AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #1 Skrevet 23. april 2013 Så, jeg trenger altså all hjelp jeg kan få. Jeg skal vaske et kjøkken som ble stående forlatt etter kort varsel da eier måtte bort pga. dødsfall. Det har vært varmt og fuktig og mugg i diverse boller og skjæreplate osv. Noe ganske ekkelt er at noe av muggen er tørr og blir liksom en liten sky hvis jeg dytter borti eller rister på det. Er denne grønne kjøkkenmuggen farlig? Og det store spørsmålet; hvordan i all verden vasker og desinfiserer jeg alt dette + kjøleskapet? Antar jif ikke er nok. Hvilke renholdsprodukter skal jeg bruke, hvordan og hva vil desinfisere best? Redd for bakterier etter kjøtt og slikt på fjøla. Trenger deres hjelp, har aldri taklet en sånn oppgave før .... Anonym poster: dec4480b4e8e43608155cfe858e3afe7
JustLittleMe Skrevet 23. april 2013 #2 Skrevet 23. april 2013 Så, jeg trenger altså all hjelp jeg kan få. Jeg skal vaske et kjøkken som ble stående forlatt etter kort varsel da eier måtte bort pga. dødsfall. Det har vært varmt og fuktig og mugg i diverse boller og skjæreplate osv. Noe ganske ekkelt er at noe av muggen er tørr og blir liksom en liten sky hvis jeg dytter borti eller rister på det. Er denne grønne kjøkkenmuggen farlig? Og det store spørsmålet; hvordan i all verden vasker og desinfiserer jeg alt dette + kjøleskapet? Antar jif ikke er nok. Hvilke renholdsprodukter skal jeg bruke, hvordan og hva vil desinfisere best? Redd for bakterier etter kjøtt og slikt på fjøla. Trenger deres hjelp, har aldri taklet en sånn oppgave før .... Anonym poster: dec4480b4e8e43608155cfe858e3afe7 Porøsematerialermedmuggvekst fjernes: Gipsplater, isolasjonsmatter, papp,trefiberplater,finerplater,sponplater, trepanel, lettere treverk Porøsematerialer utenmuggvekst (men kanskjemed sporer)støvsuges: Gipsplater,fiberplater,trepanel etc Imuggangrepne områderfjernes/erstattes uansettmaterialersom: Isolasjonsmatter(steinull,mineralull), papir og papp (Vaflex etc), plast Større konstruksjoner av porøsematerialermedmuggvekstrengjøres: Trebjelkerslipes ned/pusses. Betongveggerstålbørstes Materialermed glatte flater vaskes/rengjøresmed såpe og vann: Glass,metallflater, godtmalte overflater,tette plastflater. Innbomed glatte flatermedmuggsporer,men utenmuggvekst(ikke fuktmerker ellermisfarging)tørkes avmed fuktig klut eller blåsesmed trykkluft (utendørs)før de tasi bruk igjen. Innbo somklær,møbler,tepper ol.medmuggsporer,men utenmuggvekst (ikke fuktmerker ellermisfarging) bankes,støvsuges eller blåsesmed trykkluft før de tasi bruk igjen. Innbomed porøse flater og somhar vært utsattforfukt og fåttmuggvekst,som klær,tekstiler,tepper,møbler,fibre,skinn, papir olmå vanligvis kastes. Innbomed glatte flatersomhar vært utsattformuggvekst,somglass,metall, tett plast ol. kan ofte rengjøres. Fuktig klut og såpe benyttes. Innbo somhartatt oppmugglukt,somplast, klær,skinn,møbler,madrasser etc er vanskelige å få luktfrie, ogmå vanligvis kastes.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #3 Skrevet 23. april 2013 Er det snakk om samme mugg her? Dette er sånn som vokser på ost og boller som ikke var blitt vasket før de ble forlatt. Ingenting på vegger og møbler og sånn... Og "matbakterier" generelt, hvilket vaskemiddel bruker jeg for å desinfisere bestikk og skjæreplater og sånn? Anonym poster: dec4480b4e8e43608155cfe858e3afe7
*Frida* Skrevet 23. april 2013 #4 Skrevet 23. april 2013 Klorin desinfiserer. Men først må du vaske vekk alt skitt, gjerne skure med svamp på de overflater som tåler det. Altså: først vaske med zalo, evt skure. Deretter lage klor-vann, la gjerne ligge en halvtime. Deretter normal oppvask og tørk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå