Dragonfly84 Skrevet 23. april 2013 #1 Skrevet 23. april 2013 Vi bor i blokk, og to av naboene i samme etasje har katt - i helt andre enden av gangen er det en hankatt, og i vår ende av gangen, overfor vår leilighet, er det to katter, jeg tror det er hunnkatter. Alle kattene er innekatter, men begge naboene syns det er en god idé å bruke gangen som lufteplass, av en eller annen grunn. Hankatten får være ute i gangen om morgenen og formiddagen i blant, og han er alltid stille. Han lusker rundt døra vår og prøver å komme seg inn i leiligheta vår når vi skal på jobb om morgenen. Jeg har lurt på om han tror vi har katt, eller om han prøver å komme seg inn overalt for å utforske reviret sitt? Han er hvert fall stille. Disse hunnkattene, derimot, får komme ut sent på kvelden. Gjerne rundt midnatt. Sist var det halv ett. Og de mjauer noe helt vilt. Eller, de mjauer ikke, de uler! Konstant. Jeg har aldri hørt en katt holde på sånn. Jeg tror de bare holder på sånn på gangen, for det er lytt her, og vi hører dem aldri når de er inne i leiligheta. En gang da de var nyinnflyttet åpnet jeg døra og lurte på hva i alle dager som skjedde fordi det ulte så fælt på gangen etter at folk har lagt seg, og da stod ene naboen i døråpningen og så på kattene sine. Han så veldig forundret ut over at jeg åpnet døra, og spurte "forstyrrer kattene?" i et sånt tonefall som om han ikke kunne fatte og begripe at de kunne forstyrre. Jeg ble så fortumlet at jeg bare sa "eh, ja, egentlig", og da tok han dem inn igjen. Men de har ikke sluttet å ha dem på gangen så sent. De har bare sluttet å prate med oss... Men hvorfor uler de sånn? Er det løpetid og hankatten de uler for? De kan vel ikke ha løpetid HELE tida? Er det noen vits å drive å ha kattene ute på gangen sånn? Er det vanlig å gjøre det? Hvis det bor allergikere i oppgangen må de jo få problemer med inngnidde kattehår i teppet. Mangler disse kattene noe, er de understimulerte? Da min familie hadde katter gjorde de alltid det de ville - var ute når de ville, jaktet, kom inn, spiste, sov, gikk ut igjen. Og de oppførte seg aldri som de kattene i oppgangen. De eneste gangene jeg hørte dem mjaue var når de ville ut eller ha mat. Og da sa de ikke "AAAOOOOOOOORR" sånn som disse kattene. Er det mulig å løse dette på noen måte, så det kan bli litt stillere her? Har dere noen tips om hva jeg kan si til naboene eller hvordan de kan hjelpe kattene sine til å få et bedre liv? De kan jo ikke ha det noe særlig bra når de uler på den måten hver eneste gang de kommer ut av leiligheta... Og hankatten hoppet ned fra balkongen en gang (vi bor i tiende), så jeg vet ikke hvor bra han egentlig har det heller, hvis det var et rømningsforsøk og ikke bare at han ramlet ned. Katter ramler vel aldri... På toppen av det hele har vi tenkt å få oss hund etter hvert, og jeg kan levende forestille meg han stå og bjeffe på ene siden av døra mens to katter uler på andre siden
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #2 Skrevet 23. april 2013 Det er vel en liten mulighet for at kattene ikke trives ute i denne gangen,min forrige katt mjauet på den måten når han var desperat etter å komme inn. Er stor fan av katter selv, men syns det høres veldig rart ut å slippe kattene ut i en fellesgang i en blokk. Både for kattenes del og for naboenes del. Tror kanskje jeg ville tatt en prat med katteeierne og spurt om det ikke finnes en bedre måte å lufte kattene på. Ta de med ut i bånd for eksempel! Anonym poster: 9958e7e4ddc1f6ff83852b2f800cbc03 3
