LittleJ Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Noen som har tanker/meninger om å bedekke ei 14 år gammel hoppe for første gang? Hu er frisk og rask, aldri vært syk annet enn en kolikk for mange år siden. Hingsten er samme størrelse som henne =)
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Ingen problem hvis hesten er frisk og rask =) bare følg godt med under svangerskapet. Hoppa mi hoppa over til hingsten og tilbake, og det ble det føll av, hun ble mor i en alder av 16. Ikke for første gang, men dog. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2013 Ingen problem hvis hesten er frisk og rask =) bare følg godt med under svangerskapet. Hoppa mi hoppa over til hingsten og tilbake, og det ble det føll av, hun ble mor i en alder av 16. Ikke for første gang, men dog. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37 Men hvis det ikke er første gangen er det vel ikke så stor fare for komplikasjoner i forhold til førstegangsfødende? Er liksom gullungen min, er livredd for at noe skal skje =P Vanlige komplikasjoner er en ting, alt kan skje! Men jeg tar ingen unødvendige sjanser. Har bare så innmari lyst på avkom etter henne og da er det på tide nå...
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 Nja, vi har drevet med avl lenge, og førstefødsler kan bli mer kompliserte enn fleregangsfødende, i allefall tiliser statistikken her det, og vi har avla rundt 50 føll =) Når jeg sier "mer kompliserte" så er det ikke noe direkte farlig, men det bør følges opp og noen må være der rundt fødselen i tilfelle føllet ligger feil, er for stort osv. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2013 Nja, vi har drevet med avl lenge, og førstefødsler kan bli mer kompliserte enn fleregangsfødende, i allefall tiliser statistikken her det, og vi har avla rundt 50 føll =) Når jeg sier "mer kompliserte" så er det ikke noe direkte farlig, men det bør følges opp og noen må være der rundt fødselen i tilfelle føllet ligger feil, er for stort osv. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37 Har jobbet på avlsstall selv, men kjenner det blir noe heeelt annet med egen =P Fulgt opp blir hu og jeg har allerede planlagt å ta en del av ferien min rundt følling og sove i stallen, eventuelt sette henne på stallen hos ei venninne jeg stoler 100 % på! Kommer også til å be om opplæring i nøyaktig hva man gjør om føllet feks. ligger feil, kjenner flere oppdrettere og dyrleger som kan lære meg det... Alle sier også at det kommer til å gå greit selv om hu er gammel, men husker jeg leste et sted når jeg var liten at det var farlig å bedekke hester over 10 år (for første gang) og det husker jeg veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Har jobbet på avlsstall selv, men kjenner det blir noe heeelt annet med egen =P Fulgt opp blir hu og jeg har allerede planlagt å ta en del av ferien min rundt følling og sove i stallen, eventuelt sette henne på stallen hos ei venninne jeg stoler 100 % på! Kommer også til å be om opplæring i nøyaktig hva man gjør om føllet feks. ligger feil, kjenner flere oppdrettere og dyrleger som kan lære meg det... Alle sier også at det kommer til å gå greit selv om hu er gammel, men husker jeg leste et sted når jeg var liten at det var farlig å bedekke hester over 10 år (for første gang) og det husker jeg veldig godt! Når jeg var liten leste jeg ufattelig masse bøker fra Penny klubben, men etter 18 aktive år med hest og avl, så innser jeg at det er lite som egentlig stemmer fra teori til praksis, om du skjønner =) Man lærer etterhvert sm tiden går. Jeg er ganske sikker på, helt sikker på faktisk, at så lenge hoppa di er frisk og rask, ikke har noe plager eller noe, og du har erfaring og flinke folk rundt deg, går dette nok helt fint. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2013 Når jeg var liten leste jeg ufattelig masse bøker fra Penny klubben, men etter 18 aktive år med hest og avl, så innser jeg at det er lite som egentlig stemmer fra teori til praksis, om du skjønner =) Man lærer etterhvert sm tiden går. Jeg er ganske sikker på, helt sikker på faktisk, at så lenge hoppa di er frisk og rask, ikke har noe plager eller noe, og du har erfaring og flinke folk rundt deg, går dette nok helt fint. Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37 HiHi, trur ikke det var Penny-klubben altså =P Men tidene forandrer seg, lo godt når jeg leste ei bok om stell og bruk av hest fra slutten av 80-tallet! Så er vel blitt endret det også... Erfaring har jeg egentlig nok av, men som sagt no annet når det gjelder gullhesten jeg har hatt siden hu var føll og jeg var 13 =) Blir nok føll, må ha en etterkommer! Eneste som er dumt er at min er blanding, men bruker samme rase som faren hennes var, så blir 75 %
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 De sier at den helst bør ha hatt sitt første føll før den fyller 11 år, men det er ingen fasit på dette. Har selv vært med på en førsteganger når hun var 14-15 år. Hesten var veldig sunn og frisk og meget godt trent. Hun var nylig ferdig på travbanen. Fått flere friske føll etterpå. Men det er også en grunn for at mange ridehestraser får sitt første føll i ung alder og før de går inn i sporten. Ta kontakt med en veterinær, som er god på reproduksjon, slik at du får tatt svaberprøver og en grundig GU og helsesjekk. Og husk å bruke lovlig hingst på hoppa, så du får en registrerbar hest. Å plukke ut en god hingst, som passer din hopper både fysisk og rasemessig, er viktig. Vær også kritisk på din egen hoppe og hennes avlsverdi. Vi har en overflod av halvbra hester her i landet og et stort behov for et bedre hestematerielle. Så et eventuelt avkom må kunne fylle ut dette behovet. Mange sier de skal avle for egen del, men ender ofte allikevel opp med å selge. Så tenkt på at avkommet bør bli salgbart, selv om dette ikke er intensjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 Og husk å bruke lovlig hingst på hoppa, så du får en registrerbar hest. Å plukke ut en god hingst, som passer din hopper både fysisk og rasemessig, er viktig. Vær også kritisk på din egen hoppe og hennes avlsverdi. Vi har en overflod av halvbra hester her i landet og et stort behov for et bedre hestematerielle. Så et eventuelt avkom må kunne fylle ut dette behovet. Mange sier de skal avle for egen del, men ender ofte allikevel opp med å selge. Så tenkt på at avkommet bør bli salgbart, selv om dette ikke er intensjonen. Ja for guds skyld, ha papirene helt i orden, ts! Anonym poster: 2a45b891fc5053ea90445da871c71c37
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2013 (endret) De sier at den helst bør ha hatt sitt første føll før den fyller 11 år, men det er ingen fasit på dette. Har selv vært med på en førsteganger når hun var 14-15 år. Hesten var veldig sunn og frisk og meget godt trent. Hun var nylig ferdig på travbanen. Fått flere friske føll etterpå. Men det er også en grunn for at mange ridehestraser får sitt første føll i ung alder og før de går inn i sporten. Ta kontakt med en veterinær, som er god på reproduksjon, slik at du får tatt svaberprøver og en grundig GU og helsesjekk. Og husk å bruke lovlig hingst på hoppa, så du får en registrerbar hest. Å plukke ut en god hingst, som passer din hopper både fysisk og rasemessig, er viktig. Vær også kritisk på din egen hoppe og hennes avlsverdi. Vi har en overflod av halvbra hester her i landet og et stort behov for et bedre hestematerielle. Så et eventuelt avkom må kunne fylle ut dette behovet. Mange sier de skal avle for egen del, men ender ofte allikevel opp med å selge. Så tenkt på at avkommet bør bli salgbart, selv om dette ikke er intensjonen. Føllet får nok hvitt pass. Hu er 50/50, men som jeg skrev over vil jeg bruke en hingst av samme rase så føllet blir 75 % Er helt enig i at det er overflod av halvbra hester, men jeg kommer til å beholde føllet eller selge det til en av de jeg kjenner som allerede har stilt seg i kø pga. min hoppes allsidighet og lynne =) Men vi har hatt alle hestene vi har fra de var små, de er nå 17, 14, 10 og 6. Regner med det kommer til å gå ganske greit iom. at hoppa mi er frisk og rask. Kommer også til å bruke henne under hele svangerskapet, føler man kanskje lettere merker om noe er feil da? Sånn for hoppa sin del hvertfall =) Endret 22. april 2013 av LittleJ
Gjest bustyvel Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Husk på at det er ulovlig å bevisst avle papirløs hest... Bare ha det i bakhodet. Du sier du helt klart skal beholde, men ting kan forandre seg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 Tenk dere godt om. Det er dessverre for mange som avler bare pga godt lynne. Man er allikevel ikke sikra å få et avkom med godt lynne. Det er et sjangsespill. Man får sjeldent en ren kopi av mor eller far. Og en hest kan fort bli oppmot 30 år, så man skal vite at man vil, og kan, ha hesten i 30 år fremover. Jeg er personlig for å bruke hesten når den er drektig. Hoppa sier gjerne i fra når det er nok. Har ridd frem til to uker før fødsel og en ca en måned frem til fødsel. Hestene får selv bestemme tempo og intensitet på økten. Når de ikke vil rides mer, har jeg gått leieturer med de i deres tempo. Hoppa kommer seg fortere om hun er sterk i kroppen, og føllene blir faktisk sterkere om mor er i bevegelse.
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2013 Husk på at det er ulovlig å bevisst avle papirløs hest... Bare ha det i bakhodet. Du sier du helt klart skal beholde, men ting kan forandre seg. Vel... Innen føllet kan ries er hoppa mi 18 år gammel. Hu kommer nok til å bli mye eldre, men da er mulighetene iferd med å bli mindre. Ting kan alltid forandre seg, men ut av familie/vennekretsen selges ALDRI noen av mine hester! Jeg hadde faktisk valgt avlivning istedet pga. ting jeg har sett og hørt skje.
LittleJ Skrevet 22. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2013 Tenk dere godt om. Det er dessverre for mange som avler bare pga godt lynne. Man er allikevel ikke sikra å få et avkom med godt lynne. Det er et sjangsespill. Man får sjeldent en ren kopi av mor eller far. Og en hest kan fort bli oppmot 30 år, så man skal vite at man vil, og kan, ha hesten i 30 år fremover. Jeg er personlig for å bruke hesten når den er drektig. Hoppa sier gjerne i fra når det er nok. Har ridd frem til to uker før fødsel og en ca en måned frem til fødsel. Hestene får selv bestemme tempo og intensitet på økten. Når de ikke vil rides mer, har jeg gått leieturer med de i deres tempo. Hoppa kommer seg fortere om hun er sterk i kroppen, og føllene blir faktisk sterkere om mor er i bevegelse. Er helt enig med deg! Har som sagt jobbet på avlsstall og jeg syns synd på de frustrerte hopper som blir tatt rett ut av trening og blir stående på beite som føllemaskiner =/ Ren kopi får man ikke, men jeg hadde IKKE VURDERT å sette føll på hoppa mi hvis hu ikke var frisk og rask, ikke hadde fint og "holdbart" eksteriør. Men det er faktisk ikke alle som kan skilte med å aldri ha vært halt i en alder av 14. Jeg er heller ikke for blandingsavl, men jeg har faktisk ikke lyst til å kjøpe hest av andre! Det er så sykt mye rart ute og går og jeg vet at selv om et føll ser bra ut og omgivelsene er fine kan sannheten være en helt annen... Feil foring, slag og spark mot føll, bråtrening før salg - Altså å la føllet leve sitt eget liv frem til uka før det blir lagt ut (som jeg mener er veldig ødeleggende og negativt for videre trening). Dette skjer overalt, både hos seriøse oppdrettere og hobby-oppdrettere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå