Gå til innhold

Sambo er overvektig, men umotivert til å slanke seg..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er vel det man kan kalle overvektig, grenser til fedme. Og han er veldig klar over dette selv, men det har vist seg at han ikke har gøts nok til å legge om livstilen sin og gå ned i vekt. Han er medlem av et treningssenter, men bruker det sjelden. Hva skal jeg gjøre for å hjelpe samboer ned i vekt??

Spør han ofte om vi skal ta en løpeøkt på kveldinga, spinning ol men som oftest kommer han med unnskyldinger til å unnslippe.. Han har sagt at 2013 er året hans og at han skal slanke seg, men det skjer liksom ingenting, og nå er vi snart halvveis i året!

Syns dette er veldig trist, for jeg ser at han mistrives og føler seg ikke vell slik han er nå.. om sommeren når alle hiver av seg og soler seg,sitter han påkledd og sjuler seg...utrolig synd syns jeg!

Vi er ikke særlig usunne i matveien heller, vi spiser normalt, men kan sies at han er veldig glad i kveldmat, og da kan han finne på å spise 4 skiver kl 22.00 på kvelden feks, og dette er jo veldig uheldig! Så det største problemet er nok det han putter inn i munnen..

Må sies at denne overvekten går faktisk utover sexlivet.. jeg merker at jeg har litt problem med å tenne på han slik han er nå..veldig vondt å si, men det er sannheten! Aldri i livet om jeg kunne sagt dette til han, da ville han blitt så såra!

Hva bør jeg gjøre for å hjelpe samboer, og hva mener dere samboer bør innse/gjøre selv?? Samboer er vel det man kan kalle overvektig, grenser til fedme. Og han er veldig klar over dette selv, men det har vist seg at han ikke har gøts nok til å legge om livstilen sin og gå ned i vekt. Han er medlem av et treningssenter, men bruker det sjelden. Hva skal jeg gjøre for å hjelpe samboer ned i vekt??

Spør han ofte om vi skal ta en løpeøkt på kveldinga, spinning ol men som oftest kommer han med unnskyldinger til å unnslippe.. Han har sagt at 2013 er året hans og at han skal slanke seg, men det skjer liksom ingenting, og nå er vi snart halvveis i året!

Syns dette er veldig trist, for jeg ser at han mistrives og føler seg ikke vell slik han er nå.. om sommeren når alle hiver av seg og soler seg,sitter han påkledd og sjuler seg...utrolig synd syns jeg!

Vi er ikke særlig usunne i matveien heller, vi spiser normalt, men kan sies at han er veldig glad i kveldmat, og da kan han finne på å spise 4 skiver kl 22.00 på kvelden feks, og dette er jo veldig uheldig! Så det største problemet er nok det han putter inn i munnen..

Må sies at denne overvekten går faktisk utover sexlivet.. jeg merker at jeg har litt problem med å tenne på han slik han er nå..veldig vondt å si, men det er sannheten! Aldri i livet om jeg kunne sagt dette til han, da ville han blitt så såra!

Hva bør jeg gjøre for å hjelpe samboer, og hva mener dere samboer bør innse/gjøre selv??

Anonym poster: 84978e774e31c510ad4eb5e3aef8f337

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ojsann, ble visst postet to ganger..TS

Skrevet

Det eneste som kan gjøre aktive valg for forandring er han selv. Så da er det for ham å finne ut hva som er så vanskelig og hvorfor slik at han kan jobbe med det. Ellers sitter man fast eller er lettere å gi opp tror jeg. Så er det å finne hva som motiverer ham. Om det så er en god samtale med en lege, finne riktig type sport/aktivitet og forhold rundt det, lære mer om næring og hvordan med ukompliserte grep kostholdet og vanene kan forandres. For noen så hjelper det å ha støtte i form av at noen deltar med dem, andre trenger respektfulle påminnelser i ny og ne. Tror hovedregelen er å passe på at inbtak av næring passer med forbruk av energi osv. Det vil hjelpe med kartlegging av individuelle nivåer og hos fastlegen før man tar på seg et trening oh kostholdsprogram. Da er det større sjans å nå i mål uten unødvendige utfordringer.

Skrevet

Kanskje trenger han å høre hvordan du har det.

At hans overvekt har en konsekvens for andre enn han selv.

At det faktisk går ut over din sexlyst, noe som fort kan gå ut over forholdet dere imellom.

Jeg synes han fortjener å vite det, så han vet hva som er realiteten.

Det er uansett enklere å gjøre noe med det nå enn etter ytterligere 15-20kg. Og de kommer fort om man overspiser daglig.

Det er ikke sikkert at han greier å motivere seg selv om fedmen har virkninger på deg, men da er han i hvert fall klar over konsekvensene.

• Liker 1
Skrevet

Det er bra at du vil hjelpe ham og at du forstår at du må gjøre det sammen med ham. Men prøv å finn ut hva han liker av aktiviteter. Jeg er i samme situasjon som din samboer, jeg vil ned i vekt men sliter litt med å bli ordentlig motivert. Og jeg må si at å dra ut på en løpetur frister ekstremt lite. Så om min samboer spurte meg om det flere ganger i uka hadde det blitt et irriterende mas for meg.

Snakk ordentlig med ham og lag en plan over hvilke aktiviteter han liker. Matdelen kan jeg ikke hjelpe med, for det sliter jeg med selv.

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg spiste meg skikkelig feit i jula (Altså, opp 10 kg fra å være ganske normal til overvektig..) og hadde aldri vært så tjukk før, men typen min sa det til meg.. Rett ut, "du er blitt feit, sorry men det er sant."

Det er faktisk det eneste som hjelper å få det slengt i trynet sånn, men det finnes jo de som ikke tåler å få kritikk at all, så kanskje greit å hinte frem noe?

Si at du vil trene og vil ha ham med deg, lag sunnere middager (Og mindre mat..) og ikke kjøp inn mat som ikke burde spises. Kanskje bytte ut brød med knekkebrød istedet? :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo prøve lavkarbo, da kan man spise ganske mye og likevel gå ned i vekt.

Anonym poster: 079925e273f919bdf3d6a7a76fd0acca

Skrevet

Jeg tror at du kan si og gjøre hva du vil, men fakta gjenstår, man kan ikke forandre andre enn seg selv. Og det gjelder kanskje i større grad slanking enn noe annet.

Det er ikke noe galt i å si fra på en pen måte, at du ikke tenner på han, at du er redd for helsa hans. Men like gjerne som at han spretter opp og løper en tur. Så siger han enda mer ned og tar avstand fra deg.

Og ofte ligger hovedproblemet et helt annet sted enn man førs vil lete.. Hvordan er arbeidsdagen hans? Familieforhold? Er det noe som tapper ham for energi, eller mistrives han med et eller annet? Hva er det han liker? Har han tidligere hatt en hobby eller noe han har brukt mye energi og tid på?

Og så videre...

Gjest Ciegus
Skrevet

Å prøve å dra han med på joggetur er ingen god ide, er han svært overvektig er jogging bare belastende og tungt. Spinning kan også være litt overkill. Kan dere ikke finne på noen aktiviteter som passer hans nivå nå, f.eks gå lange turer sammen? Er man overvektig og ute av form kan man ikke bare begynne med hard trening som jogging og spinning (spinning er jo utrolig tungt om man er i dårlig form!).

Det er heller ikke de fire skivene til kvelds han spiser som er problemet heller(med mindre de har et lass av nugatti på seg), så kostholdsmessig må dere finne ut av hva som er problemet. Er porsjonene for store, maten for usunn, spiser han for ofte, blir det mye småspising, er det for mye snop?

