonym poster: 5fda9cdebe43727b134c8b340d26fe79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmer alltid opp med 20 minutter cardio før styrketrening. Det er godt å få kroppen varm før man setter igang med å pumpe jern!

AnonymBruker
Skrevet

Er jente ja :)

Den artikkelen sa ingenting om styrke og kondisjon i samme økt?

Og der står det jo også at det holder med 4-6 økter i uken.

Jeg får til MAKS 3 :(

AnonymBruker
Skrevet

"De begynner kanskje med en time spinning, før de hopper over på tredemølla og løper intervall i tjue minutter. Etterpå gjennomfører de en tung styrkeøkt i over en time, før de hopper i dusjen og sykler hjem igjen."

Jeg tolker det som at det lønner seg ikke å legge inn både cardio og styrke i en økt. Oppvarming er jo en ting, men med cardio da tenker jeg full cardiotrening :)

Anonym poster: 88887da5740e34ca1fee29ab475be43e

AnonymBruker
Skrevet

Er jente ja :)

Den artikkelen sa ingenting om styrke og kondisjon i samme økt?

Og der står det jo også at det holder med 4-6 økter i uken.

Jeg får til MAKS 3 :(

3 økter er bedre enn ingen! Prøv å være litt mer aktiv ellers? Syke/gå i steden for buss osv. :)

Anonym poster: 88887da5740e34ca1fee29ab475be43e

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Du kan fint kombinere cardio og styrke. Start med intervall med cardio og kjør fullkroppsprogram med styrke etterpå.

Kombiner med rent kosthold med mye proteiner, trege karbs og godt fett så vil du garantert får resultater :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint kombinere cardio og styrke. Start med intervall med cardio og kjør fullkroppsprogram med styrke etterpå.

Kombiner med rent kosthold med mye proteiner, trege karbs og godt fett så vil du garantert får resultater :)

*Maja* is back <3

Anonym poster: 9fd335dbe88e8420d00a997d54996ebc

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

*Maja* is back <3

Ja hører stadig det. Kanskje jeg har en tvillingsøster jeg ikke vet om :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja hører stadig det. Kanskje jeg har en tvillingsøster jeg ikke vet om :)

"Trege karbs" er så Maja. Hahaha. Jeg VET at det er deg. :fnise: Men det er bare hyggelig!

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

"Trege karbs" er så Maja. Hahaha. Jeg VET at det er deg. :fnise: Men det er bare hyggelig!

Så ordet "trege karbs" er synonymt med Maja? Ja du må gjerne tro at jeg er henne :)

Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Tror jeg heller hadde gått for styrke først. Så fått ut eventuelt. melkesyre ut av kroppen etterpå, med lett jogging i 20-30min. Skal du absolutt varme opp før trening trenger du ikke å varme opp lengre en 6-8 min. Det er ikke så lurt å bruke opp energilagrene i musklene før styrketrening, derfor ville jeg ha tatt styrke først.

Bruk PM om du vil diskutere det med Maggie. Endret av Snoken-
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Tror jeg heller hadde gått for styrke først. Så fått ut eventuelt. melkesyre ut av kroppen etterpå, med lett jogging i 20-30min. Skal du absolutt varme opp før trening trenger du ikke å varme opp lengre en 6-8 min.

Jeg føler det er lettere å trene styrke etter cardio da cardio krever mer eksplosivitet for min del. Styrke er mer seigt, men føler jeg er mer sliten etter styrke en cardio så det vil være mer krevende for meg å f.eks jogge etter en styrkeøkt.

Men det er vel individuelt hva som passer hver enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Crossfit! Det er super kombo av styrke og kardio. :)

Anonym poster: 76ca6fbe2bba7f1d86a845d7dffafc02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Crossfit! Det er super kombo av styrke og kardio. :)

Anonym poster: 76ca6fbe2bba7f1d86a845d7dffafc02

Men det er så dyrt. Desverre.

Takk for tips. Da har jeg forstått at jeg kan varme opp/roe ned på mølla etter styrketreningen, men at hvis jeg skal trene hard kondisjon bør dette gjøres utenom?

Er det ok med 2 styrkeøkter og en kondisjonsøkt i uken? (overkropp en dag og underkropp en annen) Eller er det altfor lite for vektnedgang?

Og rygg/mage øvevser, bør du gjøres når jeg trener over, eller underkropp?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Da har jeg forstått at jeg kan varme opp/roe ned på mølla etter styrketreningen, men at hvis jeg skal trene hard kondisjon bør dette gjøres utenom?

Er det ok med 2 styrkeøkter og en kondisjonsøkt i uken? (overkropp en dag og underkropp en annen) Eller er det altfor lite for vektnedgang?

Hva som er for lite mtp vektnedgang avhenger av hvor mye du spiser og forbrenner. Det er gjennom kostholdet mesteparten av vektnedgangen finner sted. Trening er mer for å holde helsa og kroppen i god form.

Vil ikke tro du vil oppleve noen særlig fremgang verken på styrke- eller kondisjonsfronten når du kun trener disse én gang pr uke. Et helkropps-styrkeprogram som kjøres to eller tre ganger i uken må da være mye mer hensiktsmessig, med mindre du er profesjonell styrkeløfter eller noe og trener så hardt at du trenger en hel uke til restitusjon.

Anonym poster: b79e75e2ef8734dc65780f8a356f6ec2

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Som AB skiver så har ikke trening noe med vektnedgang å gjøre. Klart det gjør at du kan brenne noen ekstra kalorier så du har mer kalorier å gå på per dag, men for å gå ned må du i underskudd. Trening gjør kroppen fit og stram, samt du blir sterkere og kommer i bedre form.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å varme opp på mølla før en styrkeøkt. Og så avslutte med en kort og veldig intensiv intervalløkt.

Anonym poster: 57df28230ba75bb70c1893460ffeed6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å varme opp på mølla før en styrkeøkt. Og så avslutte med en kort og veldig intensiv intervalløkt.

Anonym poster: 57df28230ba75bb70c1893460ffeed6c

Gjør du dette hver gang?

Æsj, blir lit frustrert nå. Er det sånn at det nesten ikke hjelper med 3 g i uken?

Hvis jeg ikke skal trene tosplit, hva slags program kan jeg gå for da?

Hele kroppen hver gang?

Hjelp. Jeg vil jo bare det beste for meg og min kropp, men dette er en jungel og jeg føler meg LOST!

AnonymBruker
Skrevet

Gjør du dette hver gang?

Æsj, blir lit frustrert nå. Er det sånn at det nesten ikke hjelper med 3 g i uken?

Hvis jeg ikke skal trene tosplit, hva slags program kan jeg gå for da?

Hele kroppen hver gang?

Hjelp. Jeg vil jo bare det beste for meg og min kropp, men dette er en jungel og jeg føler meg LOST!

Som sagt: Helkropps styrkeprogram (med frivekter, helst) to til tre ganger i uken. Og kondisjonstrening to til tre ganger i uken. Helst ikke styrke og kondisjon på samme dag, om du skal ha maks utbytte av begge.

Er ikke vanskelig i det hele tatt. Men ja, at du må trene en muskelgruppe mer enn én gang i uka for å klare å bygge opp muskelvolum og styrke, det må du nok regne med..

Men det er klart, alt er bedre enn ingenting. Men jeg antar at du trener for å oppnå målbare/synlige resultater, og da holder det ikke med én økt av samme type pr uke.

Anonym poster: b79e75e2ef8734dc65780f8a356f6ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...