Gå til innhold

Ingen støtter meg og min vektnedgang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jente (24år) og har klart å gå ned 25kilo siden jul, starta på rundt 100kg (bare 160 høy) Det største problemet mitt er at jeg ikke har noen som støtter meg og skulle gjerne hatt noen som kunne hjelpe å motivere, har fått komplimenter for at jeg ser bedre ut osv. men vennene og familien min kommer hele tiden med kommentarer som, "herregud, hvor tynn skal du bli" og "nå holder det vel snart" Men jeg har masse fett igjen å ta av ennå, spessielt på magen, men også lårene osv. (veier jo fortsatt 75kg på en 160 høy kropp og er ikke trent eller noe, så har ikke mye ekstra muskelvekt)

Holder meg også unna alt av søtsaker, kaker osv. da får jeg høre at, "herregud du må jo kose deg du også" og "du dør jo ikke om du spiser ett kakestykke" Nei jeg dør ikke, men det ødelegger jo dietten min og jeg TRENGER ikke sukker/snop osv. for å kose meg! Spiser jeg med familie og venner, spiser jeg en liten porsjon og da får jeg beskjed hele tiden om at "spis litt mer, du klarer litt til" Jeg er så lei av å høre på dette, hvorfor kan ingen støtte meg heller? Jeg er fortsatt ikke fornøyd med utseendet mitt og blir derfor så lei av å høre på dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig stygt gjort av de og får meg til å lure på om de ikke unner deg å lykkes med å nå ønsket vekt. Det er trist å ikke få støtte og oppmuntring, og de heller oppmuntrer deg til å kose deg med sukker og junkfood. Det er deres problem at de forbinner mat med kos og god selvfølelse, slik skal det jo ikke være og er ofte en stor grunn til fedme og overvekt, at man lærer å forbinde følelser til mat.

Jeg synes du er dritflink, og de kommentarene folk rundt deg kommer med er som regel ikke uvanlig, dessverre. Noen ganger tenker de bare ikke.

Anonym poster: 129fca3437b57a724ac96d4bf1bd4f20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jente (24år) og har klart å gå ned 25kilo siden jul, starta på rundt 100kg (bare 160 høy) Det største problemet mitt er at jeg ikke har noen som støtter meg og skulle gjerne hatt noen som kunne hjelpe å motivere, har fått komplimenter for at jeg ser bedre ut osv. men vennene og familien min kommer hele tiden med kommentarer som, "herregud, hvor tynn skal du bli" og "nå holder det vel snart" Men jeg har masse fett igjen å ta av ennå, spessielt på magen, men også lårene osv. (veier jo fortsatt 75kg på en 160 høy kropp og er ikke trent eller noe, så har ikke mye ekstra muskelvekt)

Holder meg også unna alt av søtsaker, kaker osv. da får jeg høre at, "herregud du må jo kose deg du også" og "du dør jo ikke om du spiser ett kakestykke" Nei jeg dør ikke, men det ødelegger jo dietten min og jeg TRENGER ikke sukker/snop osv. for å kose meg! Spiser jeg med familie og venner, spiser jeg en liten porsjon og da får jeg beskjed hele tiden om at "spis litt mer, du klarer litt til" Jeg er så lei av å høre på dette, hvorfor kan ingen støtte meg heller? Jeg er fortsatt ikke fornøyd med utseendet mitt og blir derfor så lei av å høre på dette.

Først, så utrolig flink du er!! Utrolig bra jobbet :klappe:

Veldig synd at familie og venner ikke støtter deg. Er de overvektige selv? Har ikke erfaring med dette selv,men har sett en del på såkalte slankeprogrammer, og det er utrolig mange tilfeller der familiemedlemmer og venner ikke støtter vektnedgangen. Virker som det er pga at de selv ikke klarer å gå ned i vekt, eller er redd for hvordan dette påvirker dem, eller om personen kommer til å forandre seg når de går ned i vekt.

Har du pratet med dem om det? Spurt hvorfor de ikke støtter deg?

Anonym poster: 463eb380937ad0dfbe51fa21ff6944a5

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ignorer dem. Om de sier spis mer eller andre teite kommentarer så si at du er forsynt og at de gjerne må spise ekstra om de føler for det. Om de maser om at du er for tynn så si: jeg spiser sunt og trener og har en livsstil jeg trives med. Pass på deg selv.

Folk er dessverre bitre. De ser at du klarer noe de ikke har viljen til og da føler de at de må passe på at du ikke når målet ditt.

Fokuser på deg selv og hva som er bra for deg, din helse, din selvfølelse og din selvtillit. Det er ditt liv. Hva andre tenker er uvesentlig :) Stå på! Du er superflink!!!!!!!

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

De høres nesten misunnelige ut. Trasig, for du er knallflink!

Men du er vinneren her, så bare stå på videre :)

• Liker 1
Skrevet

Wow! Bra jobba, du er knallflink! :)

Hadde det vært min familie og mine venner hadde jeg fått nok! Jeg hadde bedt de på besøk, satt meg ned med de og fortalt de hva jeg syns om alle kommentarene. Du må jo ha jobba utrolig hardt for dette!

Syns det er utrolig unødvendige kommentarer å komme med.

Skrevet (endret)

Må si meg enig i dette. De virker misunnelige! Har jeg rett om jeg spør om de er overvektige selv? Samtidig er de vel vant til å se deg mye større(regner med at en 25 kilos-vektnedgang synes godt), og du er helt sikkert blitt mye mindre sammenlignet med tidligere(altså er du blitt "tynn" i forhold til før, selv om du størrelsesmessig ikke kan sammenlignes med noen som har vært supertynn hele livet). Det kan jo være årsaken til at de kommer med kommentarer som ikke oppfattes som så støttende for deg.

Jeg synes du skal ta en ordentlig alvorsprat med de det gjelder, hvor du forteller dem hvor mye dette faktisk betyr for deg, og at det føles skuffende at de ikke støtter deg.

Vær stolt over deg selv(det har du ALL grunn til), og IKKE gi opp. Du har vært fantastisk flink, og tenk hvor bra det blir til slutt!! :) Du kommer garantert til å se superflott ut, og det er så BRA for helsen din! Jeg forstår at det er vanskelig uten støtte, men jeg er helt sikker på at du kan klare dette uten deres hjelp, om de fortsetter å opptre på samme måten. For all del ikke gi opp, det vil du angre på! Ønsker deg masse lykke til videre! :)

Endret av MilleVanille
Skrevet

Oi! Så flink du har vært :) :) Jeg synes det lukter misunnelse og sjalusi laaang vei! Er de grønne i ansiktet, hehe? Men fra spøk til alvor, jeg synes du bare skal holde på til du når målet ditt, dette er jo bare bra med tanke på fremtidig helse og resten av livet? Stå på kjære du, dette klarer du <3

Skrevet

Jeg liker ikke å dra misunnelseskortet i debatter, men det virker jo som noen av de du omgås med sliter med å unne deg fremgang. Det kan også være at det de egentlig vil, er å rettferdiggjøre sin egen usunnhet, ved å rakke ned på deg. Jeg aner ikke noe om hvordan de ser ut, men sannsynligvis er de ikke så fornøyd med seg selv heller. Hvis man er ok fornøyd selv, ser jeg ikke hvordan man IKKE kan unne andre å lykkes. Er virkelig ingen som støtter deg? Jeg ville nok også tatt det opp med familien, men det kommer jo helt an på hvor godt forhold dere har fra før.

25 kg siden jul er jo veldig mye, det kan jo hende at det er noen som bekymrer seg for at det skal fortsette i den farten. Men så lenge du spiser greit, og nok, og viser dem det, så bør de jo holde opp.

Til slutt: BRA JOBBA! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at de blir bekymret fordi det har gått så fort, og bekymret for at man skal ende opp med spiseforstyrrelser eller noe. Synes folk er litt for kjappe med de sjalusigreiene.

Jeg er ihvertfall alltid litt bekymret når folk er så sta med dietten sin at de ikke kan smake på en kakebit engang, spesielt fordi jeg selv har slitt med litt spiseforstyrrelser og jojo slanking.

Og de kommentarene "spis litt mer, forsyn deg mer, ta en kakebit til" etc har jeg fått hele livet uansett hva jeg har veid (aldri vært veldig overvektig da). Enkelte vil bare få tømt grytene og fatene, verre er det ikke.

Anonym poster: 3fbc55b231be2452dc69d82966553a9c

• Liker 3
Skrevet

For å svare på det flere her lurer på så er flere både av vennene mine og familien min overvektige selv ja, men ikke alle og jeg får høre det samme av de som ikke er overvektige også. Men heldigvis er jeg utrolig gira på å klare dette selv, selvom det er vanskelig uten støtte, så jeg har troen på at jeg skal klare å komme meg ned i normalvekt.

Selvom vektnedgangen kanskje har gått fort, har jeg spist nok hver dag og spiser litt av alt, har ikke kuttet ut annet enn brus, snop, kaker osv. I tillegg har jeg beveget meg mer enn jeg har gjort tidligere, så dette viser jo bare at kroppen min reagerer positivt på det og da har det vel ikke noe å si at vektnedgangen kanskje går litt fort?

Skulle gjerne tatt det opp med dem og sagt at jeg synes det er dumt at de ikke støtter meg osv. men har problemer med å få til det og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem... Redd for at de skal bli sure :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Be de holde kjeft og passe sine egne saker. Du trenger verken dem eller noen andre for å klare å gå ned i vekt, du er sterk nok selv, men av hensyn til normal folkeskikk burde de i det minste lære seg å ikke komme med upassende kommentarer som dette.

Det er ok at de er frekke mot deg, men du er redde for at de skal bli sure? Om de blir sure av å ikke kunne buse frem som hensynsløse idioter, så er dette deres problem, ikke ditt. Ikke la deg overkjøre!

Anonym poster: 457070598bc50949f775ed8207198ea3

Skrevet

Jeg tror ikke de er misunnelige.

Men det er sånn at når mennesker er vant med å danse samme vals så går ting på skinner, om en begynner å danse i sin egen takt vil de andre prøve å justere på det slik at alle går i samme takt igjen. De vil prøve hardere og hardere fordi vi mennesker ikke liker forandring, etterhvert begynner de å lære seg hvordan de skal danse rundt deg.

Bare vær standhaftig og stå på, du er jo utrolig flink. Etterhvert vil de andre roe seg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis alle er misunnelige, men folk er i bunn og grunn redde for endringer. Du har jo (og godt er det!) endret livsstilen siden du har klart å gå ned så mye, og det kan fort tolkes av venner og familie som at du har endret deg som person. Til og med en liten positiv ting som at du kanskje har mer energi eller utstråler mer selvtillitt er jo en endring, og folk er generelt rimelig dårlige til å absorbere dette. Det er mulig en god del av dem faktisk er misunnelige, men det handler også om at folk setter sine egne behov først, og de har ikke forstått at det er mye viktigere at du er et sunt, friskt og fornøyd menneske enn den gode gamle (og tykke) venninnen.

Anonym poster: fbb29c2dc6424093cd347a20321e9266

Skrevet

Signerer dette og vil si at her får du støtte fra oss!

Skrevet

Her beviser du jo at du ikke trenger oppmuntring for å få resultater, noe som i seg selv er bra ;)

Det viktigste er at du selv tar ansvar- og jeg skulle gjerne ha vært der og backet deg opp! Jeg ser du har stor grunn til å være stolt av deg selv :D

Gratulerer :D

Skrevet

Psst! De er 110% garantert misunnelige, og sliter nok selv med å starte på et sunnere liv. Eller noe lignende..

Skrevet

Så flink du er!!

Kjenner til masing om kaker og "du må jo kose deg". De skjønner ikke at selv om de kan spise kaker uten å legge på seg, så kan ikke jeg det. Og spiser jeg så mye kaker som de ønsker, så kan jeg ikke kose meg med middagen senere. Ihvertfall ikke hvis jeg skal nå de målene jeg ønsker. Jeg legger på meg bare jeg ser på en kake omtrent!

AnonymBruker
Skrevet

Du er kjempe flink! Stå på videre! Er enig i at du kan unne deg LITT godt i ny og ne, det tror jeg ikke skader, men å tvinge og mase på at du skal spise synes jeg bare er slemt gjort når du åpenbart har et mål om å bli enda slankere. Dessverre er min egen erfaring at familie er ofte de som står mest i veien for at man skal være lykkelig! I mitt tilfelle er moren min sjalu for at jeg har en kjæreste og et godt forhold siden hun har vært i et dårlig forhold hele livet og valgt å kjempe videre.. Hun prøver stadig å finne på et eller annet for "å ta kjæresten min" for å være lat, egoistisk, sykelig, osv, selv om hun ikke kjenner han i det hele tatt. Altså hun vet jeg er lykkelig og har det bra men hun ønsker at jeg skal ha et dårlig forhold.. Så ikke la familie ødelegge! Stol på deg selv og fortsett slik du har gjort! Du er vinneren :)

Anonym poster: ffd6ffba87e8521e6445c42628ca40e0

Gjest Marsvinet
Skrevet

Jeg synes at du har vært kjempeflink! Keep up the good work!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...