Gå til innhold

Kan ett barn skille mellom svensk og norsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har grublet lenge på dettte, prøvd å google men har liksom ikke funnet noen svar.

Jeg og min mann skal om en stund flytte til Sverige... Barnet vil da være litt over året gammelt. Det er uvisst om HVOR lenge vi skal være i Sverige, men det blir nok minimum 1 år, til resten av vår levetid. Vi tar det litt som det kommer, om vi trives i Sverige så blir vi værende.

Uansett.... Jeg skal ha barnet i barnehage der og der er det kun svensk ( selvsagt)

Men klarer barnet når det blir litt eldre 3++ å skille mellom UTE OG Hjemme?

Hjemme snakker vi norsk og i barnehagen kan vi snakke svensk?

Barnet vil kun få input av meg, siden faren ikke snakker noe særlig med norsk, men skal ta noe språkkurs osv i svensk, regner med han kommer og til å snakke svensk....

Hva tror du? kan jeg bare glemme at barnet mitt kommer til å snakke norsk med meg?

Hva kan jeg gjøre for at barnet skal vite at det er norsk og ikke svensk? utenom det å lese norske barnebøker og sette på norske barnefilmer...

Anonym poster: bde6527e4ca801db2023c255e13fc281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du skal stresse med dette. Jeg kjenner mange som er flerspråklige. De klarer utmerket å skille mellom de ulike språkene, og vet utmerket godt hvor de kommer fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men naboen min er tysk og gift med en som er norsk. de har to barn som begge prater tysk til mor og av og til til far, men norsk til alle andre :)

Anonym poster: 4fda94eb4720322e915a1ae02e405f89

Skrevet

Ja, visst kan det det.

Jag har svorske barn. Min man är norrman, jag svensk och vi bor i Sverige.

Tyvärr har min man valt att prata svenska hemma och barnens norska är "fattig".

När vi är i Norge är det dock inga problem. Barnen hör att det är olika melodi i språken och de lär sig snabbt att ting heter olika saker på olika språk. Ibland är det svårt med skillnaden på ord när de är små men de lär sig. Min son insisterade på att "Lastbil" hette "Lastebil" i ett helt år men var fullt medveten om att skillnaden på Polis och Politi. Likaså Glass och Is, Glas och Glass, Jordgubbar/Jorbär etc.

Fortsätt att prata norska med dem hemma, och var konsekvens. Gör inte svorsk av språket, och byt heller inte språk mitt i meningar. Pratar ni norska gör ni det då. Pratar ni svenska så gör det i det samtalet. (detta tips fick mina vänner som är rumänier-sydamerikaner och bor i Sverige). Prata alla språken men bara ett i taget.

• Liker 1
Skrevet

Hva snakker far? Han bør også snakke sitt morsmål med barnet. Jeg har vært borti flere barn som snakker tre språk, et med mor, et med far og et "ute". Det er ikke noe problem så lenge man er god på språkstimulering.

Det kan godt være at barnet i en periode snakker svensk med deg, fordi det er det han/hun blir vant til å snakke mest. En venninne av meg snakker norsk med begge foreldrene, men slår helt om til svensk når bestemor er på besøk. Null problem, egentlig bare en ressurs.

Skrevet

Jeg er svorsk :) Da jeg var mindre så byttet jeg automatisk språk da vi kjørte over grensen til Sverige (bodd i Norge siden jeg var mellom 1 og 2 år). Etterhvert så tok sjenertheten over og jeg byttet ikke like automatisk, snakker svensk i dag, men ikke like lett som før. Funker greit det og ettersom jeg vet hvilke ord jeg skal bytte ut for å gjøre meg forstått.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Dette er heller ikke helt det samme, men jeg vet om ei som har er oppvokst i Island, har norsk mor og islandsk far. Moren var hele tiden bevisst på å snakke norsk med barna, slik at begge språkene skulle være naturlig for dem. Den dag i dag veksler hele familien lett mellom islandsk og norsk, alt etter hvem som er i nærheten. Så jeg hadde snakket norsk hjemme, og svensk ute. Evt norsk hele tiden til barnet, men svensk til alle andre, og så får det gå som det går.

AnonymBruker
Skrevet

Hva snakker far? Han bør også snakke sitt morsmål med barnet. Jeg har vært borti flere barn som snakker tre språk, et med mor, et med far og et "ute". Det er ikke noe problem så lenge man er god på språkstimulering.

Det kan godt være at barnet i en periode snakker svensk med deg, fordi det er det han/hun blir vant til å snakke mest. En venninne av meg snakker norsk med begge foreldrene, men slår helt om til svensk når bestemor er på besøk. Null problem, egentlig bare en ressurs.

Far sitt morsmål er arabisk.

Vi kommuniserer på engelsk.... skal vi innføre 4 forskjellige språk til barnet??? Svensk, Norsk, Engelsk og Arabisk?

Anonym poster: bde6527e4ca801db2023c255e13fc281

Skrevet

Hm. Det kan jo kanskje bli litt komplisert, men jeg tror ikke det skal bli et stort problem. Da jeg tok norsk lærte vi i hvert fall at alle foreldre bør snakke eget morsmål med barna sine. Det er det de kan best, og det blir ryddigst for barnet i lengden. Man kan regne med at barnet snakker lite en periode, og virker litt "etter" i språkutviklingen, men det er bare fordi han/hun jobber med å systematisere de forskjellige språkene. Når det først sitter er det en kjempefordel for barnet. Jeg blir nesten misunnelig! ;)

Nå er svensk og norsk så likt at jeg tviler på at det blir et problem at du snakker norsk og barnehagen snakker svensk. Det er ikke sikkert barnet reagerer på det en gang. Jeg er vokst opp med svensk barne-tv og ante ikke at det var et annet språk før jeg ble 5-6.

Skrevet

Jeg var i litt samme situasjon. Svensk med far, engelsk med mor og norsk i barnehagen. Det var ikke noe problem. Nå snakker vi norsk med barna våre, men eldste på 5 forstår veldig godt både svensk og engelsk, og bruker det en del når vi er i de landene på ferie.

Jeg vet om familer hvor foreldrene har hvert sitt morsmål med barna, og snakker engelsk seg i mellom. Da snakker de engelsk med barna før de ev er eldre. Noen velger også etterhvert å gå over til den enes morsmål etterhvert som de føler seg flinkere i det (f.eks at dere snakker norsk/svensk sammen). Det viktigste for barna er at dere er konsekvente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke evnen til å skille mellom språk endrer seg om det er snakk om ett eller to barn - eller fler, for den saks skyld. ;)

Sorry, greide virkelig ikke å la være. :fnise:

Anonym poster: e7b13a8faed0e2b028e1144bf4c4ec92

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...