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2013 (endret) Tror ikke det er det, for de har alltid døra på gløtt slik at de kan gå inn igjen... Men takk for innspill Hankatten bor hos en veldig gammel dame som er dårlig til beins, så han kan nok ikke luftes av henne hvert fall... Men det kunne kanskje vært en idé for hunnkattene. Funker det med bånd når kattene ikke er vant til det fra de er små? Endret 23. april 2013 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #4 Skrevet 23. april 2013 Men hvorfor uler de sånn? Er det løpetid og hankatten de uler for? De kan vel ikke ha løpetid HELE tida? Jo, det kan de faktisk. Ukastrerte hunnkatter som ikke får parret seg kan ha løpetid ukevis i strekk, også en pause på noen dager, før det setter i gang igjen. Hvis du bor i blokk har dere vel et borettslag, med styr osv? Ta det opp med dem, ang dyrehold kan de setter regler om støy, at katter må være kastrert osv. Anonym poster: 1bec8dc547e8be3fd9a89b6b87d8fc7a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #5 Skrevet 23. april 2013 Åja, men da så. Da er det nok sikkert lukten av andre katter. Eller at de rett og slett er pratsomme og har fæl stemme (siameserkatter er for eksempel helt jævlig å høre på til tider, hehe). Uansett, kan nok være vanskelig å lære en voksen katt å gå i bånd. For noen vil det nok fungere, men det er vel heller unntaket enn regelen. Det er vel uansett verdt et forsøk. Er det balkonger e.l. i leilighetene eller? For det går jo an å foreslå å lage den om til luftegård eller noe. Men prat med de og si ifra at det bråker litt på en pen måte. Om de ikke tar det pent så er det vel noe styre eller noe man kan ta det opp med. Det er tross alt et fellesområde, så man bør i det minste høre med de andre som bruker området om det er greit at kattene henger der. Når man er glad i katter så er det lett å glemme at andre kanskje ikke er det(eventuelt er allergiske). Personlig hadde jeg elsket å ha katter i gangen her jeg bor, men har full forståelse for at det kan bli plagsomt Har forresten en dame med tre katter her i blokka også, de er hovedsakelig innekatter, men hun tar de med ut et par ganger i uken og lar de leke i nærmeste park. Uten bånd. Men tror de er ekstremt lydige til katter å være. Når hun går inn igjen kommer de på rekke og rad etter henne. Veldig morsomt å se på! Anonym poster: 9958e7e4ddc1f6ff83852b2f800cbc03
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. april 2013 #6 Skrevet 23. april 2013 Er hukattene orientalere? De skravler okke som. Eller rettere sagt gauler. Konstant. Katteeier må jo ta hensyn til naboene, så håper dere får tatt opp på en pen måte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #7 Skrevet 23. april 2013 Naboen til venninnen min slapp duen sin ut i gangen til lufting... Da foretrekker jeg heller en litt bråkete katt eller tre! Hva folk gjør altså.. Anonym poster: c470b8c6d1f064a192ec106a22481003
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #8 Skrevet 23. april 2013 Jeg hadde klagd til styret. Katter har ingenting å gjøre i felles gang. Du kan eventuelt ta det opp med de som eier kattene og si at dette er plagsomt. Anonym poster: da4609173d242b9b32377e16ffc58539 2
Gjest Lille-pus Skrevet 23. april 2013 #9 Skrevet 23. april 2013 Høres ut som småfrustrert klaging i mine ører. Jeg håper han leker med dem når de er i gangen ? For dersom de bare skal 'spasere frem og tilbake' i en gang som for dem består av flate vegger, gulv og tak så er jo det, forsiktig sagt, fryktelig kjedelig, - og jeg forstår utmerket godt at de da blir kjempefrustrerte og selvsagt meddeler dette høyt og tydelig. Det hender en meget sjelden gang jeg hører den lyden fra min Sorte Gentleman om jeg ikke har lekt ham opp i turtall og så ned igjen før det er sovetid for 'mor'. Da vil han leke og springe. Fort-fort-fort opp og ned trappen mellom etasjene, kaste Karinamus eller bånd alle veier.... og roper på selskap. Så..... full av vond samvittighet har jeg da stått opp igjen, lekt grundig med ham.. og tatt ham på armen og båret ham med inn i sengen... før vi sovner begge to... (rettelse: alle 4)
Djungelvrål Skrevet 23. april 2013 #10 Skrevet 23. april 2013 Holder de på sånn med kattene etter 11 burde du klage, etter 11 skal det være rolig. Hvis de på død og liv må lufte kattene i gangen (?) kan de vel gjøre det på ettermiddagen.
SoftKitty Skrevet 23. april 2013 #11 Skrevet 23. april 2013 (endret) Hva er poenget med å "lufte" kattene i en gang da? Merkelig... Hannkatten er nok interessert i å inspisere inne hos dere,de er generelt nysgjerrige på lukkede dører rundt eget territorie Endret 23. april 2013 av SoftKitty 1
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2013 Jo, det kan de faktisk. Ukastrerte hunnkatter som ikke får parret seg kan ha løpetid ukevis i strekk, også en pause på noen dager, før det setter i gang igjen. Anonym poster: 1bec8dc547e8be3fd9a89b6b87d8fc7a Det ante jeg ikke! Våre var enten steriliserte eller gikk på p-piller, så de hadde kanskje aldri løpetid... Har aldri tenkt over katteløpetid før jeg traff/hørte disse blokk-kattene. Er hukattene orientalere? De skravler okke som. Eller rettere sagt gauler. Konstant. Katteeier må jo ta hensyn til naboene, så håper dere får tatt opp på en pen måte. Hm, aner ikke, jeg kan ikke så mye om rasekatter *google orientalere* De har ikke store ører og de er ensfargede (altså ikke sånn antydning til leopardaktig mønster som noen slike katter har)... Men de er slankere bygget enn en vanlig huskatt, så kanskje de er rasekatter. Hvilken rase aner jeg ikke. Høres ut som småfrustrert klaging i mine ører. Jeg håper han leker med dem når de er i gangen ? For dersom de bare skal 'spasere frem og tilbake' i en gang som for dem består av flate vegger, gulv og tak så er jo det, forsiktig sagt, fryktelig kjedelig, - og jeg forstår utmerket godt at de da blir kjempefrustrerte og selvsagt meddeler dette høyt og tydelig. Det hender en meget sjelden gang jeg hører den lyden fra min Sorte Gentleman om jeg ikke har lekt ham opp i turtall og så ned igjen før det er sovetid for 'mor'. Da vil han leke og springe. Fort-fort-fort opp og ned trappen mellom etasjene, kaste Karinamus eller bånd alle veier.... og roper på selskap. Så..... full av vond samvittighet har jeg da stått opp igjen, lekt grundig med ham.. og tatt ham på armen og båret ham med inn i sengen... før vi sovner begge to... (rettelse: alle 4) Du høres ut som en super kattemamma! Jeg har aldri sett at de blir lekt med i gangen... Håper de leker med dem inne. Men jeg har en mistanke om at de tror å slippe dem ut på gangen så de får jamret fra seg der er like bra som å leke med dem og få dem til å bruke litt energi på leking. At de liksom skal få lekestimulering av å gå i gangen... Samtidig virker de ikke så energiske der heller, de spurter ikke rundt, de uler mest. Ikke går de noe særlig langt unna døra heller, som er rart, hvis det er hankatten helt i andre enden av gangen de er interesserte i. Og hvis de uansett helst vil være inne i egen leilighet er det bare å gå inn, siden døra alltid er åpen... Jeg tør ikke å si til dem "kan dere ikke leke med kattene inne i stedet? Og gi dem litt utforskingsmuligheter i høyden i stedet for å slippe dem ut i gangen?" Men jeg skjønner virkelig ikke hva de holder på med som slipper dem ut i gangen på den måten. Jeg blir helt paff. Hva er poenget med å "lufte" kattene i en gang da? Merkelig... Hannkatten er nok interessert i å inspisere inne hos dere,de er generelt nysgjerrige på lukkede dører rundt eget territorie Nei, det skjønner ikke jeg heller... Men de vil tydeligvis være der, siden døra er åpen så de kan gå inn igjen, men de foretrekker å ule på gangen. Haha, ja, det er vel bare det Jeg har lurt litt på om han har misforstått hvor de andre kattene bor, for jeg tror aldri de møtes utpå gangen der. Men han burde jo lukte hvor de bor? Da er det nok bare territorium ja. Bra han ikke tisser på døra vår --- Vil bare si at jeg ikke har noe i mot katter, altså! Jeg er egentlig veldig glad i dem, det er bare menneskene til disse kattene jeg blir så sur på, som lar dem holde på sånn og som ikke holder dem bedre aktivisert. Vet ikke om jeg tør å klage til styret, for jeg er redd kattefolkene skal skjønne det er jeg som har klagd, og de er sure nok fra før, siden den ene gangen jeg sa at kattene forstyrrer Og det blir sikkert ikke knyst stille her når vi får hund, og da er det plutselig vi som har klagd som forstyrrer andre... Kanskje jeg burde sende dem massevis av katteleker og bøker om aktivisering anonymt? 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. april 2013 #13 Skrevet 23. april 2013 De kan være orientalerblanding da ja. Siden de er slanke. Og fått med seg gaulegenet fra orientaleren