Noen her sier at du bare må være brutalt ærlig med han, men jeg tror ikke det hjelper. Han vet nok sannheten allerede. Kjæresten min røyker (noe jeg er veldig fortvilet over) og jeg har vært brutalt ærlig med han, og han ønsker å slutte (og han trodde også dette skulle være året for røykeslutt, men intet skjer...), men til syvende og sist er det hans egen motivasjon og vilje det står på, ikke min ærlighet. Er nok mye av det samme med overvekt. Skal man greie noe slikt er det indre motivasjon som må til, ikke at man slanker seg eller slutter å røyke fordi dama er ærlig...

Klarer du å overtale han til å bli med til lege? Kan dere snakke med en kostholdsekspert? Kan dere få til en samtale om hvorfor han ikke gjør noe? Er det selvtillit? Depresjon? Smerter? Å endre livsstil kan være kjempevanskelig, så jeg skjønner godt at han kvier seg.

Lykke til, forstår frustrasjonen! :)

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Å prøve å dra han med på joggetur er ingen god ide, er han svært overvektig er jogging bare belastende og tungt. Spinning kan også være litt overkill. Kan dere ikke finne på noen aktiviteter som passer hans nivå nå, f.eks gå lange turer sammen? Er man overvektig og ute av form kan man ikke bare begynne med hard trening som jogging og spinning (spinning er jo utrolig tungt om man er i dårlig form!).

Jeg er veldig enig i denne. Her er jeg den som sakte, men sikkert har gått opp i vekt. Jeg ser jo at klærne blir trangere, magen blir større, kondisen dårligere, og i det hele tatt. Men joggetur eller spinning til å begynne med? Nei. Når du skal lære å kjøre bil, begynner man gjerne på en parkeringsplass, ikke på firefelts motorveier i Oslo i 100 km/t.

Små steg. Hvorvidt du skal være ærlig eller ikke vet jeg ikke. Men prøv å få ham med på et eller annet som gjør at han er litt aktiv, til å begynne med. Noe han garantert får til, og som han liker. Jeg har begynt å svømme en halvtime-time i uka. Det er ikke så mye, jeg vet det, men bare det å få til en dag i uka helt på egen hånd er framskritt for meg. Så skal jeg prøve å få til to dager i uka. Og så videre.

AnonymBruker
Skrevet

Han må ville det selv. Bottom line.

Min samboer tar til seg at jeg tenner mindre på ham pga at han har økt i vekt. Ikke nok til at han faktisk gjør det som skal til for å gå ned i vekt. Han innrømmer at han hater og trene. Han vil heller ikke velge bort mat/kosthold.

Anonym poster: dd46170609301e94de93ff1b5ce02112

Gjest Anonym
Skrevet

Jeg mener at man faktisk må være ærlig her. Når du ts ikke tenner på mannen din lenger, er det jo et problem for deg og. Skal du ha sex med han allikevel? Jeg mener selvsagt at det ikke handler kun om sex, men om min kjæreste ( som forøvrig er naturlig slank og trent ), plutselig skulle gått veldig opp i vekt...klarte det hadde påvirket forholdet mellom oss! Det handler om hvordan han ser på seg selv, at han lar seg selv forfalle, er det noe tiltrekkende? Det handler om helsa hans og.

Hvis du elsker han bør du først legge vekt på det med helsa. Be han ta seg en tur til legen, sjekke blodtrykk o.l., kanskje han får en advarsel der. Vil han ha hjerteproblemer, diabetes? For det er jo dit han er på vei. Du må få han til å våkne!

Kanksje han er av typen som trenger jevn oppfølging, melde seg på et opplegg.

Og til slutt vil jeg si : klart du må være der for han , men ikke for enhver pris. Skal du sette livet ditt "på vent" pga han, og evt hvor lenge? Du må og ta vare på deg selv oppi det her, ikke selvutslette deg og dine behov pga hans overvekt. Gidder han ikke gjøre noe, må du selv spørre deg hvor lenge du ønsker å frtsette med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...