Gå til innhold

Hund og økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvor mye penger bruker dere på hunden deres i måneden, og hvor mye har dere i bakhånd i tilfelle noe uventet skulle skje?

Nevn gjerne rase og alder på hunden.

Jeg spør av ren nysgjerrighet, jeg er i en prossess hvor jeg vurderer å skaffe meg hund om et års tid.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker 800kr i måneden for mat og forsikring. Hund på 40kg. Nå bruker bikkja et relativt dyrt for da så det kan sikkert gjøres billigere på den biten.

Jeg har ingen buffer om noe skulle skje, da får jeg ta et privatlån hos mamma eller noe.

Anonym poster: 4df87d26d9f3b48cae3653ac7b3c4e66

AnonymBruker
Skrevet

Har en cocker på seks.

Bruker ca 200kr i måneden, det er på mat og forsikring, og har en buffer på 20.000 i tillegg.

Anonym poster: 343d3c85b9117e43e15ae82a290eac64

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Ca 150 kr på mat (eukanuba 15 kg pose) pr måned, fordi jeg bestiller fra nett to ganger i året, samt ca 3500 kr i forsikring (Agria) pr år. Har ca 10 000 kr i buffer. Kanskje en hundrelapp i måneden på godterier og bajseposer. Så rundt 400 kr totalt pr måned. I tillegg kom jo engangsanskaffelsene før hundene kom i hus, som bøker, bur, fleksiband, vanlig kobbel, halsbånd og leker.

To hunder:

engelsk toy terrierhann, 4 år veier rundt 6,5 kg

italiensk myndetispe, ca 8 år, veier rundt 3 kg.

Begge rasene mine er generelt friske, ofte opererer Agria med forskjellige priser, avhengig av rase. De rasene som er kjent for mye sykdom er dyrere.

*endret etter å ha regnet litt mer på det.

Endret av pærecider
Skrevet (endret)

Hvor mye penger bruker dere på hunden deres i måneden, og hvor mye har dere i bakhånd i tilfelle noe uventet skulle skje?

Nevn gjerne rase og alder på hunden.

Jeg spør av ren nysgjerrighet, jeg er i en prossess hvor jeg vurderer å skaffe meg hund om et års tid.

Da hunden var valp kostet hun vel omtrent 10.000 kroner (engangssum). Deretter kjøpte jeg jo utstyr. Er ikke sikker på hvor mye, men det var jo også engangssummer. Kjøper nytt utstyr når det er slitt. Ikke så ofte, men kommer vel opp i kanskje 1000 kroner i året, vil jeg tro? Ikke noe mer enn det. Begrenset hva hunden trenger av "ting". Hundefòr koster rundt 300 kroner måneden. Bruker hundefòr fra veterinær og dyrebutikk, og anbefaler alle å gjøre det samme, uansett om at prisen er noe høyere. Har forsikring på henne som koster meg rundt 2500 kroner i året. Derfor har jeg ingen buffer om noe skulle gå galt. Men jeg har jo sparepenger til andre ting, og da tar jeg av den om hun trenger et eller annet. Setter selvfølgelig henne over alt annet jeg må bruke penger på. Så er det sånne bittesmå kostnader som bæsjeposer og godis.

Så tilsammen utgjør vel det rundt 7000 kroner i året.

Edit: Glemte veterinær som utgjør ca. 1000 kroner i året.

Endret av Chien
AnonymBruker
Skrevet

Har en labrador på 5.

Fóret er billig, litt over en hundrelapp i mnd.

Forsikringen aner jeg ikke hvor mye er pr mnd.

Bæsjeposer, snacks, treningsbiter, godbiter ca 200 kr.

Seler, kobbel, halsbånd, matskåler er jo greier som varer leeeenge, så det er ikke normale utgifter. Men 500-1000 i året på ymse greier vil jeg tippe.

Har ingen buffer på bikkja, kun sparekonto.

Anonym poster: 6a8824dd66e2e13c6eedd79abe01318f

Skrevet

200 i forsikring og ca 100 i mat. og noen kroner til litt namme..

har en chinese crested.

AnonymBruker
Skrevet

Har en to år gammel Chihuahua.

En gang i året betaler jeg ca 1500 kr i forsikring. Årlig vaksine med enkel helsesjekk betaler jeg 450 kr for. Nå har jeg ingen buffer som skal dekke egenandel ved veterinærbesøk, men vil gjerne prøve å alltid ha ca 2500 kr på konto som skal gå til hunden.

Spiser ca 2 kg Vom & Hundemat i måneden, og det koster meg rett under 60 kr. Ellers får den litt godbiter og bein, men bruker ikke veldig mye på dette. Utstyr byttes skjelden da han ikke sliter utstyret så mye.

Anonym poster: 0c02af1fb0f3b3e36ad6e454674557f7

Skrevet

Jeg har to hunder, en New Foundlandshund på 1,5 år og en Shih Tzuvalp på 9 uker. Jeg tipper det går mat for rundt 700-800,- pr mnd, og forsikring på 711,- pr mnd. Ellers blir det at vi kjøper litt godis mm.

Jeg hadde masse utstyr til valpen etter den forrige Shih Tzuen som vi dessverre måtte avlive for 3 uker siden, men alikevel blir det til at jeg kjøper en del nytt ;)

Jeg har ingen buffer, men forsikringen er veldig bra og dekker det meste, pluss at vi har såpass god økonomi at vi har råd til å betale noen tusenlapper hvis det skulle bli nødvendig.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg hadde et forbruk på ca 400,- per måned på mat og småting. Gikk en del godbiter til trening.

Men jeg hadde et mye større forbruk på drivstoff for å farte rundt på trening med hunden, samt flere kurs i LP og spor mm. Det gikk brått 1-2000,- i måneden på slikt.

Skrevet

Har 2 hunder på over 50kg.

Mat koster meg ca. 800,- i måneden. Blander Vom & Hundemat med tørrfôr fra vetrinær. Bruker også dyr selolje i maten. I tillegg til dette bruker jeg nok et par hundrelapper på snop.

Utstyr er max. 1000,- i året, da vi etter mange år som hundeeiere har det meste. Her må man regne med store summer innledningsvis, men med godt vedlikehold så varer utstyret i mange år. (Kan legge på 500,- til i året her om man regner med litt nye tennisballer og en kvalitetsleke.)

Forsikringen koster meg ca. 4500,- i året. Ellers går den ene hunden min på faste medisiner som koster meg ca. 500,- i måneden. Plagene hans koster meg nok også opp mot 5000,- i året i egenandeler ved behandling. Uten forsikring hadde denne summen vært myyyye høyere. (Ryggproblemer)

De er verdt hver krone :)

Skrevet

Har en Shetland Sheepdog.

Forsikringen koster ca 3500 i året. Har ingen buffer. Tar fra sparekonto hvis noe skulle skje.

Kjøper fôr fra vet og dyrebutikk og handler kanskje hver 2-3mnd. Bruker vel rundt 7-800kr da. Så går det nok med en 200kr i mnd på snacks, Businessposer, leker og annet.

Lite slitasje på utstyr og leker etter voksen alder så nå har jeg ikke kjøpt noe særlig nytt på nesten to år.

Gjest suphadupha
Skrevet

Forsikring på 180 i mnd

Mat 600 hver 2-3 mnd, så an vel regne med rundt 200 i mnd for kvalitetsfor (hund på 12 kg, ett år gammel)

Tipper jeg bruker 200 +/- i snitt per mnd på forskjellige småting - godbiter, kanskje en leke, en sele osv. I tillegg kommer årlig vaksine på rundt 600,- her jeg bor.