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2013 Ja, nå har jeg googlet mer, og det kan være ørene deres er større enn jeg har fått med meg, jeg hører dem mer enn jeg ser dem Så jeg lurer på om de er abyssinere, som wikipedia sier er aktive og trenger mye oppmerksomhet... Vet ikke om de har gaulegen
SoftKitty Skrevet 23. april 2013 #15 Skrevet 23. april 2013 Kanskje du kan henge litt tilfeldig i gangen og prate for å være "hyggelig" og spørre litt om hvorfor de luftes i gangen og om de hyler fordi de er lei seg..? Lat som om du er hyggelig nabo og spør og grav litt.. kanskje finner du ut hva de driver med og kanskje tar de et hint.. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 23. april 2013 #16 Skrevet 23. april 2013 Ja, nå har jeg googlet mer, og det kan være ørene deres er større enn jeg har fått med meg, jeg hører dem mer enn jeg ser dem Så jeg lurer på om de er abyssinere, som wikipedia sier er aktive og trenger mye oppmerksomhet... Vet ikke om de har gaulegen Oh mercy ! En liten 'haug' med abyss'er Jo-ho ! Her gå're unna
CathFoto Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Min Pus2 hyler sånn når Pus1 og Pus3 ikke vil leke med ham, litt sånn "koooooooom igjen daaaaaaaa, leeeeeeek meeeeeed meeeeeeeeg" Det er forresten ikke uvanlig at katter faller ned fra verandaer eller hopper etter fugler osv, det betyr ikke at de har det fælt nødvendigvis. Veldig spesielt å bruke fellesareal som lufteplass.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 Holder de på sånn med kattene etter 11 burde du klage, etter 11 skal det være rolig. Hvis de på død og liv må lufte kattene i gangen (?) kan de vel gjøre det på ettermiddagen. Seff, bare å sette opp et skilt i gangen "HER SKAL DET VÆRE STILLE ETTER KL 23, SÅ INGEN MJAUING/ ULING ETTER DEN TID" Anonym poster: 3903cb4962b357a5141687123e16a19c 1
Dragonfly84 Skrevet 24. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 24. april 2013 Kanskje du kan henge litt tilfeldig i gangen og prate for å være "hyggelig" og spørre litt om hvorfor de luftes i gangen og om de hyler fordi de er lei seg..? Lat som om du er hyggelig nabo og spør og grav litt.. kanskje finner du ut hva de driver med og kanskje tar de et hint.. Haha, kanskje det, men jeg har ofte lagt meg når de luftes. Jeg får gå demonstativt ut med bustehår og pysjamas Tviler på jeg hadde fått noe ordentlig svar, de virker skikkelig avvisende og snodige... (menneskene altså) Oh mercy ! En liten 'haug' med abyss'er Jo-ho ! Her gå're unna Haha, abyssinere er såpass, altså Så festlig, da Min Pus2 hyler sånn når Pus1 og Pus3 ikke vil leke med ham, litt sånn "koooooooom igjen daaaaaaaa, leeeeeeek meeeeeed meeeeeeeeg" Det er forresten ikke uvanlig at katter faller ned fra verandaer eller hopper etter fugler osv, det betyr ikke at de har det fælt nødvendigvis. Veldig spesielt å bruke fellesareal som lufteplass. Haha, stakkars pus som ikke blir lekt med av de andre kattene Åja, trodde ikke de klarte å ramle ned fra balkonger... Vi hadde en pus som hoppa etter fugler selv om hun satt i toppen av et tre (mindre vellykket jakt), men at de detter ned fra sånne høyder som en balkong i tiende trodde jeg var veldig sjelden. Godt å se at det ikke er jeg som er bitter og sur, men at andre også reagerer på å bruke fellesgangen sånn... At hankatten er der har jeg ikke noe problemer med, han er hyggelig å prate med. Men de andre prater så høøøøyt, midt på natta.
Severus Skrevet 24. april 2013 #20 Skrevet 24. april 2013 Oh mercy ! En liten 'haug' med abyss'er Jo-ho ! Her gå're unna Abyen er jo nydelige og kjempe smarte katter. Jeg har vokst opp med ei som var halvt aby. Å hun har mange aby fakter. Nå har jeg en ragdoll som til tider roper så høyt, at jeg kaller henne Gaulfrid. Å ropinga hennes heter daumål
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå