AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Jeg har holdt av en tispe hos en oppdretter. Og jeg lurer på om hvor stor sjanse er det at jeg får en tispe fra det kullet. Er det frekt å spørre oppdretteren om det? Hvis det hadde vært en før meg som har holdt av en tispe så er det større sjanse at jeg får nummer to, enn om det hadde vært fire eiere som hadde holdt av tisper før meg.? Og at jeg da fikk tispe nummer fem. Aner jo ikke hvor stort kullet er før de er født. Men er større sjanse om det kommer to tisper enn fem? Pleier oppdretterne å ha førstemann til mølla? Jeg er så nysgjerrig på hvordan jeg ligger ann men er det dumt å spørre? Uheldig? Er det frekt å spørre? Jeg sendte oppdretteren en email om å holde av en valp men jeg aner ikke om det er noen som er foran meg i køen? Hva er vanlig å spørre om? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Ruskemor Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Du kan spørre hvor mange de har på valpe liste og hvor mange som har sagt de ønsker tispe. Syntes ikke det er frekt å spørre om sånt. Kan jeg spørre hvilken hunderase du skal ha?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Men hvordan vet jeg hvordan jeg står i ventelista? Om jeg feks. spør om hvor mange som står på venteliste og oppdretteren sier feks. syv. Hvordan vet jeg hvordan jeg ligger ann av de feks. syv evt. kjøpere? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 En seriøs oppdretter velger kjøpere ut ifra hvilke som virker seriøse og greie. Spiller ingen rolle hvem som kommer først når vi har valpekull, vi velger kjøpere ut i fra hvor vi tror valpene får et godt hjem. Best hjem, først i køen. Anonym poster: 44620a6167ac31eebbab0c86b4d51b49 4
Moffedille Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 (endret) Har du ringt dem og snakket med dem , evt vært på besøk hos dem? Når vi kjøpte valp, snakket vi med oppdretter flere ganger, var også på besøk engang. Vi skrev oss opp på listen, viste bare at det var mange på den listen, men ikke noe om hvor vi ville havne på den. Vi skrev oss opp ganske sent, bare noen uker før valpene ble født. Men vi hadde funnet vår oppdretter, så om vi ikke fikk valp fra det kullet hadde vi ventet på neste. Så vi spurte heller ikke om hvordan vi lå ann på den listen. Det ble født 4 valper og vi fikk den ene. Endret 22. april 2013 av Moffedille
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Hvordan vet oppdretterne hvem eiere som er best? Blir litt rart å spørre: Hvordan står jeg ann i køen over best mulig eiere? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Moffedille Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 Hvordan vet oppdretterne hvem eiere som er best? Blir litt rart å spørre: Hvordan står jeg ann i køen over best mulig eiere? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4 Har du kun tatt kontakt via mail? Da ville jeg ihvertfall ringt dem,og gjerne besøkt dem. Oppdretterene våre selger så og si aldri til kjøpere som ikke de har møtt, enn får mye info om mennesker ved å møte dem, og ikke bare lese en mail. Har du fortalt om hva du kan tilby en hund, hvorfor du ønsker hund, hva du skal bruke den til osv?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 Noen mennesker er flinke til å snakke og er utadvente og fører en flott samtale. Noen mennesker er mere stille, forsiktige, ikke så frempå. Men de kan være like bra hundeeiere som de som er utadvente og flinke til å ordlegge seg. Velger oppdretterne de eierne som er flinkest mulig? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Moffedille Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 Noen mennesker er flinke til å snakke og er utadvente og fører en flott samtale. Noen mennesker er mere stille, forsiktige, ikke så frempå. Men de kan være like bra hundeeiere som de som er utadvente og flinke til å ordlegge seg. Velger oppdretterne de eierne som er flinkest mulig? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4 Spør igjen jeg, har du kun tatt kontakt via mail? Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg ikke solgt til en jeg kun hadde fått mail fra. Selv er jeg ikke utadvent ved første møte med nye mennesker, men fikk fortalt om meg og mitt, hva og hvordan jeg vil med en hund. Og jeg fikk kjøpe en valp jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Hvis oppdretteren er seriøs prøver de å finne en valp med en personlighet som passer til ditt erfaringsnivå og dine bruksønsker, og ikke bare deler ut etter førstemann-prinsippet. Anonym poster: aadecd24160c415becb42ec560851c85 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Jeg har snakka med oppdretteren mest gjennom email da jeg ikke er så flink til å snakke i telefon. Jeg har en voksen hund til og den ble kjøpt hos den samme oppdretteren jeg har satt meg på venteliste på. Jeg har møtt oppdretteren flere ganger pga. den forgje hunden og oppdretteren vet hvem jeg er. Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Moffedille Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 Jeg har snakka med oppdretteren mest gjennom email da jeg ikke er så flink til å snakke i telefon. Jeg har en voksen hund til og den ble kjøpt hos den samme oppdretteren jeg har satt meg på venteliste på. Jeg har møtt oppdretteren flere ganger pga. den forgje hunden og oppdretteren vet hvem jeg er. Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4 Da vil jeg tro du ligger relativt godt ann. Og da kjenner du vel oppdretter såpass godt at det ikke burde være noe i veien å spørre direkte rett frem "hvordan ligger jeg ann til å få valp fra dette kullet". Hadde vi skulle kjøpt valp nå, og fra samme oppdretter hadde jeg spurt om det, sansynligvid med engang jeg satte meg opp på listen, enda jeg ikke liker å spørre om slikt egentlig.
bambyb82 Skrevet 22. april 2013 #13 Skrevet 22. april 2013 En seriøs oppdretter velger rett hund til rette eier. En oppdretter som kan sakene sine vil ganske raskt kunne skille valpenes forskjellige gemytt. Og derfor sørge for at den kjøperen som ønsker for-eksempel en god brukshund med et våkent øye, får en valp med disse kvalitetene. For dersom den familien som eventuelt ønsker en roligere hund som de ikke må stimulere like mye får denne, kan dette gå ut over hundens ve og vel. Men still deg på venteliste, og se om det dukker opp en valp som passer inn hos deg Regner med oppdretteren vil bruke litt tid på å finne rett eier, og ikke la den første på lista få velge fritt.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #14 Skrevet 22. april 2013 Jeg synes det er mye lettere å møte folk ansikt til ansikt enn å snakke i telefon. Mest liker jeg email. Jeg har også møtt oppdretteren senere på hundeutstillinger og snakka litt. Har ikke stilt ut selv men kun vært tilskuer. Og møtt henne på hundemesse på Dogs4All i fjor. Den hunden jeg har nå fra samme oppdretter er jeg veldig fornøyd med og derfor valgte jeg den samme igjen. Satte meg opp på venteliste høsten i fjor så jeg har venta lenge. Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
LexSuperior Skrevet 23. april 2013 #15 Skrevet 23. april 2013 Jeg ville spurt hvor mange som var på venteliste damt hvor mange som ønsker tispe/han. Ville også generelt holdt litt jevnlig kontakt. spurt om jeg kunne få komme og hilse på hundene og liknende. Hvor mange kull har oppdretter hatt etter at du satte deg på listen? Noen raser har jo veldig lang venteliste..
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #16 Skrevet 23. april 2013 Oppdretteren har ikke hatt noen kull siden i høst. Men jeg ønsker å vite hvor mange som står foran meg i køen.? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Gjest Spiderpig Skrevet 23. april 2013 #17 Skrevet 23. april 2013 Oppdretteren har ikke hatt noen kull siden i høst. Men jeg ønsker å vite hvor mange som står foran meg i køen.? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4 Så spør da? Er jo bare oppdretter som veit hvordan du ligger ann. Du kan ligge som nr 2, du kan være først i køen pga godt inntrykk, eller du kan ligge sist i køen pga dårlig inntrykk. Det er det bare oppdretter som vet, og h*n er også den eneste som kan bestemme.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #18 Skrevet 23. april 2013 Jeg har jo spurt henne i kveld på email. Hun skrev bare at vi måtte se om hvor mange tisper det ble. Fikk ikke noe svar på hvor i køen jeg lå. Er litt ekkelt å spørre igjen synes jeg eller hva synes dere? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4
Gjest Spiderpig Skrevet 23. april 2013 #19 Skrevet 23. april 2013 Jeg har jo spurt henne i kveld på email. Hun skrev bare at vi måtte se om hvor mange tisper det ble. Fikk ikke noe svar på hvor i køen jeg lå. Er litt ekkelt å spørre igjen synes jeg eller hva synes dere? Anonym poster: 9e7f19287f1d64da588edbe21fe47ee4 Hvis du spurte hu rett ut, og fikk til svar om at hun måtte se hvor mange tisper det ble så spør du ikke igjen. Da har hun bevist unngått å svare. Ofte vil oppdrettere ha en tispe selv også.
Adhara Skrevet 23. april 2013 #20 Skrevet 23. april 2013 Du må nok være litt mer frempå enn du er, ellers kommer du ikke langt akkurat. Spør om det du lurer på, og ikke tenk på hva oppdretter eventuelt tenker om det. Vi kan ikke gi deg noen svar, bare oppdretter som kan det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå