Gå til innhold

Boligspar for barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en boligspar til min sønn på 5 år. Det er ikke store beløpet der enda (7000), men jeg lurer på om det er den beste måten å spare på?

Tanken er at han skal få dem når han skal kjøpe bolig, men den kontoen er laget slik at han blir disponent når han er 18 år. Jeg tenker at en 18 åring ikke nødvendigvis er så fryktelig klok, så de pengene som er der da, kan fort bli brukt på andre ting.

Så kom jeg på at fylkesmannen griper vel inn når det er over en viss grense på kontoen? Hva vil det egentlig si? Hvorfor skal noen andre blande seg inn i de pengene som mor har spart opp?

Så lurer jeg på hvordan det vil bli hvis han ønsker å studere og trenger studielån. Kan han få det hvis det står 200 000 i hans navn selv om han ikke kan bruke dem?

En annen ting er det at jeg og barnefar er ikke sammen, men han måtte også skrive under bankpapirene. Det er kun jeg som sparer her da, men jeg kjenner han godt nok til å vite at det kommer til å bli ett helvete med ham om jeg trenger hans underskrift for å avslutte den kontoen.

Er dette den beste måten å spare på, eller bør jeg velge en annen måte?

Dette er kontoen https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/barnas-boligkonto.html

Jeg er helt grønn på sparing og slikt.

Anonym poster: 0fc914bb088afe8b4d53756b51a70163

Skrevet

Spar penger til barn på konto i ditt navn. Det gjør alt mye enklere. Da trenger ikke barnet/barna å vite om pengene (altså begynne å "beregne dem inn" eller mase om å få dem) og du bestemmer selv når og til hvilket formål de skal overføres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...