Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis gjelder det vell at megler ikkje skal formidle bud med kortare frist enn kl 12 dagen etter siste annonserte fellesvisning. Men er det mulig å omgå dette?

Eg ønsker å legge inn bud eit stykke over prisantydning, og slippe heile styret med visning og budrunde. Men om det er umulig så vil det jo vere taktisk dumt av meg å prøve...

Er det vanlig/mulig at megler aksepterer at det blir gitt bud med frist før visning? Eller kan ein ev ta det direkte med selger? Nokon med erfaring på dette?

Eg har blitt tipsa om å kontakte megler og forsøke få salget avgjort før visninga, men har lest at reglane har blitt innskjerpa siste åra så lurer veldig på om det i det heile tatt er mulig.

Skrevet

Megler har ikke lov til å formidle bud som har kortere akseptfrist enn kl 12 dagen etter siste annonserte visning. Dvs at det IKKE er noen vits i å gi megler et bud som har frist før kl 12 dagen etter annonsert visning. MEN du kan gi budet direkte til selgeren. Selgeren står fritt til å selge når han selv vil og til hvem han vil. D bør da gi selger et meget godt tilbud for at han skal bite på, det er langt ifra umulig! Vet om flere som har gjort det på den måten, man slipper budrunde og masse stress. Vet at meglere ikke liker at noen "kupper" budrunden på denne måten, men det er faktisk lov ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis gjelder det vell at megler ikkje skal formidle bud med kortare frist enn kl 12 dagen etter siste annonserte fellesvisning. Men er det mulig å omgå dette?

Eg ønsker å legge inn bud eit stykke over prisantydning, og slippe heile styret med visning og budrunde. Men om det er umulig så vil det jo vere taktisk dumt av meg å prøve...

Er det vanlig/mulig at megler aksepterer at det blir gitt bud med frist før visning? Eller kan ein ev ta det direkte med selger? Nokon med erfaring på dette?

Eg har blitt tipsa om å kontakte megler og forsøke få salget avgjort før visninga, men har lest at reglane har blitt innskjerpa siste åra så lurer veldig på om det i det heile tatt er mulig.

Nei, det er ikke mulig.

Du kan gå til selger, men tenk logisk på det: selger mottar ett bud. Hvorfor skal de velge å gå glipp av muligheten for budrunde? At dette budet er over takst er jo bare et signal om at huset deres er populært! Jeg forstår at DU ikke ønsker budrunde, men for selger er nettopp det drømmen. Med mindre du byr dem vanvittige summer over takst, slik at de er sikre på at ingen er dumme nok til å by over så vil de ikke ha noen som helst interesse av å godta noe slikt- mulig eller ikke. ;)

Avhengig av kontrakt med megler vil de mest sannsynlig heller ikke sno seg unna utgifter til denne, så om de biter på er faren stor for at du kjøper hus av en tåpe. I så fall ville jeg fått det sjekket fra loft til kjeller av eksperter...

Anonym poster: c47ad682e82ce5388e42c35db49fe5ec

• Liker 1
Skrevet

Leita litt i lovverket og fann vell ut det samme som de skriver, men har så veldig veldig lyst at det skulle gå... Eg vet at huset er i bra stand, så om selger er en tåpe plager meg ikkje :fnise:

Men har lite lyst å gå bak ryggen på megler, så må kanskje bare ha is i magen og vente til visningen. Skulle bare ha tenkt på dette litt før... :grine:

AnonymBruker
Skrevet

Du går ikke bak ryggen til megler.

Vi kjøpte leilighet før visning. Snakket med megler og han ga oss nummeret til selger. Vi avtalte pris og begge var fornøyde. Etterpå snakket vi med megleren og vi måtte sende inn budskjema med frist til kl 12 dagen etter oppsatt visning. Visningen ble avlyst.

Anonym poster: 45f09d864c72f96d5f8d3f3669d05752

Gjest Debrah
Skrevet

De færreste meglere råder selgerne til det. Jeg prøvde på det en gang og selger ville faktisk fått mer fra meg enn han fikk i budrunden, jeg deltok ikke på den siden jeg da hadde bydd på en annen leilighet i samme tidsrom. Det er et sjansespill, men hvis du byr bra, du bør by over prisantydning og takst bør selger tenke seg om før han takker nei.

AnonymBruker
Skrevet

Som alle de andre sier - du må gi bud direkte til selger. Det har jeg gjort med hell 2 ganger.

Min fremgangsmåte; fritte megler ut om situasjonen til selger (hvorfor selger de; skilsmisse f.eks., har de kjøpt noe nytt osv).

Det er selgere i en presset situasjon som er villig til å ta slike avtaler. Greit å ha i bakhodet.

Deretter tar du kontakt med selger å spør om privatvisning - og så dersom det er mulig - da gir du et bud direkte til ham eller henne.

Men det er veldig viktig at du ikke tar boligen usett. Da setter du deg selv i en veldig sårbar situasjon dersom du senere skulle oppdage feil og mangler ved boligen.

Anonym poster: f3c711b4126a48a0d59eaaab369580ca

Gjest Celiah
Skrevet

Jeg ser slik på det: å få bud fra en kjøper utelukker mange som kommer på visning. Interessen på Finn.no kan være en veiledende faktor. Hvis mange har sett på annonsen, er det sannsynlig at det vil komme en del på visning. Selger og megler må da være overbevist om at kjøper sitt bud er bedre enn prisen etter en eventuell budrunde.

Tror en skal være veldig profesjonell for at denne taktikken skal være bra for seg selv som kjøper. La oss si at jeg vil selge leiligheten min og en kjøper tilbyr meg 1.800.000 før visning. Budrunden går ikke så bra og kjøpesummen ender på 1.700.000. Da vet jeg allerede hva kjøper vil gi, og ville gitt vedkommende et motbud. Hvis ikke det skulle føre frem vet jeg likevel hvor mye leiligheten er verdt for noen og jeg er ganske sikker på at jeg vil få 1.700.000 hvis jeg legger den ut for salg enda en gang.

Jeg har en kamerat som vil kjøpe leiligheten min til en ganske grei pris, men jeg har likevel valgt å koble inn megler og skal holde visninger. Hvis jeg skulle godtatt et bud før visning måtte det vært så høyt over prisvurderingen til megler at jeg hadde vært overbevist om at det var bedre enn utfallet av en eventuell budrunde.

Noen ser sikkert annerledes på det, og det avhenger selvfølgelig av boligtypen også. Hvis boligen er tungsolgt/ikke den mest attraktive er det lettere å nå frem. En venninne som er megler sier at det er lettere å få kjøpt oppussingsobjekter og lite attraktive objekter på den måten. Det er vanskelig å si hva et oppussingsobjekt går for, men en ganske attraktiv bolig bør det ikke være vanskelig å anslå markedsverdien på.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte ikke oppussingsprosjekt. Boligen er bygget i 2007. Det er veldig attraktive leiligheter. Med utsikt over byen med innebygd veranada i øverste etasje. Sola har man fra kl. 12 til man ser solnedgangen. Prisen vi ble enig om var vel ikke så mye over takst. Eier hadde flyttet til en annen by og var på boligjakt. Det ble solgt flere leiligheter etterpå med dårlig beliggenhet til kr.100 000 mer. Nå selges de for 300 000 mer en det vi kjøpte den for. Vi har bare eid den i 7 måneder.

Jeg må ellers si meg enig med mye av det Celiah sier. Jeg ville heller ikke ha solgt uten visning. Leilighetene som selges her har jo gått for kr 400 000 - kr 600 000 mer enn prisantydning i det siste. Man kan miste mye fortjeneste.

Anonym poster: 45f09d864c72f96d5f8d3f3669d05752

Skrevet

Jeg har fulgt med på finn.no i det siste. Nesten hver uke blir visninger avlyst fordi selger har akseptert direkte bud direkte. Det er klart at ts sin plan KAN virke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...