Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst å prøve klatring!

Men har noen spørsmål.

Jeg må vel på innføringskurs, kan jeg dra alene på det, eller må jeg ha en partner? Må jeg ha noe utstyr selv?

Er det sånn at man sikrer hverandre? Jeg er ganske liten og lett, vil jeg kunne sikre noen? :sjenert:

Jeg er ekstremt svak i armene, vil jeg kunne klare å klatre? Hehe

Anonym poster: ba0a33214e18586a8af220f6007920a2

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg har veldig lyst å prøve klatring!

Men har noen spørsmål.

Jeg må vel på innføringskurs, kan jeg dra alene på det, eller må jeg ha en partner? Må jeg ha noe utstyr selv?

Er det sånn at man sikrer hverandre? Jeg er ganske liten og lett, vil jeg kunne sikre noen? :sjenert:

Jeg er ekstremt svak i armene, vil jeg kunne klare å klatre? Hehe

Anonym poster: ba0a33214e18586a8af220f6007920a2

Klatring er supergøy. I kurset så må du ikke ha partner, men det kan lønne seg da de fleste kommer to og to og du må ha en partner når du skal klatre ellers. Er dager der single kan komme og klarte sammen, men hovedsakelig er det lettest om dere er to :)

Jeg er 51 kilo og har sikret en mann på 84 kg, så det skal gå fint å sikre en som er tyngre enn deg.

Når det kommer til selve klatring så er det teknikk og ikke styrke som gjelder. De fleste ødelegger seg de første gangene fordi de bruker armene mer enn beina, men trikset er å bruke leggmusklene, ikke armene ;) Men det kommer av seg selv etterhvert som du lærer å klatre.

Det er også kjempegod trening som ikke bare gjør deg sterkere, men også smidigere og du får brukt hele kroppen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja sikkerhetskurs er et must og du trenger ikke å dra med noen. Snakk med nærmeste klatresenter.

Ja man sikrer hverandre og det er ingen problem å sikre større personer en deg selv, selv om du er liten.

Klatring skal helst ikke gå så mye på armene. En god teknikk er å bruke bena mest mulig. Det er nesten en fordel å begynne med svake armer, for da må du utvikle en god teknikk med en gang. Det var min erfaring ;)

Skrevet

Jeg er 51 kilo og har sikret en mann på 84 kg, så det skal gå fint å sikre en som er tyngre enn deg.

Har du opplevd fall ved sikring med slik forskjell i vekt? Har sjølv opplevd å bli løfta langt opp i veggen då klatrepartneren missa taket. Det gjekk jo bra, men er redd det ikkje skulle så mange fleire kg i forskjell mellom oss før han hadde nådd bakken og eg hadde dingla øverst i veggen.

Men til TS: Du kan gjerne spørr om slikt på kurset. Men kursinstruktørene skal også passe på at forskjellen mellom deltakerne ikkje er for stor.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har du opplevd fall ved sikring med slik forskjell i vekt? Har sjølv opplevd å bli løfta langt opp i veggen då klatrepartneren missa taket. Det gjekk jo bra, men er redd det ikkje skulle så mange fleire kg i forskjell mellom oss før han hadde nådd bakken og eg hadde dingla øverst i veggen.

Men til TS: Du kan gjerne spørr om slikt på kurset. Men kursinstruktørene skal også passe på at forskjellen mellom deltakerne ikkje er for stor.

det går en del på teknikk. Jeg veide ikke stort mer enn 50 kg selv og sikra en del store mannfolk. Gikk bra selv ved store fall på overheng. Bare man er obs så går det greit. Lavt tyngdepunkt og litt tilbakelent.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja, jeg mister bakkekontakt, men som ved to lodd så møtes vi i midten av veggen i lufta. Når en ikke har tyngdekraften på bakken så utgjør faktisk ikke vektforskjellen all verden når du er i luften, merkelig nok. Jeg var også sikker på at fyren jeg sikret ville bli most hver gang jeg skulle sikre, men det fungerer ikke slik som en innbiller seg i hodet før en starter å klatre :)

Så det skal gå bra :)

Gjest Morteno
Skrevet

Jeg liker klatring. Liker ikke høyder, da.

Får overtale kjæresten til å begynne på det. Gøy og trening = kult. Hun kommer sikkert ikke til å tørre å sikre meg, da. Eller klatre. Hm.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Får se om jeg får med meg noen. Har ikke så mange venner i denne byen, så spørs om jeg ikke må dra alene. En venninne er inn og ut av sykemelding, så kan egentlig ikke stole på at hun blir med når vi må melde oss på en tid i forveien. En annen venninne er også uforutsigbar. To andre venninner liker ikke fysisk aktivitet:p

Anonym poster: 9a2b620a1d288adfe4b6d6c2debea2ec

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg begynte alene. Og ble raskt kjent med flere. Etter sikkerhetskurset så troppa jeg bare opp på klatresenteret, plukka ut de flotteste gutta, og spurte om å få klatre med de ;) var absolutt ingen dum strategi fra min side. Fikk raskt veldig mange gode venner i miljøet og selv om jeg måtte gi meg pga stygg skade, så er flere fortsatt gode venner. Klatrefolk er som regel ganske kule.

• 3 måneder senere...
Gjest MarthaMyDear
Skrevet

Beklager at jeg drar frem traden igjen, men hvor er det "klatresentre" ?
Jeg bor I Oslo/Akershus.

Takker for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg drar frem traden igjen, men hvor er det "klatresentre" ?

Jeg bor I Oslo/Akershus.

Takker for svar! :)

I Oslo har du i alle fall Klatreverket og Vulcan, om det er flere aner jeg ikke. Gikk selv på nybegynnerkurset på Klatreverket, var veldig bra :)

Anonymous poster hash: a6a1b...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...