Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33 og fosteret liggr for tiden i seteleie. Jordmor sa det kjentes ut som om han hadde festet seg sånn. Jeg skal inn til ul i uke 36 for å sjekke leiet. Dette er mitt andre barn og jeg skulle egentlig føde på abc. Jeg vil ikke gåigjennom en setefødsel, og lurer på hvordan de stiller seg til ks på Ullevål. Bør jeg forberede meg på en kamp for å få ks ved seteleie, eller er dette noe jeg kan bestemme selv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er alle keisersnitt en kamp!

Anonym poster: 6122328b70408736ad6eb159d96eccf9

• Liker 2
Skrevet

I Norge er alle keisersnitt en kamp!

Em nei, ikke hvis du har en gyldig grunn.

Skrevet

Men anser de seteleie som gyldig grunn? Jeg har jo født vanlig før, så de vet jo at jeg er i stand til det, men noen setefødsel vil jeg ikke ha. Det er risikofylt for barnet, ender hamlvparten av tiden med snitt uansett, og dessuten tror jeg bekknbunnen min tar kvelden fullstendig hvis noen trykker en tang oppi der...

Gjest Modig mor
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis enten setefødsel eller keisersnitt - det kan hende babyen kan vendes til hodeleie i uke 36, sånn at du får føde vaginalt. Min førstefødte ble snudd fra tverrleie til hodeleie, og jeg hadde en fin fødsel.

Lykke til uansett!

AnonymBruker
Skrevet

En venninne fødte ved SUS og der sa de at de foretrakk å ta barnet med tang ved sideleie. På kristne Vestlandet går de med på KS kun ved liv/død.

Skrevet

Det kommer an på størrelsen på barnet og størrelsen på bekkenet ditt. Jeg vil anta at det gjøres en størrelseestimering i uke 36, og at det på grunnlag av den og bekkenstørrelse vil avgjøres hvorvidt det anbefales snuing og/eller vaginal fødsel eller KS. Min første lå i uoppdaget seteleie og ble estimert til å være stor, så jeg fikk KS. Dette var på Rikshospitalet, som jo sorterer under OUS, så jeg vil vel kanskje anta at de har omtrent de samme kriteriene på Ullevål. Den gangen (2009) fikk jeg beskjed om at vektgrensen gikk på 4 kg, og siden babyen ble estimert til å være større enn det (dette var da fødselen startet spontant, nesten 2 uker etter termindatoen), sjekket de aldri bekken, men anbefalte meg å velge KS.

Skrevet

På Ullevål så har de som policy at du får KS hvis du vil ha det, omtrent uansett om du har en medisinsk grunn eller ikke.

Skrevet

På Ullevål så har de som policy at du får KS hvis du vil ha det, omtrent uansett om du har en medisinsk grunn eller ikke.

Ok, godt å høre. Det er omtrent bare i Norge man holder på med setefødsel, og jeg synes det er galskap.

• Liker 2
Skrevet

Min lå i seteleie, og fikk på en måte 'velge'. Men på ahus prøvde dem å snakke meg ut av keisersnitt. Følte jeg måtte kjempe litt, ja:)

Skrevet

Hadde uoppdaget seteleie,fikk ikke ks.Her skulle det fødes ja ! Dette var Aker sykehus.

Skrevet

Hadde uoppdaget seteleie,fikk ikke ks.Her skulle det fødes ja ! Dette var Aker sykehus.

Aker er nedlagt.

OUS sin policy nå er at man får KS dersom man vil ha det, og at de ikke har noen rett til å tvinge kvinner til å føde dersom de av en eller annen grunn ikke vil.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, godt å høre. Det er omtrent bare i Norge man holder på med setefødsel, og jeg synes det er galskap.

Enig galskap...men hvorfor mener de dette i Norge?

Skrevet

Jeg fikk lov til åvelge selv på Ullevål. Det var helt uproblematisk :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det galskap? Oppriktig nysgjerrig, for de fleste setefødsler jeg har hørt om er ikke mer problematisk enn hva en vanlig fødsel kan bli (mtp vakuum/tang/klipping/revning). Man blir jo sjekket og fulgt opp på barnets vekt og morens bekken.

Anonym poster: 71940e91f9d0753ce5b1e60488367a14

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er dette galskap? Det er riktig at det er mest vanlig med keisersnitt ved seteleie i mange andre land. Men Norge er ikke helt sammenlignbart, bl.a. fordi man i Norge har mange setefødsler hvert år, noe som gjør at man her har en kompetanse på setefødsler man ikke har i mange andre land.

Det er for øvrig en ganske stor andel planlagte setefødsler som ender med keisersnitt likevel, men jeg ble fortalt at det stort sett var lite dramatikk rundt dette. Terskelen for å ta keisersnitt under fødselen er en del lavere, fordi man er strengere med progresjon i fødselen f.eks. Ellers får man mye tettere oppfølging under en setefødsel, noe som i følge det jeg ble fortalt gjorde risikoen lik som ved en vanlig fødsel. I tillegg er man nøye selektert, da det er krav til bekkenmål og babyens størrelse.

Men inntrykket mitt er at kvinnen de fleste steder får velge keisersnitt. Men syns jo man bør ta et slikt valg etter hørt på alternativet, så man vet hva man velger bort. Det er jo ikke sånn at keisersnitt er bare ukomplisert heller.

• Liker 3
Skrevet

Aker er nedlagt.

OUS sin policy nå er at man får KS dersom man vil ha det, og at de ikke har noen rett til å tvinge kvinner til å føde dersom de av en eller annen grunn ikke vil.

Jeg vet det ,men begge mine er født der.Yngste rett før det ble stengt

Skrevet

Hvorfor er det galskap? Oppriktig nysgjerrig, for de fleste setefødsler jeg har hørt om er ikke mer problematisk enn hva en vanlig fødsel kan bli (mtp vakuum/tang/klipping/revning). Man blir jo sjekket og fulgt opp på barnets vekt og morens bekken.

Anonym poster: 71940e91f9d0753ce5b1e60488367a14

Fordi risikoen for komplikasjoner ved seteleie er mye høyere enn ved vanlig fødsel.

Det er en grunn til at de fleste andre land ikke praktisere setefødsler, og at det begynner å bli flere og flere studier som faktisk heller mot at det er tryggere for barnet med keisersnitt enn vaginal fødsel ved seteleie.

• Liker 1
Skrevet

Fordi risikoen for komplikasjoner ved seteleie er mye høyere enn ved vanlig fødsel.

Det er en grunn til at de fleste andre land ikke praktisere setefødsler, og at det begynner å bli flere og flere studier som faktisk heller mot at det er tryggere for barnet med keisersnitt enn vaginal fødsel ved seteleie.

Men så er risikoen ved vanlige fødsler også veldig lav, så når man snakker om så lave tall, sier det ikke så mye egentlig. Det er også en grunn til at det regnes som mye tryggere å føde i seteleie i Norge enn andre land, så å sammenligne ulike land blir i grunnen litt feil.

Skrevet

Men så er risikoen ved vanlige fødsler også veldig lav, så når man snakker om så lave tall, sier det ikke så mye egentlig. Det er også en grunn til at det regnes som mye tryggere å føde i seteleie i Norge enn andre land, så å sammenligne ulike land blir i grunnen litt feil.

Nei, det blir faktisk ikke det. Det at andre land ikke praktiserer seteleie er vel heller en indikasjon på at Norge ligger langt tilbake i tid når de velger å tviholde på noe som andre land ikke lenger anser for å være sikkert.

Det blir flere og flere undersøkelser som tilsier at keisersnitt faktisk er tryggere ved seteleie enn hva en vanlig fødsel er, og det er bare Norge som faktisk tvinger folk til å føde barn i seteleie fordi de vil holde antallet keisersnitt ved sykehusene sine nede. Andre land bryr seg faktisk om hva den fødende ønsker, og anser keisersnitt som det tryggeste ved seteleie. Når vi som mer eller mindre det eneste landet står igjen, så kan man jo lure på hva det er utenlandske sykehus skjønner som ikke Norske sykehus skjønner...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...