Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo som enslig.....

Anbefalte innlegg

Gjest Debrah
Skrevet (endret)

Jeg er nyutdannet, ble nettopp singel og skal ut på boligjakt. Det er ikke spesielt enkelt. Hvis jeg skal kjøpe en leilighet som er større enn 20 kvadrat og som har standard ser det ut til at jeg må over 1,5 mill. Føler alltid en viss lettelse når jeg finner leiligheter på prisnivå som de to øverste, men med min flaks kommer de vel til å koste 150-200.000 mer enn de ligger ute for.

Den siste gikk langt over takst, ville forundre meg hvis det ikke skjer med de to andre. Omtrent alt går over prisantydning og takst i dag.

Jeg har begynnerlønn på 400.000, mitt inntrykk er at det ikke er uvanlig. De heldigste får kanskje opp mot 500.000, men hvis en er alene, selv om en ganger inntekten med 3 havner en et sted mellom 1,3-1,5 mill. Det vil si at en trenger minst 2-300.000 i ek siden omtrent alt går over takst. Jeg har 210.000, men noe låst på BSU, de fleste sparer vel der.

Er det umulig for unge og single å komme inn på boligmarkedet i Oslo i dag? Har bekjente i Stavanger og Bergen som melder om samme tilstander. Hvis jeg skal leie vil omtrent alt jeg sitter igjen med etter skatt gå til leie hvis jeg ikke har lyst å bo i et lite kollektiv.

Endret av Debrah
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å dra langt nok inn i Groruddalen, så er det fullt mulig å få fine og store leiligheter til under 1,5'. Hyggelig er det her også.

Anonym poster: e77471aa5f3dc98621e6bc0d0fb410c5

• Liker 2
Gjest Debrah
Skrevet

Groruddalen er jeg skeptisk til. Har en venninde som bodde der en stund og hun flyttet raskt på grunn av ubehagelige opplevelser. Ser ikke bort ifra at noen steder er bedre og tryggere enn andre, men det frister overhodet ikke. Leilighetene jeg har lagt ut ligger i områder som ikke er like presset som resten av Oslo, det er stort sett her jeg leter. Fine og rolige områder, men likevel sentrale. Hvis jeg skal langt ut i Groruddalen kommer jeg ikke til sentrum like enkelt. Da kan jeg like gjerne vurdere Strømmen eller Lillestrøm.

Jeg trenger ikke stor plass 30 kvadrat med sovealkove er mer enn bra nok, men hvis jeg må under 25 kvadrat blir det hybelfølelse.

Gjest Debrah
Skrevet

Finn.no er din venn... :)

Leiligheter i Oslo, større enn 21 kvm og prisantydning maks 1,4 mill inkl. fellesgjeld

Dersom du kan få noen til å stille garanti for deler av lånet, for å dekke opp manglende egenkapital, bør det være muligheter for deg.

Ja, Finn.no er min venn. men omtrent samtlige av disse har høy fellesgjeld sånn at jeg uansett ikke vil få lån fordi fellesgjelden blir tatt i betraktning. Hjelper ikke å kjøpe en leilighet til 750.000 hvis fellesgjelden er høyere enn kjøpesummen. Noen trenger mye oppussing og andre ting som trekker ned.

Jeg vil ikke ha større enn 21 kvadrat, det er det jeg skriver i innlegget. Jeg kunne fått mye til 21-25 kvadrat, men disse kvadratene er et helt rom mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke råd til å være så skeptisk til Groruddalen. Og i hvert fall ikke dømme nord og ned et gigantisk område hvor det bor over 100.000 mennesker. I fjor kjøpte jeg en toroms på 49 kvm for 135' i et kjempekoselig lavblokksområde og har aldri trivdes så godt. Greia med Groruddalen er at det er en samling små landsbyer og noen er hyggeligere enn andre. Eksempler på hyggelige områder er Tonsenhagen, Godlia, Linderud, Vestli og Tangerud.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Korreksjon: leiligheten jeg kjøpte kostet altså 1,350'.

Gjest Debrah
Skrevet

Du har ikke råd til å være så skeptisk til Groruddalen. Og i hvert fall ikke dømme nord og ned et gigantisk område hvor det bor over 100.000 mennesker. I fjor kjøpte jeg en toroms på 49 kvm for 135' i et kjempekoselig lavblokksområde og har aldri trivdes så godt. Greia med Groruddalen er at det er en samling små landsbyer og noen er hyggeligere enn andre. Eksempler på hyggelige områder er Tonsenhagen, Godlia, Linderud, Vestli og Tangerud.

Skjønner at jeg ikke har råd til å være kresen, men jeg kjøper ikke bolig i et område jeg ikke er interessert i. Venninden min som bodde på Godlia flyktet omtrent. Vestli har jeg hørt mye kjipt om så det er uaktuelt.

Krysser fingrene for at leilighetene jeg la ut over ikke går mye over takst ellers er det bare å fortsette å kikke. En eller annen gang må jeg få napp og i mellomtiden har jeg forhåpentligvis litt mer egenkapital. Å bo i et ordentlig område betyr mye for meg, så mye at jeg gladlig betaler noen hundre tusen ekstra for det.

• Liker 3
Skrevet

Har du faktisk snakket med banken og fått vite at du kun får tre ganger inntekt i lån? Mange banker er villige til å gi betydelig mer enn tre ganger i lån når du tjener "greit" allerede og sannsynligvis kommer til å stige i lønn de nærmeste årene. Da jeg tok opp lån med min samboer for to år siden spurte jeg for moro skyld hva jeg hadde fått i lån hvis jeg var alene (tjente også 400 på det tidspunktet), og da anslo han at de hadde kunnet strekke seg til 1.8 - 1.9. En venninne som tjener rett under 500.000 fikk lånetak fra DnB på 2,1. Vil ikke si det er fornuftig å ta opp så mye akkurat, men mer enn tre ganger inntekt er det nok mulig å få.

Høyt lån krever selvfølgelig at du har kausjonister, og gjerne for mer enn 15% også, og så må du selvfølgelig være villig til å bruke mesteparten av lønna di på boutgifter noen år. Samtidig er man vel aldri så rustet til akkurat det etter å ha levd som student noen år, for man har jo ikke lagt til seg noen luksusvaner enda. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer ordentlig på godlia enn på grunerløkka.

Anonym poster: e52ccad6742a62f6c9a70979dbc67072

• Liker 1
Gjest Debrah
Skrevet

Det er mer ordentlig på godlia enn på grunerløkka.

Anonym poster: e52ccad6742a62f6c9a70979dbc67072

Det kommer an på hvilke deler av Grûnerløkka, må si at jeg er uenig. Den andre ligger like ved Etterstad som er et veldig rolig område.

Julianne: Jeg har fått beskjed om at jeg kan få lån på 2,8 ganger inntekten min. Har litt sparepenger i bakhånd, men ikke et endeløst hav. Med en samlet pris på ikke langt over 1,7 har jeg råd, men ikke til så mye mer enn det. Er avhengig av at leiligheten har god standard som de som ligger her, noe oppussing i tillegg har jeg da ikke råd til på to-tre år minst. Å bruke mesteparten av lønnen på boutgifter er jeg allerede innstilt på, det er ikke noe problem.

Gjest Celiah
Skrevet (endret)

Kjenner til problemstillingen, satt med samme dilemma for fire år siden, er glad jeg kjøpte da, prisene har bare økt siden det. Har fått prisvurdering av leiligheten av fire ulike meglere, og den laveste vurderingen er over 20 prosent mer enn jeg ga for den i slutten av 2009.

Leilighetene du har lagt ut er fine og jeg tror at de vil gå for prisantydning, sikkert noe mer, men hvis du kan gå opp litt, ser jeg ingen grunn til å kaste kortene og begynne å lete i Groruddalen som vedkommende over tipset om.

Beliggenhet er et av de viktigste kriteriene for pris. Vil ikke påstå at jeg er kresen, men allerede fra mitt første leilighetskjøp visste jeg at jeg ikke ønsket å bo i Groruddalen (blir for langt unna sentrum) eller Søndre Nordstrand.

Du kan likevel ikke se bort fra at prisen du ender opp med avhenger av hvem du byr mot. En kamerat av meg er på boligjakt i Oslo disse dager, han fant en helt ok leilighet på Tøyen med noe oppussingsbehov. Prisantydningen var på 1,720.000. I utgangspunktet en høy pris, men vet du hva den gikk for til slutt? 2.050.000.Hvis jeg var deg ville jeg kommet inn på boligmarkedet jo før jo heller. Mange mente at jeg var "gal" som betalte 1,6 mill for min 35 kvm leilighet for tre år siden, men den er verdt nesten 20 prosent mer i dag. Det eneste jeg ville vært forsiktig med, særlig fordi du er en person, er å ha nok sikkerhet. Ser at du har EK, da er det neppe et problem, men folk som kun har 15 prosent egenkapital og låner 2,5-3 ganger inntekten har jeg problemer med å forstå.

For å svare på det siste spørsmålet tror jeg det er flere årsaker til at prisen på relativt små leiligheter har økt og fortsatt øker. En av dem er at mange skiller seg/går fra hverandre og må etablere seg på nytt. Å kjøpe en leilighet på over 45 kvadrat sentralt i Oslo i dag er veldig vanskelig, om ikke umulig, med mindre en tjener usedvanlig bra eller kjøper sammen med noen. Problemet er at det er mange som kjemper om små og mellomstore leiligheter. Studenter vet at det lønner seg å eie fremfor å leie, nyutdannede skal inn på boligmarkedet og i tillegg er det de som bryter ut av et forhold/ekteskap som skal etablere seg.

Endret av Celiah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til problemstillingen, satt med samme dilemma for fire år siden, er glad jeg kjøpte da, prisene har bare økt siden det. Har fått prisvurdering av leiligheten av fire ulike meglere, og den laveste vurderingen er over 20 prosent mer enn jeg ga for den i slutten av 2009.

Leilighetene du har lagt ut er fine og jeg tror at de vil gå for prisantydning, sikkert noe mer, men hvis du kan gå opp litt, ser jeg ingen grunn til å kaste kortene og begynne å lete i Groruddalen som vedkommende over tipset om.

Beliggenhet er et av de viktigste kriteriene for pris. Vil ikke påstå at jeg er kresen, men allerede fra mitt første leilighetskjøp visste jeg at jeg ikke ønsket å bo i Groruddalen (blir for langt unna sentrum) eller Søndre Nordstrand.

Du kan likevel ikke se bort fra at prisen du ender opp med avhenger av hvem du byr mot. En kamerat av meg er på boligjakt i Oslo disse dager, han fant en helt ok leilighet på Tøyen med noe oppussingsbehov. Prisantydningen var på 1,720.000. I utgangspunktet en høy pris, men vet du hva den gikk for til slutt? 2.050.000.Hvis jeg var deg ville jeg kommet inn på boligmarkedet jo før jo heller. Mange mente at jeg var "gal" som betalte 1,6 mill for min 35 kvm leilighet for tre år siden, men den er verdt nesten 20 prosent mer i dag. Det eneste jeg ville vært forsiktig med, særlig fordi du er en person, er å ha nok sikkerhet. Ser at du har EK, da er det neppe et problem, men folk som kun har 15 prosent egenkapital og låner 2,5-3 ganger inntekten har jeg problemer med å forstå.

For å svare på det siste spørsmålet tror jeg det er flere årsaker til at prisen på relativt små leiligheter har økt og fortsatt øker. En av dem er at mange skiller seg/går fra hverandre og må etablere seg på nytt. Å kjøpe en leilighet på over 45 kvadrat sentralt i Oslo i dag er veldig vanskelig, om ikke umulig, med mindre en tjener usedvanlig bra eller kjøper sammen med noen. Problemet er at det er mange som kjemper om små og mellomstore leiligheter. Studenter vet at det lønner seg å eie fremfor å leie, nyutdannede skal inn på boligmarkedet og i tillegg er det de som bryter ut av et forhold/ekteskap som skal etablere seg.

Jeg tjener 520k og fikk låne 4.2 ganger inntekt.=2.180.000.

Jeg hadde 40.000 i EK og hadde kausjonist for EK-kravet.

Anonym poster: 6e45eed2f75021949924b07fb403bada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt valgt den midterste leiligheten! :) Hadde ikke kjøpt den siste, den var ikke fin, og ikke bra planløsning.

Anonym poster: 99faad79051af31b0cd9afe17ce0bfbb

AnonymBruker
Skrevet

Er det umulig for unge og single å komme inn på boligmarkedet i Oslo i dag?

Muligens, for dem som insisterer på at Oslo bare er et par kvadratkilometer stort.

Alltid underholdende når folk klager på at boligmarkedet er håpløst pga prisen samtidig som de erklærer at 90% av markedet er uaktuelt pga beliggenheten.

Anonym poster: 9a406ff2e3e311f32ad27093a5f62ff7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet, ble nettopp singel og skal ut på boligjakt. Det er ikke spesielt enkelt. Hvis jeg skal kjøpe en leilighet som er større enn 20 kvadrat og som har standard ser det ut til at jeg må over 1,5 mill. Føler alltid en viss lettelse når jeg finner leiligheter på prisnivå som de to øverste, men med min flaks kommer de vel til å koste 150-200.000 mer enn de ligger ute for.

http://www.finn.no/f...40&areaId=20061

http://www.finn.no/f...40&areaId=20061

http://www.finn.no/f...40&areaId=20512

Den siste gikk langt over takst, ville forundre meg hvis det ikke skjer med de to andre. Omtrent alt går over prisantydning og takst i dag.

Jeg har begynnerlønn på 400.000, mitt inntrykk er at det ikke er uvanlig. De heldigste får kanskje opp mot 500.000, men hvis en er alene, selv om en ganger inntekten med 3 havner en et sted mellom 1,3-1,5 mill. Det vil si at en trenger minst 2-300.000 i ek siden omtrent alt går over takst. Jeg har 110.000, men alt er låst på BSU, de fleste sparer vel der.

