AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #1 Skrevet 23. april 2013 Forsøker å poste dette innlegget her ettersom det kanskje er mer hus og hage enn hobby? Jeg har akkurat kjøpt en slik stol: Jeg tenker å male den i en lys farge. Har forstått at jeg må pusse den med sandpapir for at maling skal feste seg. _Må_ man grunne tre før man maler på det? Eller holder det med pussing og et par-tre strøk maling? Og hvilken maling egner det seg å bruke? Jeg ønsker helst at prosjektet blir så rimelig så mulig (tatt i betraktning at stolen skal bli litt fin også). Jeg bor i tillegg i Trondheim, uten noe gode muligheter for å komme meg til store oppussingsbutikker andre enn de man finner i sentrum. (Kanskje obs bygg og biltema hvis jeg er heldig). Noen som vet hva maling og eventuell grunning eller heftgrunn koster på vanlig malebutikk? (sikkert dyrere enn biltemabutikker?) Jeg har aldri pusset opp et møbel før, er veldig fersk innenfor akkurat dette, så alle tips tas i mot med stor takk!! Anonym poster: e44ad6b775028ba87dd4d83725a001dd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #2 Skrevet 23. april 2013 Edit: Bilde av stolen: Anonym poster: e44ad6b775028ba87dd4d83725a001dd
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 23. april 2013 #3 Skrevet 23. april 2013 (endret) I utgangspunktet skal man grunne treverk med en grunning som sperrer og isolerer mot gulning. Men i ditt tilfelle er ikke det nødvendig, det er mer aktuelt om du har panel e.l. Jeg ville vasket stolen godt med husvask, deretter mattslipt lett med sandpapir 120/180 for å så ta et strøk med heftgrunn. Her vil småskader og riper komme mye bedre frem, og du ser fort om stolen trengs å sparkles. Dette gjør du med en sparkel egnet for treverk. Deretter maler du 2-3 toppstrøk i ønsket farge. Husvasken kan byttes ut med salmiakk, det gjør samme nytten, men skyll godt med rent vann, da salmiakken kan reagere med malingen og skape et mindre god "duft". Noe ala kattepiss... Ordentlig deilig.. Som toppstrøk vil gulvmaling være det beste alternativet, da denne tåler mye. Ellers har du en vanntynnet oljemaling (Jotun Supreme Finish) som også er super, men igjen mye dyrere enn de "vanlige" malingene for treverk. Så om du tenker pris, ville jeg gått for enten en oljebasert eller vanntynnet maling. Den oljebaserte vil flyte bedre ut enn den vanntynnede, men denne vil også lukte mer- og gulne over tid. Siden du skal ha en lys farge ville jeg kanskje gått for den vanntynnede ala Jotun Interor Finish. Denne må du jobbe mer med for å få fin, men den lukter minimalt og vil holde seg lys og fin. Som pensel ville jeg brukt en med syntetisk bust, etter som du har en akrylmaling. Jeg anbefaler Jordan ultimate Oval 35 mm. Invester i en god pensel, det har alt å si for resultatet. Penselen koster vel i overkant av hundre kroner tror jeg, men denne har du i mange år om du behandler den pent Malingen ligger på rundt 200-250 kr for liter'n. En liter dekker ca 8-10 m2, som er mer enn nok for deg. Detta ble jo himla langt da, men håper du skjønte noe Lykke til! Endret 30. april 2013 av Calavi
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 23. april 2013 #4 Skrevet 23. april 2013 Og jo, så må du også tenke på glansgrad. En 40-glans altså halvblank vil være enklere å vaske, men du vil også se småhakk og skader bedre enn på en glans på 15 (silkematt). Fargen blir også mørkere jo høyere glansen blir, men det er jo ikke så farlig for deg som skal ha en lys farge
fruBeist Skrevet 23. april 2013 #5 Skrevet 23. april 2013 Edit: Bilde av stolen: Anonym poster: e44ad6b775028ba87dd4d83725a001dd Sånn stol brukte jeg da jeg var liten Har dessverre ingen tips til deg, men stolen blir sikkert fin når du er ferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå