Gå til innhold

Han betaler ikke barnebidrag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei veninne som har en kjæreste. De var tidligere samboere, men de flyttet ifra hverandre pga barna dems og han slet med diverse ting. De bor i hvert sitt hus, hun har hovedansvaret for barna. Hun bor i sitt hus i ukedagen når hun er på jobb, han kommer og overnatter nå og da, hun og barna bor hos han i helgene og feriene, han kan også la barna overnatte ei og annen natt hos han. Ut ifa henne, kommer de ikke til å flytte sammen igjen, men bare være kjærester........ Hvor går grensen for barnebidrags krav?

Han betaler ikke barnebidrag, hun får støtte fra NAV for barna. Er ikke dette feil??

Hun vil ikke be han om barnebidrag fordi hun er "for snill" /ikke tør å be om det/ hun mener han har dårlig råd. (mange "unnskyldninger")

Jeg syns han bør ta sin del av ansvaret. Hun sliter litt økonomisk med to barn, dyr husleie osv. Han kjøper seg motosrykkel, dyr bil, reiser på ferie osv. Dere skjønner tegningen.

Kan man melde ifra til NAV en slags "bekymrings melding"?

Eller bør jeg kanskje bare holde meg unna livet dems? Bryr meg veldig om veninna mi, vil bare henne alt godt, og blir så provosert av den der mannen hennes!

Anonym poster: bbd58f229c8a350bb8a58e1f766838b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hun driver med er trygdesvindel. At han ikke betaler bidrag er det minste problemet her.

Anonym poster: d275ff3f1586963a4ce89c036ca6a0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men skal ikke hun ha penger fra han da, for å ikke ha støtte fra NAV? Hun klarer det jo ikke alene?

Skrevet

Det hun driver med er trygdesvindel. At han ikke betaler bidrag er det minste problemet her.

Hun bedriver ikke trygdesvindel.

AnonymBruker
Skrevet

Hun bedriver ikke trygdesvindel.

Jo, det gjør hun, for man kan ikke ha noe forhold til den andre forelderen som tilsier at hun ikke er alene om omsorgen. Så lenge de er kjærester, er hun ikke alene om omsorgen. Nå har jeg sett i flere tråder at du har dine egne meninger om dette, men de er ikke så veldig relevante egentlig, så lenge lovverket er uenig med deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men skal ikke hun ha penger fra han da, for å ikke ha støtte fra NAV? Hun klarer det jo ikke alene?

Voksne mennesker må kunne forsørge seg selv. OS er for å hjelpe på overgangen etter at man er blitt alene. At man velger å være særboere må man ta på egen regning. Om han har så fett med penger at han kan reise på ferier og kjøpe masse ting, får han hjelpe henne økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Det ER trygdesvindel, Gjest. Det står klart på NAV sine sider at man ikke kan være i et forhold til den andre forelderen.

Venninnen din er særboer, ikke aleneforsørger. Hun har ikke rett på hverken støtte fra NAV (utenom barnetrygd som alle får) eller barnebidrag. Sånne folk irriterer meg, hadde jeg visst hvem hun var hadde jeg meldt i fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser tråder som dette begynner jeg virkelig å lure på om folk tror at vi bare har en utømmelig kilde med penger i dette landet? Dette er støtteordninger som skal hjelpe mennesker i spesielt vanskelige situasjoner ikke denne moren som tydeligvis ikke tør å snakke økonomi med mannen sin, makan.

Anonym poster: 1620f863ab65e583a909bf4e8c72c63c

• Liker 1
Skrevet

Hun er ikke alene med barn, hun og barnefar har valgt å være særboere. Hun har ingen krav om støtte fra NAV. Foreldrene er begge like ansvarlige for å forsørge ungene. Så her må han bare punge ut, ikke barnebidrag, men ut å handle mat, klær osv akkurat som en annen forelder må.

Tror hun venninna di må mote seg opp å informere slasken om hvilket ansvar man har som forelder, å så melder hun fra til NAV om at hun har gitt uriktige opplysninger.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det gjør hun, for man kan ikke ha noe forhold til den andre forelderen som tilsier at hun ikke er alene om omsorgen. Så lenge de er kjærester, er hun ikke alene om omsorgen. Nå har jeg sett i flere tråder at du har dine egne meninger om dette, men de er ikke så veldig relevante egentlig, så lenge lovverket er uenig med deg.

Så fremt at de har to husholdninger så begåes det ikke trygdesvindel.

Skrevet

Så fremt at de har to husholdninger så begåes det ikke trygdesvindel.

Gjest:

"Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far."

Tatt fra NAV.no

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takker for info. Skjønner at situasjonen dems ikke er bra. Tror isåfall at hun har gått inn for noe slags svindel, mer uvitenhet fra hennes side. Hun har nok sett på seg som aleneforsørger, siden han ikke bidrar...

AnonymBruker
Skrevet

Altså mente: tror isåfall at hun IKKE har gått inn for noen slags svindel.

Skrevet

Gjest:

"Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far."

Tatt fra NAV.no

Vel, jeg tolker den litt anerledes.

Skrevet

Vel, jeg tolker den litt anerledes.

Og hvordan er det?

• Liker 2
Skrevet

Og hvordan er det?

Så fremt det er to husholdninger er det ingen trygdesvindel. De er kjærester og ikke samboere.

AnonymBruker
Skrevet

Så fremt det er to husholdninger er det ingen trygdesvindel. De er kjærester og ikke samboere.

Er ikke kjærester i et forhold altså?

Skrevet

Er ikke kjærester i et forhold altså?

Stikkordet her er husholdning.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene bor midlertidig adskilt

[Endret 2/01]

Barnets foreldre anses for å leve sammen dersom de vanligvis har felles bolig, jf. § 1-5 fjerde ledd siste punktum, selv om de midlertidig bor adskilt av praktiske årsaker. Årsaken til adskillelsen kan være arbeid, utdanning, sykdom, militærtjeneste og fengselsopphold. Andre årsaker omfattes også av bestemmelsen så lenge det er klart at adskillelsen i boforholdet kun er midlertidig og ikke skyldes brudd i forholdet mellom partene. Det er en forutsetning for å kunne anvende bestemmelsen at partene har etablert seg i felles bolig, enten egen bolig eller at de for eksempel har bodd sammen hos en av partenes foreldre. Det er uten betydning om partene opprettholder fellesboligen under adskillelsen, dersom de senere skal flytte sammen igjen.

Som nevnt ovenfor anses uttrykket "lever sammen" for å være videre enn uttrykket "bor sammen". Foreldrene kan derfor anses for å leve sammen selv om de ikke bor sammen.

Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

• Partene har et forhold tilbake i tid.
  • Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).
  • Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

Hvorvidt venninna til HI reellt sett er aleneforsørger er vanskelig å svare fra ut fra den informasjonen som er gitt, men hun burde absolutt kontakte nav og få en vurdering av sin situasjon slik at hun ikke risikerer krav om tilbakebetaling om noen skulle melde fra at hun fortsatt er sammen med barnefar..

Anonym poster: c0a732ac88987a550799c765ca95c04a

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du blander deg inne i hennes økonomi i det hele tatt.

Hvis din venninne og barnefaren er enige om at han ikke skal betale barnebidrag så aksepter det!

Det er ikke om og gjøre å melke mest mulig penger ut av den andre parten!!

Typisk jenter/kvinnfolk og kreve mannen og NAV for mest mulig penger når man har valgt og bli eneforsørger!

Slik jeg ser det så bidrar han mye med andre ting enn penger rett inn på konto til din venninne!

Penger betyr ikke alt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...