Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange gram proteiner bør en på ca 55 kg få i seg hver dag, om man ønsker å legge på seg muskler? Er det mulig å bygge muskler om man spiser mindre enn anbefalt?

Og, om man ligger i kraftig kaloriunderskudd (f.eks -700 pr dag), men samtidig trener styrke og får i seg mye proteiner, vil man allikevel miste muskelmasse?

Anonym poster: 349c4a30e57e8c8aff4f3449f9d42f6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalingene for å bare klare seg er 0,6g per kg kroppsmasse. Det er nok litt lavt og proteiner er ikke farlige i litt større mengder enn det. Man bør satse på 1-1,5g per kg kroppsmasse. Kanskje til og med opp i 2g/kg, men det er ikke gitt at det blir noe større muskelvekst av den grunn.

Den viktigste bidragene faktoren til muskelvekst er trening, siden proteininntak ikke er et problem i vår del av verden.

Man mister alltid litt muskelmasse når man går ned i vekt. Dette kan begrenses ved å trene styrke og opprettholde inntaket av proteiner.

Skal du opp i muskelmasse er det dog anbefalt å ikke samtidig ha en energirestriksjon. Det vil i de fleste tilfeller fungere mot sin hensikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så dette med at nybegynnere kan bygge muskler samtidig som de går ned i vekt, stemmer ikke? Hva er da poenget med å trene styrke når man slanker seg?

Jeg tror forøvrig ikke det i et typisk norsk kosthold, med massevis av brød, knekkebrød, ris/poteter osv (og høye kjøttpriser) ligger innenfor det gjennomsnittlige at man får i seg så mye som f.eks 1,5 g protein pr kg kroppsmasse.

For min egen del blir det ihvertfall kun snakk om litt kjøttpålegg + en kyllingfilet eller så til middag, og kanskje et par egg om jeg husker på det. Dette kan umulig bli så mye som 55 g ?

AnonymBruker
Skrevet

Det er proteiner i mye rart, så du får nok i deg mer enn du tror.

Du bør ha som mål om å innta mellom 1,4 og 2 gram protein pr kg kroppsvekt. Ved et stort underskudd av energi kan du vurdere å gå helt opp mot 2,5 gram, men noe mer enn dette er trolig unødvendig.

I forbindelse med treningen bør du få i deg 0,3 – 0,5 gram protein per kg kroppsvekt. Dette kan du spise enten litt før treningen, eller etter at du er ferdig. Å gjøre begge deler er trolig ikke nødvendig.

http://fitnessbloggen.no/mat-etter-trening/

Anonym poster: 4789cbd4eb590b160f646614cc3ce968

Skrevet

Så dette med at nybegynnere kan bygge muskler samtidig som de går ned i vekt, stemmer ikke? Hva er da poenget med å trene styrke når man slanker seg?

Jeg tror forøvrig ikke det i et typisk norsk kosthold, med massevis av brød, knekkebrød, ris/poteter osv (og høye kjøttpriser) ligger innenfor det gjennomsnittlige at man får i seg så mye som f.eks 1,5 g protein pr kg kroppsmasse.

For min egen del blir det ihvertfall kun snakk om litt kjøttpålegg + en kyllingfilet eller så til middag, og kanskje et par egg om jeg husker på det. Dette kan umulig bli så mye som 55 g ?

Det går an å redusere fettmassen sin samtidig som man bygger muskler. Det er en typisk misforståelse og "bro science" at kroppen enten er katabol (nedbrytende) eller anabol (oppbyggende). Og at dette er direkte relatert til energiinntak.

Disse prosessene foregår parallelt. Det som imidlertid er sannheten er at dersom du skal bygge mye muskler, slik som enkelte gutter kan og vil. Så er det en fordel å gjøre det ett steg av gangen.

Jeg tror, med fare for å bli motsagt, at et kosthold med nok protein (1,0-1,5g/kg), nok fett og lite karbohydrater vil la deg øke muskelmassen og redusere fettmassen. I begynnelsen er det kanskje ikke lett å trene, men det kommer seg etter to uker. I slike kosthold er det lurt og kanskje til og med viktig å drikke kraft/buljong hver dag. Helst hjemmelaget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var oppklarende (og oppmuntrende). Takk for svar! :)

(Hvorfor kraft/buljong, forøvrig?)

Skrevet

Dette var oppklarende (og oppmuntrende). Takk for svar! :)

(Hvorfor kraft/buljong, forøvrig?)

Når man spiser lavkarbo/høyfett og bruker mer fett som energi vil man ha et litt økt behov for elektrolytter som natrium og magnesium og væske. Det hjelper dessuten på disse beryktede omstillingsplagene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...