Er det umulig for unge og single å komme inn på boligmarkedet i Oslo i dag? Har bekjente i Stavanger og Bergen som melder om samme tilstander. Hvis jeg skal leie vil omtrent alt jeg sitter igjen med etter skatt gå til leie hvis jeg ikke har lyst å bo i et lite kollektiv.

Du må over 1.5 mill for noe over "gammalt og nedslitt med sovealkove" her i byen også, og dette er ikke en storby..

Effektive måter å komme inn i markedet på:

1. Kjøpe den største leiligheten du har råd til. Selv om den er 17 kvadrat og med senga oppå kjøkkenbenken. Satse på at verdistigning er din venn og om noen få år kjøpe deg opp i størrelse.

2. Flytte inn i billig kollektiv med vennegjengen. Spare alt du er god til et par år (jeg tjener 25.000 mer enn deg, sparer 120 000 i året og lever helt normalt - om du bor og lever billig klarer du mer!). Kjøpe leilighet.

3. Kjøpe leilighet med en god venn/venninne.

4. Vurdere områder utenfor selve bykjernen. Det er mye Oslo å ta av.

5. Avertere på finn.no etter rik mann/kvinne med behov for partner. ;)

Anonym poster: 8ac83df505d1f0ae6f8adb864ef0a6cf

Skrevet

Ja, Finn.no er min venn. men omtrent samtlige av disse har høy fellesgjeld sånn at jeg uansett ikke vil få lån fordi fellesgjelden blir tatt i betraktning. Hjelper ikke å kjøpe en leilighet til 750.000 hvis fellesgjelden er høyere enn kjøpesummen. Noen trenger mye oppussing og andre ting som trekker ned.

Jeg vil ikke ha større enn 21 kvadrat, det er det jeg skriver i innlegget. Jeg kunne fått mye til 21-25 kvadrat, men disse kvadratene er et helt rom mindre.

Vel...

Av de 14 treffene er det kun 3 som har en fellesgjeld som overstiger 100k eller altså mer enn rundt 7-8 % av prisantydningen. Fellesgjeld regnes uansett med som gjeld når man beregner gjeldsgrad i forhold til egenkapital.

Det virker som du stedet for å se muligheter ser noe galt i omtrent alt. Enten er fellesgjelden for høy, eller så ligger leiligheten i Groruddalen, eller så er det behov for oppussing, eller så er den 3 kvm for liten, osv...

De to du la ut ser fine ut, men ikke bli forundret om de også går 2-300k over prisantydning.

De leilighetene du liker er det garantert også mange andre som liker, og prisen blir deretter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Av leilighetene du har lagt ut hadde jeg gått for den i midten. Som en over sier, den nederste har elendig planløsning, men ser nå at den er solgt. Den øverste er grei nok, men den er tre kvadrat mindre enn den andre og har ikke et spesielt tidsriktig interiør, hvis du er opptatt av sånt. Ellers enig med de andre i at det er dyrt å kjøpe i Oslo, men jeg hadde heller ikke slått meg til ro med å kjøpe noe mindre eller billigere.Hvis boligmarkedet skulle bryte sammen er det utrolig kjedelig å sitte med en leilighet på under 30 kvadrat som du vil flytte ut av. På 30/40 kvadrat kan du i det minste bo greit.

Jeg tjener mindre enn deg, men har fått mer lån, har du snakket med flere banker? Jeg opplevde stor forskjell på det første til det siste tilbudet jeg fikk.

Endret av Lilyy
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at du bare har fått så lavt lån. Jeg fikk tilsvarende som student! Hadde riktignok faren min som kausjonist, men jeg tjente rundt 2-300.000 ved siden av studier.

Anonym poster: 4cd8acf945e28b99a4fc3b57a84188d4

Gjest Debrah
Skrevet

Alle dere som fikk mer i lån, kan dere fortelle hvordan dere gikk frem?

Jeg er 27 år, har studert i 5 år. Samlet studiegjeld på 312.000, har bundet renten på 2,1 prosent i tre år til.

*Tjener 401.000 i året, har ikke overtidsbetalt. Realistisk lønnsøkning er ca. 20.000 året.

*Har 210.000 i EK, 100.000 er frosset på bsu og blir ikke tatt ut før den er fyllt opp.

Fond på 40.000 som besteforeldre har spart i kan løses opp når jeg måtte ønske det.

Medlem, det er fint at du mener Groruddalen er bra og at oppussingsobjekt er fint, men for meg med ti tommeltotter vil oppussingsobjekt bli et mareritt. Groruddalen blir for usentralt.

Har snakket med foreldrene mine og de kan eventuelt hjelpe meg som kausjonist. Vil det øke mine muligheter til å få høyere lån?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...