AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #1 Skrevet 23. april 2013 Da valpen min var fire måneder, ble hun angrepet og fikk et lite sår og ble rett og slett skremt. Men før det, var hun også skeptisk og boffet/bjeffet til andre hunder. Og det ble jo selvfølgelig ikke noe bedre etter angrepet. Heller verre. Jeg har trent henne hver dag og vi begynte nettopp på valpekurs, har vært der tre ganger nå. Hun bjeffer ikke på de andre valpene som er der og leker og koser seg med de. Men etter kurset skulle treneren ta fram sin egen hund, en stor schæfer (eller åssen det skrives) og da satte hun igang igjen... bjeffing gang på gang. Fikk henne til å være rolig i et minutt eller noe og så bjeffet hun igjen. Hun er snart 6 mnd nå og jeg har trent henne hver dag siden bjeffingen startet, og det var da hun var rundt 4 mnd gammel. Er det vanlig at en så ung valp bjeffer på andre hunder? Hun bjeffer litt på andre mennesker også, men det er ikke like ille. Og hun boffer ofte, men klarer å få kontakt med henne og få henne til å roe seg som regel. Men det er mye verre med hunder. Er det store sjanser for at hun vil vokse seg fra det og lære av meg og valpekurset etc? Jeg merker at jeg tenker veldig mye på dette og jeg ble så skuffet i går når alt gikk så bra, helt til slutten når treneren tok fram sin egen hund... Måtte gå derfra da det kom flere store hunder (det var tid for grunnkurs) så det avsluttet ikke så bra for å si det sånn. Det er selvfølgelig ikke noe morsomt med en bjeffete valp Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29
Gjest Jon Snow Skrevet 23. april 2013 #2 Skrevet 23. april 2013 Er det vanlig at en hund bjeffer ? Ja det er vanlig
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #3 Skrevet 23. april 2013 Ja, men en så ung valp som henne? Jeg kan ikke huske å ha møtt en valp før som bjeffer like mye som hun gjør. Bare trenger å høre at dette selvfølgelig kan fikses og at valpen etter hvert vil gi seg med det. Hun er så usikker på andre hunder, spesielt store. Akkurat nå virker det litt umulig å lære henne at ikke alle hunder er slemme, og at hun ikke trenger å bjeffe på alle forbipassende. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #4 Skrevet 23. april 2013 Ja, men en så ung valp som henne? Jeg kan ikke huske å ha møtt en valp før som bjeffer like mye som hun gjør. Bare trenger å høre at dette selvfølgelig kan fikses og at valpen etter hvert vil gi seg med det. Hun er så usikker på andre hunder, spesielt store. Akkurat nå virker det litt umulig å lære henne at ikke alle hunder er slemme, og at hun ikke trenger å bjeffe på alle forbipassende. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29 Det er vanlig, men kommer sannsynligvis til å fortsette om du ikke gjør noe med det. La valpe gå løst i hundeluftingsområder, og hilse på vanlig måte. Det er mye bedre å hilse uten bånd. Når valpen bjeffer, gi den en kommando, og still deg foran den. La den skjønne at du har kontrollen. Valpen stoler ikke på deg, og føler den har ansvar for å beskytte deg og seg selv. Anonym poster: d3a13555efe8642247bb2f9fb315073a
LexSuperior Skrevet 23. april 2013 #5 Skrevet 23. april 2013 (endret) Det høres ut som at hun er redd for andre voksne hunder og at hun dessuten har andre ting hun er redd for. Du må nok bare trene ekstra mye på sosialisering for å bli kvitt det. Finn voksne hunder som du vet er helt trygge med valper. Slipp dem sammen og sett deg sammen med valpen på bakken så du kan være tryggheten? Ha masse belønning for god atferd. Det behøver ikke være null bjeffing, men f. Eks. at hun tørr å gå litt ut av komfort sonen sin og komme bittelitt nærmere den store hunden:) Du kan også finne kurs som er spesielt ment for hunder med denne typen adferdsproblematikk. Tror ikke du skal ha så store forventninger med en gang. Du må se framgang i det små før du får de store resultatene:) Kanskje sette et mindre delmål for dere under treningen? Nå går det jo bra med valper. Så kanskje neste mål er å finne en litt større voksen hund? Behøver ikke være akkurat det, men jeg tenker at det kan være fint med mindre mål enn at alt skal bli perfekt.. Endret 23. april 2013 av ViaVitae
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #6 Skrevet 23. april 2013 Takker for svar! Skal prøve å sette delmål kanskje ja Mine foreldre har to voksne og rolige hunder som jeg tenkte var noen gode eksempler, så skal ta valpen med dit på lørdag. Jeg stoler ikke på hundetreff/park, da jeg aldri vet hvilken hund som kommer, så det har jeg ikke tenkt å prøve. Har gjort det en gang før og da var det "småttis-treff" men jeg følte at dette ikke var det tryggeste å gjøre... selv om det gikk bra den gangen, så kan det gå galt en dag. Jeg vil jo ihvertfall ikke at dette skal pågå resten av livet. Jeg har en hund til, på 3 år, som aldri har hatt det problemet. Og når vi er ute og går tur, får jeg henne til å være rolig og stå pent ved siden av meg når valpen bjeffer. Man skulle jo tro valpen ville lære litt av det, og mulig hun gjør det etter hvert. Håper jo at valpekurset også vil hjelpe. Men lærte jo i går at hun går fint overens med valper, men ikke med større hunder. Jeg har ofte mine dager hvor jeg føler at jeg bare har en bråkete hund og at ingenting hjelper, men jeg må vel bare være tålmodig. Jeg trener henne hver dag og har ikke tenkt å gi opp, så jeg håper jo resultatene kommer etter hvert. Det hadde jo vært veldig fint å kunne gå tur med hundene sammen i fred og ro. Og hvis vi skulle møte på andre hunder, så ville det vært veldig fint at begge to snuser og hilser pent før vi går videre. Min eldste gjør dette, men ikke valpen, dessverre. Hundetreneren har ikke sagt noenting om at valpen ikke stoler på meg og føler at hun må beskytte seg selv og meg, så der er jeg litt i tvil... jeg tror hun har tillit til meg? Men at hun er veldig usikker og shy, og trenger å jobbe med det. Hun har alltid vært litt shy og skeptisk til fremmede mennesker og hunder. Jeg merket ikke dette de første dagene jeg hadde henne, men etter hvert så jeg at hun ikke var den type valp som løp til fremmede for å hilse, hun sto heller stille og stirret eller løp til meg. Og selv om jeg sosialiserte henne fra dag en, begynte hun likevel sakte men sikkert med litt boffing og så etter hvert bjeffing og med tiden har jo bjeffingen hennes blitt høyere og kraftigere. Jeg så litt framgang før angrepet, men så skjedde angrepet og alt ble jo ødelagt... så vi begynte vel egentlig på bunn igjen etter angrepet. Utrolig kjipt, men sånn er det. Hvis det er noen der ute som har hatt en bjeffete og usikker valp før, men som nå er trygg og rolig voksen hund, vær så snill å skriv noe her. Gi meg litt håp! Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29
Gjest Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Har du nevnt problemet til hundretreneren og tatt det opp når schæferen var ute? Vi har passeringsproblemer og dette ble tatt opp på kurset. Da ble en fremmed hund tatt inn i lokalet og vi trente med denne istedenfor hverandre siden de hundene kjente hverandre nå. Innstillinga til det fleste hundene ble helt annen og den fremmede hunden var det mange som ville ta, inkludert min. De bjeffet, glefset og la seg i selen for å prøve å komme løs. Det blr mye trening for alle, men etterhvert kunne de fleste passere uten problemer!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Jeg nevnte det til hunde trener en første dagen vi var der. Fikk tips om å fortsette som jeg har gjort, altså å gå litt til siden når det kommer folk og gi henne kommando på sitt helt til fremmede har gått forbi. Så gir jeg henne godbiten hvis hun har Vært rolig og sittet pent. Men som sagt fungerte dette bedre før, men nå er hun litt mer sta og ikke alltid hun vil være rolig. Men jeg fortsetter med den treningen da. Og jeg kan se at hun kan bli flink til å gå forbi mennesker uten å bjeffe fordi noen ganger så bjeffer hun ikke i det hele tatt.. Eler så stopper hun når jeg sier ifra. Men når det gjelder andre hunder så er det nesten umulig å få henne til å slutte å bjeffe. Jeg får ett og slett ikke kontak medd henne. Men skal se om jeg ikke får snakket mer om det med hundetreneren i dag. Skal på kurs igjen idag. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Forresten! Hundetreneren forklarte oss (meg og de andre på kurset) at valpen min ikke viste aggressivite men usikkerhet. Jeg har fortalt henne om angrepet og det fortalte hun til den andre også. At det var en av grunnene til. At hun er sånn og så sa hun at jeg bare måtte si nei til henne og hvis hun satte seg nær meg skulle jeg flytte meg litt unna. Men jeg skulle gjerne fått litt hjelp av treneren eller noe til å vise meg det eler at vi kunne trent på det på kurset. Men problemet er jo at valpen min er den eneste der som bjeffer og er usikker på store hunder, såvidt jeg vet. De andre hadde plassert valpen i bilen men min skyss hadde ikke kommet ennå så jeg måtte stå der med valpen mens hun tok fra schæferen. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29 1
Gjest Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Min er heller på ingen måte aggresiv, men han er usikker, føler seg truet og sier dermed ifra. Her er det rett og slett sitt og bli som er greia. Bortsett fra at min må jeg fysisk sitte ned ettersom han ikke gjør det selv og er 100% forkusert på den andre hunden!
Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg nevnte det til hunde trener en første dagen vi var der. Fikk tips om å fortsette som jeg har gjort, altså å gå Men når det gjelder andre hunder så er det nesten umulig å få henne til å slutte å bjeffe. Jeg får ett og slett ikke kontak medd henne. Men skal se om jeg ikke får snakket mer om det med hundetreneren i dag. Skal på kurs igjen idag. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29 Da er du allerede kommet for nærme den andre hunden, og hun er så stresset og opptatt med å bjeffe at hun ikke hører på deg og ikke er i en situasjon der hun kan lære. Det ideelle er å øve på avstand, i situasjoner hun kan takle, og så gå nærmere og nærmere, og trene henne før hun kommer i den sinnstilstanden. (Få øyekontakt, evt klikk, gi godbit, gjenta, gjenta. Snu og gå unna når hun bjeffer). Pass også på at du selv er rolig, for om du blir stresset, blir hunden stresset. Man blir gjerne litt stresset av en hund som bjeffer. Dette burde være mulig under veiledning på et hundekurs, Endret 26. april 2013 av Rosetorne
Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 (endret) Forresten! Hundetreneren forklarte oss (meg og de andre på kurset) at valpen min ikke viste aggressivite men usikkerhet. Jeg har fortalt henne om angrepet og det fortalte hun til den andre også. At det var en av grunnene til. At hun er sånn og så sa hun at jeg bare måtte si nei til henne og hvis hun satte seg nær meg skulle jeg flytte meg litt unna. Anonym poster: 3129e7507641cf5fdcaea598b864be29 Om valpen din er stresset og usikker (og det høres sånn ut, sikkert noe med angrepet å gjøre), så hjelper det ikke å si nei til den og ikke la den søke nærhet hos deg. Merkelig råd å få på hundekurs, å straffe hunden for å sette seg nær deg. Belønn heller all kontakt den tar med deg, det er jo deg den skal være opptatt av Den trenger en trygg base (deg). Men gå unna situasjoner der den bjeffer, trene gradvis på ro og kontakt, først i rolige omgivelser, deretter på avstand fra andre hunder, folk, så litt nærmere. Endret 26. april 2013 av Rosetorne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå