Gå til innhold

Vil studere og flytte i leilighet. Støtte fra NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar for tiden kvalifiseringsstønad av NAV da jeg har Unnvikende Personlighetsforstyrrelse og har slitt veldig med å klare å komme ut i jobb/studere.

Men nå har jeg valgt å prøve å studere til høsten. I tillegg har jeg kanskje funnet en leilighet som virker veldig lovende for meg, da den er sental og ligger rett ved et familiemedlem, så da føler jeg at det er litt tryggere å eventuelt kunne bo der.

Jeg har ikke snakket med saksbehandler på NAV om akkurat dette med leilighet enda. Og jeg har ikke hørt noe om hva jeg eventuelt har krav på av støtte hvis jeg vil begynne å studere igjen. H*n nevnte at jeg kunne kreve at foreldrene mine skulle støtte meg imens jeg studerte, men det blir ikke aktuelt i det hele tatt da jeg er 20 år og vil selvfølgelig betale for meg hos dem istedenfor å kreve at de skal betale alt mulig for meg, spesielt siden de begge er uføre og har ikke spesielt mye til overs. I tillegg er jeg ikke spesielt interessert i å bli boende hjemme lenger heller. Jeg vil ut i leilighet å jobbe med å bli selvstendig.

Jeg kikket litt på NAV sine sider og fant ikke ut så mye om hva jeg kan ha krav på hvis jeg både vil ut i leilighet samtidig som jeg studerer. Så jeg lurte på om dere vet noe mer om dette?

Anonym poster: ffd9728edb4c4be1ba87621977d626e8

Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet

Du må nok ta opp studielån. Dersom det hadde vært snakk om vgs hadde det stilt seg annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke studielån.

Anonym poster: de95581880e45412d8a11fced63e4a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du har ikke krav på noe støtte om du vil studere (på universitet eller høyskole) Du må ta opp studielån som alle andre.

Anonym poster: b72ff5cd1734a2c98722a73aff9b7480

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du vil, som andre stundeter, måtte ta opp studielån. Du vil antagelig kvalifisere for ekstra stipend grunnet nedsatt funksjonsevne: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Du kan også søke om støtte for sommermånedene: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Stotte-om-sommeren/

Som student vil du ikke ha krav på hjelp fra sosialkontor eller Husbanken, så du må klare deg på de midlene Lånekassen og en evt ekstrajobb skaffer deg.

Egen leilighet kan du se langt etter, med mindre du skal studere på en av høgskolene som ligger skikkelig grisgrendt til. Du må regne med å bo i boligkollektiv, med mindre du er så funksjonsfrisk at du kan jobbe MYE ved siden av studiene.

Anonym poster: e4a8384fd7ce6cce8e38ae6fbfd69278

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du vil, som andre stundeter, måtte ta opp studielån. Du vil antagelig kvalifisere for ekstra stipend grunnet nedsatt funksjonsevne: http://www.lanekasse...kstra-stipend-/ Du kan også søke om støtte for sommermånedene: http://www.lanekasse...te-om-sommeren/

Som student vil du ikke ha krav på hjelp fra sosialkontor eller Husbanken, så du må klare deg på de midlene Lånekassen og en evt ekstrajobb skaffer deg.

Husk at hvis man mottar ekstra stipend pga. nedsatt funksjonsevne, så har man (selvfølgelig!) ikke mulighet til å ha ekstrajobb i tillegg til dette. Man må skrive under på at man på grunn av funksjonshemningen ikke har mulighet til å ha lønnet arbeid ved siden av studiene.

Hilsen student med nedsatt funksjonsevne.

Anonym poster: aa0f1c904917d6118aa3623d027c7992

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det bør jo også vurderes om studiet kan være i tråd med planen som ligger til grunn for at du har deltatt i kvalifiseringsprogrammet :)

Anonym poster: 324a62684e731f5ceda47f14565e727d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at jeg ordla meg litt feil her. Det jeg mente med å studere er at jeg vil fullføre VGS. Jeg vil ta andre og forhåpentligvis tredje året på Helse og Sosial nå.

Da sa saksbehandleren min at leia på 7000 hørtes for mye ut til at de kunne dekke dette. Og leia er i tillegg på 7000 + strøm.

AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis får du ikke dekket 7000 + strøm i husleie! Halvparten, kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at jeg ordla meg litt feil her. Det jeg mente med å studere er at jeg vil fullføre VGS. Jeg vil ta andre og forhåpentligvis tredje året på Helse og Sosial nå.

Da sa saksbehandleren min at leia på 7000 hørtes for mye ut til at de kunne dekke dette. Og leia er i tillegg på 7000 + strøm.

Du skal få støtte av foreldrene dine til vgs.

Ellers må du betale selv.

Du får velge da: utd, eller bo alene og jobbe.

Alle på 20 har samme valg....

Anonym poster: 2d585ad9ffa36b71879fd24b82f143a4

• Liker 6
Gjest Vevila
Skrevet

Er det saksbehandler på nav du har snakket med? Da tror jeg nesten du må finne en litt rimeligere leilighet. Her dekker de opp til 7000 om det er inkludert strøm, eller 6000 + strøm.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt forkastelig at du skal flytte fra foreldrene dine for å fullføre videregående. De aller fleste bor hjemme til de er ferdig med videregående. Har man ikke råd til å bo for seg selv, så har man ikke. Det er slik livet er. At du ikke gidder bo hjemme, er ikke noe argument. Med din helse slik den er nå, er det ikke da tryggere å bo hjemme en stund også?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at jeg absolutt ikke VIL bo hjemme. Men foreldrene mine vil gjerne ha meg ut. I tillegg til at faren min misliker at han eventuelt må støtte meg hvis jeg fortsetter utdanningen min, og det gjør jo jeg også, siden jeg vil jo gjerne kunne betale litt for meg når jeg er såpass gammel. I tillegg vil jeg jo selvfølgelig gjerne klare meg selv også, så leilighet hadde vært fint. I tillegg lever begge foreldrene mine på uføretrygd, så det er ikke allverdens de kan bidra med.

Men jeg ser jo at jeg da må, som dere har sagt her, velge mellom å bo hjemme og klare meg på eventuelt stipend. Eller droppe utdannelse og få jobb og leilighet med en gang.

Problemet med alternativ nummer 2 er jo at alt blir veldig usikkert. Jeg vet helt sikkert at full jobb 5 dager i uken akkurat nå ikke er et alternativ, så da måtte jeg eventuelt regne med støtte fra NAV imens jeg prøvde sakte men sikkert å komme ut i arbeid igjen. Og jeg vet jo ikke hvor lang tid det vil ta.

Jeg tror jeg satser på å prøve å få stipend og fortsette på videregående. Håper bare jeg klarer å fullføre året.

Takk for hjelpen. :)

Skrevet

For meg er det helt forkastelig at du skal flytte fra foreldrene dine for å fullføre videregående. De aller fleste bor hjemme til de er ferdig med videregående.

Tull. Dette er helt avhengig av hvor du bor i Norges land. Ikke alle bor i nærheten av en videregående skole. Jeg flytta på hybel da jeg var 16, det er helt vanlig på min hjemplass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at jeg absolutt ikke VIL bo hjemme. Men foreldrene mine vil gjerne ha meg ut. I tillegg til at faren min misliker at han eventuelt må støtte meg hvis jeg fortsetter utdanningen min, og det gjør jo jeg også, siden jeg vil jo gjerne kunne betale litt for meg når jeg er såpass gammel. I tillegg vil jeg jo selvfølgelig gjerne klare meg selv også, så leilighet hadde vært fint. I tillegg lever begge foreldrene mine på uføretrygd, så det er ikke allverdens de kan bidra med.

Men jeg ser jo at jeg da må, som dere har sagt her, velge mellom å bo hjemme og klare meg på eventuelt stipend. Eller droppe utdannelse og få jobb og leilighet med en gang.

Problemet med alternativ nummer 2 er jo at alt blir veldig usikkert. Jeg vet helt sikkert at full jobb 5 dager i uken akkurat nå ikke er et alternativ, så da måtte jeg eventuelt regne med støtte fra NAV imens jeg prøvde sakte men sikkert å komme ut i arbeid igjen. Og jeg vet jo ikke hvor lang tid det vil ta.

Jeg tror jeg satser på å prøve å få stipend og fortsette på videregående. Håper bare jeg klarer å fullføre året.

Takk for hjelpen. :)

At faren din gjerne vil ha deg ut er ikke et argument. Du får heller betale for litt deg hjemme. At man får støtte fra NAV, betyr ikke at du har rett på full forsørgelse.

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

At faren din gjerne vil ha deg ut er ikke et argument. Du får heller betale for litt deg hjemme. At man får støtte fra NAV, betyr ikke at du har rett på full forsørgelse.

Jeg fikk sosial penger av nav da jeg tok vgs, tror ikke reglene er helt bastante der.

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det ikke sånn at du kan få støtte i høyden og bredden...

Anonym poster: 439333f7dbb218ccfdd45d2fe1a30018

• Liker 2
Skrevet

Når man har fyllt 18 har man ikke krav på å bo hjemme lenger eller få økonimisk støtte av foreldrene. Derfor må Nav hjelpe TS.

TS, du må prate med NAV. Jeg vet du har krav på noe, men jeg vet ikke hva.

AnonymBruker
Skrevet

Når man har fyllt 18 har man ikke krav på å bo hjemme lenger eller få økonimisk støtte av foreldrene. Derfor må Nav hjelpe TS.

TS, du må prate med NAV. Jeg vet du har krav på noe, men jeg vet ikke hva.

Så lenge barnet er under videregående opplæring, så skal fortsatt foreldrene forsørge barnet, selv om barnet er over 18 år, jfr. Barnelova.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barnet er under videregående opplæring, så skal fortsatt foreldrene forsørge barnet, selv om barnet er over 18 år, jfr. Barnelova.

Ja, det stemmer nok, men loven sier også at foreldre ikke har ansvar for eller forsørgerplikt overfor barn som har fyllt 18 år.

Når foreldrene til TS har veldig lite penger selv, så må vel NAV trå til?

Om TS flytter på en hybel, så har jo TS rett på stipend, lån og støtte fra NAV?

Jeg vet at de som ikke har fullført vgs kan få støtte fra NAV til å ta vgs i voksen alder, og det gjelder nok for TS også ... men tror man må være over 20?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...