Har ikke noen egen bufferkonto for hunden, har en forsikring hos Agria med fast egenandel på 1000,- + 10%. Vetrinærkontoret jeg bruker har direkteoppgjør, slik at det kun er nødvendig å betale egeneandelen. Skulle det bli veldig dyrt så får vi skrape sammen fra sparekonto evt låne av familie.

Men er først nå forbruket har stabilisert seg :fnise: Første året gikk det mye penger på utstyr, får litt shoppingdilla selv om man kanskje ikke hadde tenkt til å bruke så mye penger.

Skrevet

15.000,- i innkjøp.

Forsikring 3500,- pr år.

Vaksine ca 450,- pr år.

Han spiser vom&hundemat, ca 60 kroner i måneden.

Kjøper godbiter, leker og griseører med jevne mellomrom.

Skrevet

Har fire hunder(tre små og en stor). Nå som det har vært litt labert på aktivitetsfronten ligger matugiftene på omlag en tusenlapp i måneden, i sesong er det mer pga økt matmengde og annen type mat.

Utgiftene ellers går i forsikring, utstyr av ymse slag, småsnacks, kurser, dyrlege osv. Skal en ta med rubbel og bit så blir det en del. Eks. trener du tre ganger i uken og bruker en pakke servelat hver gang så blir jo det litt i løpet av et år, i tillegg til drivstoff, klær, mat osv osv :fnise:

Det kommer jo også litt an på hva du faktisk bruker hunden til, det går med en del til ulike aktiviteter også. På seks måneder har jeg brukt 3600 kr på kurs...

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Tusen takk for svar folkens!

Har fått en veldig god pekepinn allerede på hvordan det ligger an økonomisk sett, og det ser ut som jeg kommer til å klare de månedelige utgiftene bra, men at jeg må spare opp litt penger til engangsutgfter og forsikring. Det passer jo bra med tanke på at det er en stund til hunden kommer i hus.

• Liker 2
Skrevet

Egen konto for pelsen er ikke dumt.En slags buffer.

Ved kjøp av hund : 8500,-

samt mat,leker,bånd,lenker, vaksiner,chip = vet ikke -men noen tusen.

Min er stor og spiser 1 1/2 forsekk i mnd.700kr.pr sekk. Samt medisiner 2000 pr.mnd + kosemat (tyggebein,treningsbiter osv.) ca 300?

Forsikring 3700 i året

Så kommer pels/stelle produkter kloklipper,neglfiler (japp.. ) shampoo balsam,ørerens,potevoks/kremer.

Har ikke peiling egentlig på nøyaktig hvor mye pr.mnd.

Men at vi bruker en del, ja..

AnonymBruker
Skrevet

2 grand danois.

Bruker 2000 på mat+500 i forsikringer til sammen.Så gjerne 200-300 i snitt i mnd på ting som må byttes ut av senger,leker,tyggebein osv.

Anonym poster: 1810925449b605482ddd67cc30c1f900

AnonymBruker
Skrevet

2 grand danois.

Bruker 2000 på mat+500 i forsikringer til sammen.Så gjerne 200-300 i snitt i mnd på ting som må byttes ut av senger,leker,tyggebein osv.

Anonym poster: 1810925449b605482ddd67cc30c1f900

Hvis du bytter til v&h kan du kutte utgiften ned betraktelig, ca 500kr mnd. ;)

Anonym poster: ac0250776bb5b9484dc8a0ab47ce6e3d

Skrevet

Ser det er få som skriver noe om generelle veterinærutgifter. Jeg tar mine til fast sjekk årlig hvor de får tannrens, evt. vaksiner og en helsesjekk. I tillegg er det ormkur 1 - 2 ganger årlig og andre uforutsette "små" utgifter hos veterinær som man nødvendigvis ikke tar på forsikringen da det ikke lønner seg hvis det er under et visst beløp.

Husk også at som regel så blir en hund dyrere desto eldre den blir. Kanskje (ofte) må trekke tenner (noe som de færreste forskirkinger dekker), og andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...