Gå til innhold

Hva er poenget med BORGELIG konformasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du har fått mange fornuftige svar her, så jeg skal ikke gjenta det de sa.

Selv konfirmerte jeg meg borgerlig, og jeg ser på det som mitt aller første store voksne valg. Jeg valgte å gjøre det som føltes riktig for meg. Og ja, selvfølgelig konfirmerte jeg meg for pengene sin skyld! Men det gjorde alle vennene mine også, men de valgte å gjøre det i kirka, enten fordi det var det som var forventet av dem, eller fordi de ikke turte å gå imot strømmen.

Dessuten lærte vi om mye viktigere ting på konf.undervisningen enn de som hadde undervisning i kirka. Vi lærte om livssyn, etikk, menneskerettigheter og det andre som Quilliam lengre oppe nevnte, imens vennene mine måtte pugge fader vår og hvilket bud som var nr. 3 og hvilket som var nr. 9 osv.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig med deg ts. enten som konforimerer man seg kristen eller så trenger man ikke å konfirmere seg

• Liker 2
Skrevet

2 av mine 3 barn konfirmerte seg borgelig, og det anbefaler jeg virkelig. Som en nevnte- de lærer utrolig mye som er mer samfunnsnyttig enn den kristelige ,

Synes det er ett valg ungdommen må få ta selv-

• Liker 7
Skrevet

Nei, for julefeiringen er egentlig en før-kristen tradisjon, og den julefeiringen vi praktiserer er jo mer verdslig enn religiøs.

Midtvintersblot og navnet "jòl" er førkristne tradisjoner ja. Det har du selvfølgelig rett i. Men julen, slik den feires i dag, er likevel spekket av kristne referanser, etter nærmere 1000 år med kristendom her i landet.

Poenget er uansett det samme: Jul, på samme måte som konfirmasjon, representerer veldig mange ting, og kan feires og oppleves på mange måter.

For noen er det kristne aspektet viktig.

For noen er det en utelukkende verdslig feiring.

For andre er det sosiale aspektet viktig (slekt og venner samles)

For atter andre er kun det materielle aspektet viktig (gaver og penger).

Og så videre.

Det er klart, konfirmasjonen var i utgangspunktet et kristent-religiøst ritual. Men med tiden har det blitt mye mer. Og å nekte TS sønn å ta del i dette fordi han ikke ønsker å ta del i det opprinnelige, kristelige innholdet, synes jeg er litt... kjipt. ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for innsynsvinkler alle sammen, jeg trengte å høre hva dere tenkte og mener. Må "tygge" litt på dette, vil nok ikke nekte han en borgerlig konfirmasjon. Ble bare litt paff, har aldri tenkt at vi skulle ha borgerlig konfirmasjon.

Anonym poster: f2e5d35e0829f1862cb13e790645da9d

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde kristelig konfirmasjon, kun fordi det var det som var forventet av meg og fordi det var det "alle andre" gjorde. Vurderte ikke engang muligheten å konfirmere meg borgelig, og det angrer jeg veldig på nå. Husker vi satt og lagde Jesus, Maria, Josef osv. i leire... Ikke akkurat noe jeg har hatt nytte av i ettertid.

• Liker 1
Skrevet

Husker vi satt og lagde Jesus, Maria, Josef osv. i leire... Ikke akkurat noe jeg har hatt nytte av i ettertid.

Jeg mener jeg ble et bedre menneske av det

not

Skrevet

Enten så gjør man det i kirken eller ikke i det hele tatt. Jeg konfimerte meg ikke pga det. Jeg er verken kristen eller for HEF så da ble i grunn valget meget enkelt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har fått inntrykk av at de som representerer HEF i media er ganske ekstreme. Og ikke kall det de arrangerer for en borgelig konfirmasjon. Det er bare veldig misvisende og feil.

Anonym poster: 0c2893c666ca62598766aa41bd3256c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å komme med en annen form for "løsning"- vi har tre her i huset som skal konfirmeres i løpet av de neste par årene. To av dem ønsker å konfirmere seg i kirken, den tredje var lenge veldig usikker. Hun følte ikke at hun kunne stå inne for en kristen seremoni, og samtidig var hun like skeptisk som TS til poenget ved borgerlig konfirmasjon. Vår familie er kristne, og går til og med i kirken av og til, og selv om jenta ikke føler at hun kan konfirmere seg kirkelig med god samvittighet, ser hun på konfirmasjon som nettopp en bekreftelse av dåpsløftet og skjønner ikke helt greia med et etikk-kurs med fest etterpå.

Synes det står respekt av at hun har så klare tanker omkring det, og ville ikke drømme om å overkjøre hennes valg. Og jeg tror også at antallet "kristne" 15-åringer er fryktelig høyt i forhold til kristne 16- og 17-åringer, mange gjør nok dette mest for fest og penger ;)

Men så var det det da, at de to andre kommer til å få nettopp fest og penger. Ikke noe kjempestore greier (jeg personlig blir litt småkvalm av digre selskaper med penge- og gavedryss på størrelse med statsbudsjettet til Rwanda). Så hvordan løse dette på en rettferdig måte?

Det vi ender opp på, med både konfirmantenes og ikke-konfirmantens samtykke, er at konfirmantene får festen sin, og så får jenta en større, formell 18-årsdag. Med inviterte gjester og større gaver. Hun var helt enig i at å feire 15-årsdagen "stort" bare ble tullete, siden 15 år egentlig ikke betyr spesielt mye. Men en stor fest på myndighetsdagen går jo for det samme, og da ender vi opp med en feiring per barn, samtidig som ingen trenger å gå for et opplegg de ikke kan stå inne for.

Så sånn løser vi det. Er egentlig veldig fornøyd med at vi fant noe som tilgodeser alle hensyn :)

Anonym poster: 61d40731100d41338e791cd83a5183ec

• Liker 4
Skrevet

Idiotisk opplegg i kirka for ikke-kristne. All undervisning og utflukter baserer seg på kristen grunnlag, og vi hadde til og med et klippekort for gudstjenester vi måtte fylle opp. Jeg blir glad om mitt avkom vil konfirmere seg via HumanEtisk forbund. Jeg skulle ønske jeg gjorde det. Er det ikke via HumanEtisk man skal være flyktning for et døgn?

Synes det er litt dumt at så mange ikke-kristne velger kirka pga tradisjoner, og ikke tro. Gir jo penger i kirkekassa det, og mer penger fra staten. Interessant tema egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke kristen og derfor var en kristen konfirmasjon utelukket. Jeg så heller ikke noe hensikt med en borgerlig konfirmasjon. Det at jeg var voksen nok til å ta det valget og stå for det som ung, er noe jeg faktisk er stolt av i dag. Det var min første voksne beslutning :)

Tror jeg og min mann er litt sære på det.. Vi har snakket om dette med konfirmasjon av våre barn, enda det ikke er før langt frem i tid. Om barna våre blir kristne, skal vi selvsagt feire en kristen konfirmasjon - men jeg steller ikke i gang fest for slekta om det kun er for pengene. Beklager, det kan de rett og slett glemme. Er veldig spent på hva det er de sier selv når den tid kommer, men kommer til å bli så stolt dersom de selv velger å la være. Barna kommer til å få det samme av oss, uansett om de konfirmerer seg eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å komme med en annen form for "løsning"- vi har tre her i huset som skal konfirmeres i løpet av de neste par årene. To av dem ønsker å konfirmere seg i kirken, den tredje var lenge veldig usikker. Hun følte ikke at hun kunne stå inne for en kristen seremoni, og samtidig var hun like skeptisk som TS til poenget ved borgerlig konfirmasjon. Vår familie er kristne, og går til og med i kirken av og til, og selv om jenta ikke føler at hun kan konfirmere seg kirkelig med god samvittighet, ser hun på konfirmasjon som nettopp en bekreftelse av dåpsløftet og skjønner ikke helt greia med et etikk-kurs med fest etterpå.

Synes det står respekt av at hun har så klare tanker omkring det, og ville ikke drømme om å overkjøre hennes valg. Og jeg tror også at antallet "kristne" 15-åringer er fryktelig høyt i forhold til kristne 16- og 17-åringer, mange gjør nok dette mest for fest og penger ;)

Men så var det det da, at de to andre kommer til å få nettopp fest og penger. Ikke noe kjempestore greier (jeg personlig blir litt småkvalm av digre selskaper med penge- og gavedryss på størrelse med statsbudsjettet til Rwanda). Så hvordan løse dette på en rettferdig måte?

Det vi ender opp på, med både konfirmantenes og ikke-konfirmantens samtykke, er at konfirmantene får festen sin, og så får jenta en større, formell 18-årsdag. Med inviterte gjester og større gaver. Hun var helt enig i at å feire 15-årsdagen "stort" bare ble tullete, siden 15 år egentlig ikke betyr spesielt mye. Men en stor fest på myndighetsdagen går jo for det samme, og da ender vi opp med en feiring per barn, samtidig som ingen trenger å gå for et opplegg de ikke kan stå inne for.

Så sånn løser vi det. Er egentlig veldig fornøyd med at vi fant noe som tilgodeser alle hensyn :)

Anonym poster: 61d40731100d41338e791cd83a5183ec

Så genialt!!

Anonym poster: f2e5d35e0829f1862cb13e790645da9d

Skrevet
I Den norske Kirke har konfirmasjonen siden 1981 vært regnet som en ren forbønnshandling, hvor det er Gud som bekrefter løftene som ble gitt konfirmanten i dåpen. Historisk sett har konfirmasjonen i Den norske kirke hatt en dobbel karakter, hvor ritualet ikke bare tjente som «en offentlig bekreftelse av dåpens nåde» men også «hvor konfirmantene både var objekt for Guds bekreftelse og subjekt i sin personlige bekreftelse på at de ville leve i dåpens pakt»

Dette er hentet fra wiki, og jeg syns det bekrefter min oppfatning av at de som diskuterer ikke helt forstår hva en kirkelig konfirmasjon egentlig er.

I alle tider har det vært overgansriter, ikke bare i kristen sammenheng.

Jeg syns dere som er så i mot en humanistisk seremoni rett og slett er litt latterlige, jeg tror helt ærlig at dere ikke vet hva dere er så i mot, annet enn at det er noe dere ikke helt forstår.

:heks:

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes at det er et valg han må få ta selv, helt uavhengig av hva du mener om saken.

Skrevet

Artig at konfirmasjon skal markere overgang fra barn til voksen når det i våre dager ikke skjer før de er rundt 30. Konfirmasjon handler i dag kun om å få penger både hos kristne og de ukristne, borgerlig konfirmasjon er bare for at også de ukristne barna vil ha sin del av kaka.

Til konfirmanter: Skaff en jobb tenåring, det er en fin måte å vise at du er voksen på pluss at du får penger for det samt slipper å plage slekt og venner med en dørganes kjedelig fest :)

• Liker 1
Skrevet

Dette er hentet fra wiki, og jeg syns det bekrefter min oppfatning av at de som diskuterer ikke helt forstår hva en kirkelig konfirmasjon egentlig er.

I alle tider har det vært overgansriter, ikke bare i kristen sammenheng.

Jeg syns dere som er så i mot en humanistisk seremoni rett og slett er litt latterlige, jeg tror helt ærlig at dere ikke vet hva dere er så i mot, annet enn at det er noe dere ikke helt forstår.

Og her er hva Den norske kirkes egne hjemmesider skriver om konfirmasjon kirken.no - konfirmasjon. Jeg synes det er greit å referere direkte til kilden.

Konfirmasjonen er en forbønns- og velsignelseshandling. I tidligere tider var selve konfirmasjonshandlingen en offentlig bekreftelse på at konfirmanten ville leve som kristen. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Ved å delta i konfirmasjonstidenkan den unge erfare, reflektere rundt og bli styrket i troen og sin tilhørighet til kirken. I den avsluttende konfirmasjonsgudstjenesten blir det bedt for konfirmanten, og kirken bekrefter at den unge er døpt til liv i Kristus. Konfirmasjonstidens basis er dåpen på samme måte som for trosopplæringen for øvrig. Også unge som ikke er døpt er velkommen til å delta i konfirmasjonstiden. Hvert år blir 1200 - 1400 døpt i løpet av konfirmasjonstiden og kan dermed la seg konfirmere.

Som nevnt er altså kirkelig konfirmasjon, slik det praktiseres nå, ikke lengre en bekreftelseshandling fra konfirmanten.

Når det gjelde konfirmasjon som en overgang fra barn til voksen, var den funksjonen tydeligere for noen generasjoner siden. Da avsluttet konfirmasjonen den obligatoriske skolegangen. Slik var det for mine foreldre som ble født på 1920-tallet. Etter konfirmasjonen skulle ungdommene enten ut i arbeid, eller ta videre utdanning. Flesteparten begynte å arbeide tidlig.

Samtidig er jo konfirmasjonstida en overgangstid rent fysisk for konfirmantene. De er i puberteten, er i ferd med å forandre seg fra barn til voksen, og er ikke helt noen av delene.

Gjest molecules
Skrevet (endret)

Jeg ville bare droppet det om han forventer å få masse penger og gaver. Husker at dem jeg gikk på ungdomsskolen med konfirmerte seg bare slik at de kunne få penger og et moped. De var ikke engang troende. Hvis du vil straffe han for hans oppførsel så la han ha en borgerlig konfirmasjon, men ikke gi han dyre gaver og mye penger.

Endret av molecules
Skrevet

Hva er vitsen med "borgerlig" bryllup eller hva det heter? (ikke i kirka) Det er jo samme prinsipp, bare at man ikke gjør det foran gud... er jo samme greia med konfirmasjon. Man trår inn i de voksnes rekker.

Og for de som ikke er kristne så går det jo an å ha navnedag istedenfor dåp (det hadde jeg), så det blir jo litt samme greia der og:)

La nå gutten få velge selv, det er ikke opp til dere om han skal være kristen eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Og her er hva Den norske kirkes egne hjemmesider skriver om konfirmasjon kirken.no - konfirmasjon. Jeg synes det er greit å referere direkte til kilden.

Som nevnt er altså kirkelig konfirmasjon, slik det praktiseres nå, ikke lengre en bekreftelseshandling fra konfirmanten.

*Klappe heksen på hodet for å vise hvor mye bedre Perelandra er.*

Nei, du gjorde det ikke - men du kunne like gjerne ha gjort det.

Jeg gir vel blanke faen i hvor du finner forklaringen, den er jo helt lik. Men din er sikkert bedre. Selvfølgelig.

(Overgansriter har alltid eksistert, og det er - igjen - kirken som er "tyven"...)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...